"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 18, 2011

PTPTN Adalah Along Yang Sebenar - Mangsa

Reactions: 
Saya menerima email dari seorang anak muda tertindas. Saya malas nak fikir apakah yang akan terjadi kerana menyiarkan luahan hatinya yang saya tak edit sikit pun:
Memang le kepada peminjam PTPTN...

Rupenya PTPTN adalah lebih kejam daripada along yang ada sekarang... dengan charge pentadbiran sebanyak 3% yang dikenakan itu menunjukkan mereka lebih kejam daripada along... kerana kos perkhidmatan itu akan berterusan sehingga bila-bila selagi mana kita tidak menyelesaikan pinjaman lahanat tersebut... sejahat-jahat Along ada juga 'interest' yang kita tau berapa yang nak kena byr...

Bayangkan kalau charge perkhidmatan RM40 sebulan dan korg bayar RM50 sebulan (kadar minimum yang 'dibenarkan' oleh PTPTN)... maka korang akan bayar PTPTN tue sampai mampos le jawabnya... sebab korg byr kos perkhidmatan lahanat tue tanpa mengurangkan baki PTPTN.... kalu beli rumah pun RM25k bayar RM50... so nampaklah jugak jumlah yang nak kene bayar... dan kalu lambat bayar hanya 'penalty' dlm berapa ringgit sangat dikenakan... tapi PTPTN ... kita tak tau berapa jumlah sebenar yang kan kita bayar melainkan kita byk duit dan boleh bayar 'seketul'... tapi kalu bayar ansuran maka jawabnya kene bayar sampai 'mampos'.. (sila klik imej di sebelah untuk besarkan)
Saya sekali lagi mengajak semua orang berfikir sebagai rakyat yang taksub kepada kebenaran. Kalau yang beragama Islam, bertuankan Allah, bertuhankan Allah - bukan ketuanan Melayu yang sudah begitu dihanyir dan dilendirkan oleh Umno atau apa-apa pun. Kita bercakap tentang kebenaran. Kita bercakap tentang kepentingan rakyat. Sudah-sudahlah bercakap dengan ketaksuban atau 'asabiyyah kepada mana-mana parti atau pemimpin. Sekarang pun orang dah mula bercakap, kalau Umno ada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), PAS ada Rusila. Marilah kita bercakap sebagai rakyat.

Marilah kita memperjuangkan pendidikan percuma untuk rakyat sehingga ke peringkat ijazah pertama sekurang-kurangnya.

Sumber - ~penarik beca

17 comments:

Anonymous said...

salah budak ni jugak pasal taknak bayar... memang la ptptn tu makan riba... tapi budak ni pinjam taknak bayar... neraka jugak tuh...

tambahan duit ni... duit rakyat jugak tu... ko nak ke masuk neraka kerana hutang dengan 28juta rakyat malaysia nih??

ni kalau ikut penyata, setahun tak bayar langsung.... ape kes... lagi la banyak riba tu...

Anonymous said...

tukar kerajaan habislah hutang tu...........

Bingai @ Bangang said...

Apabila berjanji ditepati!
Apabila berhutang dilunasi!

Kalau dah tau begitu keadaannya orang yang berhutang maka elakkan berhutang walaupun kepada ALONG sekali pun. Mungkin anda boleh mula dengan membuat tabungan pendidikan untuk anak-anak mulai sekarang. Lagi satu cara ialah menyertai mana-mana skim MLM yang SAH supaya ketika anak kita mula ke IPTA/IPTS, mereka sudah mula menjana pendapatan yang mampu mengurangkan bebanan. BUKAN MLM skim cepat kaya. hehehe

SHE said...

