"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, May 02, 2010

Selamatkah Kawasan JDA Di Sempadan Malaysia - Thailand..?

Reactions: 
Semenjak awal kemerdekaan lagi Negara Malaysia telah dipimpin oleh Balaci-Balaci Barat yang berselinndung disebalik Slogan "MeLAYU". diawal penampilan, mereka-mereka ini dilihat oleh dunia dan majoriti sebagai "Pejuang MeLAYU". manakan tidak kalau setiap kali penampilan mereka dimata umum lengkap berbaju MeLAYU, bertengkolok, bersampin dan siap keris disisi di pinggang.

Warna kulit dan asal usul mereka usah dipertikaikan asalnya berbaju MeLAYU sahaja sudah cukup untuk membutakan mata penyokong-penyokong tegar parti keris MeLAYU ini.

Janji, Sumpah Laknat, Taat Setia dam Ikrar mereka pada warga Tanah MeLAYU pada masa itu siap dengan draf Perlembagaan yang menyebut bahawa "Bangsa MeLAYU" ada Hak-Hak dan Keistimewaan di Tanah MeLAYU pada ketika itu.

"Hidup MeLAYU...!!!", "Hidup MeLAYU...!!!", Hidup MeLAYU...!!!"

Laung unggas-unggas yang datang dari baka BANGANG yang mewakili gen paling BODOH. laung sekadar bersebabnya yang berdiri di depan berbaju MeLAYU tegak menjulang keris. tinggi entah siapa yang nak kena tikam, aku pun tak tau. yang kita nampak sekarang ialah, Bangsa Malaysia sendiri tertikam dari belakang. sikit demi sedikit tertusuk keris sendiri.

Tu BANGANG namanya.

Tapi mangkuk-mangkuk tingkat dalam UMNO tak kisah. asalkan nama "MeLAYU" tak dibuang dari Perlembagaan, tu dah cukup bagus. tanah tergadai - tak kisah sebab itu "pelaburan". murah sangat harga maruah Tanah Kita.

Cukup kalau mana-mana Negara Jiran buat tuntutan hak-milik. lambat tak lambat cuma perlu sabar, tak esok - lusa, tak lusa - tulat, tak tulat... akan jadi Hak-Milik yang menuntut juga.

Fakta yang tak boleh disanggah - Singapura terpisah dari Tanah MeLAYU di Zaman pahlawan berbaju MeLAYU dari parti keris. sekarang dalam kebanyakan isu, kita sentiasa mengalah kepada Negara Kecil sebesar kepala mancis dalam peta.

Baiknya hati "Pejuang MeLAYU" bila bukan sahaja Tanah Berdaulat dilepaskan begitu saja, air pulak kita salurkan pada "Bekas Tanah Air" kita dengan harga yang lebih murah dari air lendir yang keluar dari jubur babi.

Itu harga "Kedaulatan" Tanahair Malaysia.

"Hidup MeLAYU...!!!", "Hidup MeLAYU...!!!", Hidup MeLAYU...!!!"

Aku yakin sorakan sedemikian bakal bergema lagi tahun depan dalam perhimpunan Parti Keris. paling hampir, sorakan yang sama akan kedengaran di Sibu nanti. tunggu dan lihat, tak payah komen. dimana ada perhimpunan Parti Keris, pasti akan ada sorakan sedemikian.

Sastera beb..! kalau nak menulis bab MeLAYU, kena praktik "Ilmu Sastera". baru ada bau Keris lok 7 atau seblas. baru gerombolan iktiraf. pengiktirafan tu pun bukan sebab "Bahasa Sastera" ni cantik, pengiktirafan tu dibagi sedemikian sebab gen MeLAYU ni BANGANG. bukan dia paham pun apa yang tersirat.

Kalau dalam Perhimpunan Agung Gerombolan, kau pakai baju kot ala-ala Mat Saleh orang akan pandang kau semacam, tapi kalau tiba-tiba kau bawak keluar Keris julang tinggi-tinggi lepas tu kau jerit sepenuh hati "Hidup MeLAYU...!!!", "Hidup MeLAYU...!!!", Hidup MeLAYU...!!!", yakin satu tepukan bergemuruh akan kau terima sebagai penghargaan.

Padahal mesej yang kau bagi jelas, baju kot menjulang keris dalam "Bahasa Sastera"nya ialah ''MeLAYU" hidup tapi dijajah.

