"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 16, 2010

Perarakan Maulidur Rasul: Tahniah Untuk LGE

Reactions: 
Sepanjang minggu ni aku tengok kecoh dalam blog-blog pro BN dan juga pro Pakatan Rakyat kes LGE batalkan Perarakan Sambutan Maulidur Rasul di Pulau Pinang yang "kununnya" menjadi "tradisi" orang "MeLAYU" Islam Pulau Pinang.

Dekat Pulau Pinang tu "MeLAYU" je ke yang beragama Islam..? bangsa lain tak de langsung ke..? tu la yang terjadi kalau hal-hal agama Islam dicampuri oleh UMNO (yang Menterinya keluarkan kenyataan agama dan politik tak boleh bercampur). memang kenyataan yang bodoh bila disebut sebagai "tradisi orang MeLAYU" dan bukannya disebut "tradisi orang Islam".

Tipikal MeLAYU otak sempit percaya bahawa MeLAYU itu Islam dan Islam itu MeLAYU. tapi tipikal ni jugaklah yang dok anjur macam-macam program yang langsung tak nampak ciri-ciri keIslamannya.

Contoh - Sure Heboh/Jom Heboh dan terbaru sekali akan dianjurkan pula Pertandingan Fesyen Kebaya Puteri UMNO dan khabar katanya untuk memantapkan pemahaman konsep 1Malaysia.

Pelik sikit tapi tak kisah la... UMNO semua betul... "memantapkan pemahaman konsep 1Malaysia" tapi dalam Puteri UMNO tu kan MeLAYU je..? 1Malaysia hape kejadahnya..? kalau anjur Pertandingan Fesyen Kaum-Kaum 1Malaysia tu kena la jugak dengan konsep 1Malaysia... apapun UMNO tetap best (bagi golongan tipikal MeLAYU)... hahaha...

Dah lari dari topik asal Perarakan Sambutan Maulidur Rasul.

Sebenarnya aku pun tak berapa paham apa yang berlaku dalam isu pembatalan Perarakan Sambutan Maulidur Rasul di Pulau Pinang tu. cuma yang aku paham, yang dibatalkan cuma "Perarakan" dan bukannya "Sambutan". jadi apa masalahnya..?

Aku tak reti nak berhujah pakai potongan-potongan ayat Al-Qur'an sebab kalau aku pakai ayat Al-Qur'an kang, ada pulak yang kecoh aku jual agama untuk kepentingan politik walaupun artikel ni tak de kena mengena dengan politik.

Bila aku perhati apa yang berlaku, memang nampak macam LGE dah buat 1 kesilapan besar iaitu membatalkan Perarakan Sambutan Maulidur Rasul di Pulau Pinang tahun ni tanpa menyelami kehendak orang-orang MeLAYU Pulau Pinang khususnya UMNO yang kita tahu cukup-cukup terpuji dalam melaksanakan suruhan Allah yang terkandung didalam Al-Qur'an dan Sunnah.

Kira geng-geng MeLAYU Pulau Pinang versi UMNO ni la yang paling komited dalam perjuangan Islam sejak agama Islam dimartabatkan sebagai Agama Rasmi Negara Malaysia (masa tu Malaya). jadi hal membatalkan Perarakan Maulidur Rasul ni amat sensitif.

Kalau tak dapat berarak, 1 dunia tak kan tahu MeLAYU-MeLAYU UMNO Pulau Pinang ni kasihkan Rasulullah saw, berat tu beb...

Walau macam manapun kalau betul LGE batalkan Perarakan tersebut dan kemudiannya "mengadakan" semula Perarakan tu lepas MeLAYU-MeLAYU UMNO Pulau Pinang bising dan kecoh, tetap aku tengok sebagai "kesilapan yang membina". ni pandangan aku la. nak bantai lebih-lebih tak boleh sebab aku tak tau sape betul sape salah, jadi aku buat pandangan aku sendiri.

"Kesilapan yang membina" ni aku letak atas dasar, kalau benda-benda macam ni tak berlaku (LGE batalkan Perarakan yang jadi "tradisi"), aku yakin Perarakan seumpamanya tak kan dapat perhatian geng-geng MeLAYU UMNO Pulau Pinang.

