"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, February 15, 2009

UMNO Cheras hantar memorandum - malaysiakini

Reactions: 
  • UMNO Bahagian Cheras akan menghantar satu memorandum kepada Majlis Raja-Raja Melayu, Isnin ini bagi memohon perkenan dan merayu kepada Yang di- Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin supaya menggunakan budi bicara baginda untuk mengadakan satu mesyuarat khas.
  • Antara lain mesyuarat khas itu untuk meminta perkenan Tuanku Mizan membincangkan hal-hal berkaitan kedudukan, keistimewaan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu yang kini diperlekeh dan dihina oleh sesetengah pihak bagi kepentingan mereka.
  • Ketuanya, Senator Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata, selain itu sekurang-kurangnya tiga lagi perkara akan diusulkan untuk menyatakan ikrar mempertahankan Raja-raja Melayu daripada golongan penderhaka.
  • "Memorandum ini berikutan kekecewaan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang digambarkan melalui kenyataannya semalam. Kebiasaannya seseorang Sultan jarang mengeluarkan kenyataan.
  • "Jelas betapa murka dan kecewanya sehingga mendesak baginda berbuat demikian (keluarkan kenyataan). Saya yakin Sultan Perak sudah tentu lebih terguris," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Perhimpunan Taat Setia yang dianjurkan oleh UMNO Bahagian Cheras di sini hari ini.
Aku setuju supaya Raja-Raja Melayu mengadakan satu mesyuarat khas.

Antara perkara-perkara yang perlu dibincangkan dalam mesyuarat khas tersebut selain dari yang disyorkan diatas ialah supaya pihak Raja-Raja Melayu membincangkan -
  • Bentuk tindakan undang-undang terhadap Pengerusi Umno Kelantan, Dato' Anuar Musa terhadap Kebawah Duli Tuanku Sultan Kelantan pada tahun 1993 yang menabalkan Tengku Ibrahim sebagai Sultan Kelantan.
  • Bentuk tindakan undang-undang terhadap Tan Sri Mohd Yaakob yang membuat perarakan menyerahkan memorandum kepada Sultan Kelantan dan meminta Sultan Kelantan turun daripada takhta.
  • Bentuk tindakan undang-undang terhadap Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang telah menimbulkan krisis terhadap Sultan Terengganu yang juga Yang di-Pertuan Agong dalam kes pelantikan Menteri Besar Terengganu.
  • Bentuk tindakan undang-undang terhadap pihak Standard Charted Public Bank yang telah mengheret Almarhum Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan ke mahkamah supaya menjelaskan hutang.
Jangan lupa jugak mintak Raja-Raja Melayu bincangkan beberapa perkara berkenaan tindakan Mantan TDM dan juga beberapa lagi tindakan para UMNOrism terhadap institusi Raja-Raja Melayu di Malaysia...

Ada sape-sape teringat perkataan "Natang"? Ada sape-sape teringat krisis Raja-Raja Melayu dizaman TDM dulu?

Siapa pelopornya yang membugelkan Raja-Raja Melayu ketika tu? Pakatan Rakyat?

18 comments:

Anonymous said...

kalau pimpinan negara dipegang oleh org cina kapiaq laknat......salah org melayu

kalau org melayu tak dapat peluang utk bersaing......salah org melayu

kalau ekonomi org melayu mundur.........salah org melayu

kalau anak cucu orng melayu ditindas.....salah org melayu

kalau org melayu jadi cam org melayu singapura..........salah org melayu

kalau ugama islam dipermain2kan oleh pemerintah kapir .......salah org melayu

kalau azan disekat oleh pemerintah kapir.......salah org melayu

kalau kesultanan melayu dihapuskan.........salah org melayu

kalau org melayu diadu domba utk kepentingan kapir........salah org melayu

kalau melayu berpecah......salah org melayu

kalau org melayu hidup susah dibawah pemerintahan puak kapir........salah org melayu

kalau peluang utk org melayu ditutup........salah org melayu

kalau negara ini huru hara ........
salah org melayu

sebab org melayu sekarang banyak yg tak reti bersyukur dgn apa yg ada sekarang....asyik bertelagah sesama sendiri masing2 nak tunjuk jaguh...jaguh dalam arena politik......taksub yg melampau2 sedangkan umat islam tidak disuruh melampaui batas....hina menghina sesama islam sedangkan haram menghina sesama islam.......hasut menghasut utk kepentingan peribadi
sedangkan keaiban org yg kamu buka keaiban kamu yg Allah akan buka......aku tak kira sapa yg menang asalkan anak cucu org melayu tak merempat....

