"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 02, 2009

UMNO Kecut..! TUTUP Jangan Tak TUTUP..!

Reactions: 
kemaskini 4.20pm Dalam tindakan mengejut untuk menggagalkan sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dirancang esok, kompleks pentadbiran negeri yang menempatkan dewan itu akan ditutup esok.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh bahagian khidmat pengurusan, Bangunan Perak Darul Ridzuan di Jalan Bukit Gantang Wahab akan ditutup.

perak state assembly building closed on 3rd march 2009 notice 020309Kakitangan yang menetapkan temujanji di bangunan tersebut esok diarah membatalkannya.

Notis tanpa tandatangan itu dari pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) menggunakan logo rasmi kerajaan negeri.

Terdahulu, seorang exco kerajaan BN Perak ingin Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dewan itu berhubung dakwaan salah laku V Sivakumar.

Notis yang mengandungi laporan salah guna kuasa oleh Speaker, menghina DUN serta tidak taat setia kepada titah Sultan Perak itu diserahkan kepada setiausaha Speaker, A Basu di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan pada 11 pagi.

Mohd Zahir Abdul Khalid berkata notis itu juga berkaitan tindakan Speaker menggantung dan melarang Menteri Besar Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam exco kerajaan negeri menghadiri persidangan DUN, lapor Bernama.

Tindakan ini dipercayai sebagai reaksi balas terhadap usaha Speaker memanggiil sidang tergempar DUN jam 10 pagi esok bagi membahaskan usul-usul undi percaya terhadap Datuk Seri Mohamad Nizar Jamamaluddin, yang ditumbangkan oleh BN, dan membubarkan dewan.

Semalam, Setiausaha DUN Abdullah Antong Sabri berkata cadangan Speaker untuk memanggil sidang tergempar itu tidak sah.

Ia tidak boleh diadakan dengan tidak mendapat perkenan Sultan Perak berdasarkan perintah tetap dewan serta undang-undang tubuh kerajaan negeri, tambahnya.

Sivakumar mingggu lalu dilaporkan berkata sidang tergempar itu tidak memerlukan perkenan baginda terlebih dahulu kerana notis 14 hari hanya perlu dikeluarkan dalam keadaan DUN bersidang biasa dan bukannya untuk sidang tergempar.

Semalam, beliau bertegas akan tetap meneruskan sidang tergempar itu - melanjutkan lagi krisis peralihan kuasa di negeri itu yang berlarutan kira-kira sebulan.

Kerajaan BN juga akan memohon perintah injunksi daripada mahkamah bagi menghalang sidang tergempar itu.

-malaysiakini

18 comments:

Anonymous said...

jenis org yg tak dak teloq camtu la...

Sniper said...

Huh! taktik tahap cipan pun depa nak pakai! dah abis taktik lain kot?

Anonymous said...

betul...berani didepan polis dan bpr....perhhhh...pergunakan raja.
tak ada ekor.....tak berani buat pemimpin umno...oiiiii...kau buat malu aku ler....oiiiiii....bangang....aku dok kena kutuk .....bangangggggggg...banganggg

Anonymous said...

Apa pun korang mengata pasal puak2 UMNO ni, depa macam la pedulik! Janji still pegang kuasa...

Depa nak langgar law pun OK...org2 PR kan sibuk nak main politik cara baik...

mat um said...

Kah kah kah...kita tengok sapa yg kena. Kome ingat kome boleh buat persidangan ye.. kome lupe yg kunci dewan tu mamak zam alkazam yg pegang..
kah kah kah..memang kami AMNO ni semua pengecut, bacul dan mangkuk hayun, tapi apa kami pedulik.. yg penting rancangan kome gagal..kami memang takde maruah..lantak le apa kome nak kata..barua2 kami byk yg kerja dlm kerajaan negeri Perak tu,maklum le kami dah merintah 50 tahun kan..Sultan pun kami derhaka, inikan pulak rakyat..kah kah

Anonymous said...

ni keroje mamak ......bacul dan pencacai najis umno....boleh la lpas ni kita report kat tv3suku pasal diorang tutup dewan...sama la cam kes tutup dewan tadika kan???...

kalo dah takde telor tu.ngaku je la....jangan letak kat dalam poket

n said...

telor2 mereka sudah pecah ke? hahaha..

Anonymous said...

telor2 mereka telah direbus dan dibuat kari oleh mamak zambry untuk dihidangkan kepada para pelanggan...(sumber dari persatuan kedai makan mamak semalaysia)

hish..tak kehingin aku.....

Anonymous said...

mat zahir celaka tu tak blk kmtg ke...umah diaa betoi2 dekat ngan umah aku...

Anonymous said...

budus cam babi kurap juak2 UMenatangNO nih, awat hang takut sangat? mana pemuda UMenatangNO yg koya kuat sapa buleh masuk dale parlimen weh, guane gamok? memey celako tahap jubor itik najis tong rosak nih. celako UMenatangNO nih weh. maghilah kita samo2 wat semaye hajat biar hancur lebur UMenatangNo ni....

Lada said...

Biarkan depa...
Bukan senang nak cari idea buat benda bodoh mcm tu..
Biarkan.. lepas ni kita tengok lagi perkara bodoh yg depa nak buat, lepas tu kita pakat dok gelak beramai-ramai...

Jundullah said...

Ini kecik punya hal... Kalau deme nak, rumah aku ni pun aku izinkan buat Sidang DUN. Bumi Allah ni besar yeop, tara mana depa nak sekat?

Anonymous said...

Kata boleh buat sidang kat mana mana pun tak mesti kat bangunan SUK tuhhh...Apa kata buat kat kedai zamri ( mamak laaa)kakakakakaakaa....lawak antarabangsa abad ini....atau stadium boleh muat 100,000 pemerhati ermmmmm idea tuhh

jinbara said...

puak ummo nie bkn x ada telur beb diorng tukar telur pki telur ayam..tu yg tkt sangat...

Anonymous said...

Salam sahabat, siapa ada simpan pasai buku Omardin, kalu tak silap aku terbitan awai tahun 80an. Lepas tu buka satu2 kat blog.

Anonymous said...

apa susah,padang ipoh kan luas

Anonymous said...

Bodoh..

UMNO bukan kecut tapi wakil PR memang bodoh..

Gile kuasa... Tak sedar diri.

Pegi dah...

Ade ke buat sidang bawah pokok.. memalukan betul..

Tiada tamdun...

dewi said...

sudah-sudahlah...ish! masyarakat monyet dan kera sahaja yang bermesyuarat di bawah pokok...

bawa-bawalah berpijak dibumi yang nyata..tak usahlah membiarkan diri diperalatkan

selama hari ni di bawah kerajaan BN anak isteri tak makan ke? anak isteri tak bersekolah ke? atau kome yang kaki ponteng tak pergi sekolah..sekolah sampai darjah tiga jer..darjah enam..tingkatan tiga..tingkatan lima pun tak lepas..tu pasal tak tahu peraturan..tapi apa nak herankan pulak..undang-undang Allah pun kome langgar..inikan pulak undang-undang negeri atau undang-undang negara..

boleh belah...baru pegang kuasa setahun dah jadi kaduk naik junjung..lebih sudu dari kuah..macam tikus jatuh dalam tepung..kera mendapat bunga..PR boleh memertabatkan bangsa Melayu ke? Berusaha untuk meninggikan syiar Islam ke? menghancurkan lagi ada..bertambah biadap dan kurang ajar dari hari ke hari...ajak pulak bangsa lain kurang ajar dan biadap kepada sultan sendiri..

tak ada akai..

meluat dan muak..tgk gelagat mengkome..koboi bukan koboi..red indian bukan red indian..