"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, July 20, 2009

Teoh: Apa Yang Berlaku Di Pejabat SPRM..?

Reactions: 
Lapor Malaysiakini -
  • Siasatan awal mendapati Teoh Beng Hock sudah meninggal dunia empat atau lima jam selepas mayatnya ditemui mati dekat pejabat Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor pukul 1.30 tengah hari Khamis lalu, kata ketua polis negeri.
  • Satu serpihan selak penutup tingkap pejabat SPRM itu, di Plaza Masalam di Shah Alam, turut ditemui dekat tempat mayat ditemui, kata Datuk Khalid Abu Bakar hari ini.
  • Dalam sidang media bersama Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan di ibu pejabat polis negeri di Shah Alam, Khalid berkata rakaman CCTV menunjukkan setiausaha politik seorang exco Selangor memasuki bangunan itu jam 5.15 petang Rabu.
  • Bagaimanapun tidak rekod Teoh keluar keesokannya selepas dilaporkan selesai siasatan jam 3.45 pagi Khamis.
  • Khalid juga berkata polis sudah mendapat telefon bimbit Teoh daripada seorang pegawai penyiasat SPRM.
1 - Macam mana selak penutup tingkap boleh ada berhampiran mayat simati..? adakah berlaku pergelutan sebelum mangsa jatuh dan selak penutup tingkap itu adalah satu-satunya yang sempat dicapai oleh mangsa dalam usahanya untuk menyelamatkan diri ketika ditolak..?

Mustahil orang yang hendak membunuh akan memaut sesuatu objek dengan kuat sehingga tercabut melainkan untuk menyelamatkan diri. mustahil orang yang nekad membunuh diri cuba menyelamatkan diri diawal usahanya membunuh diri melainkan setelah melakukannya.

2 - Bagaimana telefon bimbit mangsa boleh berada ditangan "seorang pegawai penyiasat SPRM"..? bukan didalam stor simpanan atau mana-mana bahagian yang dicatatkan atau direkodkan sebagai sebahagian dari bahan siasatan..?

16 comments:

Atap Rumbia said...

Teori yang mengatakan SPRM terlibat teghuih dengan kematian Teoh Beng Hock adalah lemah sekali. Ia hanya 'figment of imagination' mereka yang mahu mempolitikkkan kematian anak muda. Nampak sangat mereka kaitkan kejadian dengan perkara-perkara dan kejadian-kejadian lain yang tidak ada kena mengena. Tujuannya untuk memalukan institusi-institusi kerajaan dan kerajaan.

Kelemahan utama teori itu adalah andaian yang tidak mempunyai bukti untuk menyokong. Mudah bagi SPRM untuk membuktikan mereka tidak terlibat. Selepas selesai apa-apa sesi soal siasat dengan polis atau SPRM, mereka yang disiasat akan menandatangani satu surat. Ini cukup untuk melepaskan pihak SPRM.

Pelbagai pihak yang hanya mahu menuding jari ke arah kerajaan berkeraih kata Beng Hock mati semasa dikira masih bawah tanggungjawab SPRM. Dia dilepaihkan pukoi 3:45 pagi tapi masih kelihatan dalam premis SPRM hingga akhir sekali pada waktu 6 pagi.

Tuduhan itu hanya separuh betoi. Katalah diterima atas alasan keselamatan dalam premis SPRM adalah dikira tanggungjawab SPRM. Oleh sebab dia sudah diberi pelepasan, dia boleh tinggalkan pejabat pada bila-bila masa. Pasai tempat yang dia baring, katanya waiting room, bukan kawasan larangan dan mudah keluar masuk.

Bagi mereka yang dok kata tak lojik anak muda yang mahu kahwin pada hari esok akan duduk tinggal di situ lagi, kita biaqkan depa dalam dunia khayalan mereka. Depa hanya mahu caya apa yang mereka mahu caya. Bukan mahu ambilkira pelbagai kemungkinan berdasarkan maklumat-maklumat yang ada. Buat masa ini, kita panggei maklumat dan belum dianggap bukti.

Katalah Beng Hock tidak mahu pulang teghuih pasai dia takut. Dalam bilik soal siasat dia sudah cakap terlebih hingga habih dicerita. Tengok muka budak ni pun macam budak Cina di sekolah muka toya pejenis baca buku aja. Bila selesai dia baru tau dia terlebih cakap, dia baru terasa gabra dan takut nak balik.

Dia ghisau ada gangster tunggu dia pasai nak tahu apa dia kata pada SPRM. Masa tu tak dak ingat dia nak daftar perkahwinan atau ada baby dua bulan dlaam perut. Dia risau pasal diri sendiri.

