"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 27, 2010

Aduka Taruna: Khas Buat Penyokong Tegar PAS

Reactions: 
Sebenarnya saya tak tahu nak ulas macam mana mengenai isu ini. Ia berlaku terlalu pantas, di saat isu kalimah Allah hangat diperdebatkan dan juga tindakan Zulkifli Noordin yang membuat laporan polis. Semua ini telah menenggelamkan perkara yang lebih penting iaitu skandal PKFZ, harga gula, enjit jet, dan lain-lain (tolong jangan lupa semua itu).

Bagi yang tidak faham dan hanya tahu membaca dari segi luaran, pasti tidak bersetuju dengan tulisan Aduka Taruna yang dianggap "biadap". Saya macam itulah dahulu. Sangat marah dengan Aduka Taruna yang agak biadap dengan beberapa pimpinan PAS, beberapa bulan dahulu. Tapi apabila diamati tulisannya dengan baik-baik, ia mengandungi mesej-mesej yang tersirat, Aduka Taruna ini sebenarnya kaya dengan idea-idea dan pendapat yang bernas, jarang terdapat pada orang lain.

Tulisan Aduka Taruna mula menjadi "biadap" semenjak berakhirnya Muktamar PAS ke-55, ekoran tindakan beberapa pemimpin PAS yang bengong. Tapi walaupun begitu, tulisannya mempunyai mesej yang tersendiri. Daripada benci, saya mula mengikuti tulisannya dan minat saya semakin bertambah. Ada benarnya dengan beberapa tulisannya yang dianggap kontroversi seperti Peperangan Jamal & Siffin, 4 mazhab - cuma ditulis dengan tulisan yang lain daripada yang lain, yang rata-rata orang Melayu sukar menerimanya.

Melalui tulisannya, ternyata dia seorang penyokong (bukan ahli) PAS yang tegar dan teringin melihat negara ini ditadbir dengan nilai-nilai Islam. Tapi beliau melihat ada beberapa kecacatan dan kelompangan yang serius yang menjangkiti PAS, menyebabkan tertubuhnya PAS Reform (bersama beberapa rakan blogger) dan idea Projek Langgar Hadi di Rusila, Terengganu.

Sekarang, Aduka Taruna melalui detik-detik yang sukar. Saya walaupun tidak mengenalinya dan tidak pernah berhadapan dengannya, tapi sebagai rakan blogger saya memberi sokongan moral kepadanya. Bagi saya, Aduka Taruna hanya membuat sedikit kesilapan teknikal pada tulisannya. Tulisannya yang kontroversi itu dia tak nyatakan pun ditujukan kepada siapa. Adakah tulisan tersebut menghina? Bukankah mayat seorang Muslim tidak elok dibiarkan lama-lama? Kenapa tidak membacanya secara tersirat? Tapi itulah, last-last dia keluarkan kenyataan memohon maaf.

Saya pun malas nak ulas berkenaan soal institusi beraja ini. Rasa-rasanya bagi sesiapa yang rajin membaca tulisan saya, tahu apa pendirian dan pendapat saya mengenai depa ini. Satu lagi, ada pihak yang bodoh daripada PAS pergi menyiarkan gambar seorang lelaki yang kononnya Aduka Taruna. Saya lihat sangat berbeza, dan yakin gambar tersebut bukan Aduka Taruna. Lain dari apa yang saya lihat walaupun gambar AT dari belakang. Dan juga ada dikalangan mereka baru timbulkan isu posting Aduka yang lalu, berkenaan dengan 4 mazhab dan juga Aisyah dan Muawiyah. Sepatutnya mereka bangkitkan isu tersebut sejak dahulu. Kenapa sekarang?

Kebanyakan pembenci-pembenci Aduka Taruna ini adalah orang/blogger PAS yang "sayang" sangat dengan jemaah. Terlalu sayang sehinggakan rela diri menjadi lembu dicucuk hidung. Lebih-lebih lagi yang dari Terengganu itu. Apa-apapun, berita terbaru yang diterima mengatakan Aduka Taruna tidak akan didakwa memandangkan beliau sudah membuat permohonan maaf. Rais Yatim yang kata kot.

Kita sama-sama berdoa dan berharap supaya urusan Aduka Taruna dan pihak polis berjalan lancar dan tidak mempunyai masalah, kemudian selesai kesemuanya. Back to normal.

Sumber - Reformis Jalanan

23 comments:

Anonymous said...

kepada reformis jalanan.. harap kamu pun berubah juga ok..jangan dok sedap mulut kamu je panggil orang dengan nama binatang.. ubah diri kamu tu dulu.. baru boleh nak berdakwah... lepas ni jangan la pula berlagak macam ustaz celup.. meluat orang membacanya..

Anonymous said...

ahhh...berani buat,,,berani tanggung,,apesal plak nak raih simpati...satu lagi, jgn lupa dgn keceluparan dia hina TG Hj Hadi...........

