"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, February 15, 2010

Bicara Selebriti: Malaysia Masih Kurang Filem Berunsur Islam

Reactions: 
Industri perfileman Malaysia masih tandus & gagal menghasilkan karya-karya berunsur Islam yang berkesan untuk berdakwah kepada masyarakat.

Itu pandangan Habiburrahman el-Shirazy (gambar), 33, novelis terkemuka dari Indonesia yang terkenal dengan karyanya yang bertajuk Ayat-Ayat Cinta dan Bila Cinta Bertasbih yang berjaya telah menjadi filem.

Beliau yang juga seorang penyair berkata, pembikin filem di negara ini masih tidak berani menonjolkan amalan Islam dalam karya-karya mereka menyebabkan mereka ketinggalan berbanding karya dari negara jiran itu.
"Apa yang paling penting adalah niat. Masyarakat semestinya akan melihat hasil kerja kita yang semuanya bergantung kepada penulis itu sendiri".

"Di Malaysia, mereka masih tidak berani menaikkan nilai dan imej-imej Islam dengan lebih mendalam dan contoh yang paling mudah seperti aktiviti keagamaan di dalam masjid".

"Di Indonesia, kami mengangkat masjid sebagai nilai Islam dan kalau ada nilai, kena ada simbolnya iaitu masjid itu sendiri. Ini yang kita buat untuk masyarakat di sana
".
Habiburrahman ditemui pada program Hari Hiburan Islam yang turut menyelitkan program Bicara Selebriti dan tayangan filem Ketika Cinta Bertasbih yang diadaptasi daripada novel terbaru beliau.
Menurutnya, sepanjang tiga tahun lepas, filem yang berunsurkan dakwah seperti Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih yang berasal daripada novel beliau serta Laskar Pelangi mendapat sambutan luar biasa daripada masyarakat republik itu.

Ini kerana jelasnya, filem tersebut menyentuh secara langsung kehidupan masyarakat di negara itu yang majoritinya menganut agama Islam.

Mengulas mengenai perkembangan filem di negara ini, katanya, kebanyakannya digarap dengan baik tetapi dari segi idea dan tema masih kurang memberangsangkan.
"Cerita berbentuk Islamik kalau kita tulis dengan kaedah yang baik, maka akan dapat sambutan".

"Selain penggarapan, kematangan dan pemilihan idea juga perlu, tetapi di sini ada garapan yang bagus tapi ideanya tidak sesuai dengan masyarakat,".
Menurut beliau, apa yang dikehendaki oleh masyarakat tidak ditampilkan sedangkan seorang sasterawan itu harus berinteraksi dengan masyarakat.
"Kalau orang haus kita kena bagi minum bukan bagi keropok. Walaupun sedap dia tidak akan ambil kerana apa yang dimahukan adalah minuman,".
Program Bicara Selebriti petang semalam berlangsung di KB Mall, Kota Bharu, Kelantan pada jam 3:00 petang juga dihadiri oleh pelakon terkenal Wardina Safiyyah, pengacara populor NTV7 Farrah Adeeba dan selain menampilkan Pensyarah Amin Idris sebagai moderator.

Dikhabarkan juga bahawa pelakon Wardina Safiyyah sempat menjenguk TGNA sewaktu kunjungannya ke Kota Bharu dan melahirkan perasaan gembiranya dapat bertemu dengan TGNA.

19 comments:

Anonymous said...

alahai....
1.tak tanya nik aziz ka!!kes bayi kena bakaq tu!!!!
2.Yang lain setuju jugakkk!!
3.cuma Wardina tu nampak overr sikiTTT!!!sejarah dulu !!alahai!!jahilnya!!
4.nak komen orang!nak jahilkan orang!!mula-mula kena tenguk cermin dulu!!aku jahil ka duluuuu!!!betuii tak wardina!!
4.sejahil-jahil artis!!ada ka yang dok bakaq bayi!!!!

Anonymous said...

alahai..lupalah pulak!!
1.habiburrahman!!yang dok dedah sana!dedah sini!artis dari mana!!
2.Yang dok berlakon filen setengah lucah tu!!mai dari mana!!
3.hang pernah pi dakwahkan depa ka!!
4.pi la dakwahkan depa dulu!baru boleh tenguk contoh kat mnalaysia pulak!!
5.nanti oghang kata!cakap begegaq-degaq dimalaysia!!diindonesia!!laki islam!bini kristian!!rano karno!!
6.tetap setuju!artis mana boleh jadi idola!!

Anonymous said...