Kita pun nak tau juga apa agaknya yang dia nak kasi pada SPRM. Apakah implikasi dokumen yang akan diberikan? Apa maklumat yang terkandung dalam dokumen itu? Adakah ia melengkapkan kes SPRM? Adakah ia mendedahkan seseorang? Adakah dia mendedahkan maklumat mengenai penambahan rumah urut yang pada tahun 2008 hanya 700 tetapi sudah meningkat hingga 4,000 di Selangor?

Sampai mana sanggup pihak yang terdedah akan lakukan untuk menyelamatkan diri? Adakah Beng Hock mula rasa takut pada kongsi gelap yang akan mengerjakan dia? Mungkinkah dia sudah diugut supaya membunuh diri jika tidak keluarga dan tunangnya yang ada anak HARAM tu akan dianiaya?

HP itu disimpan dalam pejabat SPRM. Jgn politikkan isu kematian mangsa.

Budak UITM yg terjatuh hari tu tak ada pun org2 PR sibuk nak buat tahlil dan doa selamat....ni apa cerita ni? Katakanlah benar walau pahit nak dinyatakan!

Orang muda idealis seperti Beng Hock selalu berpiohak kepada kebenaran dan dia sedia mendedahkan kemungkaran dalam organisasinya. Setelah dia dedahkan dalam soal siasat selama 8 jam itu, baru dia sedar dia sudah terlebih cakap. Dia sudah terdedah salah laku kumpulan gangster Ronnie Liu. Setelah sedar baru dia takut.

Ini kemungkinan tapi main terus tuduh SPRM itu hanya permianan politik korot yang bertanggungjawab. Ini bukan pejenis oghang yang koyakkan seluar orang tapi orang tutuh jubuq oghang.

Anonymous said...

Helo Atap Rumbia..... apa yang kau merepek kat atas tu...? Kau menulis mengikut khayalan kau saja kemudian kau cuba pengaruh orang lain supaya percaya dengan khayalan kau pulak.

Kau ingat orang nak percaya lagi dengan apa yang kau khayalkan tu..?

Mungkin kau pun sudah terkena selesa babi sama seperti wakil rakyat bebas Ibrahim Ali.....??

Topeng Perak said...

Salam. Baca juga di :

http://darulehsantoday.blogspot.com/2009/07/teo-beng-hock-terjatuh-atau-di-bunuh.html

Anonymous said...

Kes kematian Altantuya pun polis sendiri yang bunuh..kugan pun mati diseksa..Anwar pun dipukul oleh ketua Polis Negara sendiri,ni,siasat punya siasat akan berjumpa lah kepala gengster dalam SPRM tu..dan Dalang dalangnya..

matstimketum said...

hoi topeng perak yang diatas , jangan nak menyamar jadi topeng perak unmasked ler! memang dasar pencacai umno menipu tak renti-renti.

Anonymous said...

HOI ATAP RUMBIA
KALAU DIA JATUH ATAS ATAP RUMBIA
bole la tak mati kot.
kata orang buat teori
dia pun buat teori..apa kata p kawan dengan prof razak maideen bole buat filem.

PAStetapDihati said...

Gunakanlah bahasa yang indah. Melayu itu sopan dan beradat. Islam itu agama suci yang mengajar umatnya tentang kebaikan dan kesusilaan bahasa dan perangai. Andai inilah yang kita tunjukkan memang sesuai kita jadi kuda tunggangan si pendatang...

Inilah masalahnya manusia yg tak pernah bersyukur. Ingat apa yang Anwar pernah buat pada kita? Kenapa Anwar tubuhkan PKR? Kalau hendak berjuang demi agama kenapa dia tak masuk PAS sahaja? Kerana apabila masuk PAS dia tidak akan menjadi Ketua no. 1. Dalam hal ini, gula-gula politiking gaya Anwar telah meracuni kita....

Skandal ABRAR yang merembat duit kerajaan berbilion itu siapa punya kerja/ Kemana hilangnya Rahim Ghouse, org kanan Anwar? Skandal Projass ENgineering yang merembat berbilion duit PETRONAS supaya dia menang jawatan Timb. Presiden UMNO...

Berdirilah dgn realiti walau pahit utk ditelan....!

Aku hanya mengundi calon PAS shj. Maaf, PKR dan DAP tak akan dilayan. Penuh skandal dan najis.

Allahuakbar!

Anonymous said...

tEORI tETAP tEORI,..

Org PR pecaya teori RPK,.

Org UMNO pecaya teori kongsi gelap,.

2-2 mcm sial,.. HIDUP CHELSEA

Anonymous said...

