"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, May 12, 2009

Krisis Politik Perak Makin Rumit... - malaysiakini

Reactions: 
tok iskandar

Kredibiliti institusi kehakiman diragui rakyat terutamanya penyokong Pakatan Rakyat kerana Ketua Hakim Negara,Tan Sri Tun Zaki Azmi adalah bekas Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib UMNO.

Ada penyokong Pakatan Rakyat yang dah menjangkakan Zambry akan diisytiharkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Keputusan mahkamah tinggi semalam, hujah mereka adalah untuk membuktikan institusi kehakiman bebas, adil dan telus. Sedikit-sebanyak ketegangan berhubung krisis politik di Perak reda sekejap.

Apa pula selepas ini. Nizar dan barisan EXCOnya hanya dapat berfungsi selama 7 jam sahaja. Jika Nizar masih lagi Menteri Besar Perak yang sah tapi gagal dalam usahanya untuk mohon restu membubarkan Dun Perak, beliau akan berdepan dengan undi tak percaya di Dun Perak. Eloklah peguam Pakatan Rakyat bawak kes berkaitan status Speaker DUN S.Sivakumar ke mahkamah kerana ada kemungkinan Ganesan akan menjadi Speaker DUN ketika sidang Dun Perak bersidang kelak.

Lawan tetap lawan. Kita semua tahu UMNO cukup penakut nak berdepan dengan pilihanraya. PRK Penantipun UMNO tak nak bertanding apatah lagi Pilihanraya seluruh Negeri Perak.

Eloklah sesi penerangan untuk seluruh rakyat Malaysia diadakan agar semua tahu tembelang 1Malaysia yang berani merosakkan sistem demokrasi hanya untuk berkuasa.

18 comments:

tok iskandar said...

SUHAKAM cadangkan adakan pilihanraya di Perak.One Malaysia tetap angkuh bila berkata pilihanraya tidak akan diadakan di Perak.
Pelik bagi rakyat semua Mahkamah Rayuan tidak pula menetapkan tarikh untuk mendengar rayuan Zambri.
Sekarang rakyat dah nampak belang tarung najib.selama ini one malaysian mengutamakan kepentingan orang ramai tapi kini terbukti temberang beliau sahaja.
tak mustahil najib akan jadi PM paling sekejap dalam sejarah.
Setakat ni najib dah lakukan 3 kesilapan.
pertama,bila berkata negara akan bangkrap jika harga minyak diturunkan
kedua,negara kita tidak akan terjejas ekonominya walaupun dunia mengalami kemelesetannya.
ketiga,cacamarba di Perak yang dilakukannya akan dikenang oleh generasi akan datang sebagai makhluk perosak demokrasi.
tok juga mintak kerjasama TP dedahkan siapa sebenarnya Tan Sri Zaki Tun Azmi.
Kemana halatuju negara selepas ini ini jika badan kehakimannya diketuai Tan Sri Zaki,Peguam Negara oleh Ghani Patail dan KPN oleh Musa Hassan.Itulah keluhan rakyat Malaysia ketika ini yang kedengaran di kedai-kedai kopi dan di mana-mana sahaja.
One Malaysian yang dipelopori najib gagal membersihkan imejnya dan semakin hari rakyat semakin meragui wibawanya.sebulan jadi PM dah 100 orang kena tahan atau masuk lokap atas faktor politik.
Selama mana UMNO yang tinggal nyawa-nyawa ikan sanggup berpaut di dahan yang rapuh.
tunggulah akan tiba masanya.......tidak berapa lama lagi

Anonymous said...

Ya Allah tolonglah tunjukkan KEKUASAANMU............ kepada negeri Perak

Anonymous said...

OMNO PHOBIA PRK!!!!

B.Kadazan - GUNTALOW
B.Melayu - Penakut
B.Ingeris - scared
B.Cina - Pa Si kui
B.Hokkien - Kiasi
B.Hakka - mau lin yong
B.Kesat - ci bai tai ling ngong ham ka chan pukitiang Sh!t Fcuk!!!

tekong manjung said...

betul la kata najib tu...ONE Malaysia
satu Malaysia dia punya
polis,mahkamah,undang - undang,semua dia punya....yang HARAM pun jadi HALAL
ONE Malaysia...!!! tak gitu..???keh keh keh

emkay said...

bile gamaknyer pr nak bawak kes speaker ke maakamah ni

CUPING MERAH said...

aku daripada keputusan semalam memang tk sedap hati...
memng rasa ada udanng di sebalik batu..

Anonymous said...

