"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 18, 2008

"Fiz...kau belajar rajin-rajin tapi jangan masuk UUM!!"

ciplak dari tranungkite

Dilulus terbit pada Friday, July 18 @ 19:53:22 MYT oleh SongkokPutih
Oleh Kopitiam

Sekarang teman tahu kenapa tak de satu pun universiti di Malaysia ni yang masuk dalam senarai 200 universiti terbaik di dunia....

Debat Anwar Vs Shabery benar-benar membuka pekong kerajaan Barisan Nasional.

Dari kegagalan kerajaan menjustifikasikan kenapa minyak tak boleh turun sehinggalah terserlahnya kedangkalan Nordin Kordi, sebagai Vice Chancellor UUM tentang isu yang diperdebatkan.

Beliau bukan sahaja tidak faham tentang basic economy khususnya dalam oil and gas industry malah beliau juga turut lari dari tajuk sebagaimana Shabery lari dari tajuk debat.

Sila lihat pertanyaan beliau kepada Shabery yang buat semua orang tepuk dahi...

TAN SRI DATUK DR NORDIN KORDI:

Tadi saya telah menanyakan komitmen Dato’ Seri Anwar tentang adakah premis kepada penurunan harga minyak 50 sen itu kerana Malaysia adalah pengeluaran minyak. Selepas kita bacakan data bahawa sumbangan minyak dalam negara hanya 26%. Saya melihat bahawa isu yang dicadangkan oleh Dato’ Seri Anwar bukan isu minyak lagi tetapi memilih minyak sebagai sasaran untuk dikurangkan kepada 50 sen.

Tetapi mengapa tidak misalnya oleh kerana ia bukan semata-mata isu minyak bercakap mengenai pengurangan cukai seperti mana Kerajaan telah tidak mengenakan cukai kepada mereka berpendapatan di bawah RM2,000, mengapa tidak misalnya memberi bantuan sewa rumah kepada mereka yang miskin tinggal di bandar, tetapi mengapa memilih minyak, mengapa agaknya Dato’ Seri Anwar tidak berjanji untuk mengurangkan inflasi seperti katanya 80% kepada 30%. Jadi soalan saya kepada Dato’ Shabery ialah mengapa agaknya Dato’ Seri memilih minyak sebagai sasaran janji kepada rakyat apabila memerintah esok. Terima kasih

Beliau cuba menjustifikasikan kedudukan beliau sebagai Vice Chancellor UUM dan pada malam bersejarah itu lalu beliau menjadi kaki bodek nombor wahid kepada kerajaan...kita membayangkan seorang Vice Chancellor itu seperti Professor DiRaja Engku Aziz kualitinya. Tidak sukar untuk kita fahami mengapa RPK mencampakkan sahaja notis keputusan mahkamah saman Nordin Kordi ke dalam tong sampah....kerana memang sampahlah kualiti si Nordin Kordi ini...

Anak teman...Hafiz terpinga-pinga mendengar hujah si Nordin ni. "Apa dia cakap yah? Lain orang cakap lain dia cakap?" Anak teman tu baru tingkatan 4. "Fiz....kau belajar rajin-rajin tapi jangan masuk UUM...!!" Itu saja jawapan teman. Anak teman tersengih faham.

Nampaknya kebobrokan sudah sinonim dengan semua institusi kerajaan. Dari PM dan TPM yang tak tahu memacu negara, menteri yang tiada kualiti sehinggalah Vice Chancellor yang sepatutnya melahirkan insan excellent dipimpin oleh beruk mat yeh yang tak tahu apa-apa...

Semalam dalam perjalanan pulang dari Low Yat teman mendengar diskusi dalam Radio 24 mengenai cadangan menaikkan subsidi kepada pengguna motorsikal dari RM150.00 kepada RM1,000.00. Dijemput pemanggil untuk memberikan pendapat.

99% menolak kerana menurut mereka ia suatu polisi bodoh. Ada yang menganggap ia sebagai gula-gula kerajaan untuk pacify rakyat dan bersifat sementara.

Ada yang bijak mengatakan bahawa kalau terdapat 2 juta pengguna motorsikal di negara kita, kerajaan terpaksa mengeluarkan subsidi (ini sahaja) sebanyak RM2 billion. RM 2 billion lebih baik digunakan untuk menurunkan harga minyak untuk faedahnya dinikmati oleh kesemua rakyat Malaysia.

Rakan teman, Naza nak talipon tapi tak tahu nombor. Teman setuju dengan pendapat beliau. Beliau cuma nak mengingatkan rakyat Malaysia...sebelum pilihanraya lagi kita dah bagi tahu bahawa BN itu maksudnya barang naik. Jadi apa yang kita gawat sangat dengan keadaan ekonomi dan inflasi sekarang ini.? Kata beliau lagi....majoriti rakyat Malaysia telah memilih Barisan Nasional...jadi dia orang tu cuma nak implement sahaja apa yang mereka janjikan...

Teman pulak kalau dapat peluang keluar dalam mana-mana rancangan TV ke radio ke...teman akan mencadangkan satu formula bagaimana Malaysia boleh dipulihkan selama-lamanya...iainya mudah iaitu PR gantikan BN. Itu sahaja.

Yang pasti UUM akan dapat Vice Chancellor yang baru...

No comments: