"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, October 02, 2009

Kronologi Peristiwa Hasan Ali Menentang SELCAT

Reactions: 
Nota Editor: Saya akan berhenti menulis pasal isu SELCAT dan aktiviti Fraksi UMNO dan Geng Terengganu dalam PAS sepanjang kempen Bagan Pinang bermula dari hari penamaan calon.

Kronologi ini saya kumpul dari pelbagai sumber, rasmi dan tidak rasmi, tetapi kesemuanya adalah sumber berotoriti dan mempunyai maklumat terus dalam isu ini. Saya mengalu-alukan sekiranya ada cadangan penambahan dan perlengkapan.


Setelah SELCAT mula memanggil para DO dan ADO kerana menyiasat bagaimana peruntukan-peruntukan wakil rakyat boleh dihabiskan dalam masa yang begitu singkat sehingga memaksa kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan tambahan kepada majoriti DUN2 dalam Selangor.
(Rujuk "Pegawai Kerajaan Dibuli SELCAT? Saksikan Sendiri di Youtube")

Sebelum Hari Raya AidilFitri tahun ini, MB Selangor serta beberapa exco telah mengadakan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTES). Di dalam mesyuarat tersebut, MB telah di “hijack” oleh para DO. Mereka mengadu kononnya mereka telah dilayan dengan cara yang tidak menyenangkan sekali di dalam sessi prosiding SELCAT.

Dato’ Hasan, pada masa itu menghadiri mesyuarat MTES, dengan terus menyokong rintihan para DO dan ADO berkenaan. Dan Dato Hasan membuat sokongan tersebut dengan impromptu tanpa merujuk kepada wakil PAS di dalam SELCAT, yakni YB Saari Sungip.

MB pula setelah mendengar komplen dari para DO, telah berjanji akan mengadakan pertemuan dengan SELCAT serta para DO dan ADO bagi menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan oleh para DO.

Jawapan Kepada Media Hasan Ali TIDAK MERUJUK KEPADA SELCAT dan Wakil PAS Dalam SELCAT

Tiba-tiba pada 24 September, Dato Hasan, dalam menjawab soalan wartawan, telah menyelar SELCAT dan meminta SELCAT mengubah cara dan kaedah perjalanan kerana menurut beliau melayan para DO seperti budak-budak. Beliau juga mencadangkan supaya keanggotaan SELCAT diubah dan dimasukkan sekali nama-nama yg terkenal dari kalangan bekas-bekas hakim dan mereka yang dikenali dan dihormati dalam bidang undang-undang.

Beliau juga meminta supaya SELCAT mengadakan satu buku panduan bagi memastikan perjalanan SELCAT ini tidak tercemar.

Antara kata beliau yang dilaporkan oleh Bernama adalah:
Barang diingat, kenyataan media Hasan Ali ini dibuat SEBELUM perjumpaan antara SELCAT dan para DO diadakan. Juga, Hasan Ali tidak sedikit pun MERUJUK KEPADA SELCAT dan WAKIL PAS dalam SELCAT bagi mendapat gambaran yang seimbang serta berasas semasa membuat kenyataan ini. Beliau percaya bulat-bulat pada dakwaan pegawai-pegawai kerajaan.

Sedangkan cara Teng menyoal pegawai2 ini serupa dengan cara Teng menyoal Datin Khairiyyah. Takda pun kita dengar Datin Khairiyyah merengek2 macam budak kecik.

Mesyuarat Khas Perhubungan Negeri Selangor Membincangkan Isu SELCAT

Kenyataan Hasan Ali itu telah mengundang kemarahan banyak pihak termasuk beberapa pimpinan PAS Selangor seperti Khalid Samad dan Saari Sungip. Untuk menenangkan keadaan Dato Hasan telah memanggil mesyuarat khas Perhubungan PAS Selangor.

Di dalam mesyuarat tersebut, Dato Hasan telah mengatakan bahawa isu SELCAT ini telah pun dibincangkan dalam mesyuarat exco dan exco telah bersetuju untuk membaiki kaedah dan perjalanan SELCAT. Beliau juga berkata kenyataan yang beliau buat itu adalah atas platform beliau sebagai exco dan bukannya sebagai PJ PAS Selangor.

Mesyuarat khas perhubungan Negeri Selangor itu juga TIDAK MENJEMPUT YB Saari Sungip, wakil PAS dalam SELCAT untuk member keterangan. Dan Hasan Ali tidak sebut pun pasal MTES dan komitmen MB untuk menemukan para DO bersama SELCAT.

