"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 08, 2009

N-31 Bagan Pinang: UMNO/Beer eNd Rompak Peneroka Felda..!

Reactions: 
Parti KeADILan Rakyat bersama jenteranya di Bagan Pinang lewat petang semalam berjaya mendedahkan wajah sebenar perasuah yang terpalit pada peribadi Isa Samad dan kepimpinan UMNO negeri Negeri Sembilan.
Testimonial Pertama daripada Encik Saparudin Mohd. Yasin (70), Peneroka Felda Sendayan Generasi Pertama menjelaskan, lebih 80 keluarga sebenarnya tidak bersetuju dengan rundingan tertutup antara broker tanah dan JKKK yang juga pemimpin UMNO tempatan.

Namun, tanah rakyat tetap dirampas secara profesional.
  • “Saya kata mereka rampas tanah kami di Felda. Kalau kami tak beri (jual), mereka tetap ambil (membeli secara paksaan) dengan menggunakan Akta Pengambilan Tanah, itu rompak namanya… perompak itu UMNO.”
  • “UMNO (kerajaan) sanggup rampas tanah kami, guna Akta Pengambilan Tanah… dua ekar tanah kita dijual dengan harga RM3 sekaki, tapi kerajaan paksa kita beli semula tanah itu dengan harga RM4 sekaki.”
  • “Bila Mohamad Hassan jadi Menteri Besar, dia tawar pakej yang lebih baik… (seperti) tanah dibeli dalam lot-lot tertentu. Apabila kita pergi lihat sendiri tanah-tanah lot itu, ada yang di paya, ada di hutan dan ada di atas jalan. Tanah asalnya sudah tidak ada, sebab Mohamad Hassan dan Isa Samad telah rompak.”
Beliau mengatakan bahawa 2 ekar tanahnya sudah dbeli semula dengan harga RM34, 000, tetapi beliau dihalang mengutip hasil pertanian di tanah Felda mllik keluarganya sendiri.
Testimonial kedua daripada Encik Thinshem (54), seorang peneroka Felda Sendayan berbangsa India mendakwa Isa Samad sendiri turun memaksa penduduk di Feldanya menjual tanah, pada tahun 1996.
  • “Berpuluh tahun tanah jadi milik rakyat, satu sen pun tarif harga tanah tidak naik. Tetapi, apabila PKNS mengambil tanah itu, tiba-tiba sahaja ianya menjadi begitu mahal.”
  • “Selama 10 tahun tersebut juga, rakyat tidak mendapat apa-apa hasil. Semuanya dikaut oleh pemaju.”
Beliau juga mencabar untuk berdebat secara terbuka dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak – Adakah Felda itu untuk manfaat rakyat atau kroni-kroni UMNO?

Tegasnya lagi, lebih 40 tahun rakyat Felda amat untuk sukar mendapatkan semula tanah Felda, tetapi warga asing dan penduduk luar dengan mudah sahaja dapat memiliki tanah tersebut kerana ada wang dan boleh melakukan rasuah.
Testimonial ketiga daripada Hj. Mokhtar Maidin (82) dari Felda LBJ pula menyifatkan Isa Samad dan Mohamad Hassan sebagai pengkhianat rakyat.

Beliau yang juga bekas pemimpin UMNO tempatan berasa kecewa dengan sikap rasuah dan pentingkan diri beberapa kroni-kroni Isa Samad.

Beliau juga menasihatkan rakyat di Bagan Pinang agar menolak Isa Samad kerana Isa Samad ialah seorang perasuah serta banyak menjual tanah-tanah milikan rakyat kepada kroni-kroni UMNO.

Beliau yang baru sahaja menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyeru orang-orang Melayu meninggalkan UMNO kerana parti itu mengutamakan kroni dari kepentingan rakyat.

Berdasarkan beberapa testimonial rakyat malang di Felda Sendayan dan LBJ, sudah tentu menggamit perhatian pengundi Bagan Pinang untuk tidak lagi mengundi Isa.

Jika Isa sewaktu di gigi kekuasaan Menteri Besar dahulu pun, sanggup mengkhianati harapan dan tanah rakyat, tidak mustahil selepas terpilih menjadi Adun Bagan Pinang atau mungkin Menteri Besar kelak; menjadikan Isa kembali rakus mengamalkan kronisme dan rasuah sebagaimana sebelum ini.

Ditanya sama ada beliau mendapat duit raya Felda baru-baru ini, Mokhtar menjelaskan bahawa duit raya Idulfitri yang diumumkan Perdana Menteri tersebut suatu pembohongan belaka.

