"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 15, 2009

Mee Segera, Najib & Sumpah Laknat - malaysiakini

Reactions: 
Baca petikan berita dekat bawah ni yang aku cilok dari [sini].
  • Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata Barisan Nasional (BN) tidak lagi akan meneruskan pendekatan "politik pembangunan mee segera" apabila menghadapi pilihan raya.
  • Timbalan Perdana Menteri berkata projek pembangunan atau pembaharuan akan dirancang seperti biasa mengikut keperluan rakyat dan bukan lagi diluluskan apabila berlangsungnya pilihan raya.
  • "Politik pembangunan "mee segera" (ialah) bila pilihan raya kita nampak traktor masuk...di (pilihan raya kecil Parlimen) Bukit Gantang kita tidak akan buat (begitu) tetapi pembangunan akan tetap dibawa," kata Najib semasa berucap pada majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Taman Kota Jaya, Simpang dekat sini.
Lepas tu korang tilik pulak gambar-gambar dekat bawah ni yang aku ambik pada 20hb. Februari, 2009 dekat kawasan Sungai Tinggi, Bukit Gantang...



Sebenarnya bulan lepas lagi projek menurap jalanraya dah berjalan di kawasan Bukit Gantang dan buktinya ialah 3 gambar dekat atas. tak caya, korang boleh tanya sendiri orang-orang kampung Sungai Tinggi, Bukit Gantang dan kalau nak lebih tepat lagi, cuba tanya atau pergi sendiri dekat Bilik Gerakan Pilihanraya UMNO cawangan Sungai Tinggi Bukit Gantang.

1-0... Pakatan Rakyat 1, Najib 0... awal-awal dah kelentong.

Cerita dari Bukit Gantang...

Aku baru balik dari Bukit Gantang pergi buat survey jentera pilihanraya Bukit Gantang. hari ni aku sempat celah masuk ke 3 Bilik Gerakan Pilihanraya UMNO/BN dalam kawasan Bukit Gantang. ada cerita yang menarik dari ke 3-3 Bilik Gerakan Pilihanraya UMNO/BN. cerita yang sama dari jentera parti yang sama.

Setakat hari ni, UMNO/BN dah bukak lebih kurang 10 (atau lebih) Bilik Gerakan Pilihanraya untuk menghadapi Pilihanraya Kecil Bukit Gantang. tapi sampai hari ni, bajet untuk jentera gerakan pilihanraya masih belum sampai ke Bukit Gantang. kalau ada pun cuma untuk majlis besar-besaran yang melibatkan pimpinan tertinggi UMNO.

Jadiknya buat masa ni jentera-jentera UMNO/BN berada dalam keadaan "kekurangan". tak macam dulu. kalau dulu (sebelum PRU-12 dan 2 PRK sebelum ni), bajet datang mencurah-curah sebulan sebelum hari penamaan calon. tapi sekarang di Bukit Gantang, keluar "duit poket" dulu.

Parah...

Lepas tu aku teringat pulak dekat berita dekat bawah ni yang aku cilok petikannya dari [sini].
  • Umno berjaya dalam permohonannya bagi mengetepikan satu keputusan mahkamah yang dibuat tanpa kehadirannya yang diperoleh sebuah syarikat yang membekalkannya barangan pilihanraya bernilai lebih RM218 juta.
  • Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Ahmad Faizadh Yahaya mengeluarkan perintah itu dengan kos setelah membenarkan permohonan Umno mengetepikan keputusan mahkamah terhadap parti itu pada 17 Julai lepas, mengarahkannya membayar RM218 juta bersama faedah dan kos kepada Elegant Advisory Sdn Bhd.
  • Syarikat itu mengemukakan invois sebanyak RM218,013,475 kepada Abdul Azim untuk pembayaran, dan pada 22 Mei 2004, satu surat dihantar kepadanya tetapi pembayaran masih tidak dibuat.
Kesimpulan yang aku dapat buat lepas aku perhatikan beberapa perkara ialah UMNO/BN sekarang kekurangan sumber kewangan. 5 negeri utama yang menjadi sumber kewangan UMNO/BN tumpas ditangan Pakatan Rakyat dalam PRU-12. jadi UMNO/BN dah kehilangan 1 sumber kewangan yang amat besar yang selalunya diperolahi dari kontrek-kontrek "atas angin".

Aku difahamkan jugak bahawa kesan dari kejatuhaan UMNO/BN di 5 negeri dalam PRU-12, 2 PRK sebelum ni dan jugak Krisis KUDETA di Perak, tokey-tokey atau kantung-kantung besar yang selalunya menaja perbelanjaan UMNO/BN sebelum ni jugak, dah ambik keputusan untuk tidak lagi menaja perbelanjaan UMNO/BN dalam PRK 3 PRK kali ni. dah serik katanya.

Ada yang mengaku dah serik dengan janji-janji "lepas habis PRK, akan dapat balik pulangan", dan ada jugak yang tak berminat untuk menaja sebab tak setuju dengan cara UMNO/BN mengambil alih Kerajaan Negeri Perak dengan cara KUDETA.

Yang menariknya, tokey-tokey atau kantung-kantung besar kemungkinan akan membelanjakan sejumlah wang untuk jentera-jentera pilihanraya Pakatan Rakyat dalam usaha mereka "mengajar" UMNO/BN dan menjatuhkan Najib.

Jadi kedudukan mata sekarang 2-0... Pakatan Rakyat 2, Najib 0... perang belum bermula, awal-awal dah kene "set".

*teringat pulak aku sumpah laknat Najib depan perwakilan UMNO dan jugak di Permatang Pauh...

3 comments:

matcomot said...

memang takde pembangunan segera di bukit gantang..

aku bersekolah di besarkan di sana.tetap sama...mungkin di sungai tinggi sahaja buat jalan baru.

cuba susuri daripada bukit berapit sehingga ke kampung dew,susuri juga jalan bukit gantang melalui sehingga ke sungai petai.

tetap sama.......

dan kedua dua parti masih belum mengerakkan jentera masing masing.

tetap cool kedua dua prti.

jika ke kuala sepetang,jentera BN lebih agressif !!

Anonymous said...

heheh..yg aku perasan, klu ikut jalan lama bkt gantang tu hala ke pdg rengas, klu laju lebih skit, kena saman.. rajin beno polis trafik buat operasi speed trap...itu dulu le..skrg tak tau, dah lama x lalu situ -Neo

Anonymous said...

Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK (MCA chairman Gombak) due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK(MCA Man) came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK(MCA chairman Gombak) is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, I am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia