"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 23, 2009

Blog Telah Berjaya MengGagalkan Rancangan Menyatukan UMNO Dengan PAS

Reactions: 
Dalam kehangatan Konvensyen Blogger PAS yang masih dirasai sampai hari ini, saya terpanggil untuk membuat sedikit komen berkaitan dengan jasa blogger kepada perjuangan Islam dan perjuangan menentang kezaliman dan korupsi di Malaysia.

13 Mei DAN KERAJAAN CAMPURAN UMNO-PAS

UMNO sudah kalah selepas 2008. Mereka sudah tersungkur. Dan seperti tahun 1969, mereka kembali melutut kepada PAS untuk menyelamatkan mereka.

Peristiwa 13 Mei adalah peristiwa yang menyayat hati. Pembunuhan ke atas orang-orang Cina adalah kezaliman yang besar. Ini kerana keadaaan ekonomi orang Melayu pada masa itu terhimpit bukan kerana bangsa Cina. Ia adalah kerana kelemahan UMNO.

Di waktu peristiwa 13 Mei 1969, Malaysia mengalami peningkatan ekonomi yang amat baik. Ia kerana harga komoditi Getah dan Bijih Timah amat tinggi pada waktu itu. Ia menyebabkan pertumbuhan ekonomi yang amat besar di Malaysia.

MALANGNYA, segala kekayaan di Malaysia pada masa itu masih berada dalam tangan penjajah Inggeris. Orang-orang Cina tampak seperti lebih kaya hanya kerena orang-orang Cina biasanya duduk di kawasan-kawasan bandar. Dan orang-orang Cina adalah bangsa yang kuat bekerja dan kuat berusaha.

Namun, kekayaan negara tidak dapat digunakan untuk membantu orang Melayu yang miskin dan melarat pada masa itu. Kerana kekayaan negara kita pada masa itu telah diangkut balik ke England oleh penjajah Inggeris.

Ini adalah rahsia yang UMNO tidak pernah beritahu kepada orang-orang Melayu pada masa itu. Selama selepas Merdeka, UMNO telah menjadi penjaga kepada kepentingan Inggeris di Malaysia serta memastikan penjajah Inggeris tidak dihalang dari merompak harta kekayaan negara kita ini.

Keputusan pilihanraya 1969 amat mengecewakan UMNO. UMNO hilang dua negeri (Selangor dan Perak) serta hampir hilang 2/3 di Parlimen. PAS boleh menang di Parlimen Parit melalui calonnya, Haji Hashim Gera (bapa kepada Setiausaha PKR sekarang ini, Dato Salehuddin Hashim). Biasanya, apabila berlaku undi protes dari orang Melayu, maka kerusi Parlimen Parit akan jatuh pada PAS. Itulah indicator saya.

UMNO menyedari orang-orang Melayu marah dengan mereka dan sanggup mengundi protes terhadap UMNO dalam pilihanraya 1969. Maka, peristiwa 13 Mei telah diciptakan (mengikut Tunku Abdul Rahman sendiri) bagi menyelamatkan pemerintahan UMNO di Malaysia. Yang menjadi mangsa adalah dari bangsa Cina yang tidak berdosa.

Hakikatnya orang Melayu melarat pada masa itu atas kelemahan UMNO yang menjadi agen British dan barua syarikat-syarikat British yang telah mengaut kekayaan negara ini. Tapi, dengan peristiwa 13 Mei 1969 pemerintahan UMNO berjaya diselamatkan.

Namun, untuk mengembalikan keyakinan orang MElayu pada UMNO, itu adalah satu tugas yang lebih rumit. Maka, pada suatu hari datanglah Arwah Tun Razak dengan helikopternya melawat Dato Asri di Kota Baru Kelantan.

Dan tidak berapa bulan selepas itu, tertubuhlah kerajaan campuran UMNO-PAS di Kelantan dan seterusnya tertubuhlah Barisan Nasional. Iya, PAS adalah ahli pertama menganggotai Barisan Nasional.

Maka, setelah PAS menyelamatkan imej UMNO di kalangan orang Melayu, 3 tahun selepas penubuhan Barisan Nasional, situasi telah dicipta supaya PAS ditendang keluar dari Barisan Nasional. Setelah madu habis dihisap, sepah pula dibuang. Itulah dia nasib PAS.

Alasan utama pembuangan PAS dari Barisan Nasional adalah apabila sebuah cawangan UMNO di Johor telah mengambil keputusan untuk membubarkan cawangan tersebut dan menukar cawangan tersebut kepada cawangan PAS. Arwah Dato’ Asri berhujjah bahawa kalau tidak diizinkan ia berlaku, penduduk kampung tersebut mahu menubuhkan cawangan DAP.

Itu sahaja.

PAS, setelah ditendang, menjadi seperti melukut di tepi gantang. Orang Melayu kekal dengan UMNO dan Barisan Nasional selepas PAS ditendang. Program-program yang diperjuangkan PAS, biasiswa dsbnya, digunakan oleh UMNO untuk mengekalkan kekuasaan UMNO.

Dengan kata lain, PAS telah berjasa besar menyelamatkan UMNO dari pupus. Hayat UMNO bersambung sampai hari ini di atas pengorbanan besar PAS selepas 1969.

BLOGGER MEMAINKAN PERANAN BESAR

Yang mula mendedahkan perbincangan dalam gelap antara pimpinan2 PAS pro UMNO dengan pimpinan-pimpinan UMNO adalah blogger, bukan akhbar.

Ahli-ahli PAS mendapat tahu perselingkuhan ini melalui para blogger. Hasilnya, berlaku penolakan yang besar di kalangan ahli dan pimpinan-pimpinan peringkat pertengahan. Ia mengagalkan usaha pimpinan2 PAS yang pro-UMNO ini membawa PAS bersatu dengan UMNO.

Kalaulah pada 1969 dahulu ada blog, saya yakin PAS tidak akan masuk Barisan Nasional. Segala usaha perbincangan dan perselingkuhan berlaku dalam gelap.

Kata Ustaz Amaluddin Darus:
  • Amaluddin Darus telah membuat komentar tentang perjalanan PAS di zaman Kerajaan Campuran-kemudian Barisan Nasional dan selepasnya, antara lain beliau mencatat pada m/s 37-40:
  • Malangnya, perjuangan PAS bertambah merosot, dan setelah melalui suasana selepas pilihanraya 1969 yang diikuti dengan pengisytiharan darurat dan lahirnya Majlis Gerakan Negara, bermulalah pinang-meminang di antara UMNO dan PAS bagi maksud akan mengadakan kerajaan campuran.
  • Justera kerana istiadat pinang meminang ini dijalankan secara bisik-bisik di dalam dan di luar negeri, maka sekalipun saya pada masa itu (1972?) berkedudukan sebagai ahli Jawatankuasa Agung PAS, Namun secara resmi baru diberitahu yaitu apabila segala syarat dan rukunnya telah dibincangkan untuk mengahwinkan PAS dengan Perikatan, dengan berselindung di sebalik kata-kata perpaduan dan persefahaman di antara Melayu dengan Melayu, yaitu antara PAS dengan UMNO.
  • Semuanya telah dirundingkan. Dato Mohd.Asri telah tetap menjadi Menteri Kabinet Kerajaan Persekutuan. Jawatankuasa Agung PAS dipanggil bersidang di rumah Dato Asri, di Petaling Jaya.
Di waktu itu kalau sudah ada blog, nescaya perbincangan secara rahsia seperti ini dapat didedahkan awal dan percubaaan untuk menubuhkan kerajaan Perpaduan dapat dihalang.

Seterusnya PAS akan berjaya mengekalkan sokongan orang Melayu kepada PAS dan menggantikan UMNO sebagai parti yang mewakili orang Melayu dan Islam di Malaysia.

Ini kerana sejurus selepas PRU 2008, perbincangan dalam gelap telah dilakukan oleh pemimpin-pemimpin PAS yang pro UMNO. Sama seperti selepas PRU 1969. Dan, takdir tuhan, perbicangan tersebut mula didedahkan oleh Al Fadhil Bakar Haq@ Penarik Beca.

Blog2 yang mulanya menjadi pendokong PAS, sedikit demi sedikit mengubah arah dan akhirnya majoriti blog bergabung menentang usaha berkhalwat dalam gelap antara pimpinan2 PAS pro UMNO ini dengan UMNO sendiri.

Pihak pimpinan2 PAS pro UMNO terpaksa mengubah helah. Pada mulanya, mereka sebut, MUZAKARAH, lepas tu KERAJAANG PERPADUANG dsbnya. Alasan demi alasan tapi intinya tetap sama, yakni mahu bekerjasama dengan UMNO.

