"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, December 18, 2009

Islam Berkembang di Nusantara kerana Keterbukaan dan Fleksibiliti, Bukan Dengan Kekerasan

Saya membaca sebuah makalah berkaitan dengan beberapa sejarah Islam yang digelapkan di Nusantara kita ini. Al-maklumlah sejarah Nusantara kita ditulis oleh penjajah, maka dengan otomatis, bahagian sejarah yang berkait dengan Islam dan kerajaan Islam dihapuskan dari sejarah kita sama sekali.

Secara umumnya, masyarakat Nusantara Melayu ini telah menukar agama dari Buddha kepada Islam dengan cara aman dan tenteram serta tiada paksaan dalam bentuk apa sekalipun. Ia berkait rapat dengan cara Islam itu dibawa yang penuh harmoni dan penekanan kepada dakwah Islamiyyah

Disebut juga bahawa Islam membawa imej “fleksible” dan “mudah kompromi” sehingga Raja-Raja Jawa telah menerima Islam dengan hati terbuka dan menolak agama Kristian yang dibawa oleh Portugis. Portugis dengan kaedah “Inquisition” mereka yang jelas memaksa sesiapa sahaja menganut Kristian tanpa belas.

Dalam buku tersebut ditulis :


Sejarawan Belanda, Bernard H. M. Vlekke dalam “Nusantara: A History of Indonesia” (1961)4 mengemukakan hal yang menarik tentang mengapa orang Jawa berbondong-bondong masuk Islam, tapi pada saat yang bersamaan memiliki pemahaman dan praktik keagamaan yang bersahabat dengan tradisi lokal (Sinkretis). Dalam kata pengantarnya, Luthfi Assyaukanie menulis :
  • Para raja Jawa, menurut Vlekke, memilih Islam bukan karena mereka suka dengan agama itu, tapi karena situasi politik mendorong mereka untuk bertindak demikian. Pada abad ke-16 M, para pelaut Portugis mulai menjejakkan kakinya di pantai-pantai Jawa. Para raja Jawa dihadapkan pilihan sulit antara memilih bersekutu dengan Portugis atau bekerjasama dengan Johor dan Demak, yang berarti harus memilih antara Kristen dan Islam.
  • Melihat perilaku Portugis dan catatan kecurangan-kecurangan mereka, raja-raja Jawa kemudian memilih Islam. Agaknya bukan hanya rasa kedekatan budaya dan sejarah masa silam yang membuat mereka lebih menerima bersekutu dengan kerajaan-kerajaan Islam, tapi juga karena agama ini memberikan fleksibilitas yang tinggi ketimbang Kristen. Jika mereka masuk agama Kristen, bukan hanya mereka harus tunduk pada kekuasaan Portugis, tapi juga harus mengganti tradisi mereka dengan budaya baru yang dibawa oleh orang-orang kulit putih itu..
(Footnotes)
  1. SQ. Fatini; Islam Comes to Malaysia ; Singapore, MSRI, 1963.
  2. Drs. H. Ridwan Saidi; Tinjauan Kritis Penyebaran Islam di Jakarta, Kepercayaan Penduduk Kerajan Merin Salakanagara, Awal Abad Masehi di Bekasi; Seminar Meluruskan Sejarah Islam di Indonesia; Mei 2008; IKIP Muhammadiyah, Jakarta.
  3. Ibnu Batutah; Kitab Kanzul ‘Ulum.
  4. Diterjemahkan oleh KPG menjadi “Nusantara: Sejarah Indonesia”, 2008.
  5. Ibid; Pengantar; h. xviii-xix.
Pengajaran Dalam Abad Ini Di Malaysia

Jelas bagi PAS dalam Pakatan Rakyat haruslah membawa Islam yang tulin dan murni dan tidak bercampur dengan adat dan kepercayaan karut yang bersumber dari adat Melayu dan UMNO. Kalau PAS mahu mengekalkan nada “Nasionalis UMNO” maka tidak jauh bezanya PAS dengan Portugis yang datang ke Nusantara untuk menyebarkan penjajahan mereka.

Tulang Besi

3 comments:

Na'im Nikmat said...

Penyakit UMNGOK dikalangan orang Melayu..

Setelah dikejutkan dengan wabak H1N1 kini rakyat Malaysia dikejutkan lagi dengan sejenis wabak penyakit berjangkit yang sangat berbahaya yakni penyakit UMNGOK.Namun rata-ratanya yang dijangkiti hanya kaum Melayu.

Antara gejala-gejala penyakit UMNGOK ini ialah:

1.Asobiyah yang sangat melampaui norma seorang manusia.

2.Redha diperbodahkan pemimpin Zalim yang korup asalkan mereka Melayu.

3.Alah yang teruk kepada perkataan PAS,PKR,DAP.

4.Turut alah dengan laungan 'Takbir',Reformasi dan Makkal Sakthi.

5.Perasaan benci kepada Alim Ulama terutama Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

6.Memisahkan Agama dari segala aspek kehidupan kecuali upacara nikah dan upacara pengkebumian.

7.Seringkali terkena sawan 'Kepala Lembu' yang mengakibatkan kepala lembu yang tidak berdosa akan diarak beramai-ramai sambil melaungkan perkataan 'Hidup Melayu' dan 'Ketuanan Melayu'.

Itu hanya sedikit contoh daripada berpuluh-puluh lagi gejala penyakit ini yang tak mampu ditulis lagi. Namun jangan dirisau setiap penyakit yang ALLAH S.W.T turunkan pasti diturunkan sekali dengan ubatnya.

Untuk penyakit berbahaya ini, doktrin untuknya ialah cepat-cepat keluar UMNO dan cepat-cepat mendaftar untk menjadi Ahli Pakatan Rakyat ditempat yang berdekatan dengan premis kediaman.InsyaALLAH penyakit itu sembuh dalam kadar tempoh kurang daripada 24jam anda keluar UMNO/BN.

P/S:Sudi kiranya dihari yang mulia ini Tuan Blog masukkan link blog sy kedalam blog Tuan.
http://naimnikmat.blogspot.com

RAKYAT BERDAULAT said...

Islam yang ada kat JEJAKA MELAYU sekarang : Masuk Jawi... Hari Jumaat BAWAK PISANG pakai songkok TINGGI bersamping pergi MASJID..itupun kalau pergi..sampai tepi masjid SEMBANG dan HISAP ROKOK sampai IMAM dah berdiri nak sembahyang..

Mengaji Quran hingga umur 12 tahun..kalau mengajilah..bacaan masih lintang pukang tajuwid dan sebutan hurufnya dah BERHENTI..
tiba2 umur 40 tahun orang lantik jadi IMAM atau NAZIR masjid..bacaan Fatihah lintang pukang...bila ditegur marah..kau ingat aku tak belajar QURAN ke..
Suka buat fatwa akal sendiri..siapa lawan parti politik anu2 derhaka...tak bersyukur...

Tulis dan baca JAWI..tak RETI..Sifat 20 Aqidah Islam..tak hafal tak faham..RUKUN IMAN terutama Qodho dan Qodar tak faham tak nak belajar..

Anonymous said...

selagi ulama2 dlm PAS x jadi syaitan bisu aku yakin PAS adalah pilihan yg terbaik uk org muslim dimalaysia.

-lurus-