"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 22, 2009

TBH: Suruhanjaya Di Raja Ditubuhkan...

Reactions: 
Keputusan rasmi mengenai penubuhan Suruhanjaya Di Raja bagi menyiasat secara bebas punca kematian Teoh Beng Hock telah diumumkan oleh Datuk Najib dalam satu sidang media khas di pejabat PM di Putrajaya menyebut:

1) Kementerian Dalam Negeri dan polis diarahkan menyelesaikan siasatan secepat mungkin dan laporan siasatan tersebut, yang sedang berjalan, akan diumumkan.

2) satu inkues atau siasatan awam yang diketuai oleh seorang majistret untuk menentukan punca kematian Teoh.

3) menubuhkan suruhanjaya diraja dengan bidang kuasa khas untuk menilai kaedah soal siasat yang diguna pakai oleh SPRM dan menentukan sama ada pernah berlaku pencabulan hak asasi manusia sewaktu Teoh disiasat mulai petang 15 Jun hingga awal pagi esoknya.

Sumber - PRO REFORM

10 comments:

Tungaklangit said...

Salam sdr TP yang dikasihi

lihatlah bagaimana telusnya kepimpinan BN dalam menangani sesuatu isu bagi menolak tohmahan dan fitnah PR yang membuat pelbagai dakwaan dan tohmahan sebelum sesuatu siasatan diselesaikan...

kepada mereka yang faham tak apa... tapi kepada mereka yang tak faham ... meh sini nak saya terangkan ...

dengan adanya ikues awam ini yang mana ianya memang bukan perkara baru dalam perundangan kita ialah untuk emncari sebab kematian TBH dan siasatan ini akan diketaui oleh seorang majistret...

suruhanjaya diraja pula untuk melihat prosedur soal siasat yang dilakukan oleh SPRM itu mengikut prosedur atau tidak dan tindakan akan diambil bila berlaku salah laku...

lepas ni janganlah buat citer macam2 tuduh sana tuduh sini... tunggu sahaja hasil yang akan diperolehi ...

tapi janganlah pulak masing2 pakat kata suruhanjaya diraja dan inkues awam dipengaruhi oleh kerajaan...

mari kita lihat siapa yang akan kena dalam kes ini...

salam

matstimketum said...

jangan jadi macam suruhanjaya yang menyiasat hakim korek, korek, korek udah ler, habok pun tarak. tak berani nak ambil tindakan, mana ada ketelusannya. projek tipu rakyat malaysia lagi.pencacai ubn usah dok pertahan tidakan kerajaan yang menipu rakyat ler!

Anonymous said...

Ada le 2 lagi pegawai ni yg terpaksa dikambing hitamkan..

Anak Lawin Papulut said...

Telus ke Tungak...jangan dok buat lawak...apa cerita kat Suruhanjaya kes pita linggam?..telus ke Tungak.....

Apa cerita Kuhan....??? telus ke Tungak...jangan dok nadikan kebenaran

jangan dok perbodohkan semua pembaca kat sini.....kalau setakat enkuis saja mana cukup...sedangkan hakim sendiri pun boleh dirasuah inikan pulak seorang majistret...

laporan tun syed aidit telah membuktikan bahawa hakim di malaysia boleh dirasuah oleh...dah terbukti pun

suruhanjaya diraja pula ditubuhkan secara ad hoc dengan memegang amanah perlantikan DYMM Yang Dipertuan Agung.....ianya berfungsi seperti atau seolah-olah tribunal dan mempunyai kuasa yang lebih meluas serta boleh memerintah atau memanggil saksi atau siapa yang terlibat seperti dalam kes Pita Linggam...jika kerajaan telus tubuhkan sajalah suruhan jaya nie...(kuasanya lebih besar dan menyeluruh)

sekarang kejatuhan umno dan bn ialah krisis keyakinan rakyat terhadap akauntibiliti ....ianya sangat sukar dipulihkan....jika nak pulihkan kerajaan perlu berubah...

tiada pendakwaan terpilih....

telus dalam pengiraan dan pengurusan wang ,yang dikatakan wang milik rakyat(lihat aje laporan Ketua audit Negara tahun lepas,pemutar skru pun harga ratus-ratus)

kalau nak tau lagi dulu ade sau suruhanjaya penambahbaikan PDRM dari segi pengurusan,dan gaji...maklumlah pdrm sering kali dikaitkan dengan rasuah dan pelbagai salah laku....jadi tujuan penubuhan suruhanjaya ini memang perlu....

krisis keyakinan rakyat sukar dipulihkan...wlaupun apa pun alasan yang diberikan ia sukar diyakini oleh rakyat

CUPING MERAH said...

dah kena desak dengan rakyat baru sebuk pemimpin umngok nak tubuh suruhanjaya diraja...kononnya telus..klau tk buat bodoh jee..

Tungaklangit said...

salam saudara yang dikasihi semua

jenis manusia apakah kamu semua.???

selepas mendesak ditubuhkan badan siasatan bebas kini kamu kutuk pula badan yang ditubuhkan dengan mengatakan mereka tidak akan bebas menyiasat???

siapakah yang adil dalam fikiran kamu???

kepimpinan pas yang sampai sekarang tidak berani membuat fatwa mengenai tindakan nizar dalam kes memegang lilin tu???

sudahlah!!!

jadilah manusia yang bersangka baik....

manusia macam kamu semua tidak boleh mendatangkan untung kepada kemajuan hidup manusia dalam dunia ini...

hanya tahu mengkritik dan menyalahkan orang lain aje....

apakah sumbangan kamu dalam hal ini... mengutuk dan menyalahkan orang ... begitu ke????

cuba diamkan mulut dan jari2 kamu dan tunggu hasil siasatan tu... lagi pun yang kamu sibuk2 kematian seorang ni kenapa ???

banyak lagi kematian orang Islam yang memerlukan pembelaan dari segi kewangan dan bantuan kemudahan asas sepeninggalan mereka yang pergi... tapi ada pun yang bangun membela golongan ini...

mengapa teoh beng hock????

gelong gajah said...

ishhh tungaklangit ..kamu mai dari afrika ka ? pasang lilin tu akidah ke ? ada nizar berdiri anguk anguk depan tok pekong ke ?
Elok kamu pi tanya tok peti UBN atau pun khalifah hadari kamu tu yang pernah kalong bunga di patung askar ( tugu negara ) yang dah sah di fatwa kan Haram oleh semua tok peti tanah melayu.

Baba said...

aku xpandai tp aku nak tanya ada beza x antara majistret dgn hakim pencen? setahu aku la majistret masih lg penjawat awam yg belum masuk di bawah judiciary, tp masih bawah kuasa eksekutif...boleh ka jln kerja dgn baik dan tanpa tekanan? kalau salah tlg betulkan la yer....

Baba said...

kwn aku br bgtau magistret bwh judiciary..kira aku buat pembetulan sendiri la....tp aku berpendapat baik lantik hakim pencen ketuai suruhanjaya, mcm kes mata lebam DSAI dulu...polis siasat polis xjumpa...bleh kt suruhanjaya sat ja dh jmpa rahim nor...

Anonymous said...

Hidup sprm, hidup umno, hidup rasuah