"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 10, 2009

N-31 Bagan Pinang: Undi Pos Diragui - PAS Kemuka Laporan Polis

Reactions: 
PAS mempertikaikan ketelusan undian pos ekoran kesalahan-kesalahan teknikal yang berlaku semasa proses pembuangan undi pos yang dilaksanakan pada 8 dan 9 Oktober yang lalu di Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA).
Satu laporan polis telah dibuat oleh wakil calon PAS, Ramli Ismail semalam setelah berlaku terlalu banyak keraguan dan kesalahan yang menyebabkan ketelusan pengundian pos tersebut dicurigai. Hal tersebut didedahkan oleh Pengarah Pilihanraya Kecil N-31 Bagan Pinang, Salahuddin Ayub di sidang media sebentar tadi.
  • "Kesalahan-kesalahan tersebut bertentangan dengan Peraturan 14(A) Perjalanan Pilihanraya yang mesti menggunakan daftar pemilih terbaru sebagai naskhah yang sahih," ujarnya pada sidang media harian PAS, di Markaz Induk PAS, Port Dickson hari ini.
Menurut laporan tersebut, perbezaan yang terdapat pada daftar pemilih tentera adalah tidak mempunyai nombor siri pengundi pos sebenar seperti yang dikeluarkan oleh daftar pemilih SPR, tidak mempunyai nombor tentera yang penuh, tidak mempunyai nombor identiti isteri pengundi pos, tidak mempunyai nombor lokaliti pengundi pos dan tidak mempunyai nombor kad pengenalan lama isteri pengundi pos.

Pada masa yang sama ujarnya, pengundi pos juga mengadu tidak mendapat sampul keutamaan terutamanya mereka yang berada dalam peralihan persediaan untuk pencen.
  • "Menurut maklumat, kesemua sampul tersebut telah dihantar ke MINDEF padahal pengundi tersebut tinggal di sekitar Bagan Pinang.
  • " Apa tujuan sampul tersebut dihantar ke MINDEF?" tegasnya.
Sementara itu, wakil calon yang juga Yang Dipertua PAS Teluk Kemang, Ramli Ismail melahirkan kekesalan apabila dia dan ejen pengundian calon tidak dapat menjalankan peranan didalam pusat pengundian pos sebagaimana proses pengundian biasa ekoran penggunaan daftar pemilih tentera yang berbeza dengan daftar pemilih SPR.
  • "Agen calon tidak bebas bergerak, tidak boleh mengesahkan identiti pengundi pos, tidak boleh mengesahkan bilangan keseluruhan pengundi pos, tidak boleh mengesahkan bilangan sebenar pengundi pos yang hadir dan tidak hadir, dan tidak boleh mengesahkan pengundi pos yang meragukan," katanya.
Tegasnya, apa yang berlaku jelas bercanggah dengan hasil pertemuan pihak PAS dengan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof pada 28 September dan 8 Oktober yang lalu, yang memberi hak kepada agen calon sepertimana yang berlaku semasa Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu yang lalu.

Malah Pengarah Jentera Operasi PAS, Pilihan Raya Kecil Dun Bagan Pinang berkata, terdapat aduan dari pengundi pos mengenai salahguna kuasa Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan yang berkempen di dalam satu majlis jamuan hari raya di Institut Kejuruteraan Tentera Darat.
  • "Menteri Besar tersebut menggunakan jawatannya untuk meminta pengundi memilih Isa sebagai wakil rakyat " ujarnya.
Pada majlis yang sama juga katanya, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Mohd Zahid Hamidi mengugut tentera untuk menarik balik projek-projek yang dijanjikan sebelum ini.
  • "Zahid Hamidi berkata, kita ada banyak lagi projek untuk tentera, tapi kita kena tengok kertas undi dulu la," jelasnya.
Tambahnya lagi, pemuda PAS telah menghantar bukti rakaman ucapan tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam. Kita serahkan kepada pihak berkuasa berkaitan untuk mengambil tindakan selanjutnya.