Mesyuarat itu juga dicemari oleh para YDP yang dangkal pemikiran yang sebuk membawa isu wala’, padahal isu yang sebenarnya adalah SELCAT dan Hasan Ali membuat kenyataan terbuka kepada media. Padahal “Tahaluf Siyasi” ini juga salah satu dari dasar PAS. Bodoh juga setengah-setengah YDP PAS ni. Wakil Pemuda juga bodoh sebab berkata yang PAS seharusnya memperjuangkan hak Melayu-Islam di Selangor. Padahal Islam itu “rahmat ke seluruh alam” mencakupi segenap manusia, binatang2 dan tumbuh2an.

Hasan Ali Berdiam Diri Sepanjang Pertemuan SELCAT Bersama DO dan ADO

Akhirnya, pada 20 September 2009, diadakan pertemuan antara SELCAT dan para DO, seperti yang dijanjikan MB sebelum Hari Raya. Di dalam mesyuarat tersebut, YB Teng telah menerangkan kepada para DO dan ADO, beliau bersikap kasar sedikit kerana para DO dan ADO tidak mahu memberi kerjasama kepada beliau di dalam menjawab soalan-soalan yang beliau berikan. Para DO dan ADO lebih suka bersilat dan mengelak dari menjawab soalan beliau dengan baik.

Sedangkan YB Teng cuma ingin tahu apakah prosedur yang digunakan oleh para DO dan ADO yang membolehkan mereka mengeluarkan wang dengan begitu banyak sekali. Soalan mudah yang sepatutnya dijawab oleh DO dan ADO itu tidak dijawab dengan baik, dan mereka lebih suka bersilat dan mengelak. Sedangkan soalan beliau itu mudah dan “straight to the point”. Sebab itulah beliau kelihatan sedikit agresif kerana mendesak para pegawai2 ini menjawab soalan beliau.

Selain dari itu, Teng juga berkata, beliau juga merasa tersinggung dengan sikap para pegawai-pegawai kerajaan yang menampakkan kebongkakan mereka di dalam menjawab soalan mereka. Sehingga ada pegawai berkata menegluarkan pembayaran beratus-ratus permohonan dalam satu hari itu adalah normal. Jawapan yang berbentuk meremehkan serta merendahkan taraf pemikiran para AJK SELCAT inilah yang membuat YB Teng sedikit marah dan tersinggung menyebabkan beliau terpaksa mendesak para pegawai untuk memberi jawapan yang jitu.

Dalam perjumpaan dengan DO dan ADO itu, MB telah meminta Dato Hasan untuk berkata-kata namun Dato Hasan membisu seribu bahasa sepanjang majlis itu. Ertinya sekiranya Dato Hasan mendapat maklumat yang seimbang dari anggota SELCAT terutamanya dari YB Saari Sungip, nescaya Dato Hasan tidak akan percaya bulat2 cerita kononnya SELCAT melayan para DO dan ADO seperti budak-budak.

Dan akhirnya, keputusan yang diambil adalah SELCAT dikekalkan dan tiada perubahan dari segi prosedur yang akan dibuat oleh SELCAT. Ertinya segala yang diperkatakan oleh Hasan Ali adalah BOHONG semata-mata.

Hasan Ali Sanggup Berbohong

Sedih sekali apabila Hasan Ali sanggup berbohong kepada Perhubungan Negeri dalam isu ni Kononnya sudah ada keputusan exco, kononnya dia berbuat begini kerana membela melayu kerana DAP memperjuangkan Cina, kononnya para pegawai kerajaan dilayan seperti budak kecil.

Semua bohong yang dibawa oleh Hasan Ali yang ditaja oleh pegawai2 kerajaan negeri yang bersubahat dalam korupsi dan salah guna kuasa UMNO dan BN. Perjuangan Melayu apakah yang hendak diperjuangkan oleh Hasan Ali di dalam melindungi pegawai2 kerajaan yang terlibat dalam korupsi?

Tindakan Dato Hasan ini memberi gambaran bahawa PAS dan Islam mengharamkan “beer” tapi menyokong korupsi.

Dan yang lebih besar kesalahan Hasan Ali adalah beliau telah bertindak lebih kuah dari sudu apabila isu ini telah dijamin akan diselesaikan oleh MB sendiri. Sepatutnya kalau ada kenyataan akhbar, harus datang dari MB bukan Hasan Ali.

Bila MB suruh bercakap malam tu, tak bercakap pula. Senyap sunyi.

Kita semua sudah maklum Dato Hasan ada sebuah NGO bawah tanah bernama “Promis” yang selalu mengadakan pertemuan di rumah Dato Hasan. PROMIS ini adalah terdiri dari pegawai-pegawai kerajaan Selangor dan saya yakin mereka inilah yang merancang untuk Dato Hasan melakukan tindakan yang menghina serta menjatuhkan maruah SELCAT dan Pakatan Rakyat.

Pegawai2 Kerajaan Ni Macam Pondan, Datin Khairiyah Lagi “Gentleman”

Hakikatnya memang pegawai2 Kerajaan Selangor ni taraf pondan. Kalau tengok sessi soal jawab dengan DAtin Khairiyyah tempohari, takda pun Datin Khairiyyah ni komplen dilayan macam ni la, macam tu la. Takda pulak dia datang merengek2 macam budak kecik. Steady je Datin Khairiyyah menjawab soalan-soalan yang diberikan oleh Azmin dan Teng.

Datin Khairiyyah tu lebih “lelaki” dari semua pegawai2 dan DO tempohari. Sikit pun dia tak komplen. Tapi, pegawai2 ni komplen lepas tu buat fitnah kata dilayan macam budak-budak. Mungkin mereka ni memang budak-budak pun, sebab tu mereka merengek macam budak-budak.

Hasan Ali yang pegi sokong pegawai-pegawai ni saya pun tak tahu nak panggil apa?

Pegawai2 Ini Mahu Melindungi UMNO


Hakikatnya, pegawai2 ini mahu melindungi UMNO dan isu dilayan seperti budak2 ini cuma mahu mengalih perhatian umum dari isu yang sebenar, yakni wang rakyat digunakan untuk kempen UMNO dan Barisan Nasional.

Pegawai pertama yang membuat kenyataan media adalah Bakhtiar Husin, seorang DO yang terkenal ke “UMNO” an nya. Beliau mengamuk2 dan melepaskan kemarahan beliau dengan membuat kenyataan akhbar kepada Harian Sinar sekaligus melanggar “General Orders”.

Hakikat sebenarnya, beliau satu-satu nya DO yang mendedahkan bahawa pengeluaran peruntukan sekaligus pada bulan March 2008 adalah bertujuan untuk mencipta impak politik (yang berpihak kepada BN).

Jadi, untuk menutup malu beliau dan mengalihkan pandangan umum dari “kesilapan” dan “pendedahan” beliau, maka dilakukanlah sandiwara dan rengekan kononnya beliau dilayan sebagai budak kecik. Dan Hasan Ali ikut sama dalam tindakan para pegawai2 ini melindungi UMNO.
Tulang Besi

13 comments:

Toyol Disneyland said...

Datin Khairiyah Lagi “Gentleman”...dia nie paling cun sekali diantara kaitangan yang lain yang kena interbiu dengan Selcat...

perompak harta rakyat said...

Haah la.... wajah datin Khairiah seiras ngan Deana Yusuf... Datin ada anak dara yang masih solo tak? ... kalau ada boleh tak saya nak berkenalan.....

Suka naikkan sebut harga... said...

Dari sini...sepatutnya PR belajarlah dari kesilapan...merealisasikan sesuatu idea itu...TIDAK semudah cakap...tambahan pulak Umngok dan Pecacai yang TAAT SETIA tu dah jadi penagih dadah ...tumpang sekaki wang peruntukan itu...memang ikut prosidur...TAPI...jumlah wang dan tempoh masa habisnya...yang kurang SIUMAN sikit nak diterima AKAL WARAS..kalau nak tipu orang bodoh bolehlah...

Anonymous said...

Abang Sekalian,

Terima kasih kerana mempertahankan YB Teng.akakakakakaka.

Pegawai kerajaan hendak melindungi UMNO ke? Macam salah je anggapan itu. Macam saya tengok banyak je yang lindungi PR lak, macam yewwalls.

Boleh tak tahu apa soalan yang ditanya oleh YB Teng sehingga DO dan ADO benggang kat dia.

Kalau tidak ada angin...

Hir Ameer Toyo said...

Hello Anoy 3.06pm

Kalau Teng tanya soalan dan jawapan DO tu macam setan parpu merapu dan yang ditanya soalan ini, depa pulak jawab macam Bangla diinterbiu pekerja Indon konstrution, siapa tak marah cik adik oi ?!!

