"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 23, 2010

Malaysia & PM TerBANGANG...

Lama betul tak menaip. kadang-kadang bila tak ambik tau langsung pasal politik Malaysia ni pun best jugak... 24 jam pikul kamera kehulu-hilir, layan suasana harmoni dekat pantai-pantai, bukit-bukau dan jugak sungai-sungai agak mendamaikan (buat sementara)... tapi sampai ke 1 masa tersangkut jugak dengan politik.

Memang tak dapat nak lari dari dunia politik.

Jadi nak ulas pasal Menara 100 tingkat atau dalam bahasa Sastera Inggeris ianya disebut "Mega Coffin". kalau tak paham bahasa Inggeris pun tak salah dan tak perlu malu sebab kita rakyat Malaysia bertuah mempunyai seorang Perdana Menteri yang jauh lebih bodoh dan BANGANG dari kita yang sekolah tak de la setinggi mana. kekurangan kita boleh ditutup dengan kelemahan ketara Pemimpin Tertinggi Negara kita Malaysia.

"Bapak Borek, Anak Rintik"... ada orang kampung cakap - "Bapak Memb*rit, Anak Mengintip"... bahasa kasar yang sangat-sangat manja untuk dibisikkan ke telinga PM kita. P*kimak punya PM...

Aku ni bukan Kakitangan Awam tapi aku nak komen jugak pasal bonus Kakitangan Awan dan jugak pembinaan "Mega Coffin" yang dibentangakan oleh PM P*kimak dalam bajet 2011 tempohari...

Ambik sikit laporan dari Media Perdana:
KUALA LUMPUR, 16 Okt 2010 - Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan memberikan bantuan kewangan khas dan bukan bonus sebulan kepada kakitangan awam kerana tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan.

Perdana Menteri berkata, sekiranya kerajaan memberikan bonus sebulan ia menyebabkan implikasi perbelanjaan kerajaan sehingga RM3.1 bilion.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata demikian pada Perhimpunan Kebangsaan Guru 1Malaysia di Stadium Putra Bukit Jalil, di sini, pagi ini.
Nak cakap aku ni pandai pun, tidak la jugak aku ni pandai... kalau aku pandai, dah tentu sekarang ni aku bukan sorang blogger... boleh jadi jugak sekarang ni aku dah jadi PM dan Najib BANGANG ni jadik Blogger... tu kalau aku pandai la...

Beb... kos untuk bina "Mega Coffin" tu RM5 Billion... kos untuk bagi bonus pada Kakitangan Awam pulak ialah RM3.1 Billion SAHAJA.

Najib BANGANG tu pulak sebut dalam kenyataannya - "kerajaan memberikan bantuan kewangan khas dan bukan bonus sebulan kepada kakitangan awam kerana tidak boleh berbelanja lebih daripada pendapatan."

Eh... korang paham ke tak sifir yang ada dalam kepala hotak aku ni..?

22 comments:

Anonymous said...

1.Kah!kah!kah!
2.Kih!kih!kih!
3.apa punyalah lawak!!!!!!!!!!!
4.!@@#$%%&&%$$rosmah*&(&%%%7!!!!
5.Lagi teruk buat gereja orang asli kat gua musang !kelantan!!!
6.Pasti bangga puak kelantan nanti!!

Melayu Kena Sokmo said...

Aku sebagai bangsa Melayu amat malu dengan bangsa-bangsa lain di Malaya atau di negara-negara jiran. Dah tiada lagikah pemimpin yang cerdik, amanah dan berkredibiliti di negara ini..? Orang Melayu ni jika diberi pilihan, mereka akan memilih pemimpin yang boleh bercakap bab maruah bangsa sedikit dan bermurah hati serta sanggup menyumbangkan sehelai kain pulikat dan sekampit beras 5kg semasa kempen PRU (terutama pengundi saluran 1 dan 2). Itu sahaja kelayakan untuk menjadi pemimpin tertinggi di negara ini. Tak lebih daripada itu. Tapi yang peliknya, minda rasuah dan korupsi mereka berjuta-juta kali lebih hebat daripada sumbangan mereka itu. Tipulah sepuas-puasnya bangsa kamu, aduhai pemimpin yang korupsi. Di saat nyawa kamu akan direntap oleh malaikalmaut nanti, rakyat akan berlembut hati juga akhirnya untuk mengampunkan segala dosa dan kezaliman kamu terhadap mereka. Orang Melayulah katakan! Bangsa yang suka ditindas dan mudah ditipu! Horeeey...!

