"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, February 16, 2010

Akhirnya DSAI Mengaku Kesilapan Pilih Calon...

Reactions: 
"Akhirnya"........................ (banyak dot dot dot sebab kenyataan dari DSAI ni dah lama sangat dah aku tunggu. ingat dia nak buat bodoh je...):
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengakui beliau salah memilih beberapa calon bagi mewakili parti itu untuk bertanding pada pilihan raya umum yang lepas.

“Calon bagi kerusi Parlimen saya yang pilih. Ketika itu PKR masih baru. Jadi kita terpaksa angkat (mereka),” katanya ketika berucap pada majlis sambutan Tahun Baru Cina anjuran PKR, di sini hari ini.

Anwar yang juga Ketua Pembangkang berkata, PKR akan lebih berhati-hati bagi memastikan calon yang dipilih untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang tidak goyang, tetapi kuat dan bersih.

Minggu lepas, bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang yang juga Anggota Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim mengisytiharkan keluar dari PKR dan menjadi Anggota Parlimen bebas.

Sumber -
jiwo kelate
Jadi, untuk Pilihanraya akan datang (tak kira la Kecil atau Umum), PKR khususnya DSAI patut belajar dan ambik iktibar dari apa yang dah berlaku sepanjang tempoh selesai PRU-12 sampai la sekarang.

Tak guna berebut kawasan untuk bertanding kalau calon yang ada tak cukup kelayakan, kurang kreadibiliti, tangkap muat, "reformis", tiada pegangan, "iman" tak cukup atau ada apa-apa je ciri-ciri yang kurang meyakinkan. kesannya kita dah tengok.

Ada baiknya setiap parti (tak kira la PAS, PKR atau DAP) mula menapis atau menilai mana-mana ahlinya (dari semua peringkat) bermula dari sekarang yang bakal dicalonkan supaya perkara yang sama tidak akan berulang lagi.

Bila jadi benda-benda macam ni (wakil rakyat isytihar keluar parti), yang paling sakit hati ialah para pengundi yang mengundi calon berkenaan. bila pengundi dah sakit hati, bagi la apa alasan pun memang tak guna dah... nasib jugak Negara ni ada "Undang-Undang" (walaupun bertaraf "rimba"), kalau tak de "Undang-Undang", aku tak tau la berapa ramai wakil rakyat kurang-kurang pun makan pelempang dekat kawasan masing-masing.

Lepas buat penilaian menyeluruh termasuk latar belakang calon pun "meyakinkan" untuk pikul tanggung jawab, baru la cerita pasal "kawasan mana parti-parti" (yang berkenaan) nak bertanding. kalau senarai calon kurang dari kawasan yang ada, lupakan terus, tak payah nak buang masa dok tarik-tarik last minute punya calon.

Tu cara paling baik. yang mana kawasan tak dapat nak bertanding sebab tak de calon yang meyakinkan, ahli-ahli parti yang tak bertanding elok pakat-pakat tolong kempen untuk calon parti lain yang bertanding. "no heart feeling".

Beb... kalau kau ada 3,000 calon untuk bertanding dalam Pilihanraya tapi kualiti "bawah tahap beku", negative 1 sen pun tak guna beb. kemudian hari kena maki je dekat rakyat. tu baru tahap rakyat yang tak buat kerja masa tempoh kempen pilihanraya... maki-maki dari "jentera" yang bertugas 24 jam nak pastikan kemenangan jangan lupa beb..!

Lalu ke nak hidup atas "pahala percuma" je sepanjang masa..? bab "pahala percuma" tu satu hal, bab "kepercayaan" orang ramai pulak macam mana..?

Jadi beringatlah dan ambiklah iktibar. jangan fikir "orang lama" tu hebat (macam Zahrain), jangan ingat "orang baru" tu bagus sebab ada sokongan akar umbi (macam Zulkifli Nordin) dan jangan fikir "aku tau apa aku buat" (macam kau la) sebab semua tu bukan jaminan.

Jaminan pada parti yang bertanding adalah undi majoriti dari rakyat tapi jaminan untuk pengundi yang mengundi calon pilihan pulak apa beb..?

Tak kan kau nak jamin mulut je "calon ni bagus dan SAYA JAMIN dia tak kan mengkhianati anda para pengundi..!" (sambil angkat tangan tanda bagusss)...???

*kompom lepas ni ramai geng PKR bantai aku cukup-cukup... sukati korang la... aku pedulik hape..? nak dengar, dengar, tak nak dengar sudah... aku tak de kepentingan...