Jawapan yang diberi macam gasing pusing sampai Selcat pun runsing, last last nak marah Selcat pulak...haramkejadah aper nie...

Anonymous said...

org dah tanya tu jawap aje la betul2 tak yah nak pusing2.. sapa nak kene tu nasib la.. sapa suruh makan rasuah.

Anonymous said...

dato hasan suka cakap banyak,dalam forum perdana dia lebih banyak cakap daripada ahli panel,dalam pas buak keje banyak lebih baik daripada cakap banyak,kalau ada idea lebih cakap dalam mesyuarat aje,jgn cakap di luar nanti banyak kontrovesi,musuh2 ni tunggu aje nak putarkan apa2 yg di cakapkan tu,tengpk aje tgn aziz,tuan guru cakap lain ...media cakap lain...ni kan pulak kalau dato hasan yg cakap...lagi le dia org2 yg telah bersetan tu putar belitkan....sebab dia org tahu dato hasan ni jenis org yg suka glamour,....jng marah ye dato hasan.....kalau saya salah saya minta maaf...tapi kalau dato hasan nak cakap sesuatu yg akan timbul kan kontrovesi cakap aje dalam mesyuarat,kan dato hasan exco....jgn suka merapu kat luar....hingga menggugat hubungan baik dalam pakatan rakyat.....nak pecah senang aje tapi nak bersatu tu susahhhh tau tak.....tok hasan baru lagi masok pas.....jgn buat ahli2 pas yg dah berpuloh tahun berjuang dalam pas rasa kecewa dgn sikap pimpinan....memang kena patuh pada pimpinan tapi ada kah pimpinan yg mcm tok hasan ni.....tak caya tanya khalid samad....dia dah lama berjuang dalam pas...bukan mcm tok hasan ni...kata org UBUN UBUN masih lembik lagi.......ahli ahli pas dah lama kenal khalid samad....tapi tok hasam org kenal dalam forum perdana.....

AnaK BugiS said...

Tahniah .. Syabas.. pada Selcat. majoriti rakyat selangor menyokong.. percayalah selagi Selcat mengamalkan ketelusan, keterbukaan jangan hiraukan bantahan puak minoriti yang terjerit dan terjerat. Aku rasa sekiranya Selcat ini diteruskan jgn harap UmnoBn dapat berkuasa utk sekurang2nya 10 thn di Selangor kerana keburukan, ketamakan, kerasuahan pemimpin umno akan dibongkar dan ditelanjangi. Ini yang ditakuti oleh mereka yang membantah Selcat sebenarnya.

Anonymous said...

Apalah kecoh sangat dengan aduan DO dan ADO tu, bukankah mereka semuanya Pegawai kerajaan dari golongan PTD yang diberi pelbagai keistimewaan, kalau bukan semua pun 99% PTD adalah penyokong kerajaan UMNO. PTD yang tak setia dengan pentadbiran BN jangan harap dapat peluang naik pangkat macam DO dan ADO yang kena soal tu. Orang kerja kerajaan semua tahu akan golongan PTD yang memang anak EMAS kerajaan, tak mungkin mereka ni berpaling tadah untuk dedahkan penyelewengan walau pun mereka tahu.

Anonymous said...

Tn Guru Hj Hadi buat tak peduli ke?

Kalau dah gitu peel PJ PAS Selangor, tukar aje lah dgn yg lain.

Apa PAS tidak belajar dari kesalahan yg dibuat oleh pemimpin UMNO... iaitu melantik org keliling yg lebih bengong dari dirinya
lebih-lebih lagi kalau dirinya taraf bengong.

mrasyidi said...

GO FOR PAS, BACK TO PAST

Untuk PAS Selangor selagi PJ dan YDP yg seangkatan tidak ditukar.

Tapi apa boleh buat. President dan Timb President pun satu kapal.

Anonymous said...

Dr. Hassan Ali ! Memang orang tidak suka pada kita jika kita nak menegakkan cara hidup Islam yang sempurna. Saya berdoa semoga Allah akan sentiasa memelihara saudara. Amin.............

Anonymous said...

Bagus la korang kondem ahli sendiri. Bagus. Itu la kerja BA bukan nya nak tolong rakyat dak. Sebaliknya berpecah belah dan tidak bersatu. Menyusahkan rakyat. Apakah yang BA telah lakukan untuk rakyat. PAS & PKR menjadi parti proxy untuk DAP nampak gaya nya.