"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 05, 2010

TranungKite Sarang Bloggers Pondan (Tarbiyyah Ulama Sebegini?)

Reactions: 
Saya tak tau nak kata apa. Sesiapa yang pergi ke Tranungkite akan melihat banyak artikel yang disiarkan dari blog-blog yang tidak dikenali tuannya.

Misal yang saya boleh ambil adalah blogger seperti Batu Api dan Ali Zaidan. Kedua-dua blogger ini kerap disiarkan artikel mereka oleh Moderator Tranung Kite bernama Songkok Putih (yang juga tidak dikenali identiti nya).

Mereka-mereka ini kita boleh gelarkan sebagai blogger-blogger pondan. Mengapa? Kerana mereka takut hendak mendedahkan identiti mereka kepada umum.

Mengapa mereka jadi pondan sebegitu sekali? Kerana mereka takut untuk bertanggungjawab terhadap tulisan-tulisan mereka sekaligus memberikan mereka kebebasan menyebar fitnah dan penipuan kepada umum.

Songkok Putih, moderator Tranungkite, telah saya buktikan seorang penipu. Dahulu kata dia letak jawatan sebagai moderator Tranungkite. Rupa-rupanya dia bohong. Dan dia sendiri mengaku kepada saya bahawa dia berbohong. Dia tidak pernah letak jawatan, cuma berbohong kepada umum kononnya dia letak jawatan.

Agaknya, ini tarbiyyah ulama dalam PAS mengizinkan berbohong dan menipu.

Tranungkite kena ubah nama jadi Laman Web Lorong Haji Taib.


Orang berperangai munafik seperti inilah yang membela blogger-blogger Pondan seperti Batu Api dan Ali Zaidan. Blogger seperti Batu Api telah saya buktikan fitnah dan pembohongannya banyak kali. Tapi, masih diberi ruang oleh Songkok Putih dalam Tranungkite. Ini bererti Tranungkite tidak risau pasal hukum dan syariat Islam.

Penipuan dan fitnah mudah sahaja diterima dan disiarkan oleh Tranungkite.
Ia membuat kita menyoal adakah laman Tranungkite ini menjunjung Al Quran dan Hadeeth sebagai hukum tertinggi mereka?

Di samping itu, saya mendapat tahu dari rakan-rakan yang mendaftar diri sebagai ahli telah dibatalkan keahlian mereka. Ini kerana di dalam ruangan forum dan komen, mereka kerap memberi pendapat yang anti PERPADUANG dan PRO Pakatan Rakyat. Hasilnya, pendaftaran keahlian mereka tiba-tiba sahaja dibatalkan.

Ertinya, bukan sahaja mereka ini penipu tetapi mereka juga adalah pengecut. Agaknya sebab selalu sangat berkumpul di Jalan Raja Laut, blogger-blogger ini telah terjangkit dengan perangai-perangai pondan Lorong Haji Taib.

Terdapat juga beberapa blog baru yang menggunakan nama seperti Muhammad Al Fateh, Penembak Babi, Pemburu Syahid dan banyak lagi. Ini juga boleh dikategori sebagai blogger-blogger pondan.

Mereka tak berani bertanggungjawab atas apa yang mereka kata dan tuduh. Mereka cuma berani menabur fitnah dan pembohongan tanpa berani bertanggungjawab atas pembohongan mereka.

Sedihnya saya melihat kepimpinan ulama dalam PAS terpaksa bergantung harap kepada blogger-blogger Pondan seperti ini.

Sekian

Tulang Besi

22 comments:

Reformis Jalanan said...

Memang pondan pun. Lagaknya seperti mak nyah di lorong-lorong gelap. Perhaps they've already changed their genital? Ha..ha..ha..

jeebond said...

Sabar ajelah bro.. puak2 tranung+ug nie dah makin lemas tuh.. Tunggu masa nak tenggelam saja.. hahaha

Anonymous said...

Hu.hu.hu..baru tau sekarang PAS banyak menjana pemfitnah??

BatuApi @ FireStone said...

Betul
Benar
Semuanya ikut SUnnah
Apa Tulang Besi Tulis
Apa poji tulis adalah betul

Sebelum engkau menyamar puji engkau orang sendiri biar aku puji artikel engkau orang.

Apa macam

http://batuapi-firestone.blogspot.com/

tuan komrad said...

ni pehal nih????..gaduh cam budak2 darjah 3 anggur sekolah tamil???

takat bertekak dalam alam maya,buang mase je la..tolong mak korang kupaih bawang lagi bagus lar....

orang tgh sibuk memerangi juak2 yuden,korang bleh plak naik tocang...

korang nak join yuden skali ke???...

wakkakakakakakakakak...
juden umngok dan pr...sama2 ngok..benggong ala2 getah sekerap...

wakakakakakakakaka

Anonymous said...

YA ALLAH ....MUSNAHKANLAH tranungkite dan utara online...sesungguhnya DOA ADALAH SENJATA ORANG MUKMIN ...AMIN......

-BOND-

baginda® said...

lantak korang... da besar masing2... tapi aku sokong antiUG... itu aje

Anak Bugis said...

sedih gak.. sebab tranungkite ni antara blog terawal yg menjadi suara reformis..tapi kekadang masa dan keadaan mengubah segalanya..

matkambing said...

dulu memang saya hari-hari masuk tranungkite tetapi sekarang seminggu sekali pun susah!

zahidyusof said...

aku bukan apa...masa cerita UG dulu kau oang la yang bermatian pertahan TGNA...ha sekarang TGNA kena serang...mana kau orang semua..hak yang kau orang kata pondan la yang dok pertahankan TGNA sekarang...kau orang duk buat apa...TB ke Topeng Rakyat ke...tu sekor lagi ustaz kepala lutut...mana ada? sembang banyak la...ekor gelumang dengan taik

tok malim said...

Kerajaan BN nak tutup pekungnya.x nak rakyat tahu macamana pos malaysia rugi RM227 juta.MAS rugi,PROTON rugi,BBMB lingkup bila skandal BMF didedahkan...habis RM2 bilion lebih lenyap macam tu je dan bank kebanggaan kaum bumiputra..siapa lagi kalau bukan kita orang Melayu akhirnya tumbang biarpun 2 kali dibailout Petronas.
Perwaja menerima nasib yang sama macam BBMB.Puluhan juta lenyap dan ada sumber mengatakan bilion ringgit hilang begitu saja.
UMNO yang mendominasi pemerintahan negara mengamalkan sikap kedekut dengan rakyat sendiri bila enggan memberikan royalti minyak kepada kelantan tapi rela hati memberikan dua telaga minyak kepada brunei yang bernilai RM320 bilion.
Duit sebanyak RM320 bilion boleh meningkatkan pendapatan negara dan seorang rakan berkata orang umno mana reti kira duit yang banyak amaunnya pasal belajar matematik dalam BI.
Pendek kata umno dah x reti uruskan reta negara sampai GSTpun dia cakap baguih....Cukai dah jadi bagus..apa nak jadi dengan umno.rakyat sengsara hang x peduli asalkan duit masyuk....yang RM320 bilion tu hang biaq pi.ada ka patut.
Kapal selam lak beli yang tak boleh selam.jadilah kapal timbul.dulu kapal timbul ni ada kat lombong-lombong.orang panggil kapal korek.
PKFZ yang rugi RM8 bilion lebih apa citer...ong tee kiat memang betul-betul ada ong..tiong king sing ngaku beri dia berjuta-juta ringgit kat paperpun boleh lepas.
umno anggap duit bilion-bilion ni macam duit 5 sen.
rakyat tak lupa dr mahathir sambung kontrak bekalkan air kepada singapura dengan kadar 3 sen seribu gelen.rakyat 1 singapura untung dan rakyat negara ni kena bayar bil air lebih mahai....lepas tu singapura botolkan air tu jadi air mineral jual balik ke malaysia.reganya rm1 lebih sebotol.bijakkan umno uruskan kewangan dan reta negara.
tak cukup dengan air....pulau batu putih pun jatuh ke tangan singapura.ada rakan cakap pasal kita ada peguam negara macam ghani patail....menyedihkan bila kegagalan ini yang sepatutnya membuatkan ghani patail dan bapak menteri bernama rais letak jawatan.malu besar dan rais boleh cakap win win situation pasal kita dapat ketulan batu bernama middle rock kalau tak salah laporan paper...ini yang dibanggakan bapak rais.
patutlah ketika dia jaga paper,negara kita sama level dengan zambia dalam kebebasan akhbar.
benda ni mana orang kampung tahu.mana orang felda tahu....pasai tulah umno boleh menang di kawasan ni.sedih memang sedih.sampai bila nak biar umno perabih duit dan reta negara.
ada yang tanya lepas ni apa lagi nak beri kat negara jiran...kitakan kaya dengan hasil bumi tapi rakyatnya menanggung rugi dek tindakan pemimpin umno.harap-harapnya apa yang dilakukan bukan atas nasihat apco

Awang Dogol said...

Ala takkan tak reti.....DUIT RAKYAT TU DUIT UMNO YANG PUNYA. Hampa peduli apa. Semua HARTA kat Malaysia ni HARTA KEPALA MAK-BAPAK dia orang punya.

Awang Dogol said...

Takkan tak faham kot....Harta dan duit rakyat kat Malaysia ni adalah HARTA KEPALA MAK-BAPA UmnoNgok yang Punya....

Anonymous said...

grrrr!!!!!!!!!! hampeh UMNO.. mangkuk hayun... lagi baghal penyokong tegar dorang!!! UMNO gak betul.... UMNO penipu, UMNO.....

Anonymous said...

entahlah, aku cukup menyampah dengan tko sekarang ni.

lansung takdak qualiti lagi.

emm aongkokputih? itu bekas student utm jln semarak.

skg bawak fikrah UG.

PAS Recond said...

aku bukan apa...masa cerita UG dulu kau oang la yang bermatian pertahan TGNA...ha sekarang TGNA kena serang...mana kau orang semua..hak yang kau orang kata pondan la yang dok pertahankan TGNA sekarang...kau orang duk buat apa...TB ke Topeng Rakyat ke...tu sekor lagi ustaz kepala lutut...mana ada? sembang banyak la...ekor gelumang dengan taik

Anonymous said...

Apa hal gaduh sesama sendiri....patutnya kita bersatu untuk menyanggah fitnah2 dan kebobrokan UMNOAPCO dan pencacai2 mata duitan dorg tu...

cicitHJHASSANu said...

salam tuan..

walaupun banyak artikel yg baik di tko,dek kerana ada elemen2 perpaduang terus jadi fobia.

pemende lah,sapa2 pun jangan jd ejen apco sudahlah,perpaduang ok lagi..hahau

dok gitu wei,kite pung bukang gang perpaduang,anti perpaduang lg dok berahi.

Anonymous said...

perisik rakyat dengan batu api, dua2 macam burit ayam

joehan said...

hahahaha..tula..org2 pas ni..kwn lg dgn bapak munafik malaysia saudara nuar al juburi..korang bkk ni..da prangai lbh kurang je. http://theunspinners.blogspot.com/2010/05/artikel-new-ledger-bukti-anwar-dicucuk.html
artikel sorng mamt kt uS tulis betapa anwar sanggup tikam blakang kwn2 yahudi die kt us nun..hahaha..pelik aku dgn iq2 bdk2 pr ni..org yahudi terang2 tulis psl anwar ni jenis talam dua muka..g us baik dgn yahudi..blk malaysia semarakkan anti yahudi..sbnrnya anwar ni akn gunekn ape shj cr..asalkn matlamat berjaya..bile la korng ni nk sedar..bile la n.ajis nk sedar ni..sudah2 la tu pok nik oi...bubarkn la kerjsm pas n pkr..perjuangn pas xkn diberkati Allah kalo ko bersekongkol dgn anwar berahi tu.

Anonymous said...

ko tak pa le Rahman siar nama Tulang Besi yg sebenar.. sebab ko kat Jakarta... ko selamat kat sana... blogger blogger di malaysia ni???? ko bukan tak tau betapa celakanya UMNO terhadap blogger yg pro PR ni...

BTW.. tulisan ko pun diaorg siar kalau ko hantar ke TKO tu...

soklan said...

tak ada satu pun tulisan di tko yg sokong ug selepas ditutup oleh tok guru presiden....tulisan batuapi dan alizaidan byk hentam tb, tp dan anai2 munafiq dalam jemaah yg tak henti2 buat tuduhan palsu thdp pemimpin PAS...itu saja...

ya allah, hancurkan munafik anai2 celaka dalam jemaah PAS!

ayat kat atas tu:
"Dosa, Pahala Sendiri Tanggung..! Paham..?" patutnya TP perlu jadi lebih rasional seperti dahulu...aku rindu TP yg kritis seperti dahulu bukan yg termakan fitnah TB.

wassalam.