aku tak kira sapa yg menang asalkan pimpinan tetap dipegang oleh orang islam

aku tak kira sapa yg menang asalkan islam tidak dipermain2kan oleh si kapir laknat tu

aku tak kira sapa yg menang asalkan islam tidak disongsangkan oleh ulamak jahat akhir zaman

aku tak kira sapa yg menang asal kan org melayu tidak berpecah belah

aku tak kira sapa yg menang asalkan umat islam tidak berpecah belah

aku tak kira sapa yg menang asalkan melayu tak jual maruah pada si kapir

rentikan lah penghinaan sesama melayu....dan terima takdir Allah utk sapa yg dikehendaki utk menang

kutip pahala lebih manafaat drp kita kutip dosa yg membawa kpd kehancuran diri

maaf kalau aku menyinggung perasaan kaum ku dan ikhwan seagama dgn aku.........

Anonymous said...

Ada betulnya kata saudara itu, tetapi orang Melayu juga harus bijak memilih pemimpin yang beragama, tidak rasuah dan bukan dari kalangan mereka yang cakap tak serupa bikin dan memikirkan wang boleh menutup segala keaiban

comanche.dono said...

pelik,kenapa orang luar menyibuk nk jadi hero?knp umno cheras?hebat sangat ke dia?last election terumbang ambing menyibuk nak jaga kain orang plk.tetapi yang peliknya sampai skrg sultan perak takde keluarkan statement tapi sultan lain pulak...pelik sungguh

havoc said...

MELAYU paksi pada ISLAM
Hilang ISLAM apalah MELAYU

Pertahankan ISLAM tugas Semua
ISLAM bukan dihidang dgn material
Apa erti ISLAM jika dipimpin dgn hawa nafsu semata.

RASUAH, PENIPUAN, FITNAH dan lain-lain hanya mencemar ISLAM. Kita berjuang mencari cahaya yang lama menghilang.

Sekira MELAYU berpegang pada paksinya tiada siapa berani menentang.

Jadilah MELAYU BERMARUAH BERAKHLAK TINGGI. JGN JADI MELAYU BACUL DAN MENGAPA TAKUT PADA SI KAPER SEDANGKAN KITA PERLU TAKUT PADA ALLAH..PERANCANGAN ALLAH LEBIH MULIA DARI MANUSIA SEMUA.

INI SEMUA KERANA ALLAH.

Anonymous said...

kalau pimpinan negara dipegang oleh org cina kapiaq laknat......salah org melayu UMNO

kalau org melayu tak dapat peluang utk bersaing......salah org melayu UMNO

kalau ekonomi org melayu mundur.........salah org melayu UMNO

kalau anak cucu orng melayu ditindas.....salah org melayu UMNO

kalau org melayu jadi cam org melayu singapura..........salah org melayu UMNO

kalau ugama islam dipermain2kan oleh pemerintah kapir .......salah org melayu UMNO

kalau azan disekat oleh pemerintah kapir.......salah org melayu UMNO

kalau kesultanan melayu dihapuskan.........salah org melayu UMNO

kalau org melayu diadu domba utk kepentingan kapir........salah org melayu UMNO

kalau melayu berpecah......salah org melayu UMNO

kalau org melayu hidup susah dibawah pemerintahan puak kapir........salah org melayu UMNO

kalau peluang utk org melayu ditutup........salah org melayu UMNO

kalau negara ini huru hara ........
salah org melayu UMNO

sebab org melayu sekarang banyak yg tak reti bersyukur dgn apa yg ada sekarang asyik mengejar pangkat & harta....asyik bertelagah sesama sendiri masing2 nak berebut pangkat & harta hingga melampaui batas tidak peduli halal haram .. memperlekehkan orang yang berjuang untuk menegakkan Islam...sanggup melakukan apa saja untuk menjatuhkan penentang kezaliman.. tunjuk jaguh...jaguh dalam arena politik...tetapi tidak ada keperibadian tinggi..taksub yg melampau2 kepada pangkat & kekayaan dunia...sedangkan umat islam tidak disuruh melampaui batas....utk kepentingan peribadi
sedangkan keaiban org yg kamu buka keaiban kamu yg Allah akan buka......aku tak kira sapa yg menang asalkan anak cucu org Islam tidak hanyut dalam kesesatan...

