"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 27, 2010

AdukaTaruna: Rais Yatim Terpaksa Menyelamatkan Maruah UMNO

Reactions: 
Rais Yatim lebih lama dan senior dalam politik berbanding dengan blogger-blogger UMNO seperti Parpukari, PapaGomo, RuangBicaraFaizal, DarulEhsanToday dan sebagainya. Rais Yatim tahu bahawa isu Aduka Taruna ini hanya akan menikam UMNO lebih dari diri Aduka sendiri.

Maka Rais Yatim terpaksa mengeluar kenyataan bahawa tiada tindakan kepada Aduka Taruna sekiranya beliau meminta maaf secara terbuka. (Dan Aduka Taruna telahpun meminta maaf secara terbuka)

Rais Yatim belajar dari insiden Rampasan Kuasa Haram di Perak. Sewaktu bermula insiden tersebut, parti-parti Pakatan Rakyat cuba dilabel sebagai penderhaka kepada Raja-Raja Melayu. Malangnya, apabila isu tersebut digunakan, timbul balik semua sejarah UMNO menderhaka kepada Raja2 Melayu.

Ini kerana tidak sampai setahun yang lepas rakyat melihat juak-juak UMNO memanggil Raja Terengganu dengan perkataan “Binatang” secara terbuka. Dan pada waktu itu tiada siapa yang ditangkap polis. Bukit Aman dan Ketua Polis Negara tidak menubuhkan apa-apa pasukan penyiasat khas bagi menyiasat siapa di belakang banner yang menghina Tuanku Sultan Terengganu itu.

ORANG LAGI BENCI HIPOKRIT

Rais Yatim sedar, sekiranya isu ini terus berjalan, maka UMNO akan lebih teruk dibenci oleh rakyat Malaysia secara umum. Walaupun ramai yang marah dengan Aduka kerana menggunakan bahasa yang kasar dan tidak sesuai dengan kedudukan Raja2 Melayu, tapi akan lebih ramai orang yang menjadi benci dengan UMNO kerana sikap hipokrit dan mengata dulang paku serpih mereka.

Blogger2 UMNO seperti Parpukari dan Papa Gomo sebenarnya telah MENGUNTUNGKAN PAS dan Pakatan Rakyat. Lebih lama isu Aduka ini berjalan, lebih ramai orang akan sedar betapa hipokritnya UMNO.

Blogger2 UMNO ini semuanya mereka yang tidak bijak dan rendah IQ. Mereka tak sedar mereka bekerja untuk PAS dan Pakatan Rakyat. Mereka juga tidak sedar bahawa Aduka Taruna tiada kena mengena dengan PAS. Lain kali buat kajian dulu, boleh tak?

Bagi saya, apa yang Aduka Taruna telah lakukan adalah pengorbanan beliau untuk memenangkan PAS dan PKR. Selagi beliau terus memainkan isu ini, selagi itu laba dan keuntungan akan pergi kepada PAS dan PR.

Mudah cerita, Rais Yatim sedar perkara ini dan Rais Yatim sedar isu Aduka ini tidak menguntungkan UMNO malahan merugikan.

Maka, Rais Yatim mahu menutup isu ini secepat mungkin. Lain kali, jangan lah ikut kerenah-kerenah blogger UMNO yang lemah IQ itu.

Tulang Besi

18 comments:

SATU JARI said...

DAH NAMA Geng Melayu UMNO automatic dalam kepala kita sekarang dah tahu depa ni BIADAP MELAYU SEDUNIA!!!
Nak kata hebat sgt tak langsung.nak kata penipu, kaki putar duit memang ya.senang kata juak-juak ni asai ada peluang melingkup cukup laju nk tikam.
TGK GHANI PATAIL LA PEGUAM NEGARA setakat BACA PERRENGGAN PERTAMA SAJA NAK LAWAN KES menteri besar perak yg sah.ada ka patut peguam negara mcmni,malu kat org ja.NAK lawan PEGUAM PAKATAN pulak tu..TUP TAP TUP TAP KALAH KES.TERUIH DIAM TAK BERANI MELAWAN DAH.INGATKAN DERAS SGT SBB NAMA DIA PEGUAM NEGARA UMNO.TAPI OTAK MCM SIPUT.semua benda nak ambik mudah.
Contoh byk depan mata kita,bukan kita tak tahu cuma malas nak melayan juak-juak ni.nanti pencacai2 UMNO ni jadi lebih perihatin pulak,tambah gula...datang penyakit.elok-elok aman datang FRU.bukan boleh caya puak2 ni.

KAKI REPORT NOMBOR 1, KAKI PELAHAP NO. 2, LAST SEKALI TAKDAK KAKI..NGANGA!!!

Anonymous said...

woi satu jari! nak korek apa kalau satu jari je?

UMNgOk BoNgok said...

Rakyat Kena Dulu, Pencacai Diutamakan

tulang stainless steel said...

