"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, August 23, 2011

PETRONAS Bakal Terima Nasib Seperti MAS..?

Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...


Dapat keluhan dari Kakitangan Petronas yang berbunyi:

Kami kecewa dengan UMNO yang menyerahkan Petronas kepada Shamsur Azahar yang melaksanakan dasar 1Malaysia dengan melantik orang Cina secara besar-besaran seperti berikut:
  1. Dato' Wee YH (Executive Vise President)
  2. Chai Kok Kit (Operation Advisor) - Retired Petronas Carigali Sendirian Berhad (PCSB) Staff (Did'nt make much impact in Petronas Carigali Sendirian Berhad (PCSB) even when he was there)
  3. Dato' Yeow Kian Chia (Seen as a failed Project Director for Turkmenistan, now made as New Technology Advisor)
  4. Dato' George Ling (Drilling Advisor). Ex-Shell. Last job Managing Director of Shell China.
  5. Afendy Cheng has been the Senior General Manager of Exploration, now Vise President for International Exploration.
  6. Chen Ka Seong (Petroleum Engineer Manager)
All these new appointment within last 6-8 months.

Market Talk.
  1. Dr Ong See Hong has been Approached.
  2. Dr Lim Min Teong has been approached.
  3. Chen is being groomed to be next Managing Director.
Harap dapat sampai kekecewaan ini sebelum nasi jadi bubur.

TPU: Bila dapat maklumat dekat atas ni, gua terfikir... Adakah selepas ini, Pteronas akan mengalami nasib yang sama sepertimana MAS.

Adakah lantikan-lantikan tersebut dibuat mengikut "Merit", kenapa "Board" mengenepikan ramai "orang-orang kanan"yang lebih berkelayakan..?

PM Najib perlu beri penjelasan. Jangan sampai Kakitangan Petronas "Menzahirkan" kekecewaan mereka dalam bentuk "Nyata".


15 comments:

Anonymous said...

Ake ake
bukan racist.Selamat datang kepada cina, kepada india dan lainlain rakyat malaysia untuk berbakti dan bersama-sama meletakkan negara ini sebagai tempat untuk di makmurkan penuh harmoni. Cuma amat jahat malah penghianat bila mereka2 ini nanti melihat malaysia ini hanya sebagai barang rebutan dengan menambh keruhkan suasana.
Pr melihat dirinya amat ok pada setiap apa yang mereka war war kan dalam setiap isu. Demi sokongan mereka memilih banyak jalan2 berlawaanan arus samada kepada polisi negara, adap dan adat, perlembagaan, kontrak sosiual, nilai agama, dsb...dan mereka tahu perkara2 begini semenangnya digilai oelh mereka yang berkobar jiwanya.
Dalam isu diatas..malaysia bergerak seperti ia bergerak semenjak merdeka lagi. Jika mahu di nilai dan diperkatakan sangat banyak cacat celaanya dan semua boleh di kaitkan samada kepada kepentingan bangsa..agama...akhlak....korupsi.....dll untuk dipolitikkan.untuk keuntungan.dsb namun yang amat ketara ialah niat jahat serta penghianat ada di celah2 semua itu. Sikap ini yang perlu di perhalusi. Ia bukan masaaalah racist tetapi masalah yang timbul dari sikap ingin merebut, ingin mengubah perkara yang tidak mungkin menyelesai masalah majmuk.

Kerana itu tidak semua perkara adalah meloyakan. Bersikap menjadi orang yang jahat dan penghianat untuk berjuang amat lah tidak wajar.
He he..sikit jer isi,sengaja aku melalut kerana kita ni susah mahu berterima kasih dan bersyukur tetapi mudah sangat bengkeng.Tambah dalam lapar2 nih. k tazkirah puasa ke ke ke

BekasSeniorStaff said...

Sikap birokrasi melampau, ditambah dgn layanan kroni2nya dan yang menyakitkan hati penglibatan ahli politik dldm organisasi menentukan hala tuju petronas menyebabkan AKU melepaskan jawatan dan keluar dari kemelut yang menyulitkan ini

Abu Amir said...

Apa nak diherankan bukankah syarikat anak penasihat Petronas yg terlibat dgn minyak dah sedia utk ambik alih Petronas. Lihatlah syarikat Esso & mobil diambil alih oleh San Miguel dari Filipina, pemilik saham terbesar anak Tun mamak.

Anak Tun mamak juga ada syarikat oil & gas yg ada kontrak dgn Petronas. Mungkin nanti ular lidi akan telan ular sawa sama macam CIMB,MAS dll.

Kita kena jatuhkan umno/bn sebelum nasi jadi bubur.............

Jeo Botak said...

MOTO PEMBANGUNAN UMNOPURNO

"PROJEK MELACUR HARTA RAKYAT UNTUK 1 MALAYSIA"

Anonymous said...

Tu pun dia kata dulu kini dan selamanya. Biak nak mampus mampuslah. Mati masok kuboq juga.

Anonymous said...

