"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 02, 2009

Perak 48 Jam Dari Sekarang - malaysiakini

Reactions: 
Krisis Perak... apa akan berlaku di negeri Perak 48 jam dari sekarang?

Quot dari malaysiakini - First, the BN government can instruct the police to arrest Perak Pakatan leaders under the Internal Security Act in the next 24 hours, thus making it impossible for the emergency meeting to take place. High on the list of potential detainees would be Sivakumar, Nizar and his exco members.

Terjemahan - KERAjaan UMNO/BN boleh mengeluarkan arahan kepada pihak polis supaya menangkap dan menahan Pimpinan Pakatan Rakyat Perak dibawah akta ISA dalam masa 24 jam. ini memungkinkan supaya Sidang Tergempar DUN dibatalkan serta-merta. antara yang dilihat besar kemungkinan berada dalam senarai ialah Sivakumar (Speaker DUN), Ir Nizar (MB Perak) dan barisan EXCO Pakatan Rakyat.

Quot dari malaysiakini - Secondly, the federal government can declare emergency in Perak to invoke direct federal rule in the state. In such cases, the state will be placed under the National Operations Council. This is not a new phenomenon as the BN federal government had done it previously in Kelantan in 1977, in a situation very similar to Perak today where an incumbent menteri besar refused to leave office.

Terjemahan - KERAjaan Persekutuan boleh mengisytiharkan keadaan DARURAT di Negeri Perak. dalam kes ini, sekiranya berlaku DARURAT di Perak, pemerintahan Negeri Perak akan berpindah kepada Pusat. perkara sebegini pernah dilakukan di Negeri Kelantan sebelum ini pada tahun 1977.

Kalau ikut apa yang berlaku bermula lebih kurang jam 4 petang tadi, hangpa rasa lagu mana?

Rasa-rasanya UMNO/BN akan pakai "kemungkinan" yang pertama atau yang kedua? demi survival kuasa..!

Perak celaru... angkara siapa kalau bukan BANGSAT UMNO/BN..!

13 comments:

noel said...

PENGECUT adalah perkataan yang sinonim dengan UMNO terutamanya di Perak.

1. Tak berani turun padang untuk Pilihanraya - UMNO PENGECUT

2. umno menggunakan cara kebudak-budakkan menghalang persidangan DUN. - UMNO PEGECUT.

Apa hak hampa nak halang WAKIL RAKYAT pilihan rakyat untuk bersidang.
Para WAKIL RAKYAT hanya menjalankan tugas yang diamanahkan oleh rakyat.
Kalau orang perak boleh tidur lena lagie.. aku tak tau nak kata apa la.

Paduka Sultan. Negeri huru hara nie.. mcm mana?
Kenapa berat sebelah?
Macam mana rakyat nak menjunjung kasih kalau mcm nie?

Semoga Allah bersama hamba-hamba Nya yang benar dan mematahkan perancangan munafiqin.

Anonymous said...

UMNO PENGECUT....DALAM SEJARAH MALAYSIA ADA PARTI TAKDA TAMADUN...

Anonymous said...

nie semua angkara sultan yg perasan hebat...sudahlah perasan, dibuat pulak keputusan bengong lagi tak cerdik dgn menyokong parti rasuah.

kalau sultan nak masuk politik, lepaskan jawatan sultan tue, bagi kat raja nazrin atau raja dihilir.

aku pasti...tun salleh abas geling kepala dgn apa yg berlaku kat perak skang nie...mesti dia tak sangka kenapa mentor dia dulu merangkap rakan karib dia boleh buat kerje bodoh dgn tunduk kpd umno yg celaka.

Obama said...

Sultan lebih suka rakyat bersengketa sesama kita.. Sepatutnya Amirul mukmin seperti sultan adalah orang tengah untuk menyelesaikan masalah yang terjadi di negeri sendiri tetapi membiarkan sahaja persengketaan berlaku...

Malu pada Sultan dinegeri lain yang memerhari gelagat Sultan Azlan yang hanya membiarkan Negeri dan Rakyat Huru hara dan bersengketa..

Jundullah said...

