"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, January 14, 2010

Should I Stop Writing?

Reactions: 
I'M TRYING TO OVERCOME THE 'CULTURE OF FEAR' EVEN THOUGH RECEIVING AND GOING TO RECEIVE PRESSURES FROM VARIOUS SITES (AUTHORITIES, CAMPUS ADMINISTRATION, POLITICIANS, GOVERNMENT AND ETC)

I am blurring now, the Timbalan Pengarah Pengurusan of my campus, Encik Abu Bakar warned me in front of my campus mates to stop writing such articles. ‘Mana Vasantaro! Angkat tangan!’ he 'shouted' in the weekly assembly past Monday in front of almost 700 students and lecturers. I don’t know what was his intention whether to humiliate me or he has his personal agendas in his mind.

I know something will happen that morning when he started to talk about networking. My guess was right that he definitely would mention about me because he met me personally few months ago and told me to stop writing such articles in blog. It’s a fact that he rarely gives speech in the assembly, but his first speech in this year is all about to urge me to stop blogging such articles. Anything wrong with my articles?

No matter what had happened, I am still respecting and inspired from the guaranteed freedom of speech in Article 1o of the federal constitution. Whether 174 Act (my campus act) or University and University College Act (UUCA) stopping me, I believe that federal constitution is more respectable, noble and the highest of the all constitutions in our nation. I hope my campus administration knows that.

And the most important thing is my writings are apolitical, I did not voiced out direct support to any political parties. I write the fact and truth, what can I do if the ruling party really failed the nation, why I must scared to write the truth? Is it wrong if I attacked them in my blog? Why I must always shut my mouth even though the cruelty done by the government is very open and clear?

Is it wrong to write the truth? Is it wrong to tell what our heart speaks? Is it wrong to tell something good to the development of my beloved nation? My dear brothers and sisters, if you support my cause, leave your opinion here, and if don’t just ignore this post. I will wait for the response of my friends whether I should stop my writing or continue as usual.

I leave it you, because my all my writings so far is just for you. Forgive me if I hurt anyone in my writing, my intention is not to hurt anyone, but to build a bright and ideal Malaysia for our future generations with my fellow brother and sisters.

SHOULD I ZIP MY MOUTH EVEN THOUGH THE DAMAGES HAPPENING FREQUENTLY AROUND ME?
WHY IT'S SO HARD TO GET THE FREEDOM OF SPEECH IN A 'SO CALLED DEMOCRATIC NATION'?
AM I NOTHING TO THIS NATION AS I COULDN'T VOICE OUT MY FEELING AND EXPRESSION AS A RIGHTFUL CITIZEN?
OR AT LEAST CAN I DREAM FOR THE 'TRUE MEANING OF DEMOCRACY' WHEN THERE IS NO FREEDOM OF SPEECH?

:BANGSA MALAYSIA

10 comments:

Mata Merah said...

Aku dari dulu sampai sekarang terasa sangat lah pelik kenapakah kebanyakkan TNC pelajar dikebanyakkan Univ. begitu takut bila pelajar2nya berpihak kepada suatu parti yg bukan memihak pada kerajaan. Kenapa mentaliti mereka ni taknak berubah. Apa yg ditakutkan. Berilah kebebasan berfikir pada pelajar2. Kesihan pelajar2 tu. Ini semua angkara Che Det la dan dipanjangkan dasar tu oleh pemimpin2 UmnoNgok sekarang ni.

Che Dek memang tak guna
UmnoNgok lagi tak boleh pakai.

Anonymous said...

Tuan bangsa Malaysia.
Jawapan ada pada hang:
1.Kalau hang budak "art" teruskan sebab bidang art kacang jeee!!!Manyak masa untuk "buang masa"!!!Yang ramai menganggoq lani budak "art" la!
2.Kalau hang budak medic atau kejuruteraan!Susah sikit!Tak dak masa "buang masa"!Kena bersaing dengan pelajaq bukan melayu untuk dapat kredit dan CGPA yang tinggi!!!
3.Hang kena sedaq jugak jugak asai- usui family hang!Kalau "susah" dok harap pptn jee!!Susah sikit!kalau pak hang kaya melana,ada wang berjuta !tak pa!teruskan....esok habis belajaq,dah ada kompeny pak hang tinggai kat hang!!!Basuh kaki jeee!!Kalau family hang oghang susah,takut pulak hang tak dapat kerja nanti!!!CGPA bawah 3.00!sapa nak ambik hang kerja!!!Tapi tak pa!TP ada!TB ada!Aduka ada!hang jangan susah hatilah!!!!Teruskan!!!!

AbgTuah said...

SALAM TOPENG PERAK..

SAJA SINGGAH SINI NAK TUMPANG TERGELAK..

KAH KAH KAH..

KIK KIK KIK..

KUH KUH KUH..

KEH KEH KEH..

LAWAT LAH BLOG AKU PULA

ARTIKEL AKU PUN BEST 1ST KELAS JUGA..

RUGI KALAU TAK BACA YG TERBARU..

PANAZZZZZ...MESTI TERPEGUN PUNYA..

YE..JANGAN LUPA LAWAT BLOG TUAH..

BYE yaHH...aww..aww..

http://abangtuah.blogspot.com

Anonymous said...

Dei Tambi! fear God(Allah) not human. Simple thing also you don't know to decide. Podah.

