"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 07, 2009

Berita lawak dari Kuala Terengganu

Reactions: 
Sinar Harian: Barisan Nasional (BN) mempunyai peluang cerah mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Terengganu memandangkan Pas dilihat sebagai 'hilang taring' dan tidak mempunyai pendirian teguh dalam memperjuangkan Islam yang menjadi asas perjuangan parti sebelum ini.

Ketua Umno Bahagian Besut, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, pendirian yang selalu berubah-ubah dan hanya mengikut kepentingan tertentu parti tersebut tidak menjamin pembangunan untuk rakyat keseluruhannya.

“Pas adalah satu parti ‘loklek’ (tiada pendirian yang teguh)...kita lihat dalam perjuangan Islam sendiri, dulu dia (Pas) kata nak memperjuangkan Islam tetapi sekarang kita lihat Pas sudah tidak bercakap tentang negara Islam...dia juga tidak berani memperkatakan tentang hudud (lihat berita mStar di bawah dan berita Sinar Harian di sini).

“Dia boleh condong ke kiri dan condong ke kanan...selain itu, kita lihat sebelum ini bahawa dia menyatakan bahawa parti itu mampu mengemukakan calon-calon muda tetapi kalau tengok calon yang dikemukakan itu adalah calon tua (lihat analisis Zainal Epi dari Malay Mail di sini),” katanya.

Idris berkata, Pas sudah kehilangan calon-calon muda dan menampilkan calon yang lama tetapi tidak mampu melaksanakan sebarang pembangunan sepanjang perkhidmatannya.

“Pas sudah kehilangan calon-calon muda. Kalau tengok calon BN (Wan Farid) yang mana seorang peguam, berwibawa dan hebat (lihat posting bertajuk "SMS!! Wan Farid 'is really very bad (choice),' kata Dr M" dan lihat artikel Tranungkite bertajuk "Isu Patrick Lim: Calon BN Wan Farid ada peranannya?"). Tengok calon Pas, orang kata 'tak rok cetong' (tidak berkemampuan).

“Di sini, perbezaan calon telah menunjukkan mana calon yang layak. Pas dilihat parti yang tiada kredibiliti, loklek dan mempertaruhkan calon yang 'tok rok cetong', tidak kredibiliti dan hal ini akan memberi kekuatan kepada BN. Saya yakin BN akan memenangi kerusi P36 Kuala Terengganu ini,” katanya.

Menurutnya, rakyat akan menilai apa yang telah dilaksanakan oleh BN setelah mengambil alih pentadbiran daripada kerajaan Pas Terengganu pada 2004 dan melaksanakan pelbagai pembangunan untuk rakyat sehingga kini (Lihat posting Haji Husam Musa 30/9/06, "Kemenangan BN di Terengganu 2004 tak sah?").

Katanya, agenda yang dilaksanakan oleh kerajaan BN sama ada dari segi pembangunan fizikal dan peningkatan taraf hidup rakyat adalah secara konsisten ke arah memastikan rakyat keseluruhannya lebih proaktif dan berdaya maju.

“Namun, apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Pas semasa memerintah Terengganu pada 1999 hingga 2004. Orang Terengganu boleh menilai kemampuan Pas. Tengok apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan BN dari 2004 hingga 2008 (lihat berita Malaysiakini "Dr M: Khairy dan 'Patrick Badawi' perintah Terengganu"), walaupun kerajaan BN negeri lain tumpas tetapi Terengganu masih teguh. Jelas rakyat masih memberi mandat kepada kerajaan BN.

“Dalam BN, kita lihat ada pemimpin-pemimpin baru. Wan Ahmad Farid yang dahulunya tidak diberi ruang akan diberi ruang kali ini bagi membuktikan kemampuannya sebagai peguam muda dan timbalan menteri untuk memastikan Parlimen Kuala Terengganu akan mendapat pemimpin betul-betul berkaliber,” katanya.

Dari mStar Online:

Anwar: Hudud tidak dipaksa ke atas bukan Islam

KUALA TERENGGANU: Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji tidak akan mengenakan undang-undang hudud ke atas bukan Islam jika meneraju kerajaan pusat.

