"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 08, 2009

N-31 Bagan Pinang: Isa Samad "Ikon Rasuah" Penggadai Tanah Melayu..!

PAS hari ini membuktikan dakwaan mereka berkaitan penyelewengan yang dilakukan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad adalah benar.

Pengarah Pilihanraya PAS Bagan Pinang, dalam sidang media hariannya tadi membawa bukti satu grant tanah tanah yang dipercayai dimiliki kenalan rapat calon BN itu melalui sumber-sumber yang diperolehinya.
  • "Di tangan saya ini, adalah satu geran tanah pantai, yang membuktikan bahawa kronisme dalam kalangan kenalan rapat Isa Samad sah menerima rasuah," jelasnya.
Menurutnya, Akta Tanah sebenarnya tidak membenarkan mana-mana individu memiliki tanah takrif persisiran pantai yang menjadi milik kerajaan negeri.

Namun apa yang berlaku sebaliknya. Setelah diselidiki ternyata tanah-tanah disepanjang pantai Port Dickson dimiliki dan apa yang lebih mengejutkan pemiliknya adalah kroni-kroni terdekat Isa Samad.
  • "Apakah dengan adanya geran ini, diluluskan pada zaman Isa Samad menjadi Menteri Besar menandakan bahawa berlaku penyelewengan kuasa dalam skala yang begitu besar di peringkat negeri?" soal Salahuddin
Dari geran tersebut, empat tanah dengan pemiliknya berjaya didedahkan, ianya adalah ;

i. Lott tanah laut di Bt 3, Jalan Pantai, Telok Kemang antara Astana Hotel dan Corus Hotel milik syarikat yang dikuasai oleh YB Ismail Taib (Adun Linggi sekarang) Exco Kerajaan Negeri dan Ibrahim Embi – rujukkan foto yang ada.

ii. Lot tanah laut antara Corus Hotel dan Mayang Sari Hotel milik syarikat yang dikuasai oleh Hashim Ismail (anak buah kepada Tan Sri Isa Samad) dan Zul Ghafar.

iii. Legend Hotel Sea Front dan tanah laut yang dimiliki oleh Hajjah Rohani (Ketua Wanita Bahagian) serta beberapa ajk wanita bahagian.

iv. Lot tanah Costa Rica Hotel dan laut milik syarikat yang dikuasai oleh Sabri Aini (AJK Bahagian) dan Paiman.

Daripada pendedahan tersebut, Isa Samad layak menerima anugerah "IKON RASUAH" seperti mana yang diwar-warkan oleh PAS semalam.

Dalam pada itu, Salahuddin mencabar Isa samad menafikan segala dakwaan tersebut bersama bukti sekiranya beliau masih bermaruah dan mempunyai integriti.

"Saya pulangkan kepada Tuan-Puan untuk memberikan perhitungan," tambah Salahuddin sambil mengajak pengundi Bagan Pinang menolak calon BN itu pada pilihan raya nanti.

23 comments:

Anonymous said...

Kalau ada pendedahan mesti ahli politik umno terlibat. mana ahli perniagaan melayu sejati. Yang ada semua ahli umno. sungguh memalukan. ahli politik umno mengaut kekayaan melalui poltik bukan perniagaan.

Jadi melayu2 semua, masih nak sokong Isa samad ke? Nanti habis tergadai satu Negeri Sembilan, jadi orang nogori kena jadi pelarian ke Padang pula, kembali ke tempat asal mereka yang penuh dengan gerak gempa bumi.

Anonymous said...

tambah lagi satu ikon babi macam mana?

Anonymous said...

nanti DAP naik..orang Melayu disisihkan seperti apa yang terjadi di Singapura, orang Melayu lari ke Padang jugak. Ni la modal PAS. entah surat taip sendiri pas tu jadi bahan bukti palsu. Tapi takpe la..PAS fitnah tak dosa..ternak babi takpe, jual babi takpe, makan je haram. tapi orang PAS makan celeng boleh..nak tau celeng tu apa? tanya orang Padang...

