"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, December 19, 2009

Malaysia Boleh!

Reactions: 
I have no words to say when our national football team won the Sea Games gold medal in Laos recently. I hope the victory is a turning point for the future of our national football.

Our Tigers finally roared after 20 years of waiting, they triumphed over Vietnam in the football final of the 25th SEA Games in Laos, 1-0 score line giving Malaysia's first gold medal in the event in two decades. Malaysia were last crowned in 1989 defeating tough rivals Singapore in the 1989 edition of the games that was hosted in Kuala Lumpur.

Vietnam trounced Singapore 4-1 at their semi final while Malaysia had beaten hosts Laos 3-1 in the same stage. Malaysia overturned a lackluster first-half performance to beat it's opponent, it defeated Vietnam although lost an earlier encounter between the two teams at the group stage.

The win is all the more precious for Under-23 squad, which had arrived at the SEA Games with little to no hope of leaving with a medal. Now, they are coming home with the gold. Our side has fallen a long way since the heady days of the 1970s and 1980.

Failure to nurture talent, racism, poor management, cronyism, corruption and a lack of government support are the main problems that haunting Malaysia’s football. It seems like these problems are handled in the better manner now as our performance is recovering from day to day.

Congratulations to Malaysian Tigers for fulfilling 27 million Malaysian’s dream, definitely the main credit goes to the coach K Rajagopal 'Tiger King' for the hard works in building up the 25th Sea Games football squad and his superb guidance to his boys.
HEAD COACH K RAJAGOPAL WITH HIS BOYS
TEAM CAPTAIN AIDIL ZAQUAN (8) WITH GURUSAMY (16)
MALAYSIAN PLAYERS CELEBRATING THEIR VICTORY OVER VIETNAM

THE STAFF:

Team Manager
Datuk Redzuan Sheikh Ahmad

Assistant Manager
Datuk Subahan Kamal

Head Coach
K. Rajagopal

Assistant Coach
Tan Cheng Hoe

Goalkeeping Coach
Mohd. Faozi Mukhlas

THE SQUAD:

Goalkeepers
Mohd Farizal Marlias
Mohd Sharbini Mohd Alawee

Defenders
Mohd Sabre Mat Abu
Mohd Azmi Muslim
Mohd Asraruddin Putra Omar
Mohd Nasriq Baharom
Mohd Muslim Ahmad
Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak
Mahali Jasuli
Mazlizam Mohamad

Midfielders
Baddrol Bakhtiar
S. Kunanlan
K. Gurusamy
Mohd Safiq Rahim
Mohd Amirul Hadi Zainal
Amar Rohidan

Strikers
Abdul Manaf Mamat
Norshahrul Idlan Talaha
Ahmad Fakri Saarani
Mohd Zaquan Adha Abdul Radzak

:BANGSA MALAYSIA

28 comments:

JEBAT MENGKUDA said...

Nanti ramailah gerombolan BN Umngok yang nak jadi JURULATIH lah PENGURUS lah PENGERUSI lah..

Aku rasa kalau masuk aje BN Umngok..tanda2 nak LINGKUP tu dah ada lah..maklumlah PoliTIKUS membaiki LABU..

BANGSA MALAYSIA said...

memang betul saudara...

lepas kita akan tengok pemimpin UMNO pula berpolitik dalam bolasepak.... mereka akan meluaskan korupsi, perkauman dan lain-lain unsur negatif..

ini akan mengembalikan zaman-zaman bodoh bolasepak negara...

Munir Simpang said...

tahniah buat skuad negera bimbingan K Rajagopal!

inilah 1Malaysia yang betul!

Anonymous said...

Alaaaaaa......menang tu pun nasib aje tu......tak minat langsung.

Munir Simpang said...

kalau menang sahaja final nasib lar.. tapi daripada peringkat kumpulan, separuh akhir sehingga layak ke akhir...

itu adalah usaha gigih....

mosabit said...

vietnam dah kena rasuah....kah kah kah kah ...

Anonymous said...

kalau Vietnam kena rasuah... dah masuk banyak gol dah hari tu.. kakaka

MC_Shaharul said...

malaysia boleh..umno NGOK boleh blahhhhhhh!!!!

Anonymous said...

bravo malaysia

Anonymous said...

Bro kalau cerita pasal bola ni, rasa nya pimai pi mai dok tang tu jugak menang kerana nasib, main tak pandai mana pun, yang lebih cempera horuk pikuk darI kalangan MANGKUK-MANGKUK yang menumpang semangkuk....lu orang ada perasan tak malaysia pakai jersi FAM tak tertera bendera Malaysia tapi Negara Vietnam pakai bendera di jersi nya kata 1 Malaysia

semut said...

Apapun tahniah pada skuad Malaysia atas kejayaan tersebut. Pernah aku terbayangkan bagaimana satu ketika skuad Malaysia dengan mudah tertewas pula ditangan Timur Leste berdasarkan prestasi yang amat lemah sebelum ini. Harap kejayaan sekarang dijadikan penanda aras serta ukuran bagaimana untuk memajukan lagi sukan bolasepak malaysia tanpa dipengaruhi politik dan kronisma serta masaalah disiplin.

Anonymous said...

ne smua berkat doa Pm & rakyat malaysia khususnya..doa yg baik akan dimakbulkn..bkn mcm doa n.ajis doa jahat & xde kebaikan langsung

renung2kan lah & selamat beramal
hahhahhah.

Anonymous said...

Kalau dah ada sifat pembangkang tu yang baik pun tak dapat terima. Macam kita semua betul dan sempurna. Menang salah kalau kalah lagi la sedap dihentam. Percayalah kepada qada dan qadar Allah.

Anonymous said...

Apapun sebagai pengulas sukan...aku nampak kemenangan tu cuma "NASIB" aja....bukan pukulan yg betoi2 piau.

Sbb apa..bila kita kata menang kerana NASIB...ianya tak kemana...tak boleh nak dibanggapun...lain la kalau ada serangan bertubi2 dpd pihak pemain Msia....ini biasa aja. Kalau permainan cam ni bagi aku biasa aje.....tak kemana lepas ni...masih dlm katogari jaguh kampung..

Anonymous said...

Bola oh bola....

Kemenangan pasukan bola sepak malaysia mengalahkan Vietnam memang patut diraikan kerana dalam setiap pertandingan yang kita sertai kita mahukan kemenangan.

Sama juga dalam politik.. seperti Tun Dr. Mahathir katakan, kalau satu undi itu memberikan kemenangan padanya dalam merebut jawatan dalam parti maka ia tetap dikira menang...

Tapi kemenangan yang dicapai itu adakah berkualiti atau tidak... Itu yang perlu diperbahaskan.

Benarkah pasukan bola sepak malaysia menang atas kehebatan berpasukan atau menang atas kesilapan pihak lawan...?

Kalau pasukan bola sepak malaysia mempunyai kepakaran individu yang hebat dan mampu bermain dengan cemerlang dalam satu pasukan..., biarpun mereka kalah kita akan sentiasa memberi sokongan padu pada mereka.

Tapi dengan prestasi semua pemain yang dipertontonkan dalam perlawanan itu... keputusan perlawanan pula menang, apakah kita akan berharap pasukan bola sepak Malaysia akan dapat kemenangan percuma lagi dalam pertandingan yang lain...?

Sebenarnya pemain bola sepak yang dilahirkan oleh FAM dengan pegawai-pegawai FAM yang duduk dalam pejabat itu hampir serupa walau pun tidak sama.

Apa dayausaha pegawai FAM yang dilantik meningkatkan mutu sukan bolasepak negara selama sultan pahang jadi pengerusi FAM...?

Semuanya "PEMBAWA SIAL"

Anonymous said...

tahniah pasukan bola sepak malaysia.bg aku separuh masa pertama mmg merimaskan tp bila masuk separuh masa kedua,permainan malaysia bertambah baik.walaupun masih kekurangan disana sini tp aku tetap akan menyokong pasukan negara aku!

bola sepak adalah perang.bernasib baik atau nasib malang itu adalah perkara biasa dlm bola sepak.strategi paling canggih pun boleh kalah(contoh MU kena 3-0 dgn Fulham)jadi sokonglah pasukan MALAYSIA bukan team 1malaysia.

bebaskan sukan negara dari pengaruh politikus baik dari BN atau PR.

Anonymous said...

tak yah nak kecoh la....lepas nie korang tengok lawan timor laster mesti kalah..lepasa 20 tahun balik bru menang emas sukan Sea maksudnya 2029 la....dah masaka sangat dengan bola sepak malaysia nie...tengok budak sekolah main bola lagi bagus......hampeh....

Anonymous said...

Lepas balik dpd sukan sea...dpdt hadiah mengunung2

Lepas dpdt hadiah mengunung2..."telor pun berat" nak berlari (prestasi terus menurus)

Sikap atlit sukan masa kini....!!!!

joostspring said...

kalau sapa cakap mlysia menang tu sbb nasib sah la korang ni bodoh bangang...jenis bodo xleh nak ajar,cerdik xleh nak tumpang..

dr segi taktikal dan teknikal tuk perlawanan akhir tu mlysia mmg class..cuma passing,first touch,shooting je xperfect lagi..

first time aku tgk mlysia main sebagus mlm tu...corak permainan dah ada ala2 epl..harap2 jgn hangat2 taik aym dah la..

Anonymous said...

tahniah malaysia...ari ni baru aku tangok tulisan joostspring yg mengakui kebenaran kalu x asyik nak fitnah org je..ialah dah tanggungjawab lidah dan tangan yahudi kt malaysia ni. beul x joostspring?

Anonymous said...

Jangan beri laluan pada parti BNngok meracuni pemikiran budak2 muda ni kalau tidak rosaklah bakat mereka, Pasal BN ni bawa penyakit virus yang sangat bahaya kat bumi malaysia ni.

Anonymous said...

hidup KJ...FAM

Anonymous said...

hidup KJ...FAM

Anonymous said...

joostring 21 dis 2009, 11.48 am

aku rasa ko bodoh n banggang la..ko cakap bagus cara malaysia main boleh...hoi ko nie pernah tengok tak zaman mokhtar dahari n the geng main boleh...aku rasa jauh panggang dari api kalu nak dibanding dengan sekarang....budak2 sekarang lembik je..bila depan gol je pejam mata n rembat kalu nasib baik gol kalu tak melambung lah bola tu...aku rasa ko bodah la tak pandai menilai permainan boleh...ko tengok korea n jepun masa dulu sama taraf gan kita je...sekarang ni depa nak layak ke Piala Dunia...team Malaysia nak ke piala Asia pun sangkut dalam kelayakan....

tulang ikan said...

WOI ANON 7.17

jgn nk try compare yg dulu ngn yg sekarang.....dulu lain skg lain...sikit2 nk ungkit ngn yg dulu ....ko mcm shebby la bajet best je..bla la ko

Anonymous said...

dh dekat 20 thn hamPAS perintah kltn,.berapa kali kltn jadi juara piala msia?? juara rusuhan byk le

Anonymous said...

tulang ikan...

kita belajar dari sejarah, dari sejarah la dijadikan contoh...kalu tak dicomparekan yang dulu nak comparekan kt mana lagi...tu la byk sangat makan tulang ikan kan dh bengap...sejarah yang yg jadikan manusia bertamadun...

Anonymous said...

Rajagopal akan diganti dengan orang politik yang berkaki bangku kelak.....tunggu dan lihat.