YA ALLAH! KAU MUNCULKANLAH KHALIFAHMU YANG AKAN MENCANTAS LEHER-LEHER MUNAFIK YANG BERKELIARAN DI KALANGAN KAMI. WAIMA DIA SEORANG SULTAN, MENTERI,MAHUPUN ULAMA YANG MENJADIKAN DUNIA SEBAGAI PERHIASAN.

YA ALLAH YA MALIK! ANDAI TELAH TIBA DETIK SERUAN JIHAD UNTUK MERUNTUHKAN KEBATHILAN DI BUMI MU INI TELAH NYATA, BERIKAN KEKUATAN KEPADA KAMI PARA LASKARMU UNTUK MEMENGGAL TENGKUK-TENGKUK PEMUKA AGAMA & NUSA.

YA ALLAH, SELAMATKAN KAMI DARI PEMUKA AGAMA "UMNO" YANG TERANG-TERANGAN MEMPERMAINKAN AGAMAMU!

realaduka said...

aku rasa mungkin cara yg pertama

jinbara said...

entah la sama je aku tengok...kita berserah je pada allah biar bala trn kat puak2 ummo nieeee.

Anonymous said...

Peristiwa Mema** kedua akan berlaku
PR akan di buru, dipaku
Pak Lah kata " aku ta tahu,aku kat luar negara"
"Ini semua najib punya angkara,
tapi ta pa kita tubuh suruhanjaya,
ta pun kita masukan dulu dalam penjara,bicara belakang kira, yang pasti ini negeri UMNO yang punya,Raja dah jadi kera sbb ada tanah tapi kerajaan ta da, rakyat huru hara"

Anonymous said...

Semua kekecohan angkara kecelakaan DSAI,Nizar dan melayu PR yg x mahu terima qada & qadar Allah swt bhw mrk telah hilang kuasa,..rela ng huru-hara asalkan UMNO x dpt memerintah dgn tenang,..

Mrk inilah yg dakwa ingin tegakkan keadilan demi rakyat,.. tapi dgn cara menghura-harakan kedamaian rakyat,..

Mrk inilah yg mendakwa mahu tegakkan hukum Allah,... tapi xrela dgn ketentuan Allah,..

Mrk ini sebenarnya "DAJJAL2",.. yg bertopengkan agama dan keadilan

Anonymous said...

wei mangkok..yh umno g kacau perak 2 ape kes..lg la dajal..elok2 PR memerintah yg umno nak kacau ape hal..dah kalah sudah la..

Tok Sidang said...

Aku faham klu Ngeh & Nga yg berdemontrasi berbaring atas jalan mcm babi xpuas hati,..krn DAP lah sebenarnya yg "HILANG KUASA',...

Tapi knapa org melayu spt DS Nizar(bertaraf Ustaz??)sanggup derhaka kpd DYMM Paduka Seri Sultan Perak hya krn hilang jawatan "MB Boneka",..???

Sgt penting rupanya jwtan MB(wpun boneka) kpd seorg yg bernama Nizar Jamaluddin

BENARKAH DIA IKLAS DLM PERJUANGAN,..??

Anonymous said...

Sebenarnya Nizar ni bukan melayu sejati, dia ada darah cina

Sbb tu dia xheran dgn "DERHAKA",.

Sedangkan melayu sebenar sgt sensitif dgn perkataan tu,..

entahlah,..aku agak jer

Anonymous said...

Assalamualaikum fuihh payah bebeno nak masukkan komen teman kat web ni pasal sambutannya menggalakkan..terima kasih pada Topengperak sebab highlightkan tulisan teman pasal jauhar dan teka teki keldainya yang mendapat sambutan dan kritikan daripada tungaklangit ..he he he...baiklah apa tajuk kita hari ini yea....baiklah kita cerita pasal negeri perak yang tengah bercelaru ni...salah siapa..?Di dalam kitab tafsir (Fi Zilal Al Quran)karangan Syeikh Al-Allamah Syed Qutb ada menerangkan bagaimana suatu keadaan huru hara pernah berlaku di Mesir pada zaman pemerintahan Firaun apabila dia mengisytiharkan diri nya sebagai tuhan sebagaimana Firman Allah taala yang menceritakan kebiadaban Firaun:
قال لئن اتخذت الها غيري لأجعلنك من المسجونين
Ertinya :
(Berkata Firaun dengan bongkaknya)Sekiranya kamu mengambil tuhan yang selain daripada aku maka aku akan memasukkan kamu ke dalam penjara.dan firman Allah lagi di dalam menceritakan kebiadaban Firaun:
قال ءامنتم له قبل أن ءاذن لكم إته لكبيركم الذي علمكم السحر فلأقطعن أيديكم وأرجلكم من خلاف ولأصلبنكم في جذوع النخل ولتعلمن أينا أشد عذابا وأبقى
Ertinya :
Adakah kamu wahai ahli sihir sekalian..beriman dengannya(Musa)sebelum aku izinkan?Dia(Musa) adalah orang yang pandai ilmu sihir..maka jika kamu mengikutinya (Musa) akan aku potong tanganmu dan kakimu secara bersilang dan pasti aku akan menyalibmu ke batang kurma dan ketika itu kamu akan tahu siapa yang lebih kuat dan keras siksaannya.Mengikut fadhilatus Syeikh Syed Qutb kedua-dua ayat di atas jelas menceritakan bagaimana biadabnya Firaun di dalam mengekalkan kekuasaannya dan terus menerus menentang rasul utusan Allah iaitu nabi Musa a.s dengan mengugut pada ayat yang pertama tadi dengan hukuman penjara kepada sesiapa yang ingkar dengan perintahnya.Menurut Fadhilatus Syeikh Syed Qutb Firaun terpaksa menggunakan kekerasan kerana beliau tidak mampu berhujah dengan nabi Musa a.s di dalam mempertahankan ketuhanannya di hadapan rakyat jelatanya apabila Nabi Musa a.s mengeluarkan hujah-hujah yang menampakkan kebenaran dakwah baginda..Apabila Nabi Musa a.s menguatkan lagi bukti kerasulannya dengan menunjukkan mukjizat yang Allah berikan padanya iaitu menukarkan tongkatnya menjadi ular..maka kata Firaun nabi Musa a.s adalah tukang sihir yang paling besar..ini dapat diketahui pada ayat yang kedua apabila Firaun mengumpulkan sebanyak-banyaknya ahli sihir yang pandai melakukan sihir untuk berlawan dengan nabi Musa a.s Mengikut riwayat Imam Ibnu Kathir jumlah ahli sihir Firaun mencecah hingga puluhan ribu..dikerahkan untuk melawan Nabi musa yang hanya ditemani oleh saudaranya Nabi Harun a.s maknanya Firaun menggunakan seluruh jentera kerajaannya dari jabatan tukang sihir negara..untuk melawan Nabi Musa a.s dan saudaranya Nabi Harun..cuba la bayangkan punya la takutnya firaun..Apabila berlaku perlawanan antara tukang sihir dan Nabi Musa a.s Allah taala telah menunjukkan kekuasaannya yang maha agung di mana tongkat nabi Musa a.s telah berubah menjadi ular yang paling besar dan menelan puluhan ribu ular yang dijelmakan oleh ahli sihir Firaun.Syeikh Syed Qutb menerangkan alangkah takjubnya para tukang sihir dengan kekuasaan Allah itu kerana mereka yang dikerahkan untuk melawan nabi musa ini adalah tukang sihir berjawatan tetap dan berpengalaman malah kesemua mereka adalah yang pakar(atau profesional)bukannya berjawatan sandaran atau kontrak (tempoh percubaan)sementara..Bila sahaja mereka melihat kejadian tongkat mereka yang bertukar menjadi ular telah ditelan oleh tongkat Nabi Musa a.s yang Allah tukarkan mennjadi ular yang paling besar dan mengerikan dan menelan ular-ular ahli sihir itu maka ahli shir semuanya menjadi gerun dan percaya bahawa apa yang ditunjukkan oleh mukjizat nabi Musa itu bukan sihir yang biasa..tetapi adalah datangnya dari suatu kuasa yang besar..lalu mereka sujud kepada Allah..bertaubat dan memohon keampunan sambil berkata :
