"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 09, 2010

Kesah Sebenar Pendemo Penang Sampai Bakar Gambar Lim Guan Eng

Reactions: 
Saya berjaya bercakap dengan salah seorang kawan saya dari Penang. Beliau ni agak mahir jugak selok belok politik Penang ni. Saya terus tanya pasal kes demo di Penang baru-baru ni. Saya kata dahsyat punya marah puak2 tu sampai bakar gambar Guan Eng.

Dia cakap jangan tertipu dengan aksi-aksi agresif puak-puak tu. Dia kata kepala-kepala demonstrans tu adalah kroni-kroni Nor Mat Yaakob. Masa Pak Lah tengah kuat, puak2 786 tu jadi sangat rapat dengan Koh Tsu Koon. Koh Tsu Koon dok bagi depa projek sampai tak mau.

Koh Tsu Koon pun tau Nor Mat Yaakob ni satu negeri dan kabel kuat dengan Pak Lah. Jadi, demi menjaga hubungan mereka, kepala-kepala demonstran ni diberikan banyak projek-projek dan kontrak-kontrak. Mereka macam buaya kenyang sepanjang Penang diperintah BN.

Dia kata lagi, Melayu-melayu UMNO Penang pun tak suka puak2 ni. Sebab tu demo di Penang minggu lepas, mana ada nampak muka Melayu sangat. Kalau ada pun Ibrahim Ali je. Ramai Melayu UMNO menyumpah puak2 ni sebab dulu, diorang ni yang monopoli projek dari kerajaan negeri.

Masa Nor Mat Yaakob kempen 2008 dulu pun, puak2 ni yang dah kenyang dapat kontrak, bukan nak tolong kawasan lain sangat. Semua tertumpu di kawasan Nor Mat Yaakob bertanding. Last-last bila result keluar, semua tergolek dog, tinggal Nor Mat Yaakob je yang menang.

Jadi, kawan saya kata demo di Penang tu bukan demo Melayu tetapi demo 786. Jadi, dia sendiri pun “tak lapaq nak turun”.

Dia juga bagitau, puak2 786 yang demo tu juga sering sponsor Cikgu Azmi dan Teras. Ada kepala2 demo tu selalu bagi duit kat CIkgu Azmi untuk aktiviti-aktiviti TERAS. Tu yang semenjak PR menang, kita lihat Cikgu Azmi ni slow sangat dalam menyerang UMNO.

Dalam isu Kalimah Allah baru-baru ni pun, CIkgu Azmi bersengkongkol dengan UMNO dan NGO2 UMNO walaupun hukum tak berapa jelas samada ia haram atau tidak.

Saya kata saya ada dengar cerita Cikgu Azmi selalu dapat derma dari kepala-kepala 786 ni. Tapi, saya akan cuba cari bukti lagi.

Kawan saya kata, dia sendiri pun bengang dengan UMNO Penang. Dalam keadaan kalah pun, masih nak bergaduh sesama sendiri. Selama ni pun bukannya Melayu terbela di Penang.

Semenjak dari dulu lagi, bila ada orang-orang yang baik dan bijak serta berkelayakan masuk UMNO, orang itu akan dicari jalan supaya ditendang keluar dari parti. Kalau tiada salah, mereka akan buat cerita kononnya orang ini datuknya anak haram, nenek anak haram. Cerita2 fitnah ni diulang-ulang untuk buat orang2 yang baik dan layak ni "fed-up" dan menarik diri.

Tinggalah orang-orang yang tidak berguna dalam UMNO Penang yang terus memimpin di peringkat Cawangan dan Bahagian.

Kawan saya kata lagi, siapa di kalangan kepimpinan UMNO Penang yang kita nampak layak untuk memimpin UMNO Penang sekarang ni? Tiada langsung. Semua hempeh. Semua ada kes. Semua tak boleh pakai.

Oleh kerana itulah, dalam keadaan UMNO kalah macam ni pun, mereka tak boleh bangkit kembali. Mereka lebih suka bergasak sesama sendiri berebut projek2 Persekutuan dari mencari jalan membina UMNO semula.

Penghabisan dia kata, dia pun dah jadi NGO, tak mahu terlibat dalam UMNO Penang. Lantak la apa nak jadi.

Lepas tu saya minta diri sebab ada urusan di rumah.

Tulang Besi

17 comments:

Anonymous said...

hidup melayu di mana2saja tak habih2 dgn peracun dlm daging iaitu amno.dulu tersebut kisah seorang gadis bawah umur d rogol oleh melayu negeri sejarah,seekor melayu pun tak tampil bela gadis ni,yg muncul ialah lim guan eng..sampai masuk penjara..merengkok kerana anu melayu yg gatai..

Anonymous said...

kalau dah jahat tu jahat jugak, tak kira india, cina dan melayu. bukan di takdirkan org dari bangsa tertentu jahat dan bangsa lain baik..tp kita kena tengok sejarah baru boleh buat penilaian.. melayu Umno memang sah sah paling jahat, kejam, tak bermoral.. sejarah membuktikan..

saberi said...

kerana kuasa..kerana gila kuasa..kerana kemaruk kuasa
Melayu bela lim guan eng..tak per ler..lim guan eng kan umar..boleh juga gi sembahyang jenazah..OOoooo lupa,yang dapat tender DAP melayu PAS..patutlah melalak dan menyokong umar DAP ..cuba yang dapat tu melayu UMNO..lim guan eng dapat kepala babi ler jawabnyer

mankeldai said...

pencacai umno macam bebudak, bila tak dapat projek berguling-guling atas lantai nak tujuk tak puas hati.