Untuk menutup malu, puak2 pro UMNO dalam PAS membuat beberapa tuduhan liar :
  1. Bloggers menyebar fitnah. Walaupun benda yang bloggers sebut tu benar dan fakta, tapi ia tetap fitnah.
  2. Bloggers memecah belahkan parti kerana bercakap benar???
  3. Bloggers tidak hormat Presiden. Kalau tak hormat baik keluar parti (macam parti ni bapak dia punya).
  4. Bloggers takda akhlak jemaah.
  5. Bloggers tak wala’.
Semua ni tuduhan-tuduhan orang yang lemah akal fikiran kerana mereka tak belajar sejarah. Mereka tak suka orang nak menyedarkan mereka dari ditipu. Mereka suka ditipu dan diperdaya orang. Bila ada yang mahu menyedarkan mereka, mereka marah pada orang yang cuba menyedarkan mereka.

Sekarang ni tumpuan kemarahan pimpinan2 PAS adalah kepada blogger2. Sama seperti kepimpinan2 UMNO sebelum 2008, pimpinan2 PAS ini pula sedang memusuhi serta cuba menjatuhkan imej blogger.

Saya memuji kerajaan Negeri Kelantan kerana mereka tidak mahu mengikut angin PAS Pusat. Kerajaan Kelantan dan PAS Kelantan menjadikan blog sebagai sumber muhasabah yang utama.

Saya baru dapat maklumat (tunggu kesahihan maklumat ini kelak) bahawa isu peniaga Baazar Tok Guru telah dibawa ke dalam mesyuarat exco oleh Tok Guru sendiri. Dan mesyuarat EXCO mengambil keputusan untuk menolak keputusan yang dibuat oleh PMBK dan kembali kepada tawaran asal yang dibuat Tok Guru dahulu.

Dan semua masalaah2 yang dinaikan dalam blog berkaitan Kelantan sekarang ini dibincangkan dalam mesyuarat Exco (mana yang ada asas la, kalau dari blog UMNO buat apa nak bincang, fitnah aje).

Kalau begini trend Kerajaan Negeri Kelantan, alamat lagi 50 tahun pun UMNO akan menonggeng kat Kelantan. Kerajaan Negeri yang dengar cakap blogger adalah kerajaan negeri yang sensitif dengan perasaan rakyat jelatannya.

Kalau tak dapat selesai masaalah pun takpa, sekurangnya kerajaan negeri boleh bersimpati dengan nasib rakyat yang menderita. Itu pun dah cukup. Masaalah tidak akan dipendam tetapi akan cuba diselesaikan hasil dari tindakan para blogger.

Sedih di PAS Pusat, blog cuba di kaitkan dengan fitnah. Kertas Kerja kedua Konvensyen Blogger pun pasal fitnah dan blog.

Padahal blog yang kuat sebar fitnah akan tersisih dengan sendiri. Masyarakat blog ni masyarakat yang membaca dan berfikir. Susah nak tipu diorang.

Sepatutnya PAS Pusat dan Presiden PAS kena ikut jejak langkah Tok Guru. Saya jamin populariti PResiden akan melonjak naik selepas itu.

Tulang Besi

21 comments:

mosabit said...

Semoga doa tok guru Nik Aziz dimakbulkan Allah...aminnnnn

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

takbirr!!

Anonymous said...

1 je gua nak cakap.pemimpin pas banyak yang bodoh! FAKAP! SIAL DAN CELAKA. tu ja sebenarnya, pengikut pulak bangang! .

Anonymous said...

panjang nya cerita kamu ni. susah nak faham. Saya cadangkan berikan sub-tajuk pada setiap point yang hendak kamu sampaikan.

Nanti saya ada masa saya komen!

Anonymous said...

"PAS boleh menang di Parlimen Parit melalui calonnya, Haji Hashim Gera (bapa kepada Setiausaha PKR sekarang ini, Dato Salehuddin Hashim). "

kenapa anak Setuausaha PKR tapi bapa orang PAS. Tak faham poltik susah nak tafsir. jangan nanti pula satu hari diuji TB bahawa cucunya pula Presiden UMNO. apa TB nak buat?

Anonymous said...

maksud saya bukan cucu Dato salehuddin, tapi cucu TB yang dilantik sebaga presiden UMNO.Apa TB nak buat?

banyak perkara sebegini berlaku dalam kehidupan. benda yang kita tak suka jadi dugaan atau cubaan bagi kita. Ingat kita ini dunia la.

Anak Bugis said...

Sejarah Umno penuh dengan penipuan, penjarahan, persundalan, perjudian, pembunuhan dan retorik. Semua pemimpin Melayu yang lahir dalam Umno
adalah dari org Melayu yang lemah dan tak layak untuk memimpin, sebab itulah orang Melayu jauh ketinggalan dari segala aspek kerana meletakkan harapan pada Umno. Bagi saya Parti Komunis jauh lebih baik dari Umno.

Letih dah Undi PAS said...

Apasal bengong macam Umngok tu..kalau Cucu TB jadi Presideng Umngok..MAKNAnya..PAS gagal memerentah Malaysia dan tak upaya hapuskan Umngok lah..hai fikiran sebiji macam Umngok..

Anonymous said...

1. 13Mei
Saya cadangkan TB tanya orang2 tua Melayu sendiri apa berlaku pada 13 mei. Kenapa Kuala Lumpur dikeluarkan dari selangor. Tak payah tanya orang UMNO, tanya pemimpin PAs yang tua2 pun cukup. Ahli pAS yang masa tu hidung berhingus mngkin belum akil baligh masa tu.


2. PAS dalam Perikatan/BN

Berapa tahun PAS bersama UMNO dalam Perikatan/BN. Baca sejarah PAS betul2. Kenapa Dato Nasir dan Dato Asri berbeza pendapat? Siapa yang tenbtang siapa. Tanyo semua orang PAS kat Kelantan, apa yang sebnarnya terjadi. Kenapa BN tendang keluar PAS. Apa sebab utama? Ingat tanya semua orang PAS termasuk bekas2 PAS.

3. Isu kerajaan Perpaduan
Orang UMNO nak PAS sebab kerana Islam bukan sebab lain. Bukan senang, nanti orang UMNO pun nak share projek pun susah. Nak pilih calun wakil rakyat pun susah. tetapi demi perpaduan Islam terpaksa menjemput PAS. tetapi jika PAS tak nak, maka lepas lah tanggungjawab.

4. PAS Pusat dan blogger:

Ini menunjukkan PAS sentiasa bergaduh sama dia daripada zaman dahulu sampai sekarang. tak habis2.
Maka macam mana nak berkerjasama dengan UMNO. Pergeeseran Kickdefella-Ariffahmi kerja UMNo . Lawan tikamm TB dengan TJO kerja UMNO ke?

Anonymous said...

Kau orang nak tau kenapa aku benci sangat dgn Umno tu.

Sbbnya Umno tu NGOK....ha...ha...ha...

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

1. 13Mei
Saya cadangkan TB tanya orang2 tua Melayu sendiri apa berlaku pada 13 mei. Kenapa Kuala Lumpur dikeluarkan dari selangor. Tak payah tanya orang UMNO, tanya pemimpin PAs yang tua2 pun cukup. Ahli pAS yang masa tu hidung berhingus mngkin belum akil baligh masa tu.
.

Kao baca ke buku Tunku abdul Rahman?

Dia sendiri cakap 13 Mei ni sabotaj untuk dia dibuang dari PM.

Kao nak cakap apa?

woii, mak dgn bapak aku dulu bekas orang Kampung Baru la.

Jangan nak eksyen la

Anonymous said...

2. PAS dalam Perikatan/BN

Berapa tahun PAS bersama UMNO dalam Perikatan/BN. Baca sejarah PAS betul2. Kenapa Dato Nasir dan Dato Asri berbeza pendapat? Siapa yang tenbtang siapa. Tanyo semua orang PAS kat Kelantan, apa yang sebnarnya terjadi. Kenapa BN tendang keluar PAS. Apa sebab utama? Ingat tanya semua orang PAS termasuk bekas2 PAS.
.

Datuk Natsir dilantik oleh TUN HUSSEIN ONN bukan dilantik oleh PAS.

Maka dia taat kepada kehendak Tun Hussein Onn dan bukan kepada kehendak PAS.

Sebab tu dia dibuang oleh PAS.

Lepas tu Istana Kelantan pun subahat sama.

Anonymous said...

2. PAS dalam Perikatan/BN

Berapa tahun PAS bersama UMNO dalam Perikatan/BN. Baca sejarah PAS betul2. Kenapa Dato Nasir dan Dato Asri berbeza pendapat? Siapa yang tenbtang siapa. Tanyo semua orang PAS kat Kelantan, apa yang sebnarnya terjadi. Kenapa BN tendang keluar PAS. Apa sebab utama? Ingat tanya semua orang PAS termasuk bekas2 PAS.
.

