"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, October 19, 2009

Kisah Putar-Belit Ekonomi UMNO/Beer eNd

United Kingdom
Household Wealth 'Falls By £31k'
UK households saw their wealth drop by an average of almost £31,000 each last year, because of the credit crunch and the recession, research shows.
Ref - BBC NEWS

Japan
Fall In Japan's Unemployment Rate
Japan's jobless rate unexpectedly fell to 5.5% in August from July's record high of 5.7%, official figures showed.
Ref - BBC NEWS

Eropah
Eurozone Jobless Continues Rising
The unemployment rate across the 16 countries that use the euro has risen again as the effects of the recession continue to be felt.
Ref - BBC NEWS

Eropah
Eurozone Economy Shrinks By 0.2%
Economic activity in the eurozone shrank by 0.2% between April and June - worse than originally thought - according to official figures.
Ref - BBC NEWS

'Too Early' To Declare Recovery

It is "still premature" to talk about the beginnings of a recovery despite growing optimism, according to the influential Ernst & Young Item Club.

It predicted some growth in the second half of 2009 but said the economy would struggle to achieve 1% growth in 2010.

The forecasting group blamed the weak growth on consumers repaying debt and tax rises after the election.

There was optimism from BT Business research, which found small businesses were optimistic about the coming year.

Ref - BBC NEWS

Malaysia
Ekonomi Negara Dijangka Pulih Tahun Depan - Dr Awang Adek

KUALA TERENGGANU, 18 Okt (Bernama) - Keadaan ekonomi negara dijangka kembali pulih tahun depan dengan mencatatkan pertumbuhan yang positif sekaligus membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Beliau berkata, keyakinan dan andaian itu berdasarkan pergerakan "ekonomi dunia" sekarang yang menunjukkan ke arah pemulihan.

Sumber - BERNAMA

Banana - Dunia.? Dunia mana ni.? Ekonomi Barat rugi, Timur rugi..Dunia mana dia refer ni.?

26 comments:

tengala said...

Kalau bukan penipu tu bukan UMNO lah...
Duit Malaysia naik sekarang ini pun disebabkan ekonomi US masih slow lagi jangan nak tunjuk lagak...

UjanG said...

den pun tak tau la..skrang ni ekonomi den raso masih ditahap yang agak membimbangkan..rakyat dah disogok dengan macam2 pinjaman yang akhirnya mendatangkan masalah pd diri sendiri kerana ketidakseimbangan perbelanjaan dan pendapatan..gaji kerajaan tengok la sendiri..tak naik2..bonus pun macam nak tak nak bagi..camno nak kojo..anak makin betambah..dulu pakai lampin skrang pempers..keto utang,umah utang,perabot utang..apo laie..tu la kerajaan ni main sobut jo..

Unknown said...

Dunia Baru The Movie kottt hehehe

Anonymous said...

dunia umno lar, pemimpin2 umno kan semua kaya raya tak ikut ekonomi dunia tenggelam ke timbul. umno parti sampah. semua pemimpin umno penipu anjing.!

Reezl said...

its pitiful for those who believe the rubbish told by the government....

UMNgOk BoNgok said...

Dunia BAPAK DIA!!! ha ha ha haram jadah punya BAPAK DIA

AntiBeerN said...

Petua nak baca media pro-BeerN ni mudah je. Baca secara terbalik. Headline tu sebenarnya berbunyi:

Ekonomi negara dijangka tidak akan pulih tahun depan - Dr Awang Adek.

Anonymous said...

Blog pro Pakatan ni ceritanya sama saja asyik kutukkkkkkkkkkkkk ini lah yang betul-betul yahudi, asyik kata kerajaan inilah itulah tapi dari segi artikel dan laporan mengalahkan akhbar yahudi ini lah betul-betul melambangkan laporan yahudi, ini melambangkan identiti penulis blog dan pengomen yang tak reti nak komen

matstimketum said...

retorik boleh ler, realitinya jauh panggang dari api. masih banyak ketirisan dan pembaziran kerana tidak ada ketelusan dari pemegang amanah! masihkah kita mahu terus menyimpan pemimpin seperti ini? kuburkan ubn pada pru 13 nanti!

polpot said...

"October 20, 2009 9:39 AM"

'Blog pro Pakatan ni ceritanya sama saja asyik kutukkkkkkkkkkkkk ini lah yang betul-betul yahudi, asyik kata kerajaan inilah itulah tapi dari segi artikel dan laporan mengalahkan akhbar yahudi ini lah betul-betul melambangkan laporan yahudi, ini melambangkan identiti penulis blog dan pengomen yang tak reti nak komen..'