aku tak kira sapa yg menang asalkan pimpinan tetap dipegang oleh orang islam dan menjalankan hukum hakam Islam..

aku tak kira sapa yg menang asalkan islam tidak dipermain2kan oleh sesetengah pemimpin yang mengaku Islam ..

aku tak kira sapa yg menang asalkan islam tidak disongsangkan oleh ulamak jahat akhir zaman yang hanya pentingkan peribadi..

aku tak kira sapa yg menang asal kan org melayu tidak hilang akidah

aku tak kira sapa yg menang asalkan umat islam tidak berpecah belah

aku tak kira sapa yg menang asalkan melayu tak jual maruah pada demi pangkat & harta kekayaan

rentikan lah penghinaan sesama melayu....dan jalankan perintah Allah untuk melakukan kebaikan & mencegah kemungkaran..kutip pahala lebih manafaat drp kita kutip dosa yg membawa kpd kehancuran diri

maaf kalau aku menyinggung perasaan kaum ku dan ikhwan seagama dgn aku.........

Anonymous said...

Ada org melayu kata..... Melayu mudah lupa.
Ada org melayu kata..... Melayu takan hilang didunia
Ada org melayu kata..... Melayu mudah dicucuk hidung
Ada org melayu cabut keris..... minta maaf selepas itu.
Tapi bila ada Melayu (Jebat) meneggakan kebenaran..... itu pahlawan Melayu derhaka
Lebih baik org melayu patuhi Islam
pasti selamat didunia hingga ke akhirat.

xmizanx said...

kenapa orang melayu tidak belajar daripada kesilapan,
tidak pernah belaja untuk bangkit bersama,
masih ada sikap hasad,
tidak pernah untuk mempunyai niat suci,
atau adakah bangsa melayu adalah bangsa yang korup,
http://keretatauhu.blogspot.com/

Anonymous said...

nampak gayenye makin meluat dan bencinye aku pada pimpinan PAS sekarang.Dulu pimpinannye adelee membawa dakwah Islam tetapi sekarang makin kepada kerakusan kuasa peribadi...Makin rosak akhlaknye...Aku rase pikiran (b)abi telah resap dalam pimpinan PAS.Yang tersiratnye..DAP kapir tu dah banyak untung ....Islam sesama Islam meruntuh sesama ...Yang sikapir kuning/hitam dan macam-macam kalernya makin berjaya serampang dua matenye..
Bodoh dan makin hilang seri dakwah Islam akibat pimpinan Pas sekarang...

ibngharib said...

Bro, kalau kutuk Melayu pun bior bepade. Ingatlah..."Man ikhwanuka?" yang akan ditaanya dalam kubur. kalau kita penaya sesama Melayu/Islam.......mampu ke nak jawab soalan tu? Ingat api dalam kubur dan ingat nanti bila berdepan Rabbul Jalil Maliki Yaumuddiin. Istighfarlah banyak-banyak, jangan taksub sangat dengan politik yang dicemari fitnah duniawi. Inna Allaaha Ma'as Ssoobiriin.

ibngharib said...

Bro, kalau kutuk Melayu pun bior bepade. Ingatlah..."Man ikhwanuka?" yang akan ditaanya dalam kubur. kalau kita penaya sesama Melayu/Islam.......mampu ke nak jawab soalan tu? Ingat api dalam kubur dan ingat nanti bila berdepan Rabbul Jalil Maliki Yaumuddiin. Istighfarlah banyak-banyak, jangan taksub sangat dengan politik yang dicemari fitnah duniawi. Inna Allaaha Ma'as Ssoobiriin.