Datuk Natsir dilantik oleh TUN HUSSEIN ONN bukan dilantik oleh PAS.

Maka dia taat kepada kehendak Tun Hussein Onn dan bukan kepada kehendak PAS.

Sebab tu dia dibuang oleh PAS.

Lepas tu Istana Kelantan pun subahat sama.

Tulang Besi said...



3. Isu kerajaan Perpaduan
Orang UMNO nak PAS sebab kerana Islam bukan sebab lain. Bukan senang, nanti orang UMNO pun nak share projek pun susah. Nak pilih calun wakil rakyat pun susah. tetapi demi perpaduan Islam terpaksa menjemput PAS. tetapi jika PAS tak nak, maka lepas lah tanggungjawab.
.

Ohhh sebab islam. Tu yang Najib pegi lulus 10 lesen judi tu, ye?

Anonymous said...


4. PAS Pusat dan blogger:

Ini menunjukkan PAS sentiasa bergaduh sama dia daripada zaman dahulu sampai sekarang. tak habis2.
Maka macam mana nak berkerjasama dengan UMNO. Pergeeseran Kickdefella-Ariffahmi kerja UMNo . Lawan tikamm TB dengan TJO kerja UMNO ke?

December 23, 2009 5:30 PM
.

PAS mula gaduh dengan blogger ni selepas terpecah tembelang beberapa pimpinan pro UMNO berselingkuh dalam gelap

Anonymous said...

TB ada jawapan tapi tak tepat.Minta ulasan orang2 tua PAS .Orang tua2 PAS tak semestinya pemimpin.

13 mei bukan saja berlaku kat Kampung Baru saja.

Anonymous said...

Rupa2nya Tun Dr. Mahathir ,baik orangnya. Tak kacau PAS pun.
Apapasal Mahfuz asyik kacau Tun Mahathir?

anti tulang said...

alah Asri muda tu org kelantan kalau asri muda org terengganu sudah tentu dah lama dah kena ganyang dengan blogger, kalau blogger ada masa tu, Tulang besi makin merapu dan menipu, sejak bila ada mesyuarat exco menolak keputusan PMBK, syarikat sensatimur telah menghantar surat kepada pembeli meminta bayaran 10% duit deposit, macamana tulang besi kata ada mesyuarat exco menolak keputusan PMBK, kalau nak dapat payment pun dari Ariffami pun agak-agaklah nak menipu pembaca, yg memohon jadi ceo mesti tahu cara ceo nak kelentong org.

Anonymous said...

dah kata dah,,,,lihat betapa bahayanya TB ni,,,kita bagi dia pegi, macam ni lah dia buat. Tak bagi dia pegi, lagi hebob satu dunia. memang bahaya budak ni!!!!!@@@

dia ni langsung x boleh terima dia golongan blogger fitnah, NASI TAMBAH, pemecah belah, kurang otak, x brapa cerdik, gila publisiti, gila glamor & yg paling aku dpt kaji tentang dia...kump GILA BAYANG.

maklumat dpt sikit tapi ditokok tambah ikut otak dia, dia dengar org bercakap,,dia pun nak cakap. macam-macam dah dia tulis tapi isi 20% je.

INILAH DENDAM KESUMAT CEO X JADI,
KESIAN SI GILA MEROYAN NI,NASIB BAIK DIA X GILA TALAK.

Anak Lenggong said...

Ini lah cerita merapu yang direka oleh si barua pecacai najis ni...pandai bercakap pasal 13 mei tetapi masa kejadian tu dia ni hidup lagi ke ataupun masih dok berbogel tepi longkang main taik..

Ni lah yang terjadi bila manusia setan ni tak sedar diuntung..disebabkan dengki dengan kejayaan orang lain dan apa yang diminta nya tak berjaya..dia membuat fitnah terhadap orang tersebut..lepas tu diseret nya semua orang untuk mempercayai apa yang difitnah nya...bertobat la bangkai ooiii

kene tpu lg..mmg UMNgOk said...

HAH AKU DA KATE KITE KNE TIPU DARI ATOK KITE LAGI...NI SKANG ZAMAN KITE. TAKKAN KITE NAK ANAK CUCU KITE KENE TIPU GAK..

CELAKE UMNGOK...