MUSANG HITAM said...

TAHUN 1985 ATAU 1986..KALAU TAK SILAP…Menteri Dalam Guni MOO SANG HITANG…mencipta KES MEMALI…semasa dia sedang mencekik air botol SETAN…habis wanita..kanak2 yang bersenjata cangkul sabit…ditembak mati atas arahan MOO SANG dari JOO HOOR…pada hal boleh dikepung seminggu supaya mereka MENYERAH DIRI…TAHUN 2009..dari JOO HOOR jugak..Menteri Dalam Tong Najis…HII SANG MOO DING…akan buat KES PORT DICKSON pulak…sebab dia pun kaki tangan menunggang BOTOL Iblis Tonik…kita tunggu dia mabuk…APA ARAHAN dia pulak…jangan ubah nama negeri....DARUL MABUK BRANDY...hai menteri dalam selimut...Ape kata NOOOH GAA DOOT woooiii

anakpahang said...

Salam.

Bukan saja penyakit minum air kencing syaitan tu di kalangan orang besar2 UMNO kini kat PD dah melekat dan berjangkit kat pencacai mereka pulak.Jadi elok sangatlah kita semua pakat dok jauh-jauh dari puak-puak malaun ni.

Kalau ada yang masih terliur dengan puak ni lantak dialah...... jenis hati dah gelap...nak buat buat macam mana.....pergi jahanamlah dengan dia orang.

Anonymous said...

kita xpayah segan nk ckp nama-nama sampah rakyat najib tun razak, isa samad, rosmah mansur tulis je terang-terang.biar org tahu siapa sampah masyarakat malaysia.kalau dah dibesarkan dgn duit haram inilah hasilnya.rakyat susah pemimpin senang lenang..berlagak sana sini.tgk bini dgn anak-anak dia lagi la aku menyampah.kaya hidup dgn duit rakyat baik minum ludah rakyat lagi bagus.

Anonymous said...

KALAU 1 PROJEK TERBENGKALAI BOLEH DIMAAFKAN LAGI..NI KALAU DAH NK CECAH BERPULUH2 PROJEK TERBENGKALAI DEKAT BAGAN PINANG APE CERITA???

BELUM TGK DEKAT SEREMBAN LAGI.NAK TIPU BUKTI MAKIN MELAMBAK.NAK SOROK BUKTI TERANG DEPAN MATA.NAK JAWAB LANGSUNG TAK TERJAWAB.MALU TGK N9 YG DITERAJUI OLEH UMNO/BN DARI DULU SAMPAI SEKARANG XDE PEMBANGUNAN!!!NI NK DIBANGGAKAN???

KEPADA PEMAKAN NAJIS NAJIB TUN ABD RAZAK JANGAN HAKAP SANGAT TELAN TU NNT SELAMA-LAMANYA OTAK TU XBERKEMBANG.KEPADA KAWAN-KAWAN ROSMAH MANSUR JEMPUTLAH ROSMAH MANSUR TURUN N9.KALAU PARIS NK PEGI IKUT BONTOT NAJIB TUN RAZAK XKAN TEMPAT LAHIR SENDIRI XNK JENGUK.

KEMBOJA said...

PROJEK TERBENGKALAIPUN MASIH TAK CLEAR...INI NAK TAMBAH LAGI PROJEK KUNUN UTK PEMBANGUNAN....MAKA AKAN BERTAMBAH2 LAGI LAH PROJEK YG TAK SETTLE.

INILAH RASUAH MELAYU UMNO KETIKA SETIAP KALI PRK.

matstimketum said...

orang melayu bodoh(umno) memang suka ditipu!

Anonymous said...