Anonymous said...

tidak. Anda perlu meneruskan tulisan anda. berani. 1Malaysia.


否。你要继续你的写作。勇敢。 1Malaysia。

नहीं. आप अपने लेखन जारी रहना चाहिए. बहादुर हो. 1Malaysia.


-1Malaysia,2PM-

Anonymous said...

WE NEED A LOT OF PEOPLE LIKE YOU IN MALAYSIAN!!!!SHOW TO THE GOVERMENT AND ENTIRE WORLD THE FUCK UP HAPPENDED IN MALAYSIAN!!!!! AND LET THEM KNOW THE TRUTH AND YOU "RE RIGHT TO TELL THEM!!!! I WANT WORLD KNOW UMNO WAS THE NIGHTMARE FOR MALAYSIAN AND FUCK YOU PRIME MINISTER OF MALAYSIA!!!!! LETS AL JAZZERA KNOW BEHIND THE SCENE OF POLITICAL OF MALAYSIA BY UMNO!!!!!! YOU HAVE OUR SUPPORT 200%!!!!!!!LONG LIVE FOR NEW MALAYSIA!!!!!!

Anonymous said...

Sy meragui kepimpinan NAJIB sebagai Menteri Pertahanan ketika tahun kehilangan engine jet tersebut. jika di amati perkara ini, NAJIB tidak layak menerajui negara Malaysia sebagai PM. Sy tidak memihak kepada mana2 parti politik tanahair tetapi dalam perkara ini sy kecewa melihat bagaimana seorang yg dihormati dan diberikan kepercayaan oleh rakyat menjaga benteng pertahanan negara gagal melaksanakan tugasnya dengan berwibawa. bukan sy mengharapkan 100% kesempurnaan beliau memegang amanah benteng negara tetapi cukuplah beliau dedikasi dan telus menjalankan tugas. ternyata PM Datuk Seri Najib TAR gagal pada masa itu.

Mengapa perlu dipersalahkan org bawahan kalau pihak atasan gagal memimpin dan menunjukkan teladan yg baik kepada yg dipimpin??? wajarkah menteri yg gagal di dalam kepimpinannya berikan jawatan yg besar untuk memimpin negara MALAYSIA???
sy tidak memperjuangkan mana nama parti politik. tetapi sy yg dilahirkan di MALAYSIA tempat jatuh bangun, penat lelah, sumber punca mata pencarian untuk anak2 cucu akan datang, sy kecewa dengan corak kepimpinan PM MALAYSIA pada masa sekarang. kenapa beliau yg dilantik??? NAJIB GAGAL MEMPERTAHANKAN TANAH AIR!!!TTP LAYAK MENJADI PM!!!KALAU BELIAU MENJADI PM KITA SEKARANG TERANG TERANGAN SY KATAKAN SELURUH BARISAN YG DIBENTUK OLEH BELIAU ADALAH BARISAN YG GAGAL MENERAJUI NEGARA.-anda boleh reffer dan renungkan kembali pemerintahan beliau semasa menjadi menteri pertahanan malaysia.belaiau gagal!!!i have no confident and respect for him.i never proud what was he achieve right now.never!!!

"sy dan rakan2 memberikan sepenuh kepercayaan kepada kepimpinan Datuk Seri Najib TAR" ucapan oleh setiap barisan yg mempercayai beliau. apakah mentality rakyat yg mengangkat beliau dengan mengatakan sebegini??? kita bukan hidup di zaman purba. kita semakin matang berfikir, semakin bijak menilai, KENAPA YG GAGAL MEMIMPIN DI SANJUNG???? KENAPA YG LAYAK MEMIMPIN DI BUANG????
PLEASE WAKE UP YOUNG MAN!!!!!WAKE UP MALAYSIAN!!!!!!

Malaysia tidak akan maju seperti Singapore.kita dan anak2 cucu akan terus bekorban demi kepentingan barisan generasi pilihan DS NAJIB TAR.percayalah..

-i will keep posting this!!!!

Anonymous said...

Tuan TP
Tengah pening pikiaq apapasai hang merajuk ni!!!Rumusannya kot:
1.Waktu cuti "sabatikal"-lenguh togheh getah dan kutip skrap kot!!!!!!!!
2.Tenguk puak YB pas kelantan!hang jeles kot!Depa naik merc!Depa ada banglow besaq!Nik Abduh bergaya dengan honda mewah Pas 17!Anak zaid naik kegheta spots!!!Yang hang,busuk bau getah atau lumpuq bendang !!!!Tapi bagi aku bau getah dan busuk lumpuq bendang lebih afdal dari duit tak ketawan hala!!!!!
3.Kata gedebe!Oghang jerkah sikit dah kecut!!!Tak kena jentik idung lagitu!!!Pejuang islam konon!!!!!
4.Alahai puak pas pun tak suka kat hang!!!!!!!!Hang liabiliti pada pas rupanya!!!!Jatuhkan imej pas!!!Tukang fitnah depa kata!!!!!

Anonymous said...

Teruskan usaha ko nie...aku sokong 100%...kenapa harus disekat kebebasan blogger untuk memberi pendapat? manusia apabila dah x der maruah diri, akhlak dan jati diri...dia sanggup jilat ludah orang yang berkuasa tetapi salah...dan dimaki orang yang berada pada landasan yang benar...

Anonymous said...

hahaha