25 comments:

Awang Dogol said...

Ada sapa2 mau calonkan si TB (Tong Busuk) tu jadi calon ka utk next election (PRU 13) ?

keh...keh...keh....+Bangang....+Bangang....Parasit woiiiii....

Anonymous said...

awang dogoiii!
1.Tp nak bagi kawasan mana!!puak pas oghang luaq!nik aziz dah tak mau la!!ada la peluang kat TP nii!!
2.Ewahhhh!bila TP jadi YB nanti!!bolehla pi kelantan!!kot dia boleh belanja kita!!
3.Takutla pulak!!bila dia jadi YB!naik merc.itam berkilat!!rumah besaq!!dia tak mengaku pernah "bermain" dengan dia!!
3.Kesianla jugak pada TB ni!!laghattt ka tiap-tiap kali pilihan raya!!dok jadi ketua keghabattt tiang memanjanggg!!!julang bendera!pelekat poster!!!
4.Ceeeyyy!!azam dean!!nak bagi kawasan mana la pulak!!!
5.yang hangtu!!awang dogoiii!!umno nak bagi tanding kawasan mana!!!
6.Aku tumpang banggala !kalau hangpa jadi YB nanti!!!
7.hangpa jangan beghebuttt kawasan dengan TB lano!!bagila peluang kat dia!!dia dah tua!!!balik US pula!ngaji pandai dulu!!ada ka dok jadi pencacai memanjangggg!!!

Awang Dogol said...

kah...kah...kah...
Apa la hang ni merepek wahai si Anon 9:23 woii....

Aku tak mau tanding.....sebab aku dah kayo.....rumah dah ada....kereta dah ada....binipun dah ada....cantik pulak tu....orang arab israel.....mata biru beb...!!!! So, duduk rumah goyang kaki....main komputer jadi la...ha...ha...ha..

omaq said...

hahaha....awang dogoi....awang dogoi....dah la lari tajuk...pastu ada mangkuk pi dok sokong pulak tu...tapi memang aku pun bangga gak kalu org lembam mcm awang dogoi ni jadik calon..untung2 blh mnang plak tu...bleh la puak2 keparat kroni umno cucuk idong nnt bila dh begelar YB or menteri...hahaha...Mangkuk yang dok sokong dia pun ada hun la....lps ni awang dogoi dah tak dok umah ppr lagi dah...keta pun tak pakai kancil buruk dah....tido pun tak payah dok peluk bantai busuk penuh ayaq lioq basi tapi blh le puluk duit juta2...hahaha...
angan2 mat jenin la hang awang dogoi oi....

Anonymous said...

oit awang dogol ...lu tu mamak ngaku melayu...syoh2... pegi main jauh2...
geli la aku... pegi lepak dlm blog parpu kari nun... tu blog utk geng2 mamak kuti.. syoh2... UMNO = united MAMAK kuti national organisation..
syoh2... geng2 pungkoq hangit boleh brambus.. sembang bukan2 je byk.. geli plak aku dgr.. syoh2...

Anonymous said...

hidup yb zul kamu mmg hebt,yb lain kulum teloq penakut.......jga kerusi jaga undi...

omaq said...

aloo...anon 10:57..jgn la halau si awang dogoi ni...cian dia...dah la xbrapa cerdik...mereng plak tu...lagi pun baguih gak budak bodo ni lepak cni...bleh jd bhan penglipur lara...hahaha...

Hang tengok tu....berangan tak kalah...mnikah ngan betina yahudi kunun...tapi mmgla pencacai umno ni perangai macam ketua2 depa gak...yahudi bagi depa da best...hahaha...pasai tu perangai depa macam yahudi...bos no satu amek penasihat yahudi,bos yg dok jaga askar penah p jmpa ngan ketua syaitan yahudi...awang dogoi pasai jd kroni depa dapat menikah ngan betina yahudi....bekas gf bos no satu kot.hahaha...ganti altantuya...hahaha...altantuya pass kat razak yg ni pass kt awang dogoi....hang boh nama apa awang dogoi....aminah gak ka...hahaha...

pungkoq itam mcm pungkoq blanga pun ada hati nak mnikah ngan betina yahudi....mata biru u....last2 panjat tangga umah PPR (pasai lift rosak) tidoq peluk bantai busuk penoh ayaq lioq basi....berangan betina yahudi mata biru....huhuhu.....ohh....awang dogoi.....

Anonymous said...