Ketua Umum Pakatan Rakyat itu berkata, pihaknya tidak akan memaksa masyarakat bukan Islam di bawah penguatkuasaan undang-undang hudud.

"Tiada niau untuk memaksa mereka (bukan Islam) tunduk kepada hudud," katanya ketika berucap pada ceramah perdana sulung di sini, malam tadi.

Ia merupakan ceramah besar pertama selepas penamaan calon bagi pilihan raya kecil Kuala Terenggani pagi semalam.

Malah ia juga adalah kenyataan pertama Anwar mengenai hudud sejak ia muncul dua minggu lalu.

Turut hadir berucap adalah Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat; Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Ketua Pembangkang di Parlimen itu mengakui bahawa memang wujud masalah perbezaan pandangan di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat ada pandangan yang berlainan tetapi Umno yang menggunakan media untuk mengelirukan.

"Ronnie Liu (daripada DAP) mungkin kata Kristian adalah lebih baik manakala saya kata Islam lebih baik.

"Tetapi umumnya kami mempunyai matlamat sama untuk menjadikan negara lebih baik," katanya.

Isu undang-undang hudud dibangkitkan oleh Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dalam satu forum di Kota Bahru lebih dua minggu lalu.

Dalam forum tersebut, Khairy meminta Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa menyatakan pendiriannya mengenai hudud dan Husam menegaskan parti itu akan melaksanakan hudud dan qisas sebaik sahaja pakatan pembangkang memerintah negara ini.

~penarik beca

5 comments:

Anonymous said...

Tuan,
Si anuar ni, hanya mereka yg berkepentingan sahaja yg akan percaya dengan dia. Dia boleh berjanji bulan dan bintang tapi setakat ini tak dak satu pun yg betul.

Yg paling genius sekali anuar ni dia nampaknya sanggup menjual MELAYU, ISLAM, dan TANAH AIR demi mencapai cita-citanya. Mungkin setiap malam mimpinya ialah Putrajaya, Putrajaya dan Putrajaya.

havoc said...

alohha...tak salah bro mimpi putrajaya...lagi pun memang layak pee..setelah dilanyak ditumbuk..bagai nak patah pinggang..dihumban dlm penjara..diaibkan macam tahanan perang iraq...ko tak bangga ke mempunyai pemimpin yg diuji macam ni punye rupe....daripada karat ameno..ckap utk rakyat..kene ujan ckit dh macam kambing..larrii..perrahh...

Anonymous said...

jika dia bercakap begitu saya tetap sokong...sebab sepanjang hidup aku ni...dan sepanjang 50 tahun merdeka negara kita ni tak sorang pun pemimpin umno(BN) bercakap hudud utk org islam je.ada berani laksana kan ke.....wahai pemimpin islam BN di'IC'saja.korang ni dh lah memimpin dari dulu,kini dan selamanya....negara ni.kenapa takut...bukan nya PM tu org cina atau india.....paham x.bila gereja,kuil,tokong buat banyak2 korang suruh rakyat marah....serupa gak kalau masjid dirobohkan.pasal babi....apa salahnya guna duit...buat kandang berteknologi moden,ni suruh org melayu mengamok....apa barang.....tak soda-soda....buang boreh je.

sepot said...

Kepada sesiapa yang kata Hudud hanya untuk orang Islam saja, eloklah rujuk pada mana-mana kitab atau ulama dulu. Jangan cakap ikut sedap je. Setahu aku, Hudud adalah untuk semua. Pada zaman RasululLah pun ada orang bukan Islam...

Anonymous said...

apabila hudud dilaksana kepada setiap umat islam di malaysia....dgn serta merta pasti memikat hati bukan islam.baru dia org kata....banyak bagus!!!.ini belum laksana dan beri penerangan dh ada yg bising tak baik.org melayu islam pulak yg tak suka.dh lah org bukan islam takut....sebab itu masalah itu menjadi rumit di negara kita(isu politik).cara yg paling mudah utk umno menutup mulut pas ialah....laksanakan hukum ni....baru dia diam.masa tu lah kita terjah dia.apa pun apa tugas kita sebagai org islam.