"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 01, 2009

Sultanku...jangan salah pilih kawan

Semasa dahulu, saya bangga betul dengan Sultan Azlan Shah. Saya membaca sejarah hidupnya di dalam Dewan Siswa. Kala itu, usia saya masih muda. Saya bangga punya sultan yang cerdik dan terpelajar. Saya juga bangga keran Sultan Azlan Shah sanggup mengambil seorang anak kebanyakan sebagai suri hidupnya, seorang guru sekolah bernama Bainun.

Itu dululah…kini, lain sudah rasanya. Rasa hormat sudah makin menipis, diganti rasa mual dan meluat. Yang musykilnya, perasaan meluat itu sebenarnya lebih layak saya tempekkan kepada muka Najib Monggolia...eh, Najib Razak. Tapi, dek kerana Sultan Azlan sendiri sanggup menempekkan muka Najib Monggolia...eh, Najib Razak di istana, sanggup mengenepikan penasihat sebenar iaitu MB Nizar, maka kemeluatan saya berjangkit pula ke bawah duli tuanku...

Itulah, para sultan dan pembesar negara pun kena belajar hadis nabi. Jangan asyik belajar hingga ke luar negeri, dapat degree sampai PhD, tapi buta agama sendiri. Walhal, esok-esok mereka akan jadi ketua agama. Ketua agama apakebendenya, mengaji al-Quran pun salah tajwid dan herot makhrajnya!

Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah berpesan, pilihlah kawan! Orang yang berkawan dengan penjual minyak wangi tak sama dengan orang yang bergeng dengan tukang besi. Seorang dapat bau wangi, sorang lagi dapat tempias api besi. Mana sama.

Sultan Azlah Shah saya ibaratkan tersalah memilih kawan. Kawan dia dah baik sangat, MB Nizar...seorang penjual minyak atar yang terkenal. Kebaikannya merata-rata dijaja orang. Tak ada sedikit pun pernah kita dengar, MB Nizar pegi rampas anak bini orang, pegi letup anak dara orang dengan C4 atau C5, pegi ambik komisen berjuta-juta, pegi beli helikopter tak ikut prosedur, pegi beli kapal selam second hand, pegi beli kapal perang sudah usia 25 tahun, pegi ajak orang masuk parti dengan upah berjuta dan macam-macam cerita yang tak best didengar.

Baca lagi dekat [sini].

4 comments:

Anonymous said...

1. Itu bukti dia seorang yang angkuh, riak, sombong, dan bengap serta dah kena bodohkan!
2. Itu juga bukti Mahathir sudah tersalah pilih backupnya.
3. Itu juga bukti dia punya banyak duit dari komisyen beli kapal selam dan kapal terbang.
4. Itu juga bukti dia adalah bapak perasuah.
5. Itu juga bukti dia lidah bercabang. Sesekali kata "yes", lepas tu "no".
6. Itu juga bukti dia tidak layak jadi PM>

Anonymous said...

elehhhh....bila saja kena kritik tak boleh terima.....pi balik belajarlaaaa ilmu kira-kira......kalau 3 kurang takkanlaaa masih tak kurang...kenalah hadapi realiti bukan asyik dengan fantasi saje.....patutnya pikirlah macamana nak hadapi masalah rakyat..nitak .. asyik-asyik nak pikir kuasa....mulalah nak tuduh yang bukan-bukan....pas dap pkr ada hutang janji pru12 yang belum tunai lagiiii....adakah ini bala kerana mungkir janji???

Anonymous said...

hoi bodoh,..nizar tu boneka,..xfaham2 ke?

Anonymous said...

Nizar 2 la ciri2 pemimpin Islam..bukan mcm najib..bapa rasuah..bapa pembelit..org tua2 ckp klu jpe ular atau India baik bunuh India..sebab india lg pembelit dr ular..sekarang dah tukar..klu jpe ular n najib baik bunuh najib ..nescaye rasuah dpt di tangani...