Aku sokong Dsai. Yang mana calon2 otak lembu macam umno tu suruh depa2 cepat-cepat lompat macam ketua katak Brahim ali yang tak malu tu. Pinjam tiket Pas, menang pi dok sokong umno gila tu. Samalah macam Zul nordin dan Zahrain tu. Dua ekor berok suruhan umno ni tak tau malu, dia orang ingat rakyat pilih depa pasai depa baguih ka? depa ni semua macam brahim ali, tumpang populariti Dsai atas tiket PKR lepas tu kata rakyat sokong mereka. Betoi2 macam orang umno, perasan macam rakyat sokong mereka, dah kalah 2/3 majoriti masih nak tunjuk bagiuh lagi. Tapi rakyat tunggu masa saja nak sepak depa semua keluaq dari malaysia ni. Lain kerja takda dok balaih harta negara, tak sedar diri, semua muka penipu besaq.

Anonymous said...

alo incik omaq... aku bkn nya apa...
makin lama si dogoi ni dlm blog ni rasa mnyampah pun ada.. ckp bukan2 je lebih... apa dia sembang pun aku tak tau la... merepek tak tentu hala..
tapi bila difikir2 kan balik.. sian pun ada jugak... siann dah la hitam.. pungkoq hangit.. mahathir yg mamak kerala tu pun putih.. kah kah kahh... anak sapa tak tau la awang dogoi ni.. sian mak bapak beruk dia.. kah kah kahhh...
awang dogoi ni aku rasa la sama ada dia ni mamak mengaku melayu ataupun melayu nak jadi mamak kuti.. kah kah kahh... kesiann..
biaq pi la dia berangan2....

Anonymous said...

Anwar kata PKR salah pilih. Tapi dia orang kata dia orang salah masuk lubang. so, sebelum sesat dia orang terus berundur dan keluar.hahaha...

Awang Dogol said...

Woiiii...bangang2 sekelian,
Hampa setakat boleh kutuk saja....tapi aku dah dapat apa yang aku nak....ha...ha...ha...anak billionare wooooo....!!! Walaupun dia orang berbangsa Yahudi...tapi...hati mulia...bukan macam hampa...hati busuk!!! Yang penting sejak aku berkawan dengan ayah dia tu...anak dia dah tiga orang masuk islam....Aminnnnn.

Woiiii....bangang,
Allah tak pandang pada bangsa tau....janji dia oranag dah sebut syahadah dan amalkan ajaran Islam dah ok la. Bukan macam hampa...keturunan aje islam...tapi perangai mengalahkan Yahudi yang tak dak agama.....penuh dengan hasad dengki.....mujur kepala hampa tu tak dak tanduk je lagi....kalau ada tanduk....macam seitannnnnnn...!!!

+Bangang.....+Bangang

eyman said...

belajar ngan pas kelantan mcm mn nk pilih calon..ms pr 11, pas ngan bn beza 2 kerusi jer..tp x der sorang pun yg jd katak....

Anonymous said...

ala..kesiannye awang dogol ni...
iyelah... kawin lah ko dgn anak bilionaire pun.. aku pecaya.. aku pecaya.. taknak cakap bapak ko otromen.. mak ko supergirl ke?? pakai spender kat luar.. kah3.. pun aku pecaya jugak.. kah3..
sedarlah diri tu mamak belukang... kah3.. sedih btol aku dgn nasib ko ni.. kesiannnnnnnn... mcm ni pny manusia desperate pun ada..
balik india la awang dogol oi...
tolong bapak hang buat roti telur.. kah3...

Anonymous said...

Lucah dan meloyakan terjadi kerana pada ketika ini United Malays National Organisation sedang cuba menarik nafas untuk mendapat talian hayat dengan menghidu rapat kepada lubang jubur si Saiful. Udara dari sebiji lubang ini diharapkan akan menyambung kembali nyawa United Malays National Organisation.

Anonymous said...

Mahathir pun mengaku silap pilah Abwar sebagai Timbalan prsedin UMNO. Nampak gaya mereka berdua dua kali lima.

fiqa_901 said...

betul laa..msa PRU12 ri2 PKR tangkap muat je calon, xyakin boleh mng..tgk2 mng sampai 5 negeri..so PRU13 nnt anwar akn lebih berhati2 memilih supaya xkan ade lg katak..kuikuikikk

p/s = geng perisik datang dewan mlinium ke smlm :) sy g jugak...hihih

fiqa_901 said...

