"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, May 12, 2009

1Malaysia : Rakyat Di Dungukan, Kuasa Diutamakan - malaysiakini

Reactions: 
Wajah-wajah mereka-mereka yang DIDUNGUKAN oleh mereka-mereka yang MENGUTAMAKAN KUASA.

36 comments:

Anonymous said...

alo kwn....

bapak sapa la tu?
laki sapa la tu?
abang sapa latu?
anak sapa latu?

Anonymous said...

alo kwn....

bapak sapa la tu? bapak bijan
laki sapa la tu? laki bikmama
abang sapa latu? abg bijan
anak sapa latu? anak bikmama

Anonymous said...

Nizar MB Perak paling singkat hanya 19 jam sahaja. huuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhhuhuhuh sampai mati la pegang rekod tu.

TayadihMaysia said...

Bro,

more news at wwww.duniacacamarba.blogspot.co

Peguam PAS said...

Saya percaya ramai ingin mengetahui sama ada keputusan Hakim Mahkamah Rayuan , Dato Ramly Ali menggantung pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi bermakna Zambry adalah Menteri Besar Perak yang sah ?

Sebelum saya menjawab soalan tersebut, elok rasanya saya berkongsi dengan pembaca tentang perintah-perintah yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi pada 11 hb Mei yang lalu. Mahkamah Tinggi ketika mana membenarkan permohonan Dato Seri Nizar Jamaluddin memerintahkan seperti berikut :-

a. Berkenaan tafsiran Fasal 16 ( 6 ) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak bahawa dalam keadaan di mana :

(i) Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ingin, dan telah member nasihat, untuk pembubaran Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak;

(ii) tidak terdapat pembubaran Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak;

(iii) tidak terdapat usul tidak percaya yang diambil dan diterimapakai dalam dan oleh Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak terhadap Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan; dan

(iv) tidak terdapat perletakan jawatan mentri besar Negeri Perak Darul Ridzuan;
Mahkamah mengisytiharkan jawatan Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan ( yang dipegang secara sah oleh Nizar ) tidak boleh dan/atau tidak dikosongkan.

b. Perintah “quo warranto” dikeluarkan kepada Zambry ( Responden ) memerintahkan beliau untuk tunjuk sebab dan memberi maklumat bagaimana dan di bawah dasar atau kuasa atau authoriti mana beliau berhak kononnya memegang jawatan Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan dan kononnya bertindak dan/atau menjalankan dan/atau melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab, fungsi-fungsi dan tugas-tugas Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan.

c. Perintah deklarasi bahawa Zambry TIDAK BERHAK untuk dan/atau TIDAK MENJAWAT jawatan Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan dan BUKANNYA Menteri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan pada bila-bila masa yang material.

d. Perintah injunksi untuk menghalang Zambry dan/atau agen-agen beliau dan/atau pengkhidmat-pengkhidmat beliau ( seperti Setiausaha Kerajaan Negeri ( SUK ) dari bertindak dan/atau menjalankan dan/atau melaksanakan tanggungjawab-tanggungjawab, fungsi-fungsi dan tugas-tugas Mentri Besar Negeri Perak Darul Ridzuan.
Itulah perintah-perintah yang Mahkamah Tinggi keluarkan pada 11 hb Mei yang lalu yang sekaligus menunjukkan secara jelas dan terang bahawa Dato Seri Nizar ( bukannya DS Zambry ) adalah Menteri Besar Negeri Perak yang sah.

Pada asalnya selain daripada perintah-perintah tersebut , Nizar juga memohon perintah gantirugi . Namun di atas kesedaran bahawa wang bukanlah matlamat tindakan Mahkamah ini, maka Nizar telah menarik balik tuntutan gantirugi . Jika tidak ditarik terdapat kemungkinan besar Mahkamah Tinggi juga akan menganugerahkan gantirugi kepada Nizar yang mungkin jika ditaksirkan akan mencecah jumlah yang agak tinggi.

Nizar juga tidak memohon agar Zambry perlu membayar kos kepada beliau meskipun menjadi satu prinsip undang-undang pihak yang kalah seperti Zambry perlu membayar kos kepada pihak yang menang ( iaitu Nizar ). Jika Nizar tidak menarik balik perintah kos tersebut saya boleh bayangkan ratusan ribu ringgit yang mungkin Zambry perlu membayar kepada Nizar. Sekali lagi matlamat kewangan bukan faktor yang mendorong Nizar mencabar Zambry di Mahkamah.

Sekarang saya akan menjawab persoalan yang timbul di awal artikel ini. Permohonan untuk penggantungan pelaksanaan penghakiman ( stay of execution of judgment ) selalunya dipohon oleh pihak yang kalah dalam mana-mana prosiding Mahkamah. Permohonan tersebut selalunya dibuat bagi mengekalkan status quo iaitu supaya pihak yang menang tidak boleh menikmati perintah yang diberikan oleh Mahkamah.

Dalam kes ini sebenarnya peguam Zambry telah pada 11 hb Mei memohon secara lisan perintah penggantungan pelaksaanaan tersebut di Mahkamah Tinggi tetapi Mahkamah telah menolak permohonan Zambry tersebut.

Maka Zambry telah pada hari ini ( 12 Mei ) memohon perintah tersebut di Mahkamah Rayuan dan peguam Nizar telah membantah permohonan tersebut. Dari segi undang-undang prinsip yang terpakai bagi permohonan penggantungan pelaksanaan adalah pihak yang memohon tersebut perlu menunjukkan dan meyakinkan Mahkamah bahawa terdapat keadaan yang istimewa atau unik ( special circumstances ) yang menwajarkan perintah yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi tidak boleh dinikmati oleh Nizar.

Dalam kes ini nampaknya Mahkamah Rayuan berpendapat wujudnya keadaan istimewa tersebut tetapi kita masih kabur apakah yang keadaan istimewa tersebut kerana saya difahamkan Mahkamah masih belum mengeluarkan alasan penghakiman ( dan mungkin tidak akan mengeluarkan alasan ).

Selalunya jika pun Mahkamah membenarkan perintah penggantungan pelaksanaan Mahkamah akan juga dalam masa yang sama mengenakan syarat-syarat tertentu. Peguam Nizar meminta Mahkamah mengenakan beberapa syarat kepada Zambry namun meskipun peguam Zambry iaitu Dato’ Cecil Abraham pada dasarnya bersetuju syarat dikenakan ke atas Zambry, Peguam Negara pula menentang syarat dikenakan ke atas Zambry.

Adalah jelas dan nyata sejak dari awal Peguam Negara iaitu Ghani Patail tidak pernah menunjukkan sikap neutral di dalam kes ini. Beliau sejak awal menunjukan sikap memihak kepada Zambry meskipun berselindung di sebalik topeng penjaga kepentingan awam. Sikap beliau dari awal menunjukkan beliau adalah penjaga kepentingan Umno.

Peguam Negara sejak awal bersungguh ingin mematikan kes Nizar. Beliaulah yang memohon merujuk kes ini ke Mahkamah Persekutuan di bawah seksyen 84 Akta Mahkamah Keadilan. Di Mahkamah Persekutuan beliau kalah dan kes Nizar masih hidup. Selepas itu beliau sekali lagi menentang bermati-matian agar Mahkamah tidak membenarkan Nizar meneruskan permohonan semakan kehakiman dengan alasan kononnya Nizar mencabar kuasa Sultan Perak. Sekali lagi , Mahkamah tolak hujah beliau dan kes Nizar diteruskan.

Semasa kes Nizar berjalan, beliau sekali lagi berhujah dan memohon Mahkamah menolak permohonan semakan kehakiman ( judicial review ) Nizar. Sekali lagi Mahkamah Tinggi menolak bulat-bulat keseluruhan hujah beliau. Tiada satu pun hujah Peguam Negara yang diterima oleh Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi.

