"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 03, 2009

N-31 Bagan Pinang: Pendedahan Bekas Anggota Tentera

Reactions: 
Pengakuan ini dibuat oleh Kepten Mejer (B) ABu Bin Kassim dihadapan Suruhanjaya SPR. Berikut adalah sedutan pertemuan kami dengan SPR.

Pada hari isnin 28hb. September, 2009, pimpinan PAS yang diketuai oleh YB. Dato' Abdul Halim Bin Abd. Rahman telah berjumpa dengan SPR. Wakil PAS adalah YB. Salahuddin Ayub, Sdr. Kamaruzaman, YB Firdaus, saya sendiri Suhaizan Kayat dan ramai lagi. Pihak SPR pula dibarisi oleh Pengerusinya Tan Sri Abd Aziz Bin Mohd Yusof, Timbalan Pengerusi Dato' Wan Ahmad Wan Omar dan lain-lain lagi. Berikut adalah sedutan ucapan saya dalam pertemuan tersebut.

Suhaizan Kaiat : Selepas Komanden menerima Karung Khas SPR yang di dalamnya terdapat Sampul-sampul Keutamaan dan selepas Proses Penyerahan pada hari pertama bagi menunggu Proses Penyerahan untuk hari yang kedua Karung Khas SPR akan disimpan dalam Guard Post tentera atau lokap polis atau bilik kebal SPR. Pihak EPP (Ejen Pengundian Pos) tidak dibenarkan berkawal kerana kedua-duanya adalah kawasan larangan untuk orang awam. Keadaan ini mencurigakan. Terdedah kepada sabotaj daripada pihak-pihak tertentu. Kes Al-Maunah dan suspek lari daripada lokap di Kota Tinggi tahun 2008 merupakan bukti-bukti yang balai polis dan Kem Tentera tiada jaminan Karung Khas SPR selamat.

Dato’ Wan Ahmad Wan Omar : Jadi tuan tidak percaya dengan tentera dan polis lah?

Suhaizan Bin Kaiat : Maaf Pengerusi saya minta bekas anggota tentera Pak Abu Kassim berpangkat Kapten Mejar (B) yang turut sama datang hari ini beritahu kita bagaimana beliau handle Karung Khas SPR semasa bertugas.

Pak Abu Kassim : Maaf tuan. Saya ni bekas anggota tentera. Terlibat dalam pentadbiran. Sayalah yang pangkah dacing pada kertas-kertas undi tu. Saya pangkah BN. Banyak tuan.

Tan Sri Abd Aziz : Kenapa tak pangkah bulan ?

Pak Abu Kassim : Saya pangkahkan bulan juga tapi saya rosakkan borang 2. Saya takut masa tu tuan sebab pegawai saya duduk belakang saya. Saya patuh ajalah arahan dia.

Tan Sri Abd Aziz : Bila tu Pak Abu?

Pak Abu Kassim : Masa saya bertugas sebelum tahun 2000.

Tan Sri Abd Aziz : Itu cerita lama. Sekarang era saya tak akan berlaku lagi.

Suhaizan Kaiat : Lama memang lama. Tapi sistem tetap sama tuan.

Tan Sri Abd Aziz : Sekarang tidak akan berlaku lagi.

Suhaizan Bin Kaiat : Saya minta EPP (Ejen Pengundian Pos) dibenarkan mengawal 24 jam tuan.

Dato Wan Omar : Perkara tersebut tidak ada dalam undang-undang. Nanti SPR kena pertisyen pulak. Kawalan ini telah dibuat oleh pihak tentera dan polis. Mengapa kita curiga?

Pak Abu Kassim : Maaf tuan. Masa saya jaga kawalan selepas saya berhenti tentera. Tahun 2000. Masa Roslan Kassim lawan Sothinathan. Tan Sri Isa Samad mahu masuk dalam kawasan Majlis Daerah PD. Saya yang halang tuan.

Dato’ Wan Omar : Saya pun tak pasti Pak Abu ni. Saya banyak terima aduan macam ni. Saya pun tak pasti. Pak Abu begitu lancar sekali. Tan Sri Isa masuk tu tak de bukti. Lagi pun pihak lagi satu (UMNO) pun tidak ada disini untuk mempertahankannya.

YB. Dr Maria : Bukan kita tidak percaya dengan polis dan tentera Tan Sri Pengerusi tetapi kejadian-kejadian yang telah berlaku sebelum ini telah membuktikan bahawa manipulasi tersebut berlaku. Kita kena kawal semua ini Tan Sri.