Puak-puak Parti Keris tak kan faham "konsep" ni. yang dia tau, asal ada Keris, baik kau telanjang bulat pun kau tetap hebat. walaupun pelir kau berseranggah. jangan marah beb... ni "Bahasa Sastera". kena baca sambil sedut rokok daun. Cigar..? pun boleh... tapi nak kena ada Kopi "O"... baru nampak macam "Pelacur MeLAYU Terakhir". tak paham sudah...

Singapura lagi...

Tanah kita dah bagi, bukan bagi, maknanya serah terus, kau ambiklah buat macam Hak Kepala Bapak kau. aku top-up pulak dengan air. Tanah yang kita lepas dari kedaulatan kita tu kita bantu pulak dengan pemberian pasir.

Ada masalah ke dekat situ..? dah tentu tak ada sebab Tanah MeLAYU@Malaysia ni kan luas. paling tidak pun 100 tahun lagi Malaysia akan jadi sebesar Singapura sekarang dan Singapura akan jadi sekecil Malaysia sekarang.

Wilayah Pembangunan Iskandar pun bukan kita tak bagi dekat Singapura. sikit hari lagi, mungkin pelir Perdana Menteri Malaysia pun Negara Jiran boleh kongsi kalau ianya menguntungkan.

Yang herannya para "Pejuang MeLAYU" ni lah yang lepaskan Singapura, lepas dah terlepas, para "Pejuang MeLAYU" ni jugaklah yang dok berkokok mempersoalkan apa yang dah jadi pada MeLAYU di Singapura. tak pasal-pasal orang lain pulak yang salah. kau yang bagi kereta kau dekat orang lain dengan geran yang kau dah tukar nama, bila komponen dalam kereta tu tak berfungsi, kau nak salahkan "tuan baru" kereta tu pulak.

Beb... kereta dia, ikut suka dialah nak bikin macam mana. nak letak spoiler 5 kaki dekat atas bonet ke, nak potong spring sampai tayar rapat dekat MudGuard ke, nak letak Hi-Cam sampai 300' ke, nak pakai ekzos 5inchi ke, nak lenjan dalam selut ke... kau peduli apa..? janggut kau, kau punya suka la nak trim macam mana..!

Kompom MeLAYU tak paham apa aku tulis dekat atas tu.

Beb... nak tanya sikit... Pulau Batu Putih tu kerja Pakatan Rakyat ke..? Anwar Ibrahim ke, Lim Kit Siang ke, Tok Guru yang deal bagi Pulau tu dekat Singapura..? boleh tolong jelas sikit..?

Minggu lepas pulak terbocor lagi 1 kejayaan "Pejuang Bangsa" Malaysia.
Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi menolak dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad yang beliau telah 'menyerahkan' 'dua kawasan yang kaya minyak' kepada Brunei.Dalam kenyataannya lewat petang ini, Abdullah berkata sumber di 'blok L dan M' di Laut China Selatan yang dirujuk oleh Dr Mahathir, kini dikongsi bersama oleh Malaysia dan Brunei di bawah perjanjian wilayah dan komersil yang ditandatangani pada 16 Mac tahun lalu.

Walaupun blok L dan M kini berada di bawah kedaulatan Brunei, tetapi katanya, Malaysia akan dibenarkan mengambil bahagian dalam usaha bersama untuk memajukan pengeluaran minyak dan gas di situ untuk tempoh 40 tahun.

Menurut Abdullah, ia bertujuan untuk menyelesaikan isu sempadan antara kedua negara.
Paham ke tak paham..?

Baca apa kata Dato' Husam Musa Pengerusi Badan Bertindak Menuntut Royalti Kelantan:
Tahniah dan terima kasih kepada Pak Lah yang kali ini bersikap responsive.

Pak Lah memberikan penjelasan terhadap isu tergadainya dua medan minyak milik Sarawak kepada Brunei lewat petang ini, Juma'at, 30 April 2010.

Dari penjelasan ini kita dapat simpulkan;

a. Bukan medan minyak sahaja terlepas, tetapi sempadan negara kini mengecil kerana perairan di mana terletaknya dua medan minyak L dan M kini diiktiraf sebagai milik Brunei. "In a statement today, the former prime minister confirmed that Block L and Block M concessions now belonged to Brunei but...." (Bernama)

“This agreement serves to settle certain overlapping claims that existed in the past which included the area of the concession blocks known before as Block L and Block M.

“Sovereign rights to the resources in this area now belongs to Brunei." Laporan The Star berdasarkan kenyataan akhbar Pak Lah.

b. Cuma Malaysia diizinkan untuk menyertai perkongsian operasi pengeluaran minyak bagi kedua-dua blok itu untuk 40 tahun.

c. Terma ini dipersetujui Kabinet pada 11 Februari 2009. Bermakna PM sekarang juga terlibat dalam keputusan tersebut.