Anonymous said...

1.Laa!setakat beghass dan kain!!biaq pilah!!tak melibatkan maruah melayu dan islam punn!!!duit "derma" pas kan banyak lani!!tokey kapiaq harbi bagi!!!agih-agihla sama kat rakyat kelantan tu!!tak kan hussam dan lain-lain je dok makan duit derma tu!!buat rumah besaq!!naik kreta besaq!!!
2.Yang dok bimbang!! tok lebai pas tu!!pakat-pakat dok derma gereja kat puak orang asli tu!!masuk islam!last sekali depa buat gereja besaq!!dinegeri serambi mekah pulak tu!!
3.Sampai bila puak kelantan ni dok jadi hamba LK Yew ni!! dulu tahun 80an!90an!!pakat pi jadi kuli dan hamba disingapura!!lani!!habihhh tanah lojing boleh kat depa noo!!!
4.Lepas ni!!hangpa dok meleleh ayaq lioq jee!!tenguk dia bawa balik sayur-sayuran dan buah-buahan ke singapura!!!hangpa bolehlah meghasaa putik-putik buah yang tak bermutu nooo!!!
5.Last sekali!!kot-kot hangpa puak kelantan terus merempat kenegeri lain!!tak boleh balik dah!!tanah dah tak dak!!boleh kat puak kapiaq semua!!mulanya sampai 99 tahun jee!!last sekali boleh kat depa semuala!!!
6.Tak malu ke!!puak-puak lebai kelantan ni!!perasan ulamaq besaq!!last sekali!!jadi hamba kapiaq!!yang malu sekali!!gereja naik "dihalaman sendiri"!!
7.Ish!ish!ish!tak pernah tenguk lagi!!puak macam puak kelantan tenguk bola!!bergaduh selalu!!kalau diengland!!depa bergaduh!!sebab depa mabuk!!!puak kelantan ni mabuk juga kee!!
8.Pengikut ulamak tersohor!!!!!!kih!kih!kih!

Anonymous said...

Alahai PAS ho.. KLCC dulu pun kata projek bangang... Putrajaya dulu pun kata nak jual...

dah resmi orang PAS bodoh..projek ilek tapi kalau nak lawat patung Buddha besar lawatlah Kelantan.. negeri tadahan wahyu konon..

BasiRoN97 said...

gereja????......heran apa, tahu lpas rm5juta najib bg nak bina gereja kat kucing....rm2juta untuk paderi kristian sarawak...x caya? tanya najib...c

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakakakk...dah keturunan bebal agaknya...

yang si murujib kantoi pasal kira-kira...

yang si macai plak kantoi nak wat fitnah,pasal kes khalwat calon pas...tau tau beza bini ngan emak...ngaji bahasa melayu tak abih

belajar takat darjah 3 anggur,cam tu la jadinya...bengong mengalahkan burung unta...

wakakakakakakakakakakakak

opisboi said...

pm aku cakap 'saya bukan takut bini tapi BINI aku tak TAKUT kat aku' sampai underwear pun masuk bajet

Anonymous said...

Maaf, menganggu kerana menguna ruang ini walaupun tajul tidak sama. Maaf.
Bacalah MalaysiaToday - Cabin Krew MAS. Pada tahun 2005/06 Idris Jala org Swak (bukan Islam) menipu pekerja yang kena MSS
utk menyelamat MAS dari Bandkraf dari situ dah MAS dan kerajaan rugi berjuta juta.Tan Sri Abd.Rahman pernah berkata jgn buang pegawai Mas yang banyak pegalaman. Skrang apa dah jadi, dulu dris jala beritahu sekira semua pegawai MAS tidak tandatangan utk MSS. MAS akan bankkraf... Skrang Transformasi yang di buat oleh dris jala pun banyak merugi kakitangan kerajaan. Hutang kerajaan bertambah 92.5% Ini angkara Idris Jala projek yang dibelakangi Junstion christian fondation untk menjatoh pemimpin umat Islam Msia.Bila kerajaan bermasalah dgn hutang/pekerja yg malas serta ekonomi yg gagal. JCF akan bantu selamatkan Msia. Sesiapa tempat kita nak mengadu.tlg sebarkan Benar tetap benar.tkasih.maaf sekali lagi guna ruang yg salah. wassalam.

Anonymous said...

menara warisan bersumberkan pendapatan PNB la bodoh! bukan kutipan hasil cukai!

mengaku pun ko bangang..dan ko la antara blogger2 yg terbangang yg aku perasan ade..

dulu bantah putrajaya, but skrg nak "PR march tu PUtrajaya? ape cert?

Anak Lenggong said...

Kah kah kah Blogger bangang poji muncul kembali...baru dapat gaji dari kusam musang kee...dah ilang rajuk kah kah kah..tapi bila keluar bawak isu bangang pulak..dulu masa jambatan pulau pinang dibina cam ni jugak puak bangang ni cakap..laa ni dah bina jambatan kedua....masa Putrajaya dulu pun sama puak ni memekak tapi laa ni dok pujuk orang supaya mengundi mereka untuk mereka duduk kat Putrajaya tu sampai bagi tarikh nya 16 sept..tapi 16sept bila tak tau laa....

tuan komrad said...

pendapatan pnb????

ko biar betul bai...pnb dapat duit dari maner??lubang jubor ke???

PERMODALAN NASIONAL BERHAD..PNB..

duit amanah saham ASB,ASN,ASM,ASW tu datang dari pelaburan rakyat..takat maner untung pnb sampai 5 billion nak cover bagunan tu??

kalo datang dari duit poket murujib atau BN,100% rakyat tak kisah..lantak pi mampos lar nak wat per pon...

pasal pembinaan putrajaya,jambatan pp dan sebagainya,benda dah dibina,dah diguna...takkan pr nak wat keje bodoh pegi runtuhkan plak semata mata tak setuju...pikir guna akai la sikit...

kes menara 5 billion mungkin dihalang sebab pembagunannya masih belum terlaksana..baru peringkat cadangan....

ingat la pesan idris jala..2019 nanti mungkin negara akan muflis,tapi tetiba plak boleh nak wat bagunan besar gedabak..

cakap jgn tak serupa bikin la bai...

Anonymous said...

lagi banyak menara, lagi banyak projek, lagi banyak masuk RM dalam poket......

Anonymous said...

pemimpin UMNO memperbodohkan orang UMNO hingga mengikut membabi buta

Anonymous said...

bangunan saja tinggi tapi pendapatan sebenar rakyat rendah, yang tinggi pendapatan pemimpin dan kroni UMNO

Anonymous said...

Just selingan kpada PM
(walaupun dia tak baca)

Wahai Najib.
Ma-Rabbuka

Agak2 boleh jawab tak

Anonymous said...

buat KLIA berapa bilion 7, 8 , atau 9 bilion... konon untuk kesenangan rakyat malaysia... la ni apa jadi buat LCCT... untuk org biasa... VVIP dan org luar guna KLIA.. berapa kerat org malaysia guna KLIA.. tak ke membazir tu...

Anonymous said...

Perisik BN
...Awat bingai sangat hang nei..ngaku perisik rakyat tapi kerja buat tohmahan dan menghasut...Lim Guan Eng cakap..awat mangkaq sangat ini penyokong PR..Bikin malu ana punya negeri...

Anonymous said...

lagi teruk penjawat awam, kerja 13 bulan bayar gaji cuma 12 bulan je .. ada hati nak panggil pekerja professional balik .. huhu sapa mauk .. dengan tax mengalahkan along ... mulot tonkang

Anonymous said...

lagi teruk penjawat awam, kerja 13 bulan bayar gaji cuma 12 bulan je .. ada hati nak panggil pekerja professional balik .. huhu sapa mauk .. dengan tax mengalahkan along ... mulot tonkang

Anonymous said...

tajuk yang betul, kalau orang UMNO, najib kata kambing adalah lembu mereka akan kata betul.....

Anonymous said...

berbilion bantu koperat tak apa, sebab ada kepentinga, kalau berbilion bantu rakyat dianggap membazir oleh kerajaan BN UMNO

Anonymous said...

kalau dari segi pelaburan

1. ko spent 3.1 Billion untuk bayar kepada staff gomen, then staf tu habis kan..3.1Billion tu akan dapat balik kepada pendapatan peniaga dan peniaga akan bayar tax kepada kerajaan sekitar 5 persent.

2. kalau belanja 5 billion untuk buat bangunan, ko akan dapat generate income dari segi sewa, value tanah dan tax dari penyewa yang akan menjadikan value tu lebih dari 50%

kalau aku ada duit banyak tu, aku akan ambik option 2...

fikir fikirkan.. sebab tu melayu tak leh nak kaya..pasal tak leh fikir jauh...

tgk projek putrajaya, sekarang ni dah berapa value tanah tak situ? kalau dulu orang kutuk , sekarang ni orang yang kutuk tu tak leh kata apa dah...