Pertemuan ini bermula jam 11.30 pagi dan berakhir jam 2 ptg. Banyak perkara yang dibincangkan. Tetapi tiada suatu pun komitmen SPR untuk berubah dalam pilihanraya Bagan Pinang ini. SPR nampak baik aja. Tetapi sebenarnya SPR menyimpan pekung yang sangat besar dalam pengurusan UNDI POS.

Suhaizan Bin Kayat
Pengerusi J/K Khas Undi POS
Dewan Pemuda PAS Pusat.

Sumber - cenangau

25 comments:

Liza said...

ini adalah satu cabang dari para pengkianat. Diberi amanah mereka Kianati amanah tersebut... untuk mereka, kita hanya berserah perancangan Allah SWT menentukan... tak mengapalah tak esok lusa mati juga... walau kubur lain2 sebagai orang Islam kita percaya kita akan dapat pengadilan sempurna di akhirat nanti... perancangan mereka tidak dapat melawan perancangan Maha Adil... berdoalah kita semua supaya pihak2 pengkhianat ini mendapat kesedaran kalau tak pun supaya cepat mati!

Anonymous said...

Tunggu apa lagi, lapurkan segera pada pihak berkuasa. Kalau pihak berkuasa dinegara ini tak jalan, lapurkan saja ke PBB, Komenwel, dll supaya penipuan ini diberi perhatian dan disiasat sepatutnya...

Lapur jangan tak lapur..saya cabar awak kalau awak benar-benar seorang pejuang utk kebenaran!!! Juga kalau awak punyai telur yg telah masak ranum, sila bertindak sekarang!!! Jangan pandai cakap je..

Sape PR/BN/UMNO yamg nak panjangkan zakar? said...

Tipu je..ok ape ade postal votes

AnaK BugiS said...

Pasal itu lah Bagan Pinang jadi kubu kuat Umno.. tp ada hikmahnya.. buktikan PAS mampu meraih kemenangan di sana, aku ingat jika ini berlaku akan banyak lagi PRK di seluruh malaysia akibat ramai wakil rakyat umno kena serangan jantung akibat terkejut dan tak percaya dgn keputusan di Bagan Pinang

Anonymous said...

pastikan kita menang di bagan pinang

mangchikla said...

Salam. Mohon semak balik, pangkat Pak Abu Kapten ATAU Mejar, takut kredebiliti hilang...tk.

TiGaSuNgAi said...

*BILA ADUN BN lompat parti ke PR, halal. Bila ADUN PR lompat parti ke BN, haram (di Perak).

*Bila Mufti Perak sokong Pas, dia ulama terbilang. Bila Mufti Perak tegur Pas, habis dimaki hamun.

*Bila menang pilihan raya, puji SPR. Bila kalah, maki hamun SPR.

*Bila ADUN BN buat perbuatan tidak bermoral, kutuk habis-habisan. Bila ADUN PR yang buat disuruh berehat saja (Elizabeth Wong).

*Masa perintah Perak, cakap Raja Perak paling adil. Tapi bila dah hilang kuasa, tuduh Raja Perak macam-macam.

*Sebelum berkuasa, beria-ia hendak laksana hudud. Lepas dapat kuasa, cakap hudud tak wajib.

*Bila UMNO kata hudud sukar dilaksana, caci-maki-kafirkan habis- habisan. Bila DAP kata langkah mayat saya dahulu, Pas kata baiklah “Kami Dengar dan Taat”.

*Bila orang luar hina nabi berarak satu KL, bila Raja Petra Kamarudin (RPK) hina nabi, senyap membisu (mungkin orang Pas lebih sayangkan RPK dari nabi).

*Bila kerajaan naikkan harga minyak, marah menggila, bila kerajaan turunkan harga minyak, cakap itu hanya muslihat politik.

*Bila Pak Lah kata nak teruskan jambatan bengkok, kutuk Pak Lah sebab jadi patung Mahathir. Bila Pak Lah batalkan, pun kutuk Pak Lah sebab tidak dengar cakap Mahathir.

*Masa Pak Lah PM, desak Pak Lah undur. Bila Pak Lah nak undur ganti Najib, Hadi kata Pak Lah tak payah undur pulak.

*Bila PR buat demonstrasi, itu demokrasi. Bila BN buat demonstrasi, gesa polis ambil tindakan.

*Bila menang pilihan raya, itu namanya demokrasi. Bila kalah, ada pengundi hantu.

*Bila Kelantan mundur, salahkan Kerajaan Pusat. Bila negara maju, itu hasil sumbangan Anwar ke luar negara cari pelaburan tak langsung.

*Bila bersendirian bertakbir, sekarang bila berdua dengan DAP ber take beer! (di Selangor boleh jual arak di kawasan majoriti umat Islam)

*Bila mulakan ceramah, baca bismillah puji nabi. Masa tengah ceramah, habis semua yang berbeza pandangan di maki-hamun.

*Bila orang UMNO baca al-Quran dituduh hipokrit, bila orang DAP baca al-Quran (di DUN Perak) dipuji melangit.

*Bila UMNO (parti orang Islam) ajak berdamai kata pergi jahanam, bila DAP ajak bersatu kata setuju (biarpun terpaksa gadai prinsip).

*Bila Beng Hock mati tuduh kerajaan zalim, bila kerajaan tubuh inkues pula kata kerajaan ada konspirasi.

*Kalau Anwar bersumpah dengan nama Allah, benarlah Anwar, tapi kalau Saiful Bukhari bersumpah, dustalah kata-katanya dan boleh dimaki hamun secukup-cukupnya.

Bahkan akuan bersumpah Raja Petra lebih dipercayai daripada sumpah laknat Saiful Bukhari.

*Kalau Anwar tak berani bersumpah, itu pun satu kebenaran tapi bayangkan kalau Saiful yang tak berani bersumpah, confirm dimaki habis-habisan.

*Bila UMNO tak laksana hudud disebabkan faktor ketidaksesuaian, Pas maki ramai-ramai. Tapi bila Azizan Razak kata hudud bukan keutamaan di Kedah, Pas kata itu ijtihad murni.

gila punya pakatan

Anonymous said...

Lapur kepada Polis, kan senang. kalau tak nak itu tandanya Kapten Pencen ni pembohong dan pemfitnah. Setakat cakap pakai buang ni orang tak percaya. nak pilihan raya baru sibuk-sibuk. Nasib baik Kapten ni dah Pencen kalau tak punah negara Malaysia punyai makhluk macam ni dalam tentera.

Anonymous said...

Dah lapor kat SPR..kenalah SPR buat siasatan. Kalau Polis lagilah teruk sbb Polis dokontrol oleh BN> ape punya turrrr

Anonymous said...

TIGA SUNGAI

Tak ade maknanya.

Anonymous said...

bn = babi negara
babi negara = bn
undi bn = undi babi

Anonymous said...

Tiga sungai,

lompat parti memanglah boleh, tapi sebab umno tu bongok orang lompat parti tak ikut undang2 pada umno sah, itu masalahnya.

Lompat kena buat dalam DUN negeri bukan boleh buat di kedai kopi atau pun kat pejabat Najib monggolia, mana sah. Itu pun tak faham ke? betul lah kamu ni bongok macam PM kamu juga.

AnaK BugiS said...

Apa pon perang saraf BN telah bermula di media.. si azeez cakap dia di pukul oleh penyokong PR.. dan seperti biasa polis akan bertindak kalau ada lopran macam tu dan akan berlegar didada akbar sampai ada lagi isu terbaru yang sengaja direka2 oleh puak umno tu.. silap2 nanti si rosmah plak kata dia di cabul.. hehehe

Anonymous said...

3 sungai kepala butuh masam asam je aku berikan kat kau,,kepala butuh,,ada faham piirah mabuk,,kau jilalah lubang punggong najib

Anonymous said...

Komen dari TIGA SUNGAI memaparkan keadaan sebenar, sikap sebenar, pe'el sebenar, belang sebenar, warna warni sebenar, tembelang sebenar, perangai sebenar, pemikiran sebenar, hati busuk sebenar puak-puak PR yg dikepalai oleh PAS, PKR dan DAPigs..

Bilalah puak-puak ni nak sedar akan kesesatan mereka..

Anonymous said...

Anon 6.04 adalah contoh paling baik jemaah ahli syurga yg dilahirkan oleh Nik Aziz hasil dari perkahwinannya dgn Lim Kit Siang dan Karpal Singh...

zali said...

'Pak Abu Kassim : Maaf tuan. Saya
ni bekas anggota tentera.
Terlibat dalam pentadbiran.
Sayalah yang pangkah dacing pada
kertas-kertas undi tu. Saya
pangkah BN. Banyak tuan.'

apalagi...tangkap dan dakwa je
pak abu...salahguna kuasa...
kesalahan dia tak boleh
dimaafkan...

mengkhianati rakyat!

tangkap pak abu...biar dia rasa
duduk dalam lokap!

Anonymous said...

TiGaSuNgAi said...

ini statement budak celik tadika je ..bukan celik cyber ...
biasalah karat biru dan minda dah penafian fakta..

steady bro ini zaman cyber bukan zaman dulu ...