INI BUKAN NAK KUTUK...TETAPI FAKTA...PEMIMPIN KENE BERSIKAP JUJUR...JGN NAK BERCAKAP MANIS DENGAN RAKYAT...TAPI HAKIKATNYA...! SBB SKRG EKONOMI DUNIA MMG TIDAK STABIL LAGI...TAPI MCM MANE DIA BOLE KATE EKONOMI AKAN STABIL...

'ANONY' KAU PIKIRLA SENDIRI...

AntiBeerN said...

Anon 9:39

Dah nama pun pembangkang... mestilah kutuk kalau apa yg dibuat kerajaan tu tak elok. Takkan nak puji melambung plak..

Kami bukan cam org UMamakNO. Pemimpin buat benda tak betul pun korang diamkan je...

Anonymous said...

Blog pro Pakatan ni ceritanya sama saja asyik kutukkkkkkkkkkkkk ini lah yang betul-betul yahudi, asyik kata kerajaan inilah itulah tapi dari segi artikel dan laporan mengalahkan akhbar yahudi ini lah betul-betul melambangkan laporan yahudi, ini melambangkan identiti penulis blog dan pengomen yang tak reti nak komen..'

INI BUKAN NAK KUTUK...TETAPI FAKTA...PEMIMPIN KENE BERSIKAP JUJUR...JGN NAK BERCAKAP MANIS DENGAN RAKYAT...TAPI HAKIKATNYA...! SBB SKRG EKONOMI DUNIA MMG TIDAK STABIL LAGI...TAPI MCM MANE DIA BOLE KATE EKONOMI AKAN STABIL...

'ANONY' KAU PIKIRLA SENDIRI...

Brader saya sebenarnya nak bagi tahu dengan sesiapa yang ingin tahu saya tak kata individu tapi secara menyeluruh memang betul blog PR ni asyik mengutuk saja seolah-oleh tiada kebaikan langsung yang dilakukan oleh kerajaan, adakah kita memberitahu yang kepada rakyat kita yang tidak baik, kita miskin, ekonomi lemah, merudum, rakyat di buang kerja ini adalah langkah kerjaan untuk tidak mengadakan suasana penik, kelam kabut dan akan menimbulkan spekulasi yang akan menghancurkan kepercayaan rakyat kamu ni dah kaji ke dari pakar ekonomi, kamu ni pakar ekonomi kamu tahukah kadar KDNK dalam sekala pendapatan rakyat dan negara malaysia kalau saya nak bagi tau tak dapatmuat rasany di sini wahai pengomen dan bloger pembangkang kamu ni memang penghancur perpaduan rakyar malaysia adakah kamu mahu melihat malaysia seperti fatah dan hamas sesama islam bergaduh dari bibit2 seperti inilah mencembahkan perpaduan antara rakyat malaysia akan roboh

AntiBeerN said...

"...adakah kita memberitahu yang kepada rakyat kita yang tidak baik, kita miskin, ekonomi lemah, merudum, rakyat di buang kerja ini adalah langkah kerjaan untuk tidak mengadakan suasana penik, kelam kabut...."

ALLO BRADER... AKHBAR2 KAT ATAS TU SECARA JUJUR MENCERITAKAN KEADAAN SEBENAR EKONOMI DI NEGARA MASING2. Huru-harakah Jepun, UK, Eropah kerana laporan itu?? Apa salahnya melaporkan perkara yg betul supaya rakyat boleh berjaga2 dengan keadaan ekonomi yg tak menentu... salah ke?? Mengapa mesti menipu??

"...kamu ni dah kaji ke dari pakar ekonomi, kamu ni pakar ekonomi kamu tahukah kadar KDNK dalam sekala pendapatan rakyat dan negara malaysia kalau saya nak bagi tau tak dapatmuat rasany di sini..."

APA YG TAK MUATNYA?? BAGITAU JELAH KDNK TU. AKU PUN NAK TAU JUGAK. KAMU TAHU KA KDNK TU APA? Yg aku tau, KDNK Malaysia diunjurkan jatuh ke paras 4.4% dlm tahun 2009 berbanding 4.6% pd 2008. Bukan jatuh ke tu??


"... wahai pengomen dan bloger pembangkang kamu ni memang penghancur perpaduan rakyar malaysia adakah kamu mahu melihat malaysia seperti fatah dan hamas sesama islam bergaduh dari bibit2 seperti inilah mencembahkan perpaduan antara rakyat malaysia akan roboh.."

BUKAN PERPADUAN YG ROBOH TETAPI "UMamakNO" YG NAK ROBOH. MAKA ISU PERPADUAN INI DICANANG BAGI SURVIVAL PARTI TAJAAN BRITISH ITU. Kami kini bersatu di dalam pakatan Rakyat. Melayu & org Islam kini bersatu dibawah PAS, PKR & DAP (Ya... ada juga org Melayu & Islam dlm DAP). Kami bukan merobohkan perpaduan... tetapi menguatkannya lagi. Kerana itulah Najib aka "PM Copy & paste" terpaksa meniru dengan melaungkan slogan kosong... 1MALAYSIA.

Anonymous said...

To Anoy 10:06 AM
http://sd-malaysia.blogspot.com/

Jangan sekadar melemparkan tomahan kalau ssaudara hanya memegangkan ketuannan TV1 shj.pelbagaikan informasi saudara jgn hanya menilai sebelah pihak kalau renungan saudara masih kabur-kabur dan diminta saudara leveling informasi sendiri sebelum memberi komen disini.link diatas adalah bloggers pro kerajaan.cuba saudara masuk dan pakai kanta mata kalau saudara masih kabur lagi untuk melihat dan membaca.

bloggers pro kerajaan (link di atas) terlalu menekankan isu perkauman dan melebihkan ketuanan melayu yg menimbulkan rasa kurang senang kepada kaum lain.apakah hanya melayu shj memperjuangkan kemerdekaan tanah air kita???kenapa bloggers pro kerajaan sekarang terlalu rasict dan menganggap melayu itu TUAN dibumi malaysia dan kaum lain adalah hamba.itu yg dipermainkan oleh bloggers tersebut.PENULIS SEPERTI INI SEPATUTNYA DI TAHAN DALAM TAHANAN ISA KERANA MEPERMAINKAN ISU PERKAUMAN YG MELAMPAU.adakah hanya MELAYU UMNO shj yg layak mendiami malaysia???besar sgtkah darjat MELAYU UMNO ini???bloggers seperti ini yg layak saudara katakan sebagai penghancur perpaduan rakyat malaysia.baru saudara boleh umpamakan fatah dan hamas.kalau terlalu membanggakan melayu sampai lupa diri inilah yg terjadi.

kalau saudara perlukan bantuan melihat perpaduan rakyat nasihat pemimpin saudara supaya bersikap telus dan berani menerima dan mempertimbangkan semua pandangan pembangkang.dan jgn sekadar mengambil pandangan MELAYU UMNO shj kerana apa yg bakal seudara lihat nnt tidak akan menjadi kenyataan.berpesan kepada pemimpin saudara supaya jgn mempergunakan sultan untuk menzalimi separuh rakyat malaysia.

BLOGGERS UMNO POTENSI ISA.

Anonymous said...

KENAPA HANYA ORANG BERBANGSA MELAYU SAHAJA YANG TERLALU FANATIK POLITIK SEHINGGA SEPANJANG TAHUN BERPOLITIK DAN BERCERITA POLITIK BANGSA LAIN SAYA RASA TIDAK PUN SEHEBAT BANGSA NI ADAKAH BANGSA MELAYU TERLALU ADVANCE ATAU DAH TERLALU MENGADA-ADA

Anonymous said...

Korang patut membaca artikel dpd Ustaz Ridzuan Tee berkenaan kaum yg ultra-kiasu...cerita bagaimana tugu yg didirikan kat Nilai yg menghargai para pejuang kaum ultra-kiasu yg kononnya bersama-sama berjuang utk merdeka...padahal puak ultra-kiasu memang lama berdendam ngan Jepun atas sejarah lampau...

Anonymous said...

Korang patut membaca artikel dpd Ustaz Ridzuan Tee berkenaan kaum yg ultra-kiasu...cerita bagaimana tugu yg didirikan kat Nilai yg menghargai para pejuang kaum ultra-kiasu yg kononnya bersama-sama berjuang utk merdeka...padahal puak ultra-kiasu memang lama berdendam ngan Jepun atas sejarah lampau...

Anonymous said...

Abang Sekalian,

Ayat "dijangka" yang digunakan. Bukan confirm 100%. Ahli ekonomi pun tak berani nak kata pulih atau tak pulih. Mereka akan bersuara selepas terdapat bukti didalam ekonomi secara fizikal. Contoh: Kenaikan GDP atau Kenaikan harga tanah, dsb.

Juga harus diingat ekonomi kali ini jatuh kerana ekonomi dunia.

AntiBeerN said...

Satu lagi putar belit utk menghalalkan kecurangan ekonomi yg dilakukan oleh gerombolan aku petik dr blog Tukar Tiub:

KERAJAAN UTAMAKAN KESELESAAN RAKYAT BERBANDING DEFISIT

Kerajaan berpendapat adalah lebih penting untuk memastikan rakyat sentiasa selamat dan dalam keadaan selesa serta tidak terbeban dengan masalah ekonomi berbanding menumpukan usaha untuk membendung defisit tambahan yang dialami negara, kata Najib Razak.

kah kah kah…. INI EKONOMI MAT MONGOL…. kah kah kah…

kah kah kah… DEFISIT DAH SUDAH LEBIH 7%.... kah kah kah…

kah kah kah… MANA MANA NEGARA DALAM DUNIA YANG LEBIH DARIO 3.5 % DEFISIT DIANGGAP EKONOMI DALAM BAHAYA…. kah kah kah…

woit… ERTINYA… BEBERLANJA LEBIH BANYAK DARI DUIT YANG ADA DALM TANGAN… kah kah kah..

kah kah kah… ERTINYA : BERHUTANG PADA ALONG… kah kah kah…

woit… AKHIRNYA RAKYAT JUGA YANG BAYAR… kah kah kah..

woit… JANGAN LAH NAK MENIPU MELAYU…. kah kah kah…

woit… DUIT KERAJAAN ITU DUIT RAKYAT LAAA… kah kah kah…

kah kah kah…BUKAN DUIT SUSU BIK MAMA…. kah kah kah…

woit... KATA DULU: OUR ECONOMY HAS NO PROBLEM ... kah kah kah...

kah kah kah... OUR FUNDUMENTAL IS STRONG KE ATAU MY BRA IS BIG... kah kah kah

Komen bernas oleh seorg bloger:

nami o fish berkata...

Kalau beli aiskrim harga RM1.07 tapi bajet dalam tangan RM 1.00 kita hutang 7 sen.

Kalau beli baju RM107 tapi bajet ada RM100 kita hutang RM7.

Kalau RM107 juta tapi bajet RM100 juta kita hutang 7 juta.

Kalau RM107 billion tapi bajet RM100 billion,kita hutang RM7 billion.

Senang cerita,sebelum rakyat tak pasal-pasal hutang berbillion-billion,hentikan projek tempayan terbesar,pau kacang terbesar,roti terpanjang dan stadium runtuh.

janakuasa nuklear?lagi nahas!

Anonymous said...

Dunia mana?

Man Dunia kot..

Ntah-ntah Awan Dania !!

kah..kah..kah

HangNadim® said...

KAH!KAH!KAH! Bodo punya menteri ... ntah kat mana ler mangkuk ni sekolah dulu. Macam sial ... cakap macam berada di awang-awangan! Macam orang mabuk todi ... entah2 pangkat doktor dia tu dia beli kilo-kilo. Haprak!!

Anonymous said...

KEHKEHKEH BIASAK LAA ORG DH KECEWA, CKP PUN MCM NAK BUNUH DIRI. BAIK RPK TERJUN BANGUNAN SAMA MCM TBH BUAT. AMAN DUNIA HUHUHU

TAKEBEER!!!...TAKEBEER!!...TAKEBEER!!!

HangNadim® said...

KAH!KAH!KAH! Tu jer yang nko nak cakap Jeffry? KAH!KAH!KAH! Ni mesti kes nak promot blog sendiri ni, dengan harapan ada laaaa orang nak klik dia punya profile. KAH!KAH!KAH! Kesian. Syoh! Syoh! Pi buat promotion kat tempat lain. KAH!KAH!KAH! Stupid!!

kembara putih said...

Malaysia ni kecik je dan ekonomi kita bergantung pada ekonomi US. Jika US selsema, kita masuk icu la. Tak mungkin la ekonomi kita sembuh selagi US masih macam tu. Retorik 1Malaysia tu.

Kalau si Awang Adek ni optimis kenapa la JAMBATAN SULTAN YAHYA PETRA 2 rentas Sg Kelantan tu tak siap2 lagi, dah dekat 3 tahun, baru 5% je jalan, pekerja pun 4-5 orang je. Duit projek dah habis sapu, jambatan tak siap2. Orang balik raya menyumpah2 UMNO pasal jalan jem. Susah la UMNO nak tawan Kelantan selagi jambatan tu tak siap2.

Mat Kutuk said...

diharap jangan guna Beer End lagi.
Tidak usah teriku-ikut tarian lawan.
Takut mengeruhkan lagi keadaan.

Booman said...

menteri Be-End seme dah tak bleh pakai... dengar buleh percaya jangan... puak munafik pengkhianat agama dan bangsa UM-NGOK kita mesti bakul sampahkan dlm PRU-13 nanti