"ZAHRIN DARI UMNO KAU DATANG DAN KEPADA UMNO JUGA LA KAU KEMBALI"

matkambing said...

pada tahun 80'an dan awal 90'an dinegeri perak sudah ada adun dap dari orang melayu, tiada kecoh pun!

Anak Lenggong said...

Sebenar nya anuar tak salah pilih pun tapi orang keluar daripada parti dia sebab orang dah tau putaq belit dia ..tubuhkan parti hanya untuk kepentingan diri dia dan rakan2nya sahaja...dia kata salah pilih orang untuk jadi pemimpin PKR..tu yang hali keluar beramai-ramai pe hal pulak..mereka ni menyokong PKR bukan nya disebabkan dipaksa ataupun disuruh tetapi dengan kerelaan diri sendiri..mereka keluar setelah sedar dengan permainan politik menipu anuar.

Huhh..aku pun sokong gak kalau TP dan TB ni nak jadi calon PRU13 nanti...baru berbaloi dengan tugasan mereka menjadi bloggers upahan..nanti boleh lah jadi numpang sekaki bila dia orang dah jadi pengarah syarikat didlam anak syarikat negeri kelantan..numpang minum kopi jee..dan yang paling penting dua ekor mangkok ni tambah bini..sebab kedua-orang ni memang pantang tengok pompuan dahi licin terbeliak je mata..kalau tak dapat cara halal boleh la bawak anak dara orang kawin kat seberang...tak susah pun seberang sungai je..pieeraahhh mangkok 2 orang ni nak bertanding..kalau bertanding pun duit pertaruhan pun lesap...kah kah kah...kutip derma sokongan nak saman mustafa ali pun cuma dapat RM100/= jee kah kah kah...

Anak Lenggong said...

Ishh... nuar kata tersilap pilih orang untuk dijadikan pemimpin PKR ...tapi dia tak tersilap pulak pilih member yang camni..ke..geng bontot antara bangsa contohnya..

Pemimpin Dunia yang menyokong nuar termasuk Australia dan Amerika. Tidak terkejut plak aku bila turut menyokong Bang Nuar adalah Pemimpin Turki. Nak tahu kenapa Negara-negara ini menyokong Bang Nuar?

Di antara MP Australia itu ialah :-

1. Michael Danby (ketuanya 50 MP)adalah dari bangsa Yahudi dan penyokong kuat negara Israel. Juga merupakan pejuang hak asasi kaum gay/lesbian. Beliau juga mempertikaikan tindakan Tun Dr Mahathir yang mempertahankan negara Palestin dan mengecam Israel.

2. Malcolm Turnbull telah menyokong penggunaan pill untuk mengugurkan kandungan bayi.

3. Bob Brown merupakan seorang gay yang pertama di parlimen Australia. Beliau menetap di Hobart dengan Paul Thomas, rakan gay beliau sejak tahun 1996. Bob Brown tidak percaya dengan kewujudan Tuhan (atheist)

Mr Danby said the Malaysian high commissioner was well aware that there was a "wide spectrum of opinion in Australia'' and the letter was not intended to inflame diplomatic relations.

"We hope it shows people in Malaysia and the opposition that we care,'' Mr Danby said

Aku hairan kenapa kita harus takut dengan negara luar yang bersuara atas dasar politik Bang Nuar yang bijak merintih simpati. Turki? Bukan ker dulu Bang Nuar Lari dan menyorok di Kedutaan Turki? Kenapa Bang Nuar dibenarkan masuk ke kedutaan Turki untuk menyembunyi? Amerika aku tak payah nak ulaslaaa... Bang Nuarkan selalu ke Amerika untuk mesyuarat. Dengan sapa aku tak tahula plak. Sebab Suara Keadilan mahupun Harakah Daily serta Malaysiakini takplak cover story pemimpin mereka ke luar negara mesyuarat. Apakah yang dibincangkan? Apa keputusan mesyuarat? dengan sapa? semuanya mempunyai agenda yang tersendiri. Bagi aku bang Nuar ke sana untuk meraih simpati Amerika bagi meyokong perjuangannya.

Anonymous said...

Anak Lenggong said...

Ishh... nuar kata tersilap pilih orang untuk dijadikan pemimpin PKR ...tapi dia tak tersilap pulak pilih member yang camni..ke..geng bontot antara bangsa contohnya..

===========================

Merapu tak ikut fakta. Ko cakap apa anak lenggong..?