Orang melayu macam pencacai umno bukan saja syiok sendiri tapi tak tahu apa tujuan hidup mereka kat dunia ni. Macam binatang je, tak tau fikir, mentaliti subsidi dan takut bersaing. Patut mereka duduk di negara komunis saja, bukan di malaysia sebab Malaysia ni mengamalkan sistem demokrasi kapitalis.
Mana boleh sekat2 orang nak buat apa. tak perlu ada kuota sana kouta sini, barulah bangsa melayu jadi kuat dan berilmu. Tidak asyik kena tipu je dek barua pemimpin umno.

Anonymous said...

kadang2 aku fikir sendiri.....
kenapa ALLAH datangkan musibah gempa di Padang.... bumi MINANG di saat hendak PRK ini

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

biasalah beer end...

Anonymous said...

bro tp,
smalam pecah lagi tanah utk skolah tamil(kononnya nak ambil hati pengundi india)...kepada kaum india jangan suka sangat dengan janji bn ni...projek dulu sampai skg dok terbengkalai lagi nak tambah lagi ke...dey!bangun la...aku rasa sampai sudah tanah tu dok gitu

i'm no king

Anonymous said...

Kepada pencacai2 umngok d dalam nei, terimalah sepatah dua kata dari ku,
"SELAMAT HARI RAYA" DAN "MAK KAU MAIN PUKI PENCACAI"

Anonymous said...

"Lihat kualiti calon, bukan lihat jenama parti. Pilih calon yang baik pada nilaian agama dan berkemampuan pada nilaian politik.Jika sekadar berkemampuan sahaja, tapi tidak amanah, maka penyelewengan akan berlaku."
Demikian pandangan sisi agama oleh bekas Mufti Perlis Dr Asri Zainul
Beliau yang masih tetap dengan pendirian bahawa para pengundi mestilah memilih calon dan bukannya parti yang bertanding sekaligus merujuk istilah siyasah syar?iyyah yang disebut al-Quwwah dan al-Amanah iaitu yang ada kekuatan atau kemampuan atau ketangkasan melaksanakan tugas serta amanah terhadap tugasan tersebut.
Dua ciri yang disebut dalam al-Quran ini katanya bermaksud: ?Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah? (Surah al-Qasas:26).
Gabungan dua ciri ini kata Asri penting dalam apa tugasan yang dihendak diserahkan kepada seseorang.
"Jika sekadar berkemampuan sahaja, tapi tidak amanah, maka penyelewengan akan berlaku.
"Jika sekadar amanah sahaja tetapi tidak berkemampuan atau tangkas dalam tugasnya, maka tanggungjawab akan terbengkalai," katanya tegas.
Bagi Pengundi Bagan Pinang katanya hendaklah dengan teliti menilai perkara ini dan kesimpulannya ialah memilih yang berkemampuan dan amanah kerana ianya memenuhi tuntutan Islam.

Anak Lenggong said...

1. KETUA PEMBANGKANG PULAK ICON - PELIWAT DAN PEMBOHONG BESAR.

2. NIK AJIS - ICON LOBAI NYANYOK DAN BECAKAP MENGELUARKAN FATWA MENGIKUT KATA HATI DAN KEADAAN SEMASA.

3. HADI - ICON PENIPU BESAR CAKAP SERING BERUBAH.

4. NIZAR - BALACI BESAR DAN BARUAH SANGGUP DIPERGUNAKAN OLEH SIKAPIR DEMI UNTUK BERKUASA.

5. HASSAN ALI - MANUSIA BERWAJAH KURA-KURA..SESEKALI KELUAR TETAPI CEPAT KEPALA DIMASUKKAN BALIK BILA DISERGAH OLEH KAUM KAPIR.

6. KHALID GAGAP - SILEMBU YANG DITARIK HIDUNG OLEH SIKAPIR..MENGHALALKAN BERBAGAI CARA..NAK MENJANA EKONOMI NEGERI TAK RETI..

Anonymous said...

Ayuh kita solat hajat berjamaah bagi memohon kemenangan calon Islam Pas yang amanah dan bukan calon Umno yang rasuah......Allahu Akbar

TOLAK BN said...

Anak Lenggong said...