Ni nak tanya ikhlas la... (jawab dalam hati sudah... yang tu lagi jujur...) yang dok kecoh-kecoh dalam isu ni la, sambutan Maulidur Rasul yang lepas-lepas tu korang ikut sama berarak ke atau korang tengok dari jauh je ataupun korang pun tak pernah tau adanya "tradisi" berarak sempena Sambutan Maulidur Rasul dekat Pulau Pinang..?

Yang aku nampak setakat ni la, yang dok kecoh-kecoh tu bukan orang Penang pun... ala... salak dari jauh je... sebab utama dok salak dari jauh ialah Ketua Menteri Pulau Pinang yang ada sekarang ialah seorang berbangsa Cina dan bukannya beragama Islam... tak macam Ketua Menteri Pulau Pinang dulu (Al-Fadhil Tuan Guru Ustaz Haji Koh Tsu Koon kalau tak silap aku) yang datang dari Parti GERAKAN yang ahlinya 100% MeLAYU dan juga beragama Islam.

Tu je yang aku nampak... agenda utama ialah cuba nak menimbulkan sentimen keagamaan (Bad Religion) dan juga percubaan untuk melaga-lagakan sesama kaum di Pulau Pinang. UMNO memang cukup-cukup suka kalau berlaku pertelingkahan kaum.

Ala... tak payah nak nafi la... dulu sape yang junjung-junjung keris sambil jerit nak basahkan keris dengan darah kaum lain..? bukan MeLAYU UMNO ke..? sejarah beb... sejarah... mana boleh padam, mana boleh nak tipu... dalam buku KBSM boleh la korang nak tipu anak-anak sekolah. bila dorang dah besar, mampu lagi ke korang nak menipu lagi..?

Takat totok-totok UMNO tu boleh la korang belit... aku kenal ramai veteran UMNO yang tak reti nak bukak komputer dengan laptop...handphone mahal-mahal pun tak reti nak search internet kalau lepak dekat WIFI Zone dan yang paling bestnya, totok-totok ni tak tau pun apebenda WIFI Zone tu..!

Ni pun bakal jadi sejarah jugak. pakai handphone (iPhone) rege mahal-mahal setakat untuk buat call je, sms haram tak reti nak bukak (tipikal ni selalu bagi alasan bodoh tak suka sms, sembang lagi bagus padahal tak reti nak pakai HP mahal)... buduh...

Balik pada Perarakan tadi...

Lepas ni aku anggarkan bahawa pada hari Sambutan Maulidur Rasul di Pulau Pinang nanti, seluruh rakyat Pulau Pinang versi MeLAYU UMNO Pulau Pinang akan mencipta sejarah (berdasarkan pada "sentimen" terhadap isu "batal" baru-baru ni) mengadakan Perhimpunan Perarakan Sambutan Maulidur Rasul Terbesar dan Teramai dalam sejarah 1Malaysia..!

Hehehe...!!!

Aku harap geng-geng blogger di Pulau Pinang dapat hadir dan bawak kamera masing-masing ke Perarakan Bersejarah tu nanti. jangan lupa rakam berapa ramai yang hadir. kalau tak jijak 50,000 orang... memang MeLAYU UMNO Pulau Pinang BANGSAT-SEBANGSAT-BANGSATnya sebab kalau tengok dia punya kecoh.........

Kalah Mamak beb...

12 comments:

ANUaww pengecut said...

Di manakah dalam mana-mana transkrip hamPAS yang menyatakan bahawa hamPAS nak melaksanakan negara Islam. Saya minta pandangan dan minta jawapan di manakah dalam transkrip hamPAS, dalam memorandum ke ...dalam Perlembagaan hamPAS ... ada menyatakan hamPAS nak melaksanakan negara Islam??

Topeng Perak® Unmasked said...

ANUaww... jawapannya - tiada dalam mana-mana transkrip PAS. tetapi PAS komited dalam usaha menegakkan ajaran agama Islam di Malaysia sejak dari dulu sampai sekarang.

Soalan - dimana pula dalam mana-mana transkrip, memorandum atau perlembagaan UMNO menyatakan bahawa UMNO nak melaksanakan negara Islam..?