Suara rakyat kedua-dua Felda sudah kedengaran mengkritik peribadi Isa Samad yang dipalitkan rasuah. pengundi N31 diseru menolak Isa Samad kerana rasuah demi memastikan kesejahteraan dan kualiti hidup rakyat kian berubah bersama Pakatan Rakyat.

Melalui pendedahan PKR dan peneroka-peneroka yang jelas nyata dianiaya ini, PAS menyerahkan kepada rakyat di Bagan Pinang ini menilai siapakah pemimpin yang mereka mahukan, sama ada pemimpin yang membela rakyat atau mencekik duit rakyat.

15 comments:

Anonymous said...

Pemimpin2 umno sekarang memang sial-sial belaka. memang dari dahulu hingga sekarang kerja dia menjual semua tanah rakyat. Bukan saje di Bagan Pinang. Di Penang dahulu pun TKM mereka Brahim Saad sial tu menbeli tanah orang kampung pada harga RM1.50 sekaki lepas 5 tahun harga dah jadi RM15 sekaki. Sedih aku tengok. kawasan itu didirikan rumah semi detached dengan harga 1/2 juta sekarang.


So kau orang tengok betapa durjananya pemimpin umno sial melakukan tindakan kejam pada rakyat. Aku rasa penyokong umno hendaklah insaf kerana pemimpin mereka tidak akan berubah sampai bila2 sampailah dunia ini kiamat.

perompak harta rakyat said...

Posting terbaik dari Topeng Perak setakat ni. Sepatutnya Beer End tak layak dapat walau satu undi pun dari rakyat kalau diorang semua tahu infomasi yang dipaparkan kat depan mata aku sekarang ni

Anonymous said...

Sekembali Isa Samad menerajui UMNO, penduduk Bagan Pinang akan terus diperlakukan seperti hamba yg langsung tidak diberikan peluang menyuarakan pandangan sendiri.berapa byk lagi kita nk lihat masyarakat melayu,cina,india (rakyat) ditipu,digunakan oleh UMNO untuk meraih aset-aset rakyat yg diamabil tanpa sedar.kepada penduduk bagan pinang mungkin anda masih belum merasa ditindas,ditipu atau ibubapa anda anda sendiri dipermainkan oleh UMNO semasa anda tidak berada di kampung halaman sendiri.mereka - mereka yg ditindas tidak mampu bersuara hanya mampu mengeluh dan mengiakan apa yg dikatakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO.

berapa byk lagi kita akan lihat tanah-tanah org tua kita akan tergadai???berapa byk lagi kita mahu melihat pemimpin UMNO mempermainkan org tua kita???mungkin sekarang anda semua masih belum merasai keluarga@saudara mara terdekat anda ditindas bulat2 oleh pemimpin UMNO.jika ini berlaku kepada anda pasti anda akan merasa tercabar.

Bekas perasuah bakal memimpin bagan pinang.hancurlah bagan pinang jika UMNO memerintah.kesannya anda akan lihat suatu hari nanti.perjuangan kami menentang UMNO tidak pernah selesai selagi ada muka-muka penzalim rakyat di bumi malaysia.
semoga allah melakukan keadilan ke atas penindasan UMNO kepada rakyat.

-nurul iman

KEMBOJA said...

KALAU TAK PEROMPAK...BUKANLAH UMNO NAMANYA.

KALAU TAK RASUAH...JUGA BUKAN LAH UMNO NAMANYA.

Anonymous said...

Asyik2 melayu juga yang kena tipu oleh Umno. mane zali buta, anak lenggong babi hutan dan putra otak tak merdeka.

Kalua tak menipu bukan umno namanya. dulu, kini dan selamanya menipu.

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

beer end parti rasuah

anak jati LBJ said...

la tok kota dengan cik din CNI pun ado bagi testimonial rupo eh.

Anonymous said...

Hidup Umno!! Hidup Melayu!!.....
Khakk Thui!!!!

Anonymous said...

melayu kuda kayu.
Hidup Umno!! Hidup Melayu!!
Khak... Thui!!!!

Anonymous said...

Kepada pencacai2 umngok d dalam nei, terimalah sepatah dua kata dari ku,
"SELAMAT HARI RAYA" DAN "MAK KAU MAIN PUKI PENCACAI"

Anonymous said...

Wahai pengundi Bagan Pinang..!!!

