"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 31, 2009

50 Pendidik Pahang Ditukar 24 Jam??? - malaysiakini

tok iskandar

Tok dapat sumber berita 50 pendidik (guru,ustaz dan ustazah) seluruh Pahang telah ditukarkan dalam tempoh 24 jam pada awal tahun ini.

Ini kes naya. Berpisah dengan keluarga tersayang,terpaksa berulang jauh, rayuan dilengah-lengahkan dan macam-macam lagi.

Apa ke halnya Jabatan Pelajaran Negeri Pahang bertindak sedemikian dengan menyusahkan bangsa sendiri.

Sejak Datuk Azmi, bekas Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pahang menjadi Pegawai Khas Hishamuddin di Kementerian Pelajaran, semakin kuat UMNO menekan guru-guru yang menyokong pembangkang. Ramai yang tidak tahu Datuk Azmi ketika menjadi Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Pahang pernah menjadi Setiausaha UMNO Bahagian Pekan.

SPRM kena siasat perkara ini kerana ada unsur salahguna kuasa. Terdapat cikgu-cikgu yang ditukarkan ini cikgu yang cemerlang prestasi kerjanya dan disayangi ibu-bapa murid-murid.

Tok cadangkan SPRM memulakan siasatan di Pejabat Pelajaran Daerah Temerloh. Ustaz Ishak,Penyelia agama Islam Pejabat pelajaran daerah Temerloh sedang disoalsiasat oleh SPRM berhubung rasuah politik melibatkan orang kuat Khairi, Norza Zakaria. Menurut sumber yang boleh dipercayai, ustaz Ishak ialah seorang ketua cawangan UMNO.

Jika kena gayanya,dua-dua kes ini dapat disettlekan oleh SPRM. Perluaskan skop siasatan kepada Ahmad Sanusi(abang Ismail Said,ahli parlimen Kuala Krau),Laily(bahagian pertukaran dan haji Nadzri(Pegawai Pelajaran Daerah Temerloh).

Alang-alang menyiasat eloklah SPRM siasat sekali punca kelewatan menyiapkan bangunan baru Sekolah kebangsaan Jalan Bahagia yang sepatutnya sudah siap.

Tok juga mahukan kerajaan negeri Pahang dan kementerian pelajaran membersihkan sekolah kebangsaan Jalan Bahagia yang ketika ini sarat dengan nepotisme dan kronisme, ada yang sedara mara, sekampung tapi di sekolah yang sama.

Sekolah ini telah lama didominasi guru-guru yang kuat UMNOnya. Cikgu-cikgu yang menyokong pembangkang pernah ditukarkan serta-merta.

Tahun lepas, kes sms di antara cikgu yang kuat UMNO dengan cikgu yang pro pembangkang telah sampai ke pengetahuan pegawai pelajaran Daerah Temerloh, Hajah Narimah. Puncanya cikgu perempuan, Jamaliah yang kuat UMNO telah menghantar sms provokasi kepada cikgu yang menyokong pembangkang

Cikgu itu membalas semula sms dan smsnya telah dihantar kepada Pejabat Pelajaran Daerah Temerloh. Dia telah dipanggil ke Pejabat Pelajaran Daerah Temerloh dan dibicarakan di depan Hajah Narimah, Sanusi dan Laily.

Pelik juga macamana sms itu sampai ke pengetahuan Pejabat pelajaran Daerah Temerloh. Rupa-rupanya cikgu wanita itu jiran sebelah rumah Ismail Said, ahli parlimen Kuala Krau.

Suaminya pula Mazlan, GPK sebuah sekolah di Jengka ialah pembantu khas YB Chua, ADUN Mentakab.

Tok heran pemimpin UMNO sekarang buta dan tidak reti membezakan kepentingan mendidik anak bangsa dengan kepentingan menyokong BN.

Sekolah Kebangsaan Jalan Bahagia suatu ketika dulu Aminuddin adalah guru besarnya. Aminuddin juga adalah bekas Setiausaha UMNO Bahagian temerloh dan bekas setiausaha sulit datuk Saifuddin Abdullah, ahli parlimen Temerloh. Dia pernah menukarkan uniform pengawas daripada hijau kepada biru. Penggantinya Mohd Ali, pernah menjadi seorang pegawai di Pejabat pelajaran daerah Temerloh berasal dari Rembau juga seorang yang kuat UMNO.

Di Sekolah Kebangsaan Jalan Bahagia ini ada cikgu yang telah berada di sini melebihi 10 tahun dan ada kakitangannya yang telah bekerja lebih daripada 15 tahun.

Tok cadangkan mereka ini seperti Aminah, Jamaliah, Akbar, Azani. Sazali dan Ustaz Marzuki ditukarkan kerana tidak boleh langsung menerima kehadiran cikgu-cikgu baru yang pro pembangkang. Mereka berbicara politik dan buat provokasi di sekolah boleh.

Kakitangan sekolah seperti Shamsuddin dan Jamlus yang terlalu lama di situ juga patut ditukarkan untuk mengembalikan imej baru Sekolah Kebangsaan Jalan Bahagia. Shamsuddin mempunyai sebuah kedai makan di Temerloh dan berasal dari Rembau. SPRM juga kena siasat kakitangan sekolah untuk mengelakkan tiada gejala pulang awal dari waktu pejabat dan bercuti ikut suka hati.

Bagi diri Tok sendiri apa guna berdengki dan iri-hati hanya kerana parti sendiri sudah tidak diterima anak bangsa sendiri. berlapang dadalah dan terima kekalahan dengan hati terbuka.
rakyat dan orang melayu dah muak dengan UMNO. Tindakan keras seperti ini akan hanya mempercepatkan kejatuhan UMNO dan BN.

1 comment:

Anonymous said...

UMNO n BN xpenah jauh dari hati kami...yang dangkal mcm anda aja yg tidak tetap hatinya.