Sumber - Pilihanraya Kecil N-31 DUN Bagan Pinang

14 comments:

KEMBOJA said...

Inilah standard Pemimpin Melayu Umno. Kelaur dalan TV Astro Awani (semalam)ie si Zahid Hamidi beria2 kata semua parti tidak dibenarkan berkempen di dalam kem tentera....tapi...pada 6/10/2009 di Kem Kpg Sawah beliau dan MB Ng Sembilan terang2 telah berkempen supaya pihak tentera memilih Isa Samad pada 11/10/2009 nanti,

Lihat....apa punya pemimpin cam ni...tak habis2 menipu rakyat...terang2 nak kelentong rakyat....

Apakah rakyat akan hormat pemimpin yg menipu rakyat sendiri...

Tuihhhhhh.....!!!! Jilat kahak akupun....aku tetap tak hormat pemimpin cam ni.

PENIPU....PEMBOHONG...TAK HABIS2.

CILAKO LAH KAU UMNO KALI NI....PENDUDUK BAGAN PINANG AKN TAK AKAN TUNDUK PADA SI PENIPU...DAN PERASUAH

HANCUR UMNO....HANCUS BN

Anonymous said...

Yg banyak memberi masaalah dan bermasaalah hanyalah mereka dari puak PAS ni. Semua sistem dlm negara ini tidak kena pada mereka. Lebih-lebih lagi apabila bayang kekalahan kian menjadi nyata. Maka akan diperhebatkan taktik kotor dan segala macam usaha utk menidakkan PRK ini.

Mereka ini enggan menerima kenyataan dan hakikat tentang merudungnya sokongan utk mereka di Bagan Pinang. Mereka masih lagi dlm "state of denial" malah mereka akan bermati-matian mencari alasan dan helah utk menidakkan kekalahan yg kian hampir.

Apalah kena dgn orang PAS nih..poning palo den dgn sikap dan caro mereka ni yg lansung tidak mencerminkan ciri-ciri keislaman dlm diri mereka...

Teruskan. Teruskan usaha utk tolak PAS kedlm laut..

REFORMASI said...

"Zahid Hamidi berkata, kita ada banyak lagi projek untuk tentera, tapi kita kena tengok kertas undi dulu la," jelasnya.

Bodoh punya Zahid Hamidi... aku cabar kau letak jawatan la sbb ko ckp slalu x serupa bikin.. tah2 nnt lau bn mng x de projek 2.

kpd pengundi N31 jangan terpedaya ngan helah2 UBN nie... skrang projek2 di Bgn Png yg tgh UBN buat ni sekadar lakonan jer...nanti klau da kalah dia tinggalkan mcm 2 je sptyg berlaku di permatang pauh n permatang pasir...

Anonymous said...

aku rase nk ludah jer muka-muka yg pakai baju UMNO ni.semua mcm barua muka pengampu muka setan!!!

Anonymous said...

Anon 6:32, Hang ni ialah salah seorang anak murid kelahiran Nik Aziz. Mcm mana Nik Aziz mcm tu lah sikap dan perangai hang..Buruk dan busuk hati yg teramat sangat!!!

Besok 11/10 sama-sama kita tentukan!!

benciUMNO said...

Anonymous said...
October 10, 2009 4:36 PM
----------------------------------

hahahaha..state of denial? antar MINDEF buat ape beruk? hahahahaa...sapa tak nk bangkang kalau proses tak telus..knapa SPR takut nk ubah benda yg sah2 tak telus, mcm perjumpaan SPR, PAS dan bekas tentera tuh?

UMNO=State of lying..

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

beer end main tipu lak..

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH! "State of Denial" kepala bana nko anak beranak. Lagi satu spesis barua UMNOBN telebih makan daging babi. Woit! Anon 4:36 PM!! Bodo! Kat Perak tu baru ler namanya "State of Denial" bodo! Org suh bubar parlimen taknak, penakut! Satu state denies pemerintahan pikumak parpu Zombierie legam terlebih minum todi tu. Muka tebal dengan daging babi salai. Perintah negara ikut pintu belakang. Dasar kaki jobo bini orang, itu ler hakikat.

Nko punya kepada "poning" tu bukan happa sangat, terlebih togak todi tapi idea menulis tak mari-mari. LMS!! Low Mentality Standard. Macam mana ler nko nak nampak ciri-ciri islam yang PAS cerminkan, sebabnya nko tengok cermin ternampak muka babi ... KAH!KAH!KAH! Tercermin muka sendiri. Syoh! Syoh! Sekor lagi anak babi negara berpeleseran kat sini. KAH!KAH!KAH!KAH!

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH!KAH! Sekor lagi anak babi yang tak bernama. Woit! Anon 7:04 PM! Yang nko nampak buruk dan bau busuk tu muka dan bau mak bapak nko la tu bodo!!. Ini lagi satu barua haram jadah anak kelahiran dan keturunan sial. Tak tau nak beza kelahiran dan keturunan sendiri.

Itu ler sifat dan sikap barua UMNOBN. Orang yang berakhlak mulia, dia nampak terbalik. KAH!KAH!KAH! Yang kelakarnya kaki rogol, kaki samun, kaki betina jalang, kaki RASUAH dan kaki-kaki macam ketua UMNOBN dia buleh nampak mulia dan baik. KAH!KAH!KAH! Bodo nak mampus!

Syoh! Syoh! Sekor lagi anak babi negara berpeleseran kat sini. KAH!KAH!KAH!KAH!

Anonymous said...

Mari solat hajat tolak calon rasuah. Umno takkan boleh tolak keputusan Allah.

Mat Terap PD said...

Zahid Hamidi tu ingat duit tu duit bapak dia kot....tak undi .dia tak nak bagi...undi dia baru dia nak bagi..
Porahhhhhhhh........

Pegi mampos lah dengan UMNO

Rakyat Bgn Pinang bukan bodoh....
Lu ingat tentera pun bodoh ka...

suka kebenaran said...

BUAT TP,sebenarnya aku rasa undi pos tak jadi masalah sebab aku ngan bini aku dah bbrapa kali undi pos,pangkah kut suka kami je,yg jadi masalahnya ialah kertas undi yg anggotanya tak hadir ataupun tak diberitahu supaya hadir mengundi.ada pula sesetengah anggota tu dah bertukar ke tempat lain tapi nama masih tempat lama. dekat situ la akan ada yg tak telusnya undi pos ni.sebab apa?sebabnya kertas undi yg anggotanya tak hadir akan diserahkan pada seseorng utk tlg pangkahkan.itulah yg sebenarnya berlaku.bkn kami anggota tentera ni takut sgt nak pangkah sapa2.kalau tp nak dapat info ttg undi pos ni carilah anggota2 kerani atm yg biasanya mereka nilah yang buat kerja pangkah memangkah anggota yg tak ada/hadir

Anonymous said...

Inilah tanda bahawa undi pos memang undi hantu. Nama orang lain memangkah kertas undi pula orang lain.

Walau bagaimana pun dengan kegigihan pemimpin dari parti PAS membangkitkan isu undi pos kini sudah terbongkar betapa SPR memang dalang dalam penipuan ini bertujuan untuk memenangkan calon dari Barisan Nasional.

Mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh SPR, semuanya perlu telus namun SPR sendiri melakukan tugas yang tidak telus.

Sebagai rakyat satu Malaysia, kita amat menyokong tindakan pemimpin Pakatan Rakyat khususnya dari parti PAS membongkar penipuan undi pos yang digunakan oleh Barisan Nasional untuk menang dalam setiap pilihanraya.

Pastikan undi pos dilaksanakan secara telus dan jujur. Jika SPR masih gagal mengubahnya, bangkitkan terus isu ini sehingga mereka berubah.

"Lawan tetap lawan"

Anonymous said...

Ingatlah pesan Tuan Guru. Solat hajat dan puasa sunat mohon Allah hancurkan calon perasuah. Allah akan tunaikan segala permintaan hambanya.