BUKAN XNK BAYAR.... ADE SETENGAH TUH SMBG BLAJA. MCM KES KITORANG. SKRG, ADA DEGREE, G INTERVIEW 10 TEMPAT PON BLM TENTU DPT KLU XDE KABEL. JD, KESIMPULAN, SMBG BLAJA...BLAJA..BLAJA. ATR BORANG PENANGGUHAN UTK PTPTN, DYE CHARGE RM50. ARI TUH SMPAI SURAT, START BULAN DPN, KNE BYR RM70/RM90 SEBULAN. MMG TERBAEK!

ketipkuku said...

aku sgt x setuju kalo ko maki ptptn cam2, masa nak pinjam duit dulu selamba jer sain aggreament. x pulak marah... ye ler sbb nak dpt duit fre, dah bagi duit banyak cengkadak lak x nak bayar... aku ni bukan penyokong kerajaan... tapi aku pun x setuju kalau PR amik Putrajaya pastu hutang ptptn lupus... duit aku tu.. yg dpt degree, pastu merungut x dpt keje.. ko keje la apa2 dulu utk menampung kos hidup. aku ada degree gak.. tapi aku x pernah pinjam mana2 institusi... aku jugak bukan anak org kaya.. bapak aku skolahkan aku spai tkt 5 jer, pastu yg laen kena carik sendiri... keje x tentu hala.. kompol duit sambung study sendiri spai dpt degree.. pastu skrg pun keje sendiri... sbb tu aku x sokong kerajaan... kalau hutang tu wajib bayar.. kalau x mati esok mayatnyer x wajib disembahyangkan ... bukan hutang dgn kerajaan tapi hutang dgn seluruh rakyat malaysia termasuk aku...

Anonymous said...

Dah pandai pinjam pandai la nak bayar. Orang tak paksa pun pinjam. Kalau boleh kat kelantan buat la macam PTPTN dah tu tak payah bayar .... baru la boleh buat contoh. Ni kutuk org lain tapi dia sendiri tak wat apa-apa pun.... Poorah .. Something is better than nothing ....

bunbinban said...

Budak ni mungkin nak bayar tapi kemampuan dia nak bayar bulanan tu takat rm 50. Tai bila bayar sebanyak tu, hutang asal tak berkurangan jadi sampai bila nak abis?. Dia tamat belajar dan skang berkerja setakat yg ada je utk menampung hidup yg mana mungkin, saya kata mungkin terpaksa menampung ahli keluarganya jadi mampu ke dia nak bayar lebeh?.
Hutang mmg wajib bayar dalam apa cara pun tapi janganlah bersikap seperti lintah darat. Dan saya juga bersetuju sebenarnya, ramai yg saja 'skip' tak nak bayar walaupun lebeh dari mampu. Itu salahsatu sikap org melayu tak kiralah dari apa ideologi pun. 'duit kerajaan adalah duit kita, buat apa kita nak bayar'. Biasanya itulah ayat mereka. Namun mereka ni tak sedar, semasa memohon pinjaman dan menurunkan tanda tangan memperakui terma dan syarat pinjaman, mereka telah bersetuju utk membayar maka secara sahnya mereka telah berhutang dan telah bersetuju utk membayar segala pinjaman. So, ayat duit kerajaan duit rakyat tak wujud lagi. Bila berhutang wajib bayar. Itu saje. Mcm kes di atas, kita tak sepatutnya terus 'membelasah' budak tu, kita tak tau keadaan dia sekarang. Pendek kata tak tau hujung pangkal. Kita rasa kita susah tapi ada lagi yg lebeh susah dari kita. Itu hakikat.

AnA ImTiYaZ.. said...

masih nk blajar w/pun blum psti dpt tajaan....

elakkan pnjaman mcm ptptipu(kwn den oyak)

tuan komrad said...

masalahnya ada dua....

satu graduan tak bayar...

dua..kena caj giler2 punya kaw...

kesimpulannya....dua2 pihak bangang...

PerakKome said...

Isunya skang nie bukan soal bayar atau tak bayar, tapi isunya caj yang melampau dari PTPTN. Sebagai peminjam kita cuma mintak caj nie dikaji semula... Mmg la klu cerita bab hukum lu org betul la skang nie kita citer bab survival hidup di negara megalapolis Malaysia nie dengan kos sara hidup yang makin melambung pastu lak dengan bnyk hal lain lagi nak pikir sepatutnya PTPTN boleh bagi pinjaman tanpa faedah jer sbb kita pinjam duit dulu pun bukan nak buat bisnes pun, kita nak belajar jer. Untungnya cuma dapat dip atau ijazah jer tp belum tentu lagi jaminan untuk dapat kerja. Dengan pasaran kerja yang tak berapa nak banyak sgt so sukar juga kita nak bayar klu takder pendapatan.

