"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, January 22, 2009

LEMBU QURBAN BERNILAI RM110K DITAJA OLEH PKNS DAN ANAK SYARIKAT - malaysiakini

Reactions: 
GERAK ( Gerakan Rakyat Anti Korupsi) telah membuat laporan kepada MACC (Malaysia Anti Corruption Commission) tentang kononnya dana awam negeri telah digunakan untuk menaja lembu bagi tujuan qurban Eidul Adha yang lalu. Sebenarnya PKNS serta anak syarikatnya telah menaja lembu-lembu tersebut untuk diagihkan kepada masjid dan surau.

State Funds Not Used, Says Selangor MB


Selangor Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim has denied that he had used state funds to sponsor 46 heads of cattle for meat distribution to constituents of Bandar Tun Razak during Aidiladha last December.

He said the cattle, valued at over RM110,000, were sponsored by subsidiaries and associate companies of Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), which wanted the meat to be distributed to suraus in the constituency.

Khaled is the Member of Parliament of the constituency.

"There is no question of abuse of power and furthermore, it was members of the public who benefited from the effort," he told reporters after chairing the weekly state executive council meeting here today.

He was responding to Gerakan Rakyat Anti-Korupsi (Gerak Malaysia) lodging a report today regarding the matter with the Malaysia Anti-Corruption Commission.

Gerak's chairman, Mohd Nazree Mohd Yunus, among others had alleged that Khalid had used state funds in the matter.

On other matters, Khalid said the state government had set up a special committee, which will be chaired by himself, to closely monitor the employment situation in the state in the wake of the global economic crisis.

He said the committee, which would be made up state executive councillors and union representatives, would meet once a week from Jan 30.

He also said that the state government was informed that the Appeals Court today had upheld an appeal filed by residents of Kampung Sungai Terentang in Rawang which sought to prevent Tenaga Nasional Berhad (TNB) from building transmission towers in their village.

He added that the state government would cooperate with TNB to find alternative sites to erect the towers as they were part of the utility's project to ensure smooth supply of electricty to 6.5 million households.

The project had been delayed by a year because of the court hearing.

BERNAMA
January 21, 2009

8 comments:

##### said...

dakwaan ini mungkin tak sahih sebab tak mungkin Khalid begitu bodoh untuk menggunakan wang haram sebanyak itu untuk tujuan yang baik.

namun biarlah siasatan dijalankan dahulu.kalau Khalid tak salah,dia dan penyokongnya tak perlu merasa risau.

nisha said...

khir toyo cadangkan yang Khalid letak jawatan buat sementara waktu dan selepas selesai siasatan dia boleh sambung semula.

tapi boleh bayangkan tak kalau khir toyo yang disuruh letak jawatan.mesti khir akan bela diri dia dengan bersungguh-sungguh.sama la jugak dengan khalid.dia pun mesti bela diri dia juga.selagi tak dibuktikan bersalah,maka dia masih belum lagi bersalah.

tapi kalau betul bersalah,u better watchout la khalid!

Anonymous said...

Topeng perak,
GERAK telah bergerak mencari mangsa. Bagus, kerana GERAK ditubuhkan mungkin untuk mencuci daki setiap pemimpin yang kotor dengan jenayahnya...?

Tapi ada satu pertanyaan, apakah GERAK hanya bergerak mencari pemimpin kotor cuma dalam parti Pakatan Rakyat saja..?

Bagaimana dengan pemimpin Barisan Nasional, apakah mereka tidak kotor lalu mereka dibiarkan bebas bergerak dengan selesa.

Atau mata pemimpin GERAK sudah buta dan tidak nampak jenayah apa sedang berlaku dalam kepimpinan kerajaan sekarang…?

Kalau anda mengaku tidak nampak maka anda sebagai ahli GERAK memang manusia celaka ! Tapi kalau anda nampak tapi tidak bertindak maka anda dan ahli GERAK memang sial !

Kalau anda bekerja dengan ikhlas dan ingin melakukan sesuatu yang baik jangan ada pilih kasih diantara kawan dan lawan. Salah tetap salah dakwa mereka dimahkamah. Kami akan sokong anda.

Tapi jikalau GERAK bersikap dacing senget sebelah, kumpulan anda pasti kami ditentang…!! Insyaallah!

Sameon said...

Biarlah siasatan dijalankan dalam kes ini. Tunggu sampai dapat tau keputusan, barulah kita bagi tau siapa benar siapa salah... Yang Khir Toyo pun satu. Tak perlulah desak Khalid Ibrahim letak jawatan untuk sementara sehingga selesai kes. Nampak sangat macam beliau dengki atau pun dendam kat Khalid atas kekalahan PRU lepas...

Anonymous said...

KHIR TOYO BODOH!!!!

Cuba cerita sikit siapa yang tutup Litar Batu 3 Shah ALam?.. Lepas tu dia (Lebar Daun) buat projek perumahan besar-besaran (D'Kayangan) kat situ... Cuba check dalam2 sikit syarikat Lebar Daun tu sapa punya?...

Litar Batu 3 tu adalah antara yang tertua di Asia. Banyak nama2 besar penah race kat situ. Dulu situ jugak la budak2 muda nak lepaskan geram main motor/kereta. Semenjak litar tu tutup, Mat Rempit penuh kat Shah Alam.

Gerak tak nak siasat ke???

ediannuar said...

sejak bila kerajaan negeri nak bagi derma korban dikira rasuah??? abis tu yang beli kereta mercedes RM1juta tak pe pulak!!!!

apalah...bangang punya Gerak!

Anonymous said...

GERAK yang dikasihani.....

kalau pakai duit negeri pun untuk buat korban apa salahnya.. ada jugak saham untuk akhirat !!!!... korban tu pun agih2 kat rakyat jugak .. ahli GERAK pun silap2 dapat daging korban tu

nak tunggu duit sendiri buat korban, ntah bilanya..

Sameon said...

Biarlah pihak berkuasa dan SPRM jalankan siasatan dulu. Bila dah terbukti barulah kita boleh bercakap. Sekarang ni kala cakap pun tak guna sebab pembangkang ni, pi mai pi mai, kerajaan juga yang salah. Diorang betul selalu…