Awang Dogol said...

Reformis Jalanan...kau pun pergi jalan la....jalan yg kau ikut dan mengekori Pencacai Angkat Taik (AT) tu sebenarnya jalan mati.

Jangan jadi bongok la...kau dah baca...kau dah mati halus2 ka tulisan si pencacai tu mengenai kutukannya pada saidatina Aisyah. Begitu buruk sekali celaannya. Kamipun tak sanggup cakap macam tu.

Jangan jadi bodoh dan bengap wahai blogers PR. Kerana kawan sekor tu kau sanggup melihat anak nabi dikutuk...di cela sebegitu rupa. Itu lagi teruk la brother.

Benging...bengap...samdul...semuanya ada ada bloger PR

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 6:35 PM - sebab berani tanggung la AT pegi serah diri dekat balai...

Aperla punya bangang kau ni...

Anonymous said...

Team Husam pening kepala sekarang.
1. Kicdefella menyerang TGNA dan keluarga.
2. Aduka menyerang TGHA
3. Blogger perisik rakyat, TB, penarik beca memanjang-manjangkan polemik UG. Kebelakangan ni agak kurang sikit serangannya. Mungkin mendapat arahan dari Kelantan kut.

Anonymous said...

berani tanggung atau dah tak tertanggung ketakutannya??

Hang horatio said...

topeng perak ni dungu!berani tanggung?xpe2;;;;allah maha besar.semoga kamu dan penyokong at di limpahi nikmat dunia akhirat.amin.

lurus said...

x bleh nafikan memang tulisan AT ade point tp bahasa trlalu kasar.dan ade juga posting dia yg x masuk akal. kita org timur kaya dgn sopan santun. korang (blogger PR) tahu x, klu ko nak org melayu terima ape yg kita ckp mestilah dgn sopan santun. cuba org nak bagitau ko sesuatu yg betul tapi dgn cara maki hamun agak2 ko, ko bleh terima x? mesti boleh terima tp makan masa itu pun kalu ko bole pikir. dan jgn korang lupa cara beer end sebarkan dakyah diaorang. berapa lembut bahasa dia pakai..sampai yg bijak pandai pun ramai kena tipu..so benda yg baik dari mereka ni kita boleh guna pakai jgn dok sedap dgn cara lama maki hamun..ape2 pun aku respek AT bukan sebab keceluparan dia tp perjuangan dia yg sama2 ingin melihat negara ni diperintah dgn cara islam yg tulin..aku pun nak ingatkan korang ahli2 parti jgn terlalu pandang rendah org atas pagar mcm kami sbb kami sentiasa neutral dlm memilh pemimpin sbb kami x terikat dgn undang2 parti..
allahuakbar..allahuakbar...allahuakbar...utk isteri AT ko patut bangga dgn suami ko. yang benar tetap benar, yang salah tetap salah..( pinjam ayat AT..ha..ha..ha..)

Anonymous said...

1. AT (khairul faizal anak mat gani)
2. Tulang besi (deraman selangor)
3. Ali bagan pinang
4. perisik rakyat
5. topeng perak

kamu orang ni boleh masuk dalam "kumpulan orang gila". Pergi jengok macamoranggila.blogspot

Anonymous said...

Masalahnya di sini, banyak pencacai umno buta huruf. Mereka tidak faham sangat dengan bahasa melayu kiasan, sebab itu mereka kata menghina orang.

Orang islam bila meninggal mayat di mestikan di kebumikan secepat mungkin, lainlah kalau nak jadi macam cina mampoih. Boleh sampai berhari-hari.

Sebabnya bahasa melayu, orang umno sendiri tak faham dengan bahasanya sendiri. Maklumlah pergi belajar mereka memerlukan tongkat dan subsidi. Kalau pergi U pun lulus cukup makan.

Bila keluar U lagilah problem, nak cari kerja pun tak tahu macam mane. So wang berbillion di hamburkan untuk orang melayu bukan untuk menghapuskan buta tuli di kalangan melayu, tapi untuk melayu spesis umno jadi terus bodoh dan mudah ditipu oleh gerombolan Presiden UMNo. Kalau cerdik nanti lawan Taukeh pulak. Sebab tu lah lahir manusia2 macam Zali, Jeffry, Anak Lenggong Buluh Betong, Taiping Mali dan akhirnya muncul pula Mat Jenin macam Awang Dogol.

lana buli said...

topeng merah muka wei..kalau mamat tu berani..apsal dia asik tutp muka jerr..berani tahi kucing..

Anonymous said...

Kawan, AT ni dulu lain sekarang lain, dulu ayam sekarang musang bulu AYAM. Inilah kaedah UMNO tumbangkan Pakatan Rakyat. Dah banyak sejarah. Ayat mereka hoi bukan main bagus memang susah nak percaya. Bila sampai masa MUSANG PUAKA akan makan ayam. Tunggu ler kalau nak tengok ..