Bagi aku teori kongsi gelap lebih logik dan mudah dihazam dari teori RPK,.

Teoh yg kurus kering bleh terlepas pegang jatuh melalui tingkap yg kecil,.. agak mustahil,..xkan korang xpenah naik banggunan tinggi?? mana ade tingkap banggunan tinggi yg bleh dibuka luas,.

bagi aku,.teoh takut nk balik wpun selepas dibebaskan krn ada ahli kongsi gelap yg tunggunya diluar,.

Heran kenapa tiada org kuat DAP tunggu dia di Lobby,.

Teoh telah bagi kerjasama penuh kpd polis dan SPRM,..dia perlu dihapuskan

Anonymous said...

kugan teoh ramai lagi yg mati mengejut dlm siasatan balaci2 amno..anwar panjang umur..sheikh ni pun kena godam patah,bekam d paksa macam2...ada yg kena minum air kencing..pakaian di buka...ini ka 1 malaysia nak tengok..puaka2 ni mesti d basuh semula iman mereka..jgn sekongkol..dgn akhlak murahan,terlibat dlm pekerjaan yg tak amanah..tak ada ehsan sesama manusia.

nu_Ox3r said...

kepada atap rumbia,hg duk kata teori org lain karut,hbs teori hg pun karut gak.bajet kemas la tu.hebat sgt mana hg leh tgk muka org leh tau dia jenis apa??hg ni tuk batin ka?hebat2.ANWAR pun leh kena terajang sambil tangan diikat oleh KETU POLIS NEGARA,RAHIM NOOR,inikan TEO yg S/U Politik Exco.kena kat family hang baru hg tau,doa2 lah jgn jadi kat family aku,hg dan yg lain2.amin.

kembara putih said...

Selak tingkap tu diambil dari tingkat 14, pejabat SPRM. Rakaman CCTV pula memaparkan Teo masuk dan tidak menunjukkan Teo keluar. Jadi teori mengatakan gengster masuk bunuh tidak boleh dipakai sama sekali. Yang pasti Teo masih berada dalam pejabat SPRM. Yang ada hanya dia dan pegawai2 SPRM. Di pejabat tersebut siapa yang paling berkuasa dan dominan? Adakah Teo, berbanding berpuluh2 pegawai SPRM? Dan sebelum ini ramai yang disiasat SPRM mendakwa diseksa oleh SPRM untuk mendapatkan pengakuan palsu. Jadi logik kalau dikatakan Teo mati ditangan pegawai2 SPRM.

Kenapa pula hp Teo dipegang oleh pegawai SPRM? Teo hanya saksi. Biasanya selepas siasatan selesai semua barang2 mangsa diserahkan kembali, kecuali siasatan dan seksaan masih belum selesai lagi.

gelong gajah said...

Hoi atap rembia..kalau nak berteori pun guna lah otak sendiri..jgn dok cedok semua ulasan tb3 ,utusan meloya , berita hairan kemdian mai taboq cerita kat sini ..nampak sangat otak beku..

pastetapdi hatiku..ini sekoq lagi otak lembu..tuduhan kamu terhadap DSAI kamu cedok masa kursus BTN ka?..
guna akai sikit...kalau ada kes abrar , petronas awat polis umno tak bawak ke mahkamah..jika ada rasuah sekupang dua dakwa la ..apa tunggu..dah lama dah kes ni awat tak korek semula jika ada bukti kukuh..guna akai na...
begong tahap umno..

gelong gajah said...

anon 5.37..teori kongsi gelap hang ambik kat mana?..ada ka pej SEPERMA waktu malam jam dua tiga pagi boleh orang luaq masuk ?..pej apa buka 24 jam ?..yang aku tau pengawai penyiasat ja yang boleh masuk ..pasai hang bodo.aku sarankan kat hang..kalau nak tau ada ka gangster masuk malam tu pi tanya pak guard kat bawah tu ja..dia boleh cerita..

bengong tahap umno..

Anonymous said...

Cam mana kongsi gelap boleh masuk bangunan SPRM yer ?

Siap dengan imbasan pengenalan diri yang canggih lagi dan nak masuk bilik pun kena buat scan atau imbasan, melainkan SPRM tu kongsi gelap kot ??

Anonymous said...

Drama.. Drama.. Drama..
Drama bertaju "KONGSI GELAPKU TIDAK BERSALAH", arahan Ronnie Sewel, pelakon exco dan adun selangor, tukang pegang lilin Nizar Namrud, penerbit kongsi2 gelap merangkap anak buah ronnie sewel, stuntman berani mati Teoh Beng Hock. Tukang sorak pecacai Pakatan perosak Rakyat.
Hua.. Hua.. Hua..