Anonymous said...

Gayanya LGE sudah pasang pukat jaring, bukat jerat lagi. Cerdik gak sdr kita ni. Saya minta sdr LGE pi la sama dalam perarakan itu. Tengok ada tak depa yang melalak2 tu mai sama. Mampoih tak kan mai. Hah tu la masanya .....

Anonymous said...

tuan topeng perak!!
1.dah faham konsep middle malaysia guan eng!!
2.Dah masuk blog kit siang!!ada disebut penubuhan sebuah kerajaan islam jika PR perintah malysia nanti!!Hang dah baca kot!
3.Takat nak janji!nak teori!!nak cakap!!tentang negara islam!!budak tadika pun poleh cakap!!
4.hang tolong bagi tau sat!!macammana nak tubuhkan sebuah kjrajaan islam jika PR dapat perintah nanti!!
5.aku dah dailog dengan puak pas pada akhir 80an dulu!nak tenguk perlembagaan sebuah negara islam!nak buat contoh!nak buat panduan!nak buat thesis!depa pi copy piagam madinahla pulak!!!last sekali depa mengaku!tak dak pun!!
6.Tak taula pulak kot ada lani!!hang pi tanya la pada puak pemimpin tertinggi PAS!kot ada!!aku malasla nak pi tanya!!kot tak dak!macam tahun 80an dulu!nanti maluuu depa pulak!!dahla ngaji pun tak terghaa mana!!!KECUALI DR HARUN DIN!

AzamDean said...

middle malaysia ngn malaysian malaysia tu cuma slogan..sama je ngn 1Malaysia..tak semestinya nak pinda perlembagaan...apa-apa malaysia la kan..kalau korang nak tau la..KULI ngn ANAK YATIM dulu..masa S46..geng baik ngn DAP.. hahah dulu diorang tak buat barisan alternatf atau pakatan rakyat.. nak tau apa..GAGASAN RAKYAT..alahai politik la mangkok2 UMNO sume oi...tada hal la..kecoh kecah pun sama je..

Sepatu Gaban said...

Memperkuatkan institusi mahkamah syariah dan perlaksanaan serta penguatkuasaan undang-undang syariah sudah mencukupi...

Nak rotan ke tak mau?

Anonymous said...

“Ada beberapa negeri lain yang pernah membatalkan perarakan Maulidur Rasul sebelum ini, tetapi saya tiada maklumat yang tepat.

“Bagaimanapun di Kedah, saya sudah periksa dengan Majlis Agama Negeri Kedah, di mana saya dimaklumkan perarakan Maulidur Rasul pernah dibatalkan semasa kepimpinan Menteri Besar Datuk Seri Mahdzir Khalid.

“Mengapa perkara ini tidak ditimbulkan oleh Umno sebelum ini, mengapa perkara ini tidak dipersoalkan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa menjadi perdana menteri,” kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, Kedah.

Anonymous said...

satu hari nanti perarakan Maulidul rasul diganti dengan perarakan Singa dan naga Pakatan rakyat sesuai konsep Malaysia untuk semua orang Malaysia dan PAS for All.

Anonymous said...

alo anon 8.37am. MB haram ko kat perak siap buat rumah terbuka lg kt rumah rasmi dia plak tu...kalu atas nama kerajaan negeri org boleh terima lg ni atas nama peribadi...hua...hua...hua...mamak tu dah jd cina pulak ke. yg aku tahu tahun baru cina utk org cina dan x kira apa agama diaorang pasal ni budaya diaorang..jap jd melayu jap jd mamak jap jd cina ..ni mana satu ko nakjd ni labu?????

pas batu maung said...

mwah mwah mwah.. i love u guan eng..

mrjantan said...

Selain kelahiran baginda, Hijrah juga berlaku dibulan Rabiul Awal. maka bersempenanya perarakan sambil berselawat dijadikan tradisi umat islam. sekian lamanya sehinggalah tuan guru LGE bersabda, maka UlamaQ Nik Aziz pn mengeluarkan firman backupnya..
Lu Pikirlah Senlili.

Anonymous said...

Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK (MCA chairman Gombak) due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK(MCA Man) came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK(MCA chairman Gombak) is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, I am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia