"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, February 15, 2010

Perarakan Maulidur Rasul: Jom Layan Media Penipu...

Reactions: 
Lapor disini:
Seorang Ketua Jabatan yang kesal dengan tindakan Kerajaan Negeri membatalkan Majlis Perarakan Sempena Sambutan Maulidur Rasul tampil menunjukkan pekeliling mengenai perkara itu hari ini.

Pekeliling yang diterimanya itu adalah dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bertarikh 5 Februari 2010 mengenai pembatalan majlis perarakan itu pada tahun ini.

Pekeliling yang ditandatangani oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Datuk Muhammad Yusoff Wazir itu sekali gus membuktikan Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng berbohong apabila menafikan membatalkan perarakan tersebut.

Menurut ketua jabatan itu yang enggan dikenali, beliau tampil menunjukkan pekeliling itu kerana tidak mahu bersekongkol dengan pembohongan tersebut dan kemudian menuduh Utusan Malaysia membuat fitnah terhadap kerajaan negeri.
  • "Saya tidak faham mengapa mereka hendak berbuat demikian (menafikan) sedangkan saya dan Ketua-Ketua Jabatan yang lain sudah menerima pekeliling mengenai pembatalan perarakan Maulidur Rasul".

    "Macam mana saya tidak marah, sebagai orang Islam kita tentu marah kerana Kerajaan Negeri selama ini melaung-laungkan konsep pentadbiran Amar Maaruf Nahi Mungkar dan kononnya mengikut cara kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz".

    "Apa yang paling saya sedih apabila ada di kalangan orang Islam sendiri seolah-olah menghalalkan pembohongan yang dibuat ini".
Kandungan pekeliling itu berbunyi:
  • "Sebagai makluman, Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Pulau Pinang 1431H/2010M dalam mesyuaratnya bertarikh 3 Februari 2010 telah memutuskan bahawa majlis perarakan bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul adalah dibatalkan dan diteruskan dengan Majlis Perhimpunan Ummah pada 26 Februari 2010 yang akan diadakan di Dewan Sri Pinang, Pulau Pinang".
Pekeliling berkenaan diedarkan kepada semua Ketua Jabatan Negeri dan Persekutuan, Ketua Badan Berkanun Negeri dan Persekutuan serta Ketua Pengurusan Pihak Berkuasa Tempatan Negeri.

Salinan pekeliling itu dihantar kepada Setiausaha Sulit, Timbalan Ketua Menteri 1, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang.
Jawab pulak LGE disini:
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini mengecam segelintir mereka yang bersikap 'rasis' yang didakwanya secara 'terpilih' mendedahkan dokumen yang mendakwa Kerajaan Negeri pimpinannya telah membatalkan Perarakan Maulidur Rasul.

Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis Tahun Baru Cina anjuran Kerajaan Negeri di Komplek Tun Razak (Komtar) di Georgetown, Lim mensasarkan Akhbar Utusan Malaysia dan ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang didakwanya telah mencetuskan ketegangan antara kaum berhubung perkara tersebut.
  • "Saya berharap semua orang menyambut Tahun Baru Cina dalam suasana harmoni. Namun ada segelintir yang memainkan sentimen perkauman,"
Kata Lim yang juga setiausaha agung DAP.

Utusan dan Bernama masing-masing melaporkan minggu ini dakwaan bahawa perarakan Maulidur Rasul untuk mengingatkan Keputeraan Nabi Muhammad SAW telah dibatalkan oleh Kerajaan Negeri.

Malah, Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang juga pengerusi Insitut Kefahaman Islam (Ikim), turut mengulas perkara itu.

Dalam reaksinya terhadap laporan tersebut, Lim menafikan perarakan tersebut telah dibatalkan dan menyifatkan laporan itu satu pembohongan, dan berkata perarakan tahun ini akan diteruskan seperti yang dirancangkannya.

Lim juga berkata para menteri dari BN juga dijemput mengambil bahagian.

Bagaimanapun, dalam blognya, Khairy menyiarkan imej sepucuk surat dari satu lagi blog pro-UMNO yang menyatakan perarakan itu telah dibatalkan.

Surat bertarikh 5 Februari 2010 itu dikatakan telah dihantar dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, kepada semua Ketua Jabatan Negeri dan Pusat, Badan Berkanun serta Presiden Majlis Perbandaran di Pulau Pinang.