"Lihat kualiti calon, bukan lihat jenama parti. Pilih calon yang baik pada nilaian agama dan berkemampuan pada nilaian politik.Jika sekadar berkemampuan sahaja, tapi tidak amanah, maka penyelewengan akan berlaku."
Demikian pandangan sisi agama oleh bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul
Beliau yang masih tetap dengan pendirian bahawa para pengundi mestilah memilih calon dan bukannya parti yang bertanding sekaligus merujuk istilah siyasah syar?iyyah yang disebut al-Quwwah dan al-Amanah iaitu yang ada kekuatan atau kemampuan atau ketangkasan melaksanakan tugas serta amanah terhadap tugasan tersebut.
Dua ciri yang disebut dalam al-Quran ini katanya bermaksud: ?Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah? (Surah al-Qasas:26).
Gabungan dua ciri ini kata Asri penting dalam apa tugasan yang dihendak diserahkan kepada seseorang.
"Jika sekadar berkemampuan sahaja, tapi tidak amanah, maka penyelewengan akan berlaku.
"Jika sekadar amanah sahaja tetapi tidak berkemampuan atau tangkas dalam tugasnya, maka tanggungjawab akan terbengkalai," katanya tegas.
Bagi Pengundi Bagan Pinang katanya hendaklah dengan teliti menilai perkara ini dan kesimpulannya ialah memilih yang berkemampuan dan amanah kerana ianya memenuhi tuntutan Islam.

Anonymous said...

Ayuh kita solat hajat berjamaah memohon kepada Allah memberi kemenangan kepada calon Islam Pas yang amanah bukan calon UMNO yang rasuah........ Allahu Akbar

BOO BN said...

Anak Lenggong said...

MALAS AKU NAK ULAS ..MANA LAA DIANGKUT MAT REMPIT BERTONCANG..NI..MEMBAR SEBALUT TP@TAGEH PUNGKOQ KUT..KALAU NAK BERLAKUN TU BUAT LAA REAL SIKIT KAH KAH KAH...SEBENARNYA ISU NI DIBUAT DISEBABKAN CERAMAH PAS DI BAGAN PINANG TAK MENDAPAT SAMBUTAN DARIPADA PENDUDUK SETEMPAT..SO TERPAKSA LAA BUAT PROVOKASI SUPAYA PENYOKONG TEGAR DAN LEMBU DARIPADA LUAR KAWASAN DATANG UNTUK MEMENUHI CERAMAH PAS...SO KALAU RAMAI BOLEH LAA DITUNJUK KEPADA PENYOKONG NYA BAHAWA PAS MENDAPAT SOKONGAN DARIPADA PENGUNDI..LAGI SATU..PARA BLOGER UPAHAN PAS DAN KEKERINGAN PULUS SO..KALAU RAMAI IMPORTED PAS TURUN KEBAGAN PINANG BOLEH LAA DIULUQ UNCANG UNTUK KUTIPAN DERMA...

ME SAID..

.....xpayah nak megarut la Anak Lenggong....hipotesis yg xbermakna dari kau tu...buat adik aku yg umur 10 tahun ketawa aje.........lu pikiq la ...melayu sama melayu pun nak berbalah jugak ka??..Dalam bnyk2 kes..puak2 parti dokongan kau tu yg mula dulu..biasalah pemimpin parti yg kau dokong nie sumenya mcm sampah..ada yg perasuah..pemakan rasuah,perogol,penipu(cth:AJIZ),si putat-belit,si pengadu domba,PEMBUAT FITNAH,perompak,SAMSENG dan bnyk lagi..dalam bnyak2 amalan@budaya negatif yg disebutkan tu...budaya samseng yg dipelopori oleh sesetengah pemimpin parti sampah kau tuu..btoi2 mendapat tempat di hati para pengikut parti lu skrng dan ramai yg berkiblatkannya!! ..buktinya lihatlah apa yg berlaku skrng.budaya samseng sudah bermaharajalela ..ini sume cth dari pemimpin la nie!!!!Pemimpin dah mcm DAJAL...pengikut mcm setan!!PEACE!!

HangNadim said...

Aku sokong dengan BOO BN dengan Anon 10:48, barua-barua UMNOBN ni punya hujjah memang macam sial dan entah hapa-hapa. Tak der isi langsung. Membebel macam pemimpin tua UMNOBN yang dah tua dan tak releven. Kalau cara berhujah pun macam sial, muka pun mesti macam sial jugak. Aku rasa sekarang ni, dia pegang keyboard pun dah menggeletar -- oksijen dah banyak masuk dalam otak. KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!

Anonymous said...

Mari kita sokong calon amanah dengan menolak calon rasuah...Allahu Akbar