"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, January 30, 2010

Kelantan Negeri Termiskin..?

Reactions: 
Negeri mana paling miskin dan paling kaya di Malaysia? Negeri yang ditadbir oleh BN atau PR? Semua ini ada fakta yang tidak dapat dinafikan. Jadi pihak media dan BN jangan semberono menuduh yang bukan-bukan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat kerana hakikatnya negeri yang paling miskin adalah negeri dibawah BN dan negeri paling kaya ialah negeri dibawah PR.

Kalau tidak percaya sila rujuk statistik dan data dari Kementerian Kewangan. Kerajaan Kelantan hari ini mendedahkan bahawa kadar kemiskinan di Kelantan telah menurun kepada 4.1% pada tahun 2008 berbanding 7.2% pada tahun 2007 dan 10.4% pada tahun 2004.

Ini bermakna kadar kemiskinan di Kelantan 0.3% lebih tinggi daripada purata kadar kemiskinan peringkat negara iaitu 3.8%.

EXCO Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, bagi kategori penduduk miskin tegar, Kelantan hanya mencatat jumlah sebanyak 0.6%, di mana jumlah itu jauh lebih rendah berbanding peringkat kebangsaan yang mencatat sebanyak 0.8%.

Beliau berkata, perangkaan tersebut didedahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ketika rombongan Kelantan datang berunding mengenai teras asas dan pemulihan projek bagi perlaksanaan RMK-10, 25 Januari lalu.

13 comments:

Anonymous said...

1.Betui!Betui la TP,tapi awat la oghang muda kelantan dok pi hijrah kenegeri lain!!Sanggup susah kat negeri lain!!!
2.Mat benggala,mat indon semua mai caghi kerja kat malaysia!!!!Bangladesh dan indonesia kaya dari malaysia la jugak tuan TP no!!!!

Anonymous said...

ceh.. anon 11.24pm, cuba check tgk negeri mana hutang paling bnyk? negeri2 BN la oi... Melaka & Pahang antara penghutang terbanyak dgn kerajaan pusat.. kelantan tu dalam keadaan kena sekat macam2, diorg dah berjaya pun kurangkan jumlah hutang lapuk yg BN tinggalkan dulu.. - Neo

Anonymous said...

utk anon 11:24 pm

kalau kau nak ukur drp segi hijrah ni aku ingat mat salleh yg dtg kerja kat m'sia,spore dll negara pun aku ingat negara dia pun miskin jugak le.

ukuran yg kau buat ni nampak sangat la bodoh.

Anonymous said...

..alahai...
betuila jugak!
1.gang mat salih pro kerja kat singapura tu datang dari negara maju.Gaji depa besaq RS20000.00keatas1
2.Puak kelantan yang kerja kat singapura,pro ka jugak!!
Pro lano!dok keghabat tiang!Dok junjung simen!
3.ish!ish!ish!Siaannnn kat hangpa no!!!!
4.Penat kerja!balik tenguk wayang kat Komtar JB!Hingak dalam panggung!peghakkk semacam jee!macam tenguk wayang kat tamil naidu lapulak!!Bila hero menang!riuh sepanggung!!!!!!

Anonymous said...

..sikit lagi..
waktu cuti,suka la pi lawat kelantan.bawak anak bini!Aku tak terpesona dengan bandaq besaq kat KBke!aku suka masuk kampung!sebab apa:
1.Tenguk permainan waktu kecik!boleh ceghita kat anak!Teringat waktu kecik dulu!!Yang paling best pakat penghambatt tupai!!!Boleh habis sehari!!!penghambat sekoq tupai!!OIII PILA MOTONG!PILA BUAT BENDANG!DUIT PPTN DAN NAK HABIS!
2.Makanan murah!kalau mahai macam negeri miskin lain!melopong puak kelantan!Tak boleh lepak dan main dam besaq kat kedai dari pagi hingga tengahari lagi!!OII.SEDAQLA SIKIT!ANAK HAMPA MASUK U KERANA DASAQ DEB DAN KOUTA NEGERI JEE!!KALAU IKUT DASAQ DAP !KAWAN HANGPA TU!!ANAK HANGPA AKAN MOTONG GETAH JEE!ATAU PENUH KAT FAKULTI PENGAJIAN ISLAM JEEE!!!!
3.Elokla hangpa berangan dok dapat duit royalti tu!!!OIII SEDAQLA SIKIT!MAHKAMAH TAK MASUKLA LAGI!!!!

p/s/tak semua oghang kelantan seperti diatas tak mengira mana-mana parti!!Terutama puak perempuan!rajin bekerja!

Anonymous said...

orang terengganu lagi laa teruk!!!...dasar DEB dan kuota tak membantu kee??? dasar UMNO LAHANAT!!!!

Anonymous said...

orang kelantan yang berhijrah tu byk bukak bisnes..org melaka dan johorr je datang singapura junjung simen!!

Anonymous said...

prangai org umno mmg cm tu..eksen jer lebeh..hidup nak mewah..tapi sume cap HUTANG..hutang org pun tk mau bayaq,tengok sendri la brapa banyak umno n pemimpin dia duk kena saman tak bayaq hutang..

Bab-bab hutang negara n' negeri yg depa tadbir ni pun nasib baik boleh cover n auta dgn media2 depa..Tak pasal2 duk tebalik fakta nk jugak bohong rakyat..

Mmg dasar kulit tebal...

Anonymous said...

dalam umno sekarang ni geng mamak yg jadi bos dan kontrol.. geng melayu jadi pencacai je , tukang menyalak macam anjing... tukang angkut kepala lembu dgn babi utan...

Anonymous said...

apa pasai orang johor sekarang tak pandai main bola..?

Anonymous said...

panas!! panas o!! panas !!!
analisis pergolakan di kelantan

sila tengok

www.faktainfodata.wordpress.com

mintak wang ehsan <-- hahahaha :
tuan blog tolong siar artikel dalam blog faktainfodata.wordpress.com ni

aduhsaleha said...

kenapa la malu nak ngaku miskin kalau udah memang miskin..kan org miskin dapat bantuan macam2 ..anak gi sekolah dapt rmt,biasiswa,kwamp n sebagainya..apsal plak nak ngaku kaya? org kaya tak plak mahu ngaku kaye..mahu lagi kalau org kata miskin..dunia..oh..dunia

Anonymous said...

aduh saleha!
hang peghati tuan TP ni secara fizikal!hang nampak!!Dia mana miskin!oghang kelantan mana miskin!Tenguk dia pakai baju Orlando!Seluaq levis original!Kasut nike original!!Apala hang kata dia miskin!!!!

pist!pist!pist!aduh saleha!!
semua tu dia beli kat kedai bundle pasaq malam che yeh!!Semua tu!borong!!RM100 jeee!!!Jangan hingak sangat no!!!