Wei mamat kat atas. Apa la bodohnye kau ni..
1.tak tanya nik aziz ka!!kes bayi kena bakaq tu!!!!
-- Negeri lain tak de ke kes buang bayi? Kes ini berlaku di merata di Malaysia ni.
2.cuma Wardina tu nampak overr sikiTTT!!!sejarah dulu !!alahai!!jahilnya!
4.nak komen orang!nak jahilkan orang!!mula-mula kena tenguk cermin dulu!!aku jahil ka duluuuu!!!betuii tak wardina!!
-- Kalau ya pun dia jahil dulu, tapi skrg dah berubah. Tak kan org nak berubah pun kau nak unkit2 juga. Ramai lagi artis yg tak berubah-ubah. Kau pegi la terbiah dia org.
KENYATAAN KAU NI TAK DE POINT LA BRO. BUAT HABISKAN BERAS JOO...

Anonymous said...

alahai..
1.negeri lain memang ada kes buang bayi!!
2.Ni kali pertama aku degaq kes bayi kena bakaQ!!jauh beza la oii!! zaman jahilliah dulu pun tak dengaq!!kena tanam adala!!
3.berlaku kat kelantan la oii!!

Anonymous said...

Tu bayi yg dibuang dlm tong sampah dan ramai org bakar sampah dalam tong sampah.. maka TERbakar la sekali bayi tu. Lagi pun.. kalau memang org bakar bayi tu.. memang org yg bakar tu yg hati binatang... apa kena mengena dgn negeri kelantan plak... benda ni boleh berlaku di mana2 pun...

So.. point yg lain2 tadi mcm mana? Dah akui kebodohan kau ka? Cakap tak de poin. Bodoh.

Anonymous said...

alahai..
1.pointnya mudah!!macam point budak tadika jee!!
2.sebelum dok tuduh negeri lain!oghang lain!parti lain!jahil!tak islamik!munafik!munafik!kafir!!
3.Check! negeri sendiri!rakyat sendiri!parti sendiri!diri sendiri!anak sendiri!
4.Prinsipnya mudah!!rasa semuanya ok!barulah dakwahkan orang lain!negeri lain!!
5.kalau tidak!!pakat-pakat dok gelak jee!

Anonymous said...

itulah contoh paling baik dari ahli umno totok...apepun yg org tegur walaupun dgn fakta dan semangat islam yg tinggi pun dia xkan terima sbb bg dia islam mesti melayu dan melayu mesti umno...ha...ha...ha....kira okler wardina sekarang dah pandai tutup aurat. ni nak cuba tanya keluarga ko dah tutup aurat belum..ko bagi diaorang makan dari hasil yg macamana?? masa zaman rasulullah pun baginda terpaksa berhijrah ke Madinah utk memulakan negara islam yg pertama sbb ramai yg dapat menerima islam kat sana so bg aku xsalah kalu en habiburrahman datang sini utk berdakwahkan...xkan nak harap ko yg terang2 sokong ulama2 dan pemimpin yg jual agama ye x????

Anonymous said...

aduh kecoh betul ler mamat anon 12.24pm ni.x habis2 bayi kena bakar. en anon woi...bayi tu dh kena bakar dan ade bayi yg dah kena gigit semut sampai meninggal. ape benda sebenarnya yg ko nak bincangkan kt sini??? ko nak ckp ni semua salah ulama yg jual agama??? mmmm...bagi aku mungkin ye tp masa zaman rasulullah pun aku yakin ada benda ni sbb tu dalam hukum hudud ianya merangkumi semua permasalahan manusia mcm zina. pasal zina ni lah jd anak luar nikah. so ko setuju x supaya setiap kesalahan yg melibatkan org islam mestilah di bicarakan dimahkamah syariah dan hukumannya berlandas pada hukum hudud? kalu ko setuju ko mintak ler pemimpin ko tu gubal balik undang2 syariah supaya mengikut hkm hudud. kita orang dah penat mintak tp pemimpin kesayangan ko xnak bagi sbb takut org islam xleh maju pasal dah kena potong tangan. ade betul ke ape yg pemimpin ko ckp tu?? kalu ko setuju maksud dia ko dah jual agama ko mcm mufti2 yg ada sekarang. disbbkan takut hilang jawatan maka sangguplah mereka mengenepikan statement yg berbaur kafir dari pemimpin ko. so sekarang sape yg jual agama???????

Anonymous said...

alahai..
1.dah tak berjaya pujuk puak umno!umno tak bagi nak tubuhkan negara islam!hukum hudud!!
2.Puak DAP dan PKR bagi ka!!!

AzamDean said...

woi anon kech..balik2 bayi kena bakaq....
tu..budak nurul jazlin tu?????
mana dia PM??? si polis lak seba gamba..mana dia PM.??? mana dia BN??? kimak kau..aku dengan UMNO skang nak jadikan bayi anak haram anak angkat diorang..alamat ramai la UMNO anak haram cam lu kan..makin ramai la anak2 muda buat maksiat..dapat anak haram kasi kat UMNO.. kimak tol

Anonymous said...

ko ni betul2 baru idup. oh ye x ye ko kan baru abis ngaji sains. maksud dia baru nak jinak2 dalam umno ler ni...aku lama dah dlm umno jd x yah la ckp ngan budak baru naik ni. kena mcm ko langsung x tahu sejarah..tp cuma nak ingat kat ko chedet tu yg ckp mcm tu *org islam xkan maju jika hukum hudud dilaksanakan pada zaman skarang*. itu je la yg aku nak ingatkan kat ko. jgn nanti org ikut imam mahadi ko pi ikut dajjal pulak...k..bye. sorry xbleh nak bagi salam pasal ko mungkin islam mungkin x sbb x nampak depan mata...k..kalu boleh jawable ape yg anon 2.30pm tanya tu...

Aa said...

Kat Kelantan tu orang PAS sahajakah atau ada makhluk AMNO dan DAP dan MCAdan lain lain.
Kalau ada yang bakar tu ahli PAS kah, aku rasa ahli AMNO kot.

Anonymous said...

ADA ULAMA PUN ASYIK NAK MEMFITNAH, MEMAKI HAMUN, MENCARUT, MENGADU DOMBA, MEMESONG AKIDAH UMMAH....

ULAMA AKHIR ZAMAN..........

Anonymous said...

kepada budak tadika yang suka melalut kat atas tuh!, menulis ala chedet tuh!... kamu tak payah nak nasihat orang la, kamu tu jahiliyah.. kamu tu umno harbi...level kamu hanya makan meggi kembang je,,, go pak wih yo sef la... budak tadika...

Anonymous said...

1.nak tanya nik aziz buat apa bkn dia yg bakaq bayi tu...awat xtanya pok jib ka mek mah ka kot anak ameno dok bakaq kt kelantan mana hang tau.....

2.yg lain setuju jugak!!!
3.org jahil yg dah berubah ko bisingkan wat pa tu dlm ameno ramai yg jahil xberubah2 dedah sana sini bini pemimpin ko pun xtutup aurat ko buat pekak pulak!
4.apa ko ingt kalau artis jahil tak buang bayi dpt pahala ke? patot la ni byk artis dok besaq kepala hukum tuhan dok main2 pakai tudung jambul didepan.
5.ini mesti pasal ko lupa tgk cermin kan? mesti ko lupa tanya diri ko jahil ke tak sebelum komen org lain kan..betuii tak anon 12.24!!

Anonymous said...

ish!ish!ish!
1.dalam banyak-banyak negeri dealam malaysia!!Allah pilih Kelantan tempat pertama dalam sejarah selepas zaman jahilliah tempat ada oghang bakaq bayi!!
2.Malu !!nak mengaku negeri serambi mekah!!
3.Awat jahil bini aduka!!waktu pi report polis hari tuu!!kat kelantan pulak tu!!tak pakai tudung pun!!macam rosmah la jugakk!!
4.awat la jahil sungguh!!
5.puak-puak pas ni!cakap begegaq-degaq!nak pi nasihat kawan baik hangpa!aduka !pun tak berani!!
6.awatt bini aduka!puak umno ka jugakkk!
7.Puak bini pemimpin umno kelantan pun pakai tudung oiii!!

AzamDean said...

anon...lu pehal bengang sangat kelantan hah?? ape ada awek kelantan tak layan ko ke.. hahahhaahha

aku kesian la..ko menampakkan diri ko tu bodoh la..haha..setakat kelantan ko nak kecoh..kat pahang ada tempat judi...sah2 arak banyak..sah2 maksiat dalam hotel banyak..sah2 gugur kan anak banyak..hahahhahahahahasetakat bakar..kot2 bayi tu dah ko dah..tu yang dia bakar...ntah2 yang bakar lak anak ketua UMNO bahagian mana2 kat kelantan..tak pun..ntah2 ko tak penah lagi tengok bayi kena tanam hidup2 cam arab jahiliah kot...ntah2 ko anak najib tak???..ntah2..ko memang bodow.. wahahahahahaa..berentilah membodowkan diri ko bro..UMNO bro..rilek..

Anonymous said...

1.entah-entah bini/tunang/girlfriend topeng perak ni pun tak pakai tudung!!pandai dok kata kat rosmah jee!macam kes aduka dulu!ingat tunang pakai tudungg!!rugged pulak tu!!
2.apa pun terima kasih la TP oii!
3.Tak delete komen !!masuk blog unspinners!kena delete!masuk blog anuar!kena delete!masuk blog che det!kena delete!masuk blog parpu!kena delete!blog minda intelek!delete!tukar tiub!delete!!
4.blog hang!blog malaysia waves!tak delete!!
5.Terima kasihla no!!yang baik!sebagai teladan!yang buruk jadi sempadan!
6.minta diri dulu!!awanggg dogoiii!!!dah masuk!siap hangpa!!!

pak bakar said...

tu dia..juak dan puak PAS+TGNA dah mula meroyan..negeri serambi mekah ala PAS rupa2nya banyak juga anak luar nikahhh..tu ler..lain kali jgn asyik nak jaga kain org sangat..kan dah terlondeh kain sendiri..anon vs anon = sapa yang malu..??? TGNA jugakkkkk