Jawatankuasa Negeri Pulau Pinang yang mengendalikan Sambutan Maulidur Rasul di peringkat negeri itu, telah mengadakan satu mesyuarat pada 3 Februari lalu, dan memutuskan perarakan telah dibatalkan, menurut surat tersebut.

Sebaliknya, menurut surat itu lagi, satu perhimpunan akan diadakan pada 26 Februari di mana kesemua Ketua Jabatan dan Badan Kerajaan diminta hadir.

Sehubungan itu, Khairy berkata, Lim perlu menjelaskan perkara itu secara ikhlas dan jujur, selaras dengan aspirasi pentadbirannya yang cekap, berakauntabiliti dan telus.

Khairy juga menegaskan mengenai laman web Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang telah mengumumkan mengenai perhimpunan pada 26 Februari itu, tetapi tiada mengenai perarakan.

Tiga surat

Di Komtar hari ini, Lim sekai lagi menafikan Perarakan Maulidur Rasul telah dibatalkan dan sebaliknya menuduh ada pihak yang cuba membesar-besarkan perkara itu.

Kerajaan Pulau Pinang, kata Lim, telah mengeluarkan tiga pucuk surat mengenai perarakan tersebut, dan tiada satupun yang mengandungi 'keputusan muktamad' mengenainya.

Surat pertama bertarikh 13 Januari, membincangkan mengenai perarakan dan meminta mereka yang dihantar surat itu, supaya menjawabnya pada 19 Februari, kata Lim.

Surat kedua yang menurut Lim yang dirujuk oleh Khairy dan pihak lain dikeluarkan pada 15 Januari kepada semua Masjid dan Pertubuhan Islam, meminta maklum balas mengenai Perhimpunan Dalaman Maulidur Rasul.

Manakala dalam surat ketiga bertarikh 12 Februari, kata Lim, dengan jelas menyatakan bahawa kedua-dua perhimpunan dan perarakan itu akan diadakan.

Sehubungan itu, Lim mendakwa, ada segelintir orang yang cuba memainkan sentiman perkauman dengan secara salah mentafsirkan perkara tersebut.
  • "Kita telah mengeluarkan tiga pucuk surat, tetapi mereka tidak membaca kesemuanya. Kemudian mereka membuat kenyataan palsu mengenainya,"
Katanya.

Lim juga membidas sesetengah Media Melayu dan Inggeris yang tidak menyiarkan kenyataan Kerajaan Pulau Pinang mengenai perkara itu.
Sekarang siapa betul, siapa salah..? kot mana-manapun aku percaya dekat Utusan dengan Bernama sebab laporan 2-2 ni selalunya "Jerlus"...

Kah kah kah kah kah...!!! Media Perdana dengan UMNO apa la bezanya..?

24 comments:

Anonymous said...

Patut tukar perkataan Ber-Arak tu...macam tak betul je aku dengar.

Anonymous said...

satu lagi nak tanya.. adakah semua negeri di malaysia buat perarakan malidur rasul?

Anonymous said...

umno bodoh macam telor

kulaan said...

salam.....apakah hukum menyambut maulidur rasul?

Anak Kuala said...

Kencing jangan tak kencing. yang malang dan dibodohkan orang melayu tu yang sain surat jugak ke?

Dunia akhir zaman akan ada ulamak munafik yang takut bersuara hanya sayangkan jawatan dan dunia.

Detguaq said...

hmm...kalau tak de surat kedua tu disiarkan oleh media dan maya, gamaknya tak delah surat yang ketiga tu yer...

pandai LHE main umpan..surat ketiga tu macam surat yang tergesa-gersa jer...tarikhpun ntah-ntah back dated selepas terlondeh surat arahan (surat kedua) bukan muktamad ker tu?

Dan penjaga GAJAH di ZOO Penang ini mempermainkan hangpa...terima buta-buta penafian dangkal khalifah hangpa tu....

Anonymous said...

alahai..
1.Tak yah dok perbodoh oghang islam dan melayulah guan engg oii!!!
2.Yang oghang islam dan melayu peneng ni!!dok bodoo memanjanggg!!!sejak dulu sampai la niiii!!!!
3.Tak sedaq lagi ka oiii!!!

Anonymous said...

alahai..
1.Tak yah la dok bidaah sesama islam oii!!
2.Nak jaga puak kapiaq harbi!sanggup bidaah sesama islam!!
3.Tak dak akai punya anoy 3.45 dan 6.4!!!

Anonymous said...

Kalau hindu dengan bangganya berarak kelliling bandar dab pekan dengan patung hindunya, takkan kita orang islam tiada rasa untuk mendaulatkan dan menzahirkan bahawa islam adalah agama rasmi negara ini. LGE dan pemimpin cina lain jangan nak menafikankan hak orang islam di bumi ini. Inilah masalah bila orang melayu yang berpecaH BELAH. Untuk Kepentingan orang islam bersama pun tidak bersatu.

Anonymous said...

umeno ni suka sangat nak berarak macam hindu... biasalah ameno suka amar mungkar, nahi maakruf

Anonymous said...

kalau pas,dap,pkr semua yang depa cakap betul semua, kalau perisik rakyat , cikgu bard tulis semua betul..sebab depa 2 orang ini nampak semua yang berlaku didunia ni,, kalau depa tulis tak jadi finah,kalau yang depa tulis kita baca dapat pahala kot....
mudah2an kena langgar di lori

Anonymous said...

setakat berarak pastu dah xde program lain baik x yah. kerajaan penang sambut tiga hari la bai....siap hari2 ade kelas agama kt setiap surau lg...amacam negeri umnno boleh buat?????bila org kafir x hormat islam marah tp pemimpin ko x hormat islam ko diam je...org umno memang baculll...ko tengok org PAS boleh hentam pemimpin dia (buat aduan kat Jwtankuasa disiplin) bila pemimpin tu dah menyeleweng...korang berani ker???? aku cukup geli geleman bila org umno ckp pasal agama. aku rasa mcm aku tengah bercakap dgn seorang yg hipokrit je...ahli umno terlalu bacul.......

Anak Lenggong said...

Begini lah bloggers upahan memainkan isu..sekiranya tiada pendedahan dilakukan bahawa perarakan itu diharamkan..sudah tentu perkara ini berlaku dan surat pekeliling pertama akan digunapakai..sekarang yang menjadi kambing hitamnya adalah melayu yang menandatangi surat tu...

Sekarang ini pulak timbul kata daripada melayu pas dan pkr mengatakan apa penting nya perarakan tersebut...aku nak tanya balik kenapa bila isu pengharaman perarakan ini oleh cina kapiaq tu baru korang nak persoalkan..dulu tak pernah terpikir ke..tuan guru korang pun tak terfikir juga perkara ni kut sebab tu lah perarakan maulidur rasul dilakukan disemua negeri termasuk di kelantan tu...pabila sikapiaq ni nak batalkan perarakan tersebut mula la pacacai nya bersuara yang perarakan ini tak penting..woii melayu..kalau nak hidup pun jangan perbodohkan diri sendiri demi untuk menegakkan cina kapiaq tu...ni lah orang kata sokong membawa rebah SEDAR -SEDAR LAH SIKIT MELAYU OOIII...

Anonymous said...

best la ayat ko anak lenggong *ni lah orang kata sokong membawa rebah SEDAR -SEDAR LAH SIKIT MELAYU OOIII...* tapi syg ko sendiri x paham ape yg ko cakap sbb ko pun x berani nak lawan pemimpin melayu islam ko yg x hormat islam....ha..ha...ha....ahli umno memang bacul....ko yakin ke yg tulis tu org PR. x yah le buat fitnah sbb ko pun x tahu sape yg tulis...silap2 ko yg buat staement tu pakai nama anon..sbb dlm pr belum lg aku dgar isu tu...ha...ha...ha...anak lenggong bacul dh kantol....

Anonymous said...

anak lenggong pernah berarak maulidurrasul di kelantankah? Dari mana ke mana dan tahun bila???

imas

AzamDean said...

cirit kau la anak kuala..mufti perak kome tu apsal tak berani teguk PM..teguk tv3 apa semua yang buat kerja haram tu...sbb apa??? sayangkan kuasa la...nak kata akhir zaman senang kata hang nak kata kat semua ulamak kat Malaysia la..terutama cerita halaqah..forum perdana dengn al kuliyyah ka??? lancaw..cakap tak pakai otak..orang cakap ulama akhir zaman..engkau pun ye akhir zaman.. haha

anaklenggong woi..maulidir rasul tu pun belum sampai lagi harinye..yang kecoh buat ape..tunggu dan lihat la..berdekah2 ko berceramah cam haram kat sini sekali ada jugak perarakan tu..pigiiiiiiirah

Anonymous said...

salam semua...
sebab tulah semua masalah yg berkaitan dgn melayu tak boleh selesai kerana kita tidak fokus bila nak berbincang...kalau nak bincang tentang sambutan maulidur rasul fokus kat situ aje.....jgnlah melalut isu DS Najiblah, isu Muftilah...last2 hasil perbincangan tak dapat apa2 cuma maki2an aje yg terdengar....org yg hanya tau maki hamun bila diajak berbincang...tengoklah siapa orgnye...di sisi masyarakat...hampeh...sebab tu allah SWT turunkan ayat quran satu2 bukannya hempap selonggok supaya manusia memahami satu2 perkara dalam satu2 masa...kata ajak ikut quran dan hadis..tapi sendiri suka maki orang lain...tu ikut quranke....bercakap mmg senang...........

Anonymous said...

Jangan tukar acara perarakan Maulidul Rasul dengan perakan Singa dan Naga cuup la.

seperkara lagi, subggguh pun perarakan aulidul rasul tak wajib, adakah terbayang dan terlintas hati kita semua anak2 muda kita terfikir atau teringat kat Nabi SAW kalau tiada sambutan Maulidul rasul. Kalau ada kaedah lebih baik, ita ikut lebih baik?
Sekarang ini orang solat pun tak tentu kusyuk. Orang PAS kena ingat ada lebih ramai perlu Islam terutamanya anak2 muda Melayu yang berkeliaran merata2. Cuba lihat di Komtar Penang. Suruh Mat Sabu sapu bgejala maksiat. Mat Sabu dan Lim Guan Eng kamceng seprti isi dan kuku, guna lah kuasa untuk keabikan Islam. Itu janji PAS pilihanraya dulu.

AzamDean said...

anony kat atas..gua tau lu attack gua kan...alahai..aku cakap pasal mufti ngn PM..ko kata jangn kaitkan pakcik2 ko tu.. apsal lak nak kaitkan ngn KM Penang ngn Mat Sabu lak?? tiba2 PAS lak..skarang fokusnya perarakan..ko nak masuk maksiat lak... apa kalau buat pun perarakan maulid tu..maksiat tak on terus lah kat Penang?? aku tanya ni...kau pandai sangat kan..ye la aku suke maki hamun..ko cakap cara baik..tapi cakap cara baik pun..isi kontang buat apa..ko ingat kalau tak buat perarakan tu lagi..guan eng nak gantikan ngn maksiat la.. alahai..hari maudlid rasul ni pub belum sampai lagi dah kecoh dah mat UMNO nak berceramah..selama ni najib poco2 ngn bini die menonggeng2 halal lak..maksiat tu.. hahahaa

pisau belati said...

Jangan nafikan bang! Ada cina kapir yang lebih baik hati dari melayu yang muslim!!!

Baiknya tidak dapat dinafikan dan sayangnya dia tetap ke neraka juga!!!

Anonymous said...

TGNA ajak ameno bincang pasal islam, ameno byak plak la alasan mcm². takdak telor pya ameno

Anonymous said...

Inilah parti munafik bernama UMNOk die orang memang kaki pemFITNAH no 1 janganlah dok percaya pentadbiran kerajaan negeri PP sejak ditadbir oleh YB Lim Guan Eng tak pernah mengetepikan kaum lain terutama meLAYU tapi disebabkan KEPARATan puak-puak hati busuk bernama UMNOk cuba membuat pelbagai jenis fitnah dan tomahan untuk cuba menjatuhkan kerajaan negeri telah disedari sejak dari awal .... Woi UMNOk semakin hari tindak tanduk anda semakin meLUAT dibuatnya..

adf55650 said...

Mufti Besar PR dah bercakap. Tak payah la korang bising2 lagi. Ikut je la. Mursyidul Am PAS pun dah tunjuk akur. Korang sape nak pertikaikan semue ni?
Nik Aziz terpaksa mengeluarkan fatwa mengenai Maulidurrasul sebab Mufti Besar Lim Guan Eng dah mengharamkannya. Sebelum ni Nik Aziz pun tak berani cakap pape.

AzamDean said...

woi adf55650..
aku ingat lagi Mat sembab cakap apa kat manek urai..undi PAS dapat pahala undi BN dapat pahala...hahahaha sapa bua fatwa tu?? apa MCA pejuan Islam ke??? wahahahahahaa budak2 nak bepolitik