Isu kes kebiadapan AdukaTaruna hanya merugikan penyokong pakatan rakyat sendiri. Secara umumnya TB mengatakan AT tiada kaitan dengan blogger PR adalah tidak berasas kerana sudah diketahui AT melarikan diri terlebih dahulu ke Kelantan smb dibantu bloggers PR seperti PinkTurtle dan TP. Oleh itu mengapa TB mengatakan AT tiada kaitan dgn PAS mahupun bloggers PR yg lain.

Tindakan AT MERUGIKAN sama skali utk memperoleh sokongn PR terutamanya di negeri Johor. Rakyat Johor marah dgn tulisan biadap AT yg ditujukan kpd Almarhum Sultan Johor yg disanjungi rakyatnya. Sy berpendapat isu ini akan menyebabkan PR akan kehilangan sokongn dr rakyat biasa johor yg kebanyakannya masih tegar menyokong UMNO. Hal ini memberi ruang kpd bloggers anti PR utk mebakar kebencian kpd bloggers PR yg nmpknya semakin tidak terkawal oleh ahli pimpinan PR sendiri.

Mungkin benar apa yg disampaikan oleh Tuan Guru bhw blog haruslah dikawal mengikut aspirasi perjuangan PAS dan PR. Tindakan AT menyiarkan kebiadapannya adalah salah satu contoh blog 'Cilako' yg boleh membunuh dan memporakperandakan penyokong PR.

Sy nmpk issu ini hanya merugikan PR sendiri terutamanya memperoleh sokongn rakyat Johor. Harapan melihat Johor tumbang kpd PR akan lebih sukar dgn isu2 sebegini. Harap bloggers PR lebih berhati2 di masa hadapan.

Anonymous said...

nampaknya tulang stainless steel dah kena karat.. dah dijelaskan kenapa AT serah diri kat kelantan sebab nak antar isteri beliau ke pangkuan keluarganya.. lagi mau putar alam.. dari segi logik, lebih elok hantar isteri beliau kepada keluarganya drpd bersama keluarga mertua.. sudah la.. pegi la buang "stainless" kau tuh...biar jadi tulang karat pulak.. - Neo

Anonymous said...

Sebenarnya Rais tahu, di bawah seksyen 233 Akta Komunikasi dan Media, memang susah untuk mendakwa Aduka Taruna kat Mahkamah. Seksyen yang boleh dipakai ialah seksyen 233(1)(a)(ii),
233. Improper use of network facilities or network service, etc.
(1) A person who-
(a) by means of any network facilities or network service or applications service knowingly-
(ii) initiates the transmission of, any comment, request, suggestion or other communication which is obscene, indecent, false, menacing or offensive in character with intent to annoy, abuse, threaten or harass another person; or
(b) initiates a communication using any applications service, whether continuously, repeatedly or otherwise, during which communication may or may not ensue, with or without disclosing his identity and with intent to annoy, abuse, threaten or harass any person at any number or electronic address, commits an offence.
(3) A person who commits an offence under this section shall, on conviction, be liable to a fine not exceeding fifty thousand ringgit or to imprisonment for a term not exceeding one year or to both and shall also be liable to a further fine of one thousand ringgit for every day during which the offence is continued after conviction.
Untuk berjaya dalam pendakwaan, pihak pendakwaraya perlu tunjuk dengan jelas dan tanpa keraguan yang Aduka Taruna telah,

a. Dengan pengetahuannya membuat transmisi artikel tersebut;
b. Artikel tersebut, ‘obscene, indecent, false, menacing or offensive in character’
c. Aduka Taruna dengan SENGAJA (with intent) menyiarkan artikel tersebut untuk, ‘annoy, abuse, threaten or harass another person’.

Bukan senang untuk membuktikan niat seseorang. Sekiranya AT dibuktikan menyiarkan artikel tersebut dengan sengaja, ianya perlu ditunjukkan yang artikel tersebut juga, ‘obscene, indecent, false, menacing or offensive in character’ dan ianya ditulis dengan hasrat untuk menyakiti orang lain.

Tambahan lagi, Aduka Taruna, di dalam pembelaannya boleh mengeluarkan keterangan dan bukti-bukti yang menunjukkan bahawa beliau berhak berpendapat sedemikian. Masalah tu beb… Nanti pekung terbuka luas….

Anonymous said...

aku xrasa undi kat jhr pakatan hilang sebab kes ni. dari apa yang aku dengar dr member2 aku org johor, Almarhum Sultan mmg xdisukai sgt. ada satu kes waktu semayang jumaat, khatib tersalah sebut nama beliau. khatib tersebut Almarhum. Almarhum Sultan plak ada kat masjid 2 terus dia sound khatib tgh khutbah 2 beta belum mati lagi! terkejut 1masjid 2. ada yg len tp korang tnya org johor la. aku pun dgr diorg cerita. tp at bagus sbb telah berjaya mengalihkan perhatian media dari terus mengkucar kacirkan negeri kelantan. Tahniah at. pas patut berterima kasih kat hang.