Memilih orang jadi calon sebagai wakil rakyat sesebuah parti adalah kerana politik. Dalam sesebuah parti ada peraturan dan undang-undangnya yang tersendiri.

Kalau seseorang calon itu menjadi wakil rakyat bermakna dia mesti mengikut peraturan dan undang-undang parti yang berlandaskan keadilan dan kebenaran demi kebaikan parti dan rakyat.

Bila disebut salah pilih bermakna orang yang memilih dan orang yang dipilih, kedua-duanya bersalah.

Orang yang memilih bersalah kerana mereka tidak mempedulikan latar belakang orang yang dipilih.

Dan orang yang dipilih bersalah kerana memberi perkhidmatan pada pihak musuh parti atau tidak ikut peraturan dan undang-undang parti.

Pekara seperti ini biasa berlaku dalam semua parti. Dan akan terus berlaku selagi ada perasaan tamak dan rasuah.

Berkaitan dengan sokongan ahli politik luar negara terhadap Anuar Ibrahim adalah pekara biasa.

Hari ini kita lihat Anuar Ibrahim dianiaya oleh kerajaan Barisan Nasional dengan kes liwat palsu II, kita kata orang luar khususnya peringkat antarabangsa tidak perlu campur tangan dalam urusan dalam Malaysia...? Bukan kah begitu kehendak pemuda UMNO..?

Tapi bagaimana pula kalau Mohd. Najib/Rosmah dan Tun Mahathir yang dibicarakan dalam mahkamah Pakatan Rakyat atas tuduhan membunuh dan rasuah, apakah ahli parti UMNO juga akan menyokong tindakan itu..? Dan selayaknya ahli poltik antarabangsa juga tidak perlu campur tangan dalam urusan dalam Malaysia..?

Hei anak lenggong tidakkah kau melihat bahawa... pemimpin UMNO sedang beratus untuk mencium jubur saiful yang tidak berak 2 hari demi mendapatkan semangat dan kekuatan terus hidup dalam politik Malaysia.

Apakhabar Tun Mahathir..? biar tinggal kulit dan tulang... jangan mati dulu.... wawasan 2020 belum sampai lagi.

Anonymous said...

alo awang dogol. family yahudi ko masuk islam ke ko yg dah anut agama yahudi. statement ko kt sini langsung x menggambarkan ko pengamal agama islam yg tulin...takut ko je berangan dgn pelakon lucah yahudi. ni mesti banyak sangat tengok dan simpan filem lucah kt rmah...alahai awang dogol...kesian ko..

Anonymous said...

alamak anak lenggong. ko cakap ape ni??? KERAjaan mana yg dok pertahankan pemberian metadhon kpd penagih dadah yg ditru dari Australia tu??? nak tanya lg dah berapa ramai mat gian yg dah tobat hasil dari program tu. yg aku baca statistik dari AADK makin ramai yg register jd mat gian ada ler....ha...ha...ha...anak lenggong ni budak baru nak belajar politik tp buduh.....ni nak bagi tau ko. ari tu aku g klinik nak jmpe doktor pasal dmam. pastu ade sorang mat gian ni dah berumur pun. dia nak beli methadon kt klinik tu tp x de duit. dia pun talipon anak dia tp anak dia x nak bg duit. tetiba dia bantai mengamuk mcm org gila sbb x dapat methadon...isu nye sekarang ape baik nye ngabiskan duit rakyat utk program yg terang2 x mendatangkan hasil tu...umno memang suka membazir mcm setan...ha...ha...ha...

priaUMNO said...

anwat bin liwat telah menjual pola bontotnya kpd kristian kangkaroo..lepas nie mungkin jual punainya kepada yahudi amarika..dan selepas semuanya berlaku..saya minta maaf.i'am sory..saya salah dan tersilap pilih mangsa saya..saya janji lain kali saya akan lebih hati2..saya tak mau pisang berbuah 3 kali..

Anonymous said...

anak lenggong (lebeh baguih hang jadi anak bengong dan priaUmno lagi elok hang jadi pariaUmno)...

Korang berdua contoh terbaik rakyat malaysia yg bodoh nak mampos tak pandai guna akal. Ye..lah...puak amno mana reti pakai akal, pakai kepala bawah pusat reti la...lagi satu pakai reta menda haram rakyat yg bayar cukai, yg tu konpom korang reti sangat.

Bahaya kalu amno maseh dok dalam malaysia nih. Aku yaken lepas p/raya nih korang dgn amno korang pasti mampos....!!!!!