Awang Dogol said...

Ala...TB.
Tunjuk perasaan tu biasa la kalau di eropah. Kat M'sia aje puak2 PR rasa jakun.

Dia orang ke...kau orang ke nak tunjuk perasaan aku tak heiran la...sbb...depa tunjuk perasaan tu mesti ada sebab. So, kalau Umno buat tunjuk perasaan mesti ada yang tak kena pada Pr yg memerintah kat Penang ni.

Bila zaman kian maju, tuntutan kehidupan semasa mesti diutamakan. Jadi,Duit sangat bermakna dalam kehidupan kini.

jadi, kalau puak PR menyekat pintu rezeki mereka selama ini, sudah tentulah mereka akan memberontak. Kalau tak buat cam tu..jawapnya...miss la syuru.

Jadi, aku harap puak PR faham akan masalah mereka.....jangan pandai menindas aje. Kami akan terus membela mereka2 yg diania oleh PR. Kami tak akan biarkan melayu terus dipinggirkan. Kami tidak rela melayu di kotak-katekkan oleh PR

Ada faham ke +Bangan...+Bangang PR?

Anonymous said...

Oi Awang Dogol, hang ni bengap ke tongong?

Hang baca ka artikel atas tu?

TB bagitau yg pendemo tu BUKAN UMNO tetapi geng 786 dalam UMNO Penang. TB jugak bagitau yg orang2 kebanyakan UMNO pun meluat kat geng 786 yg buat demo tu sebab geng ni saja yg dok sapu projek2 BN.

Awang Dogol ni memang bengap pakai sedap komen je, artikel pun tak baca betul.

Anonymous said...

Awang Dogol said...
Ala...TB.
Tunjuk perasaan tu biasa la kalau di eropah. Kat M'sia aje puak2 PR rasa jakun.
----------------------------------
hey pok dogol mu ni bangang tahap gabang cuba mu kabor sikit
bakpo pok pok natang umno of the ngok buat tunjuk perasaang polih/fuck are u tok halang sembor gas..air...kalu pok pok lain buat gak habih,,,dogol kepalo kena

Anonymous said...

YAHUDI + LOBANG JOBO = AWANG DOGOL = LEMBUMNO = BODO KEPEK

Anonymous said...

TB,TP, dan yg sespesis dgnnya,

1. Mana artikel hang tentang kekalahan Nizar di Mahkamah Persekutuan?
(Bila tulis artikel nanti siapla 5 orang hakim tu mesti kena maki hamun dan dihina secukup-cukupnya)

2. Apasal tak komen pasal idola hang siAl-Juburi mintak singkirkan hakim mahkamah tinggi yg sedang mengadili kes jubur itu...
(gerenti hakim itu akan kena maki hamun juga. Tengoklah nanti)...

Itulah dia bila berdepan dgn kebenaran..Diam terketar lutut dan terkedu dari seribu bahasa.

Anonymous said...

Penang memang ramai 786, banyak bangsa dalam 786 nie.. melayu pun ramai dah menikah campoq dengan 786... so kita kat penang dah ramai campoq darah.. toksah dok taruh sapa2.. pi check keturunan pun ntah2 ada darah 786 jugak.. pikiaq agama islam la dari bela bangsa..
Aku pun orang penang.. nak tanya satu kat hardcore2 umno..
dari zaman wong pow nee, lim chong eu, koh tsu koon sampai guan eng (semua cina aa..) apa melayu penang dapat... sapa juai penang dulu? takkan 786 saja kot..

dok taruk DSAI... lupa ka time kes kg rawa.. sapa pi selamtkan melayu penang time tu....Che det ka?..
Che det jugak bagitau.."penang tak perlu KM melayu'.. mana UMNO melayu penang time tu.. apsal tak tanya Tun.. mana boleh tanya.. time tu jilat jugak kot...

ShyTone said...

UMNGOK dan sekutunya semua pon bahalul banyak makan duit haram...
memang sial dio org...
bangsat..
UMNGOK sial..

joy said...

komen sikit pasal tulisan di blog ni... ada citer pasal wak albanjari dan topeng perak...

http://baganutama.blogspot.com/2010/02/warna-warni-di-istana-kehakiman.html

Anonymous said...

Puak puak nie banyak bisines nasi kandaq.....lagi banyak nasi depa jual, lagi kaut depa mengamuk sakan!!!

786...cam alamat rumah kat Lorong Gharu, dekat Dato Kramat.

Anonymous said...

Sekarang rakyat mulai sedar orang PAS alim kucing.

YB Lee Hwa Bourne said...

Apa kata lu orang bagi saja Perdana Menter sama kami punya bangsa..gerenti kami jaga lu orang baik2 tau..lu orang hati manyak hasad dengki dan suka bergadu.susah2 bagi lah kami pegang itu jawatan PM satu kali!

AzamDean said...

yo YB!!!!! lu MCA ka GERAKAN ka DAP ka?? wahaha berani ko promot.. hahahaa..nanti jap...786 tu hape?? geng 36 ke?? waahahhahaa

Anonymous said...

Yang peliknya Polis. Kalau Umnongok dan puak-puaknya nak wat demo si Polis ni bukan nak halang tapi nak jga keselamatan si pendemo
siap iring lagi ke tempat pej KM. Tapi cuba yang nak wat demo tu puak-pauk PR, siang2 polis / FRU dah belasah and sembur dgn ayak. Gini la selagi BN bekuasa, polis jadi double std.Kalau Umno ngok dah bekubuk baru aman Malaysia ni.