Anonymous said...

Selaku rakyat johor aku tidak marah lagi kepada AT.beliau telah pun menjalani hukuman dan mengakui kesilapan yang dilakukan dalam penulisannya.biarlah pihak polis dan istana melihat dan mnyelesaikan perkara ini secepat mungkin itu adalah yang terbaik aku rasa.bukannya AT melarikan diri dan bekerjasama dengan polis sampai perlu kita nak berbahas-bahas ni.aku harap UMNO janganlah nak mengapi-apikan perkara yang telah ditangani dengan sewajarnya oleh pihak polis.aku tak rasa marah pada AT sebagai rakyat johor.lainlah kalau AT lari dari menjalani hukuman.di sini tak perlulah UMNO nak menjadi PAK OVER PERIHATIN dalam isu yang telah selesai ini.harap maklum.ty

Anonymous said...

Tak payah la sesiapa pun menidakkan kebenaran atau lebih tepat lg telunjuk berkait .. kalau dah salah mengaku je la tap payah nak menegakkan benang yang basahdan At tu pun masih ada lg mak .. saya rasa dalam hal ini ramai yg nak tunjuk pandai dan HERO kononnya ..

AzamDean said...

Aku tak nak IDRIS NATANG!!!!!!!!!!
NATANG kat sini aku refer pada orng UMNO.. hahah LEMBUmno..
hahahahahaha

Awang Dogol said...

Woi TB...
Apa yg kau nak salahkan UMNo dalam hal ini hah...
Apa...budak becok tu tulis...UMNO yg kena ka.
Apa..si AT tu dah berak merata2..kau nak salahkan UMNO lagi ka..
Mana mata...mana kepala hotak hang.

Ini la dia sikap blogers PR...sendiri dah salah tulis...mau salah orang lain pulak.

Lepas tu mau mohon maaf...tapi...masih ketegaq tak mengaku salah. Apa punya manusia ni. Specis Salman Rushdie ka??? Yang bengongnya blogers2 PR yg sokong nya.

Boleh jalan la blogers PR

tulang ikan said...

biase la da trend pr suke menyalahkan org lain....kami semua da leh agak ape statement yg bakal kuar dari TB....WAT PEKAK SUDEHHHHHH.....yg penting AT ternyata salah..sampai la ni xde pun pemimpin PR yg duk back up AT, sebab apa ek?????????hehehehheh

Anonymous said...

Awang Dogol said...

Woi TB...
Apa yg kau nak salahkan UMNo dalam hal ini hah...
Apa...budak becok tu tulis...UMNO yg kena ka.
Apa..si AT tu dah berak merata2..kau nak salahkan UMNO lagi ka..
Mana mata...mana kepala hotak hang.
.

Woi bangang. Aku nak tanya sapa bawak cerita Aduka ni ke tengah?

Bukan blogger2 UMNO separuh tiang macam Parpukari dgn Papagomo?

Pada waktu yang sama, UMNO sendiri ada dosa yang besar menderhaka pada Raja2 Melayu.

Ini bukan ngata dulang paku serpih ke?

pisangmalaysia said...

Sapa melucutkan imuniti raja-raja melayu?-jawapnya - Pas dan PR
Sapa yang bertelagah dgn sultan trganu dan raja perlis untuk lantik MB? -jawapnya- pas PR
Geng mana yg tulis "natang" di banner - dah tentu pas dan PR
Sapa yang tabalkan sultan kelantan ke dua? Eh dah tentu pas & pakatan rakyat...he he he...ada akal fikir la...

Awang Dogol said...

Dah bangang tu bangan la....
Masih tak mengaku...
Dah salah tu salah la.....
Tapi masih tak mau mengaku salah juga....

Perangai buruk blogers PR... dia dah sakit perut tak tahan berak tengah jalan...lepas tu...tuduh orang lain yg berak.

Porahhhh......serupa bontot ayam cakap

Anonymous said...

kalu org johor xmarah ko kero nije gak,try r bwk nije g johor..ada bran ke poji kambing???

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 5:48 PM... kau bagi la tambang.

Anonymous said...

Dei Thamby! itu Sultan jadi ketua agama kat Johor tapi kenapa tak pernah pergi Mekah haaaa???? Takut???? Takut dihukum kat Tanah Suci ke???? Sebab bersubahat dgn Kafir Laknat British??? Dei Thamby! lu boleh tipu org tapi bukan semua bodoh tau....ini keturunan Temenggong yg rampas kuasa mana ada daulat jadi Sultan...jadi barua British sampai mangkat...ini darah Sampah Hanyut la brader...Sultan baru lak anak omputih hahaha omputih pun boleh jadi sultan melayu kuikuikui... lu ingat org johor bodoh ke???