Anonymous said...

kalau pimpinan negara dipegang oleh org cina kapiaq laknat......salah org melayu UMNO

kalau org melayu tak dapat peluang utk bersaing......salah org melayu UMNO

kalau ekonomi org melayu mundur.........salah org melayu UMNO

kalau anak cucu orng melayu ditindas.....salah org melayu UMNO

kalau org melayu jadi cam org melayu singapura..........salah org melayu UMNO

kalau ugama islam dipermain2kan oleh pemerintah kapir .......salah org melayu UMNO

kalau azan disekat oleh pemerintah kapir.......salah org melayu UMNO

kalau kesultanan melayu dihapuskan.........salah org melayu UMNO

kalau org melayu diadu domba utk kepentingan kapir........salah org melayu UMNO

kalau melayu berpecah......salah org melayu UMNO

kalau org melayu hidup susah dibawah pemerintahan puak kapir........salah org melayu UMNO

kalau peluang utk org melayu ditutup........salah org melayu UMNO

kalau negara ini huru hara ........
salah org melayu UMNO


WOIII JGN JADI BUTA LA WOI...KAWAN KITA KAT ATAS TU KOMEN UTK SEMUA ORG MELAYU LA...AWAT HANG INGAT MELAYU UMNO SAJA YG BANYAK DOSA,MELAYU PAS SEMUANYA MAKSUM KA TAK BUAT DOSA KA..HANG INGAT MELAYU UMNO TU BODOH KA,SEJAK MERDEKA SAMPAI SEKARANG SIAPA YG PIMPIN MESIA NI SAMPAI HANG IDUP AMAN DAMAI NI.YG HAMPA DOK GADUH CAM ANJING NGAN KUCING NI PASAI PA TAK TAHU MALU KA KAT CINA KAPER TU CUBA BANDING NEGARA LUAR NAK MAKAN PUN TARAKK,ORG ISLAM DITINDAS,MANA ADA NEGARA KAPER MENYENANGKAN ORG ISLAM

HARAP SEMUA ORG MELAYU TIDAK KIRA PARTI SEDAR DGN PERPECAHAN SESAMA KAUM TUP2 MELAYU JUGAK YG RUGI BANGSA LAIN YG AMEK KESEMPATAN

P/S UTK PENGETAHUAN AKU BUKAN ORG UMNO MAUPUN AHLI UMNO

Anonymous said...

Memang seronok mengutuk tentang bangsa melayu, tapi kita kena tanya melayu yang mana satu...?

Melayu dari ahli UMNO ke yang bodoh lagi bangang tu...?

PAS memperjuangkan agama islam dan bangsa melayu.

PKR memperjugangkan kesamarataan warganegera.

UMNO memperjuangkan Melayu dan pembangunan...!

Ditanya sekali lagi..., melayu yang mana satu nak diperbetulkan...?

Kalau anda kutuk bangsa Melayu bahawa dengan sendirinya kita melihat bahawa ahli UMNO memang bangang, bodoh dan tolol.

Kenapa kita berkata begitu...?
Kerana pemimpin UMNO yang mengamalkan rasuah mahukan ahli nya sentiasa dalam kebodohon hingga hari kiamat.


Anda bercerita tentang melayu yang mana...?

Anonymous said...

PAS memperjuangkan agama islam dan bangsa melayu.

PKR memperjugangkan kesamarataan warganegera.

UMNO memperjuangkan Melayu dan pembangunan...!

1.perbuatan pas tu haram utk menjatuhkan pimpinan islam yg sedia ada walaupun pimpinan itu banyak dosanye(siapa yg maksum pas ke)
hukum hudud ala pas tidak lengkap kerana hudud bukan utk org islam sja tetapi utk semua rakyat jelata...dan ini boleh mengundang perbalahan kaum sekira nye byk kaki maksiat adalah dikalangan org kapir apa akan jadi kalo org cina ,hindu kena sebat 100 rotan,potong tangan dan sebagainye bukan ke rusuhan jadinye....oleh itu hudud pas berat sebelah dan aku pasti pas tak kan sanggup melakukan hudud yg sebenarnye....aku tak menolak hudud cuma sebagai pandangan aje.

pas memperjuangkan bangsa melayu...
kalau kau tengok sinario sekarang ni pas lah dalang kepada kehancuran melayu sehingga sanggup melaga2kan org melayu, kafir mengkafirkan sesama islam bersubahat dgn kaum kafir sehingga ada pemimpin atasan pas sanggup membolehkan kaum kafir menjadi perdana menteri m'sia....dan ini salah disisi ugama kita...kebodohan inilah harus dikikis dari minda melayu pas....oleh itu pas tidak berada dlm jln yg benar


2.pkr bermula dgn parti simpati aku pun simpati juga...tetapi perjuangannye telah membuka pintu-pintu kpd kaum kapir yg selama ini mereka benci dgn org melayu sejak zaman komunis lagi sekarang ini lah peluang yg dinanti2kan mereka...era komunis bukan lama pun baru je abis ,bekas2nye masih lagi terasa...tak caya baca sejarah..... apakah munkin pimpinan kafir pkr menjadi PM m'sia,selarikah dgn kehendak islam sekira pemimpin negara ini org kafir,,, pandai kah org melayu islam jika melepaskan tampuk pemerintahan negara pada si kapir...terlebih pandai kot.


3.umno memperjuangkan melayu dan pembanggunan...........tahu pun kau
tapi aku tak bias aku setuju yg umno perlu ada perubahan dalaman dan perlu ada pemantauan utk hapuskan korupsi dan umno harus mengambil kira suara rakyat utk kemajuan negara
track record umno terbukti semenjak merdeka sampai sekarang..terbukti melayu m'sia tak merempat termasuk anak2 melayu pas,pkr tak merempat


yg aku kutuk melayu umno,pas dan pkr yg tak rasional dan taksub yg melampaui batas sehingga sanggup menghina sesama islam demi parti masing2,yg sanggup kafir mengkafir sesama sendiri...yg sanggup mencari dan membuka aib sesama islam spt perbuatan sesetengah bloggers....


Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (al hujurat 11)


Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (al hujurat 12)

Anonymous said...

Yaaa!! pemimpin UMNO itu fasik dan boleh ditentang. Takbirrrr

Jeane tak amalkan islam sebenar
Paklah x boleh ubah perangai 'jin'

Najib lagilah hancur, anak dia pun hancur. Bini dia lagi hancur.

Hang tengok dengan mata kepala sendiri.

Anonymous said...

cara engkao boleh membuat kao jadi fasik anon...baca dan fahamlah kalam allah tu.....jeane tu urusan pak lah suami dia bukan urusan hang yg hang bengke kat jeane tu apsal...hang suke jaga tepi kain bini orng tu apsal....biar lah pak lah yg urus dan tanggung....kan ke tanggungjawab pak lah tuuuu...najib punye bini pun ko nak amik tahu ke ...hang ni mmg suke jaga tepii kain org nih...tak de keje len ke hang nih...hang nak jadi spy bini org ke......kalo pak lah hancur....najib pun hancur...napa tak gi nasihat kat dia islam kan ke ugama nasihat..gi le...tak berani kot cuma berani cakap belakang je .....hang nak takbir apa nak gi perang ke......silap2 hang lari perang kot

Anonymous said...

SAPA YNG ROSAK KAN KUASA RAJA UMNO LAH>>>HUHUHUHUHU>>>>>KALAU BERANI KEMBALI LAH>>>HUHUHHH

anakikansyed said...

Ala takkan tak tau yg syed ali alhabshee tu kan nak bertanding MT UMNO. So, inilah time berkempen yang sesuai nak menonjolkan diri. Siapa yg tak kenal syed ali...dia kan gila glamour gitu..

Anonymous said...

Anon 3:36
Ckap boleh sebarang cakap.
Nak tgk kepimpinan tgklah pemimpin tu mcmana perangai
Siapa yang canang Islam Had ada hari tu? Dia ikut ke penerapan nilai islam tu? Camana akidah dia? Ooo diorang boleh x betul nak mengajar orang lain betul ye? Ha bagus punya auta. Tu fasiq la tu. Berpura pura tapi hang butakan mata hang.
Aku x jage tepi kain pun. Tapi dari cara dia mengamalkan kehidupan dia aku mmg x yakin dia boleh pelihara Islam. Sori beb.

Aku nak takbir xde kene mengena dengan perang ke apa. Apa tu Allahu akbar? Allah maha besar bukan? Salahka aku sebut? Zikir pun sebut allahu akbar gak.

Hah kalau perang aku pun nak tengok ko lari ke x bila pertahankan bangsa Melayu. Jangan pandai nak bengkeng ja. Kalau hang sokong sangat UMno tu yang pi lah duduk kat ruang Blog pro AMENO kesayangan kau tu. Jangan dok asyik jadi tungau kat sini.