MALAS AKU NAK ULAS ..MANA LAA DIANGKUT MAT REMPIT BERTONCANG..NI..MEMBAR SEBALUT TP@TAGEH PUNGKOQ KUT..KALAU NAK BERLAKUN TU BUAT LAA REAL SIKIT KAH KAH KAH...SEBENARNYA ISU NI DIBUAT DISEBABKAN CERAMAH PAS DI BAGAN PINANG TAK MENDAPAT SAMBUTAN DARIPADA PENDUDUK SETEMPAT..SO TERPAKSA LAA BUAT PROVOKASI SUPAYA PENYOKONG TEGAR DAN LEMBU DARIPADA LUAR KAWASAN DATANG UNTUK MEMENUHI CERAMAH PAS...SO KALAU RAMAI BOLEH LAA DITUNJUK KEPADA PENYOKONG NYA BAHAWA PAS MENDAPAT SOKONGAN DARIPADA PENGUNDI..LAGI SATU..PARA BLOGER UPAHAN PAS DAN KEKERINGAN PULUS SO..KALAU RAMAI IMPORTED PAS TURUN KEBAGAN PINANG BOLEH LAA DIULUQ UNCANG UNTUK KUTIPAN DERMA...

ME SAID..

.....xpayah nak megarut la Anak Lenggong....hipotesis yg xbermakna dari kau tu...buat adik aku yg umur 10 tahun ketawa aje.........lu pikiq la ...melayu sama melayu pun nak berbalah jugak ka??..Dalam bnyk2 kes..puak2 parti dokongan kau tu yg mula dulu..biasalah pemimpin parti yg kau dokong nie sumenya mcm sampah..ada yg perasuah..pemakan rasuah,perogol,penipu(cth:AJIZ),si putat-belit,si pengadu domba,PEMBUAT FITNAH,perompak,SAMSENG dan bnyk lagi..dalam bnyak2 amalan@budaya negatif yg disebutkan tu...budaya samseng yg dipelopori oleh sesetengah pemimpin parti sampah kau tuu..btoi2 mendapat tempat di hati para pengikut parti lu skrng dan ramai yg berkiblatkannya!! ..buktinya lihatlah apa yg berlaku skrng.budaya samseng sudah bermaharajalela ..ini sume cth dari pemimpin la nie!!!!Pemimpin dah mcm DAJAL...pengikut mcm setan!!PEACE!!

HangNadim said...

Aku sokong dengan TOLAK BN, budak Lenggong ni punya hujjah memang macam sial dan entah hapa-hapa. Tak der isi langsung. Membebel macam pemimpin tua UMNOBN yang dah tua dan tak releven. Kalau cara berhujah pun macam sial, muka pun mesti macam sial jugak. Aku rasa sekarang ni, dia pegang keyboard pun dah menggeletar -- oksijen dah banyak masuk dalam otak. KAH!KAH!KAH!KAH!KAH!

Anonymous said...

Pencacai Umno! Pilihlah calon rasuah. Jangan pilih calon amanah.
Nanti diajak masuk syurga susah pulak. kah kah kah

Anonymous said...

Anak Lenggong said...

1. KETUA PEMBANGKANG PULAK ICON - PELIWAT DAN PEMBOHONG BESAR.

aku ckp, bodo la ko.. anwar salah ker kes liwat 98 dulu.. dah la bodo, bangang lak tue.. biasala anak2 org BN.. kalu x merempit, clubbing.. minum arak, zina tue kira standard ar.. haha..

Anonymous said...

Kesian anak lenggong. Dok asyik kena kutuk je. Macammanalah hidup dia tanpa keberkatan dan doa. Dahlah terlibat dengan pencacai jahat. Tentu hidupnya susah yek. Naya dia. Kesiannya.........hek hek hek

Anonymous said...

Pencacai Umno! Pilihlah calon yang rasuah. Kalau pilih yang amanah nanti depa ajak masuk syurga susah pulak. Betultak..............