Akhirnya saya ingin jelaskan di sini perintah penggantungan pelaksanaan BUKAN perintah membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi . Keputusan Mahkamah Tinggi masih sah dan mengesahkan bahawa Nizar adalah Menteri Besar yang sah dan Zambry adalah Menteri Besar yang haram.

Oleh kerana menteri besar haram merayu mungkin Mahkamah rayuan berpendapat bagilah peluang menteri besar haram tersebut pegang jawatan tersebut sehingga rayuan beliau diputuskan sebab bukankah sejak dari awal beliau telah ketagih dan mabuk dengan kuasa sehingga sanggup membenarkan partinya merompak Kerajaan sah yang diterajui oleh Menteri Besar yang sah dan dipilih secara sah oleh rakyat Perak.

aro said...

Akhirnya mereka pun menyokong 1Black Malaysia. Syabas Malaysian!

Anonymous said...

peguam umno lagi dungu sebab kata zambry mb perak yang sah. apa punya pemikiran pengamal undang-undang. itulah sebabnya pok jib tak berani nak saman akhbar yang mengaitkannya dengan aminah abdullah @ altantuya. raja petra pun pok jib tak berani saman.


yobround.

Anonymous said...

teringat cerite msk pasal org tua kat semejid kuale kangso itu ari.
bekah topi merah..??

tapi ape nak buat, deme2 ni bukannya bace blog msk pasal nostalgia bekas topi merah (yg dipoencenkan tanpe rele) kat dlm semejid tu..

Master Yoda said...

Nak idup....

Tu la, dl suh blaja tinggi2 tak mau..

Ponteng..

Kah kah kah

Kan dah keje serupe gitu...

Jadi la, asalkan keje, tak rompak bank, cume pukul orh je atas arahan tertentu....

Woof....

Kah kah kah

anakmuda said...

kalu pun anda nak berpolitik, jangan polis diletakkan sebagai dungun atau tunggul. sedarla. dikala anda sedang tidur dengan amannya, mereka tak tidur bersengkang mata untuk menjaga keamanan negara. jangan sibuk nak berpolitik hentam itu ini. tapi tak pikir.

NASIB POLIS KITA

Topeng Perak® Unmasked said...

anakmuda - polis-polis tu tak DUNGU, tapi mereka "DIDUNGUKAN". yang DUNGU ialah kau sebab tak paham bahasa melayu.

Kau belajar bahasa melayu dalam bahasa Inggeris ke?

Media Siber said...

eh eh ... sekarang ni fikir jer camni.. misal kata perisikrakyat ni tak join perihal politik nie.. dan tetibe ade rusuhan di kawasan kediaman ko.. rasa selamat ke kalau dah ramai sangat dok mencarut.. memaki hamun .. then baling itu ini .. rasa secure ke? Sape yang dicari? sape yang menjadi tempat aduan sebagai rakyat biasa yang inginkan keamanan dan kedamaian? .. Polis nie berkerja menjaga keselamatan rakyat tak kira masa..kerja time rakyat tengah tidur lena kat rumah sementara itu ada plak penjenayah nak buat kerja time kite tengah tido dibuai mimpi.. eh.. nak jelaskan perkara ni .. aku rasa ko patut fikirkan sendiri la .. nak hentam polis ni mmg tak relevan langsung la ..

anakmuda said...

Topeng Perak, Kau yang sgt dungun kerana wat cerita lain, tulis lain. kalu aku wat cerita dungun, letak muka ko. BARU BETUL, kan2...

Topeng Perak® Unmasked said...

Media Siber - kau ni pun golongan Dungu jugak sebab tak paham bahasa melayu.

Post aku dekat atas tu aku tak de cakap pu, x de pun kenyataan aku yang polis tu DUNGU.

Yang aku quot dekat atas tu - mereka-mereka yang DIDUNGUKAN..!

Kau ada masalah dalam pembelajaran bahasa melayu ke?

Ke kau skolah tamil?

Topeng Perak® Unmasked said...

Anak muda - Dungun? hah..? Dungun???

kah kah kah kah kah kah kah kah kah...!!!