Anonymous said...

Sy pun terlibat juga dalam kes ni dgn PTPTN... dalam perjanjian ada tulis bayar berapa 1 bulan, boleh bayar potongan gaji, tp pasal interest 3% tu dia x masukkan dalam bayarn dalam perjanjian tu.. so bila buat potongan bulanan, bayar la ikut apa yg dah disediakan dalam tu.. (RM168/month) sekali dapat penyata, ada pula servis perkhidmatan RM90/month.. kalau macam ni bila la nak langsai hutang.. kenapa la buat perjanjian x sama dengan apa yang perlu d bayar? potongan gaji d buat ikut jadual yang PTPTN sediakan juga.. tp tiba-tiba ada lagi caj tambahan RM90

Anonymous said...

rokok boleh beli,astro boleh pakai,tak keje jgan tipu la...banyak tapi memilih....hutang tak nak byar!

Anonymous said...

PTPTN nih macam skim cepat kaya jerr....

tapi best lagi ada elemen riba - tak perlu cari downline macam ponzi scheme!

Anonymous said...

dengar cerita hutang satu daerah di sarawak juta2 lagi tu dah dilupuskan gitu2 aje .. betul ke jib ? diaorang hutang duit kau ke jib ?

Anonymous said...

salam... ni yang aku malas nak dengar pasal xnk bayar PTPTN macam2 ler cara dia nak cari jalan xnak bayar ha.. aku pun salah sorang peminjam... mmg ada 'bunga' tapi x baca ke waktu sign pjnjian dulu ha?.. waktu nak kesenangan@duit fri laju je..waktu susah nak kena bayar pun laju juga..laju cari jalan xnak bayar... bayar la ckit2..igt senang ke aku bayar cukai untuk korang belajar lepas tu sng2 je nak bg percuma.. pikir le sendiri... mmg mahal tapi kena pikir orang lain sama.. orang yg sblum ni dah langsai hutang PTPN mcm mana plak?nak suh kerajaan bayar balik? berapa bnyk pula tu kerajaan kena tanggung?.. kalau dah burn macam tu kena pikir le juga..tu yg kerja ngan PTPTN tu.. kalu dah percuma mana da lagi dah pejabat PTPTN. ilang lagi kerja orang2 situ..sapa nak bagi kerja plak time ngah jawatan kosong kurang ni? nak tolong sorang beratus orang ilang kerja? adoyai......

Saladin said...

Dalam hal mcm ni, perlu ingat, dan muhasabah diri. Jika ditelusuri betul2 setiap yang salah ada tersimpan sedikit kebenaran,yang betul ada sedikit kesalahan.

PTPTN memang salah dengan melaksanakan riba yang diberi nama kos perkhidmatan. Pelajar tersebut (dan peminjam lain) betul teraniaya.

PTPTN betul membantu banyak pelajar dalam memberi pinjaman kewangan. Pelajar tersebut (termasuk peminjam ingkar lain) memang salah kerana melambatkan proses pembayaran (jika punyai pendapatan).

Perlu diingatkan, sebarang proses melambatkan pembayaran adalah tergolong dengan manusia yang turut bersekongkol dengan riba annasiyah tersebut.

Kesimpulannya, berbelanjalah dengan berhemah dan teratur. Peruntukkan sejumlah wang untuk membayar pinjaman itu. Allah memberi akal untuk berfikir. Akhir zaman perkara syubhat memang banyak. Yang penting, usaha kita untuk mengurangkan faktor syubhat itu. Untuk elakkan, anda juga tidak mungkin.

Allah Almighty Knows Best

Anonymous said...

pung pang pung pang org mengomen... hutang menteri berjuta2, rasuah, belanja besar sana sini guna duit rakyat tak bising pulak.