Bontot Bontot

Pagi petang berita bontot

TV 3 - Berita bontot

Utusan Berita - Bontot

Strait Time - Bontot

Bontot

Bontot

UMNO - Bontot PETRONAS, TNB, Khazanah, GLC,

RAKYAT MALAYSIA - BONTOT

SPR Bontot Pengundi

Imigresen - Bontot Pekerja Asing

PDRM Bontot

Semua Bontot

1 Malaysia Bontot

PM Bontot DPM Bontot Kabinet Menteri

UMNO Bontot MCA Bontot MIC Bontot BN

Anonymous said...

1.racist pula mamat ni!!nanti kena pulas telinga dengan kit siang dan guan eng oii!!
2.huhh!!bonus kakitangan petronas!!berbulan!!
3.yang pakai estima boleh tukaq pada alphard!yang pakai c200k boleh tukaq pada E240!!

Anonymous said...

Dibawah pemerintahan UMNO, Bank Bumiputra lingkup.
Dibawah pemerintahan UMNO, perwaja lingkup.
Dibawah pemerintahan UMNO, MAS lingkup.
Dibawah pemerintaha UMNO, Petronas bakal akan lingkup juga!!!!

tunggu masa dan tikanya saja..Ake ake

Anonymous said...

Dibawah pemerintahan uMNO, umNo juga lingkup.
masa & tikanya waktu PRU13..Ake ake

Anonymous said...

Apa masalahnya kalau lantik cina?

http://harapan-terbaru.blogspot.com/2011/08/pelajar-gagal-dapat-biasiswa-saman.html

Anonymous said...

Ko kata pelantikan tu takda merit? Cuba ko publish sikit qualification & past achievement setiap individu yg ko tulis kat dlm post ni. Aku cabar ko.

Tak payah nak tunjuk pandai la bro dgn bende2 mcm ni. Kalau bukan bidang ko tak payah nak sibuk2 buka mulut. sebelum tulis research la dulu, cari fakta yg betul ..hhakk ptuii lah blogger cam ko ni

Anonymous said...

Orang Melayu yg pakar dalam bidang carigali minyak dah x minat dgn petronas..sbb depa lebih minat dgn projek carigali harta rakyat dgn umno..lebih mudah, cepat kaya!!!
Ake ake

Jeo Botak said...

Kak Rosmah kita pula minat kumpul duit. Dia kata di kumpul duit dari kecik. Pasai tu la dia boleh beli cincin permata seharga USD24 juta. Malu kat rakyat Msia nak ngaku dia yg order, maka dikatakanlah bisannya yang dok di Turkmenistan tu yg beli. Apa....haprak sangat ka bisannya kat sana tu sampai nak beli cincin permata semahal itu terpaksa menggunakan nama si ROSMAH.

Tu la orang kata....nak menipu sangat rakyat malaysia sampai diri sendiri jadi BANGANG.

Anonymous said...

Dr Che Rosli membuat pengakuan itu bersama Profesor Dr. Ahmad Termizi Ramli, seorang Pakar Keselamatan Radiologi & Kesihatan.

Dalam pengakuannya Dr Che Rosli berkata : "Mereka menakutkan orang ramai mengatakan bahawa Lynas ni loji nuklear sedangkan dia hanya memproses bahan tabii iaitu nadir bumi daripada Mount Weld yang lebih rendah daripada kalau kita main lombong bijih, lebih rendah dari segi radiasinya."

Bukan setakat itu, pakar antarabangsa serta agensi kerajaan yang memantau serta mengawal pembinaan serta operasi kilang Lynas dikecam Fuziah sebagai tidak mempunyai kredibiliti.

"Yang membawa isu ni PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap. Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mitzi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin."

"Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah."


1.rupanya ada jugak puak pas ni yang takbermentaliti macam mahfuz!mat sabu!!
2.cukuplah dok jadi barua puak kapiaq noo!!

Jeo Botak said...

Mencegah itu lebih baik dpd tungu nak meletup...

Dah kena macam kat Jepun tu (Nuklear Power Station meletup) baru nak tergadah. Dulu di Jepun masa jadi student kat sana semua scientist dan pak2 menteri dia kata ini adalah Power plant paling selamat direkabentuk dgn system paling canggih...lepas tu apa dah jadi sekarang. Mana perginya scientist dan pak2 menteri yang pandai cakap dulu tu??? Semuanya menghilangkan diri. Yang merana rakyat nya jugak.

Jadi...apakah Malaysia tak mahu mengabil iktibar dpd kejadian itu???

Mungkin sekarang boleh kata kesan radioaktifnya sedikit...tapi...bila dah beroperasi bertahun2 kelak...apakah ada jaminan keselamatan atau cuba mengelak dpd memberi jawapan???

Apabila berlaku pencemaran...siapakah yang akan menanggung deritanya? Scientisnyakah atau rakyat sekitarnya kah???

Pepatah " mencegah itu lebih baik dpd mengubati" langsung tak memberi manafaat pada puak2 umnopurno ni.???