Sah kau tak oaham bahasa melayu. mengeja pun tak reti.

Patut la tak paham...

Dulu blaja kat skolah Tamil ek?

Media Siber said...

senang jer.. camni la .. ko dulu masa sekolah dulu pun Dungu gak .. takde la ko terus pandai kan? .. kikiki! :p aku rasa ko ni sekolah kat bangla kot?

anakmuda said...

Topeng Perak - "Sah kau tak oaham bahasa melayu. mengeja pun tak reti."

sapa yang sekolah tamil? ngkau kot. BONGOK

Topeng Perak® Unmasked said...

Media Siber - masa skolah dulu memanglah dungu, sebab tu la pergi skolah...

Lepas skolah, dah tak dungu dah sebab dapat belajar banyak benda di skolah...

Tapi yang aku heran, ade jugak yang masih dungu LEPAS DAH HABIS SKOLAH.

Contohnya macam kau...

Kenape ye? dulu kau slalu ponteng skolah ek?

erm... patut la dungu...

Media Siber said...

ermm .. dulu aku tak pernah ponteng sekolah.. selalu jer hadir .. hehehe! kehkehkeh! :p tapi aku rasa .. ko mengalami simptom dungu sikit la kan .. maybe 50% jer kot ... coz.. ko ngeja pun tak reti ... ade ke patut taip oaham .. kakaak! :p tu gambar banyak tanda soal tu.. mengambarkan ko ni seorang yang blur + dungu la? ooo .. baru aku tau .. hihihi!

Topeng Perak® Unmasked said...

anakmuda - yang tu kesilapan semasa menaip. bukan sebab tak paham bahasa. benda macam ni biasa berlaku bila menaip dengan laju.

Biasa jugak berlaku pada mereka-mereka yang DUNGU seperti kau ialah bila dok ulang DUNGUN, DUNGUN, DUNGUN...

Dungun tu nama tempat dekat Terengganu...

DUNGU dengan DUNGUN tak sama wahai anakmuda yang DUNGU.

DUNGUN - nama tempat.

DUNGU - spisis macam anakmuda.

Kah kah kah kah kah...!!! pi blaja bahasa melayu nu..!

Jangan dok jadik DUNGUN ops DUNGU je sampai tua..!

anakmuda said...

ALAMAK ADUSH!
KEDEBUSH!!!
nak coverline... blah la lu.... tak sekolah cakap jerla...malu2 miauw plak....

Media Siber said...

DUNGU tu ... aku rasa .. dalam kategori macam ko kot? .. kan perisik kan? agak2nya ko ni sekolah takat longkang jer ... :)

Topeng Perak® Unmasked said...

anakmuda - tu je jawapan ngko yang dikatakan bersekolah?

erm... jawapan tu bagi aku lebih teruk dari jawapan budak x skolah...

cuba lagi...

Media Siber said...

kakakakaa! adoi~ kelakar betul.. adoi pacikk perisik! lebih la .. bukan labih ... kat sekolah mana la perisik ni belajar.. wakakakaa! lawak-lawak :p

anakmuda said...

Topeng Perak - erm... jawapan tu bagi aku labih teruk dari jawapan budak x skolah...

"LABIH" tew ko blaja kat Sekolah Mana? wahai insan terpelajar?

Topeng Perak® Unmasked said...

Media Siber - Dungu adalah gelaran bagi mereka-mereka yang x berapa pandai menggunakan akal...

contohnya macam media siber & anakmuda...

Syabas kepada ke2-2 DUNGU tersebut...

Teruskan menDUNGU di ruangan komen ini.

Mekasih...

Eh..media siber... blog ko x de orang pi jenguk ke?

Kah kah kah kah kah ... !!!

Menumpang la ni ye... carik glamour ye?

Kah kah kah kah kah ... !!!

Teruskan..!

Topeng Perak® Unmasked said...

anakmuda - mata kau rosak ke?