Anonymous said...

Salam, undi pos sememangnya tak betul.
Saya dulu pun pernah terlibat dengan undi pos di Sungai Besi. Masa Chandra Muzaffar Keadilan Lawan BN (Cina).
Masa tu saya bertugas di MTD (Maktab Tentera DiRaja). Masa tu pangkat saya Leftenan.
Adjutan (Pegawai Tadbir) panggil saya dan lantik saya jadi pegawai pemerhati@saksi untuk pilihan raya.
Saya pun bertugas hari tu, adalah orang datang mengundi.
Cuma yang saya perhatikan ialah:
1. Undi geng askar ni confirm tak ada rahsia sebab ada borang yang ada kena tandatangan ada nama dan bat C10 (kad pengenalan tentera).
2. Undi untuk bini, adjutan benarkan suami ambil buat balik rumah kertas undi untuk kononnya bini pangkah, sebenarnya sapa-sapa pun boleh pangkah sebab undi tu dalam sampul surat dan boleh bawak balik rumah atau mana-mana pun, bukan ada orang tengok atau check.
3. Tentera ni polisinya lebih kurang setiap 3 tahun sekali posting tempat lain, banyak anggota dan pegawai yang dah posting ke tempat lain, atau telah pencen. Kekadang anggota tak maklum kepada SPR yang mereka dah posting atau pencen (tak boleh salahkan anggota kerana mereka sebenarnya tidak pernah didedahkan tentang hal urusan dgn SPR ni, biasa pihak adjutan yang tolong uruskan) maka banyakkan sampul surat undi yang diterima oleh pihak MTD yang tidak dituntut. Disinilah peluang penipuan yang paling besar kerana banyak sampul surat yang tidak dituntut.
Siapa yang pangkah? Biasa pihak admin@adjutan@pentadbiran yang akan tolong pangkahkan.
CUBA CHECK UNDI ROSAK UNTUK UNDI POS? silap2 tak ada yang rosak.
CUBA CHECK PERATUS YANG KELUAR UNDI POS? TINGGI!!! silap2 100%. sepatutnya rendah sebab banyak sampul surat tidak dituntut.
4. Peti pos yang sebijik macam peti pos tu akan dibawa kesatu tempat yang saya sendiri tak tahu dan tak ada siapa pun nak check... cukup meragukan...
PEMBANGKANG DAH KENA TIPU DAH LAMA DAH...

Ikhlas dari Mejor Bersara

Anonymous said...

Betul kata Mejar bersara tu, macam komen aku yang lepas aku ada terjumpa bekas tentera yang bersara awal,katanya mereka mengundi atas kapal tapi Peti pos tu di humban ke laut, tapi yang di pangkah oleh pegawai mereka di kem itulah yang di ambil kira oleh SPR.

sah PM 1Monggolia ni nak teruskan penipuan tapi malangnya sekarang dah masuk zaman IT yang mana semua rakyat sudah sedia maklum kerja jahat Kerajaan BN dan SPR.

Anonymous said...

salam..
i dari lumut, xkena x salah..
kami diarahkan pangkah kati
i dah servis 13tahun tp xpnah mengundi?sape pangkah?

Anonymous said...

salam..
dari lumut lg
dalam kem anggran 6k x 2=?
bini pun ada nama untuk mengundi...
sape kencing sape?

Anonymous said...

betul tu... wa dah menmatkan perkhidmatan dr ATM sejak tahun 2005. tapi bila wa check balik nama wa masih lagi kekal statusnya sbg pengundi pos (ATM). wa dah awam la ngok wa dah daftar sbg pengundi di tempat wa skrg ni. Jadi macam mana BAT c 10 wa di gunakan lagi utk undi pos 2008. utk anggota lain yg menamatkan perkhidmatan yg lebih awal sila check balik, korang pun sama gak akan dipergunakan nama korang utk membantu undi pos...

p/s.. org lain yg bukan dr kalangan anggota ATM jgn dok cakap pandai jer... komen sana, komen sini, nk tahu sgt betul ke tak masuk askar la ngok... bagidul nyer makhluk(terutama makhluk BN).

org kampung said...

wah..

mangchikla said...

Cite pasal undi pos ni, ade sekali PRU (tak ingat tahun bila tapi rasa nya 1999 ke atas), undi pos di Kem Sungala, PD itu habis menang sume ke Pembangkang. Bukan diorang tak tahu kene tindakan tapi diorang bagi ke pembangkang. Den tak tau ape jaidk ke CO kem tu, ade vade sesape tau?