1 malaysia tak da makna punya ... kalau ada makna cuba bagi tau sat ...

Anonymous said...

klu ada orang yg msh xsedor2 duk sokong BN mmg ngok btl2.dah nyata dan jelas lg disuluh2.bdk kecik klu tgk pun boleh beza elok dgn xelok BN ni...

Anonymous said...

saya sokong tok iskandar najib akan jadi PM terpendek daalm sejarah malaysia

Anonymous said...

World are watching the STUPIDITY of MALAY-SIAN

Anonymous said...

huh entahhhapaapa entah laaaaaaaaaaaa

dude said...

mmg dah agak tindakan diorang...najib pun dah sound awal2 lagi semalam...

sahabat2 semua..moral jangan down..insyaAllah...pasti Allah akan membantu hamba2nya yang teraniaya...

madkri said...

nasib baik sekarang nie ada blog/web kalau tidak yang untung kes perak nie orang surat khabar la ...

Anonymous said...

alamakk aii kalau asik pilihan raya jee mundurr laa perakk tuu,,,,

aku ingat perakk nak jd cm penag cm singapore laa........

melayu di tindas..... betull keeee....

apelaa sedarr laa nak jd menteri besarr cm mane.. kloo dahh dalam dewann mejoriti orng umno... tengokk kerusii bN mejoriti melayu......

apeelaaaa........... klo nak sokong PR pun jgnn duk sanjung tinggi tinggii,,,, xknn salah pun ckp betul......



pikirr bek bekk

Anonymous said...

DAH NAIK MELUAT aku tgk mahkamah kat mesia.cam sial.tungu ja mahkamah akhirat.biar ALLAH TAALA YANG MAHA HAKIM MENGHAKIM MANGKUK2 NI...

A said...

stay of execution atau penangguhan pelaksanaan perintah/penghakiman mahkamah bukannya satu keadaan dimana pemohon mendapat perintah mengenepikan perintah yang dibuat oleh mahkamah yang pertama mengeluarkan perintah/penghakiman itu.
bermakna, penangguhan pelaksaan perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah rayuan berpihak kepada zambry bukannya bermakna zambry boleh berbuat apa2 fungsi sebagai menteri besar perak. beliau cuma boleh duduk saja menunggu kes rayuannya didengar oleh mahkamah rayuan kelak. beliau tidak boleh menjalankan tugas sebagai mb perak malah tidak berhak langsung menduduki pejabat mb perak yang telah dikosongkan semula oleh YAB DS Nizar.

kesan perintah penangguhan itu terhadap mb yang sah hanyalah setakat beliau tidak boleh menjalankan tugasnya melalui kuasanya sebagai mb selama mana perintah penangguhan itu berkuatkuasa.

soalan pokok siapa mb perak yang sah sebagaimana yang diperintahkan oleh mahkamah tinggi semalam kekal tidak berubah. jadi, YAB DS Nizar ialah mb Perak yang sah dan kekal sebagai mb di negeri Perak sekarang.

melihat kepada keadaan ini, saya berpendapat, walaupun YAB DS Nizar tidak boleh menjalankan tugas2nya sebagai mb (dek kerana perintah stay itu), tetapi DYMM Sultan boleh pada bila2 masa dan dengan serta merta meminta dan mendapatkan khidmat YAB DS Nizar.

jadi, persoalan besar sekarang, dari mana zambry ini mendapat kuasa untuk menjalankan kuasanya sebagai mb sebagaimana yang beliau sebarkan dimedia sekarang??!!

Anonymous said...

anon 8:23

cian kat ko, masih x sedar lg... MB haram tu memang la melayu, tp ko x npk ke dia gila kuasa? rampas perak dr PR dgn cara yg x sah!!! x ikut undang2!!!

ko masih nak cakap pasal melayu, sedangkan PM ko ckp one malaysia. emmm... memang cian la kat ko sebab masih blm sedar. sedar lah wahai sahabatku...

umno x ikhlas dalam membela rakyat, membangunkan agama bangsa dan negara. ape yg diorg fikir hanya bagaimana cara untuk mendapatkan sebanyak mana kekayaan menggunakan kuasa yg ada. terlalu byk contoh membuktikan tentang perkara ni...

udah le, udah 52thn b-end perintah. ape jd pada melayu??? apa jd pada agama??? ko sedar/ buat2 buta? xpun hati ko memang dah dipalingkan oleh Allah dari menerima kebenaran...

nauzubillahuminzalik!!!

hidup melayu said...

lawan tetap lawan