أمنا برب العالمين. برب موسى وهارون.
Ertinya :
Kami beriman dengan tuhan sekelian alam .Dengan tuhan kepada Musa dan Harun.
Apabila firaun melihat perkara itu bagaimana kebangkitan gelombang rakyatnya daripada golongan kakitangan kerajaan dari jabatan tukang sihir negara pun sudah menyokong Nabi Musa dan Nabi Harun dengan menyatakan keimanan mereka kepada Allah tuhan yang sebenarnya ..maka berlakulah dialog di dalam ayat yang kedua tadi iaitu firaun mengugut akan memotong tangan dan kaki sekelian tukang sihir dan menyalib mereka sekiranya mereka enggan kembali kepada agama asal mereka iaitu menyembah dirinya yang diangkat sebagai tuhan...sungguh kejamnya firaun apabila melakukan kekerasan terhadap tukang-tukang sihir yang telah beriman..dan tidak mahu menukar keimanan itu dengan harga yang murah..akhirnya syahidlah mereka dengan keimanan mereka di dalam kematian yang cukup memilukan.namun kata Imam Ibnu Kathir ketika mereka dipotong tangan dan di salib itu Allah mengambarkan kepada mereka tempat tinggal mereka di dalam syurga yang penuh nikmat sebagai balasan di atas kesabaran mereka di dunia.
Begitulah kebiadaban firaun yang Allah gelarkan dia sebagai Thogut iaitu pelampau..dan inilah pelampau sebenarnya apabila menzalimi dan menyakiti makhluk yang lain atas dasar ingin mengekalkan kekuasaan.Oleh itu kepada pemimpin-pemimpin Umno dan penyokong-penyokong Umno..tolonglah jangan menimbulkan huru -hara di Perak ini dan menjadikannya sebagai alasan untuk menganiayai orang lain...hormatilah hak rakyat tiada sesiapa yang nakkan negeri ini kucar -kacir..ingatlah Allah taala berkuasa di atas segala sesuatu....Huru -hara yang berlaku sekarang ini adalah berpunca dari kalian juga...yang merampas kuasa di bumi Perak...
Akhirnya jangan jadi macam satu cerita arab Badwi( orang Asli)di Mesir yang suatu hari dia dalam perjalanan ke pasar..di tengah perjalanan dia sakit perut nak tercirit..lalu bertinggunglah dia di tengah jalan tanpa mencari tempat yang sesuai untuk melepaskan beraknya...maklum sahajalah mereka ni tiada peraturan..dalam perjalanan balik daripada pasar dia menggunakan jalan yang sama...dan apabila sampai ditengah jalan dia terpijak najis yang cukup menjijikkan..cair pekat kuning dan berbau...sungguh meloyakan...bukan main lagi dia memaki hamun siapa yang berak di tengah jalan itu...dengan katanya...aku sumpah dan melaknat manusia yang membuang najisnya merata-rata..sambil mengangkat tangannya dan berdoa: Ya Allah..aku adalah hambamu yang teraniaya kakiku dicemari oleh najis manusia yang tidak bertanggungjawab ya Allah..kau robekkanlah punggung si pemberak yang tidak bertanggungjawab ini.Lalu setelah membasuh najis itu dia pun meneruskan perjalanannya..di tengah perjalanan pulang tiba-tiba dia diserang oleh sekumpulan perompak dan orang Badwi ini melawan dan akhirnya berakhir dengan dia ditikam dari belakang di punggungnya ketika menonggeng bergelut dengan seorang lagi anggota perompak..tersungkur orang Badwi ni tadi sambil memikirkan nasibnya...tiba-tiba barulah dia teringat...najis cirit yang dipijaknya tadi adalah najisnya sendiri dan doa orang yang dizalimi itu memang makbul masalahnya dia telah mendoakan kehancuran kepada dirinya sendiri apabila menyedari dialah manusia yang tidak bertanggungjawab itu yang berak merata-rata kah-kah,kahak..kui..kui Jadi kepada orang Umno janganlah jadi macam orang Badwi ni dah berak merata-rata marah pulak sapa yang berak.. Macam kome la ye dah kome huru harakan bumi Perak marah pulak kat orang lain haaa...kah kah kahakahak kan bodoh namanya tuuuu kah kah kah(El Azhar ex Student 93-98)El Zagazig