Penjelasan Pak Lah ini tidak mengubah inti berita sebelum ini bahawa kita telah terlepas dua medan minyak sekali gus kepada Brunei dan kini, kita sebenanya terlepas bukan sahaja medan minyak bahkan kedaulatan sempadan laut berkenaan juga untuk selama-lamanya.

Balasan yang diperolehi oleh Malaysia ialah kita boleh menyertai perkongsian operasi berasaskan perniagaan di medan berkenaan untuk selama 40 tahun. Selepas itu, kawasan berkenaan kekal dalam wilayah Brunei.

Bagi Pak Lah dan Kerajaan Malaysia, terlepas kedaulatan wilayah adalah kecil asal dapat merasa seteguk dua minyak dari kawasan yang kita lepaskan. Aduhai!

Dalam kes kawasan pertindihan sumber minyak Malaysia Thailand, negara mengambil ketetapan berbeza iaitu kawasan berkenaan kekal sebagai sebahagian wilayah Malaysia dan hasil minyak dibahagi mengikut peratusan tertentu antara dua negara. Kita tidak melepaskan kedaulatan wilayah kita tetapi kita menggunakan kaedah 'joint development'.

Mengapa susunan yang sama tidak digunakan dalam kes Brunei dan dengan itu kita tidak terlepas wilayah kita?

Atas murah hati kita melepaskan perairan di mana terletaknya dua medan minyak itu, kita mendapat kedaulatan ke atas Limbang.

Soalnya, kini pun Limbang adalah milik kita dan ia sebahagian dari Sarawak. Sungguh pun Brunei ada menuntut haknya ke atas Limbang, dari inti pati perjanjian-perjanjian sebelum ini termasuk apa yang disebut oleh Pak Lah dalam kenyataannya, isu Limbang sudah pun memihak kepada Malaysia.

Bermakna, kita mendapat apa yang sudah menjadi hak kita dan kita terlepas apa yang sepatutnya juga menjadi hak kita.

Nampaknya, kita mengambil jalan mudah dalam perkiraan ini. Apa lagi, Brunei masih secara terbuka menyatakan bahawa tuntutan ke atas Limbang belum digugurkan. Bererti, harapan kita untuk menyelesaikan isu tuntutan Limbang secara tersirat melalui 'pengukuran semula sempadan' berasaskan perjanjian-perjanjian 1920, 1931, 1933 (dua perjanjian berasingan) dan 1939 masih dalam proses sedangkan kedaulatan kita ke atas perairan yang terkandung di dalamnya dua medan minyak yang kaya itu sudah pun terlepas.

Bermakna, Brunei telah mndapat apa yang mereka mau serta merta dan kita menunggu satu tempoh dan proses yang akan memakan masa. Apa akan terjadi jika pendirian kerajaan Brunei atas apa sebab nanti, akan berubah?

Mengikut laporan, Brunei telah pun menganugerahkan konsesi dua medan itu kepada Total dari Perancis dan kedudukan Petronas dalam susun atur perkongsian yang disebut belum dijelaskan.

Akhirnya, bagaimana dengan Sarawak? Adakah kerajaan negeri dirundingi ketika wilayah laut kita ingin dilepaskan bersekali dengan sumber minyaknya?

Jika Pak Lah telah tampil 'menafikan tetapi sebenarnya mengiyakan', adakah PM kini hanya akan berdiam diri?
Macam yang aku cakap tadi... anggaran awal aku, 100 tahun lagi Malaysia akan jadi "sebesar" Singapura sekarang dan Singapura pula 100 tahun lagi akan jadi "sekecil" Malaysia sekarang.tapi kot mana-mana pun Parti Keris tetap akan menyanyi lagu Pakatan Rakyat "Pengkhianat Negara".

Bila aku cuba paham baik-baik, rupanya apa yang Parti Keris tu cakap memang ada betulnya.

"Practically" apa yang diamalkan dalam Keris ialah seni "Putar Roda Gampang". seni "Putar Roda Gampang" terkandung dalam salah 1 ajaran hikmat tertinggi peradaban Bangsa MeLAYU peringkat ke 12 hikmat Serbuk Kari Malaya. korang cari buku "Serbuk Kari Malaya", bukak muka surat 3 - lepas diadun, kacau hingga sebati sehingga adunan menjadi bodoh.

Erti kata lain - kau pakai Baju Melayu kaler merah putih, pergi tengah jalan, menyangkung sambil angkat kaki kiri tinggi-tinggi, berak diatas garisan berkembar. lepas berak tak payah basuh, balik dengan lendir taik di jubur dan baju, kemudian cerita dekat orang kampung, Lee Kuan Yew tak basuh taik dia semalam. pedulikan persoalan kalau ada yang bertanya.

Kalau kau lulus yang ni - lepas PRU-13, kau boleh jadi Presiden UMNO. hujahnya ialah, kalau kau dapat nafikan tanpa prejudis yang kau tak bersetubuh dikahalayak ramai sambil-sambil kau sedang bersetubuh di khalayak ramai. kau memang hebat.

Contoh dah ada. rujuk semua Presiden UMNO sebelum ni.

"Hidup MeLAYU...!!!", "Hidup MeLAYU...!!!", Hidup MeLAYU...!!!".

Singapura makin besar, Brunei makin luas... akan datang - Apa nasib kawasan JDA di sempadan Kelantan - Thailand..?

9 comments:

merbok said...

tu la dianya PEJUANG MELAYU (baca PETUALANG) partai keris kontot, depa bukan kesah pun tanah tergadai kaa apa ka!!

tapi kan bro aku rasa elok bagi jaa terus kawasan minyak tu kat brunei tak payah nak share. bukan apa kalau share pun orang sarawak bukannya boleh merasa duit royalti minyak tu pun. tengok laa pembangunan kat sarawak; jalanraya, ayaq, elektrik memang jauh laa ketinggilan kalau nak banding dgn semenanjung. sarawak banyak gila hasil bumi tapi rakyat?? ah! malaih la nak pikiaq aku rasa elok org sarawak sendiri yang pikiaq. kalau nak terus mundur hampa pangkah la UMCO.. kalau nak perubahan hampa pangkah PR.. bak kata nabil "lu selak la sendiri"

Anonymous said...

ape cerita tanah kat Gua Musang yang diberi kepada saudagar Cina dari Singapura.. Heboh kes kalah saman ari tu senyap pulak sekarang ni.

bagi lah kupasan sikit macam mana bijak pandai PAS pelan-pelan gadai tanah sekitar Gua Musang tu, macam tak ada anak-anak Kelantan yang tak boleh buat kerje tu.

Anak-anak Kelantan ramai yang dah berjaya kat luar Kelantan

tauke budu said...

bangkai tikus boleh tutup.bangkai gajah mana boleh tutop.pas pun serupa juga lah.

Anonymous said...

Bro,
Wa tulis panjang tak pandai..terus tuju pada point..tang fakta singapura terkeluar daripada penubuhan Malaysia tu..tolong tulis sekali lagi melalui fakta sebenar..apa DAP dan apa PAP..kalau x tau rajin sikit cari fakta dari pihak berkecuali atau pakar sejarah tulin (jangan cari dari sumber UMNO mahupun PR)..lu punya fakta belit laa..saja belit atau tak tau?

matkambing said...

ape nak diherankan? semenagnya pemimpin umno yang tak amanah!

Anonymous said...

PAP ke.. DAP ke... Tapi yg memberi adalah UMNO yg melaungkan HIDUP MELAYU! Sapa yg bangang dlm hal nie.. malang sungguh dapat pemimpin yg bangang dan penyokong yg bodoh... sebab kan parti sebangang mana pun pemimpin, penyokong wajib mempertahankannya, hinggap sanggup hidup sehelai sepinggang...

tuan komrad said...

lepaih nih,bleh la bagi malaysia kat bangla plak...

mamak kuty bleh lead maaa..

wakakakakakakkakakak

Anonymous said...

Nyatalah masih ramai yang tak tau fakta sebenar kenapa Singapura terkeluar dari Malaysia..fakta sebenar..bukan belit ..apa itu DAP dan apa itu PAP..

Anonymous said...

sekurang-kurangnya walau pun ko kutuk keris melayu tetap memerintah dan berkuasa dalam pemerintahan!!!!
berbanding parti yang lagi satu nama je melayu tp jadi tunggangan parti bukan melayu pada aku itu lagi hina dan teruk!!!

anda ingat ada parti kononnya islam mengatakan jika bersekongkol dgn parti bukan islam ia akan masuk NERAKA!!!! jadi apa jadi dgn parti islam tu dia sendiri bersekongkol dgn bukan islam tak ke tu sama walaupun ada sebilion alasannya pun ia tetap sama maknanya...

jadi kita MELAYU jgn mengutuk bangsa sendiri la BERFIKIR secara matang dgn otak bukan dengn LUTUT...

pasal p.mentri yang lepas itu adalah kesilapan harap tidak diulang lagi...