Anonymous said...

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs166.snc3/19336_103351759692837_100000540410755_96409_1707913_n.jpg Baru belajar sikit dah tunjuk belang. kena rasuah sikit jual mahal lepas tu minta nak jadi ejen. geli betul dengan bahasa dia tu.

Awang Dogol said...

Apanye pune haprak blogers2 PR yg menyokong budak tu. Otak lu orang letak kat lututka sampai pi sokong budak tu membuta tuli apasal. Tak pasal2 dapat saham free aje menyokong orang yg kutuk dan caci anak rasulullah.

Haiiiii...Bangang betol la. Konon mau tegakkan keadilan...konon mau tegakkan Islam....porahhhhh....anak nabipun hampa kutuk..ape kejadahnya??
Tahap lu orang (blogers PR ni) sapa pun tak mau caya.....cikit ja lagi mau sampai tahap Abdullah bin Sabak.

john said...

kau berhak bela kawan kau..tapi kau tak boleh dah nak ubah persepsi orang hasil tulisan aduka tu..niat baik kalau disampaikan macam sial orang tak akan nampak semua tu kacuali kawan2 dia sahaja..jangan sedap tangan je nak tekan keyboard samapai buat idea yang tolol2...

Awang Dogol said...

Ya, betul tu John....macam sial blogers PR yg sokong budak lahabau tu.

Mohamadazhan hjDesa said...

orang berilmu akan dipandang hina sekiranya tidak beradab.

tak guna ilmu banyak, bergulung2 PhD pun kalau tak akhlak dan adab,

rujuk tulisan prof syed naqiub, bincang banyak orang politik yang berilmu tetapi tidak ada adab. tak dapat jadi contoh kepada masyrakat.

kan lebih baik mesej disampaikan secara baik, apa guna disampai secara biadap mcmtu. orang2 PAS sndiri jadi semak saja tgk blogger yang xda abad mcmtu.

Anonymous said...

pirah..ptui.. kao spin macam mana pin, blogger PAS memang kurang ajar..

kecik-kecik dulu tak nak mampus.. dah besar menyusahkan orang aje..

ptui... (kahak hijau sekali keluar)

geng1 said...

anak jantan pantang menyerah kalau menyerah tu pondan tua namanya. baca banyak ayat-ayat maki ke isteri nabi tetap tak salah kerana banyak point dalam tu,bak kata cglyn sastera amguiti, bahasa tahap dewa je yang faham, spin le TP, yang salah tetap salah yang benar tetap benar, kenapa tak pakai ilmu tu, hanya pandai menuding salah orang sahaja, kerana menyerah diri dikira anak jantan, rais yatim dah spin balik dah, aduka mesti taruk dalam dulu setahun. dengorle cakap umno kata anti umno tapi bila kena member terus jadi kamceng dgn umno, biasalah member

Anonymous said...

bagi aku aduka teruna, topeng perak dan tulang besi tiada kaitan langsung dgn PAS, klu penghina isteri dan sahabat nabi disokong maka sama org yg menyokong dgn org yg disokong, sama juga sama penyokong umno dgn parti yg disokong mereka iaitu UMNO.

Konong nak islamic state, yg bawak bini balik kelantan tapi tak ikut undang2 tubuh kelantan yg mengharamkan berpakaian menjolok mata tu kenapa pulak, Topeng Perak pun tak tegor, kata nak Islam, tegor ah, ke ko pun syok duk tengok bini dia, sbb tu ko tak tegor?

BODOH!

Myfuad said...

hina isteri Nabi dan ulama...macam nie penyokong pas...tak de quality langsung...buat busuk nama parti je...

iskandariah said...

orang politik memang kotor. same je semua. sape yang tak ikut jalan parti, sumelah bengong. sumelah bodoh. lepas tu reform sana, reform sini. deyyy, brapa byk reform, orang Islam jugak yang pecah2.

BErjuang bukan sebab parti tapi atas nama Islam. Apa yang korang buat????

Anonymous said...

Berjuang atas nama Islam? Pemerhatian aku, sebahagian ahli2 PAS sudah mula terlencong dari dasar yang mereka tetapkan. Kronisme, duit derma tak tahu mana pigi, bermewah2.
Masa zaman aku jahiliyah dulu (Konon2 Pendidikan Islam A manjang) buta tuli je aku sokong PAS. Sekarang dah nampak belangnya(di kawasan aku). Fitnah, buat naya kat orang, pakat ramai2 pulaukan individu. Aku belajar sirah dan dengar ceramah(PAS), antara kaum yang kerja memulau orang ni kafir Quraisy. Tapi diaorang pun buat. Dari pawn sampai king, serang sorang. Kecewa aku.