Media Siber said...

eh? takde orang jenguk ke? bukan ke ko dah jenguk tadi? maka tu dah kira ada orang jenguk la .. kakakakaka! :p lain la kalau ko bukan orang ... kuikuikui! .. ke ko nie seekor? .. kakakaka!

anakmuda said...

sah mata dia ni yang rosak wahai Media Siber.

Media Siber said...

ooo ye ke ? .. mate dia juling 90 darjah kot? .. ko nak check tak? ..... hehehe!

Master Yoda said...

Pulak dah gaduh psl Dungu ke Dungun...

Kah kah kah...

Udah la ye....Smbung cr rezeki..Jgn lupe solat....

Bg aku, pandangan aku terhadap law enforcer ni (polis) masih rendah.....

Psl aku asik tgk rasuah je yg berlaku antara mereka dpan mata.....(w'pon tak sume...)

Psl yg segelintir ni le, trus aku cop imej buruk...

Yg lain2 tu, nk jaga keamanan ke, jaga kestabilan ke, tu dh keje diorg...Diorg ade gaji tuk wat keje tu...

Tapi, RASUAH??? Kah kah kah...

Lagi satu,yg ramai aku jumpe, 60% kuang ajau....

Mesra, Cekap, bla bla bla....

Kah kah kah..Buang la slogan tu dlm longkang

Klu korg nak respek, tu hak korang....

Baik aku salute bomba...

Media Siber said...

ya ya .. sambung cari rezeki.. :) rasuah? tu certain jer.. tak semua .. jangan kerana seorang polis yang lain pun kena.. :)

Anonymous said...

btl..btl..
sgt xbermoral dorg nie..
ad ke ptut pkrjaan yg brkait rpt dgn plggn cm kte nie,dorg xde adab..
cm 2 ke yg dorg blja mse krsus..
tp still KURANG ADAB..
MUKE PN CM SMSENG je..
mntg2 ad org bsr support deme..
TAPI..TAPI...TAPI..
nmpk x TAPI 2????
bkn semue nye la..
cume SEBAHAGIAN BESAR je yg agk KURANG ADAB...
yg mkhluk 2 ketul 2 myb terasa sbb dorg tergolong kot..
KOT je...nmpk x KOT 2????
klu deme BERADAB nsht2 la kwn2 deme 2 yg krg adb 2..

Media Siber said...

makhluk? .. kahkahkah! :p bukan kami ni tergolong.. tapi adalah tidak wajar mengatakan polis sedemikian .. tunggula suatu masa nanti pabila kamu ditimpa musibah .. :) kat polis juga kamu mengadu ..

Langsi said...

Media Siber ni dok backing KeDUNGUan Pulis-pulis apehal (sengaja disalahtaipkan... nanti kate aku dungun plak!)

Media Siber = Polis Pencen

Azizul Azli Ahmad said...

Asalamualaikum WTB,

Masyallah, kenapalah manusia hari ini lebih suka kepada keburukan dari kebaikkan. Kenapakah fitnah dilakukan tanpa sedikit pun ada rasa bersalah ataupun berdosa, kenapakah ramai pula yang dengan redhanya bersububahat kearah perkara mungkar. janganlah dengan mudah menuduh orang dengan perkara yang bukan-bukan yang kita sendiri tidak tahu akan kebenarannya, tidak takutkan kita untuk berhadapan dengan tuhan nanti atas perkara-perkara mungkar yang kita lakukan terutamanya yang melibatkan sesama manusia
Kak Midah telah membuat penafian dengan membuat report polis lagi tetapi kenapa perkara itu tidak langsung diterbitkan. Tidakkah anda berat sebelah? kenapakah pulak manusia lain yang tidak berdosa jga dilibatkan. Apakah buktinya, mangsa tersebut adalah samseng?. Namun terpulanglah, tapi kita jumpalah di akhirat kelak atas ape jua yang anda lakukan terhadap Kak Midah .

Kalau betul Bloger Iklas, Kak Midah cabar keluarkan komen Kak Midah ini.

Kak Midah
ADUN SG RAPAT