"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 12, 2010

Isu Kalimah Allah: NGO2 Melayu Tolak Pendapat Yusuf Qardhawi?

Reactions: 
Rupa-rupanya, isu penggunaan kalimah Allah telah pun dibincang bersama Sheikh Yusuf Qardhawi sewaktu kedatangan Sheikh Yusuf sempena Maal Hijrah di Malaysia. Dan beberapa pimpinan besar NGO2 Islam dan Melayu telah menghadziri perjumpaan tersebut.

SHEIKH YUSUF TIDAK MENENTANG PENGGUNAAN NAMA ALLAH UNTUK ORANG KRISTIAN

Di dalam perjumpaan tertutup tersebut, para wakil2 NGO Islam telah diberitahu bahawa penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian dibenarkan oleh Islam. Sheikh Yusuf menyatakan bahawa Islam tidak mengharamkan penggunaan kalimah Allah oleh golongan agama samawi khususnya orang Kristian dan Yahudi.

Sheikh Yusuf juga berkata bahawa penggunaan nama Allah oleh orang Kristian berlaku di seluruh negara Arab dan negara umat2 Islam. Ia bukan satu benda yang menghairankan.

Namun, para NGO2 Islam dan Melayu ini tetap berkeras menolak ijtihad Sheikh Yusuf Qardhawi ini. Alasan mereka gunakan hanyalah alasan bahawa keadaan di Malaysia lain dari tempat-tempat lain. Namun, mereka tidak dapat memberikan apa-apa hujjah lain melainkan hujjah-hujjah sebegini.

SEMUA ALASAN MENOLAK TIDAK BERASASKAN KEPADA ISLAM

Sedar atau tidak, tiada nas atau hujjah berasaskan Islam yang diberikan oleh mana-mana NGO Islam bagi menolak penggunaan kalimah Allah oleh orang Kristian.

Sekali lagi saya sebut, TIADA. Saya ambil contoh ABIM. Kalau kita rujuk kenyataan umum mereka berkenaan isu ini, alasan yang mereka gunakan hanyalah alasan peruntukan PErlembagaan Malaysia. Saya petik :

Ertinya penolakan ABIM dan NGO2 Islam yang lain BUKAN BERASASKAN KEPADA ISLAM. Kita tidak tahu apa alasan mereka menolak penggunaan kalimah Allah ini tapi yang pastinya ia tidak berdasarkan kepada Islam.

MEreka sehingga sanggup menolak mentah-mentah pendapat yang diberikan oleh Sheikh Yusuf Qardhawi sendiri.

UMNO dan JAKIM DALANG SEBENAR DI BELAKANG NGO-NGO ISLAM

Dari email yang saya pernah dapat dari Mahaguru58 menunjukkan bahawa Zahid Hamidi, dan JAKIM, telah berkempen atas isu ini sejak awal 2009 lagi. Mereka telah mengumpulkan kesemua NGO2 dan BLOGGERS bagi memberi “penerangan” (kononnya) berkenaan dengan isu Kalimah Allah ini.

Hakikatnya, ianya adalah penipuan dan muslihat UMNO semata-mata. Mengapa kempen JAKIM ini dilakukan secara agresif hanya selepas kekalahan teruk UMNO pada Mac 2008? Mengapa sebelum itu JAKIM tidak berkempen dengan agresif dalam isu ini?

Malangnya NGO-NGO Islam seperti ABIM ini mudah sangat ditipu oleh UMNO. Saya masih tak boleh lupa bagaimana ABIM telah menipu PAS dengan mengajurkan forum berkenaan Palestin sewaktu arwah Ustaz Fadzil masih hidup. Program yang telah berlansung di Dewan Bahasa dan Pustaka itu telah memberi keuntungan yang besar kepada UMNO. Saya tak tahulah apa balasan yang telah diberikan oleh ABIM kepada UMNO namun saya yakin balasan dari UMNO itu adalah lumayan.

Bagi saya ABIM ini hanya barua UMNO dan mereka tidak boleh dipercayai langsung. Lebih baik semua umat Islam memulaukan ABIM kerana mereka menggunakan nama Islam untuk memperjuangkan nasionalisma Melayu semata-mata.

Juga, kalau JAKIM benar-benar ikhlas mahu memperjuangkan Islam,mengapa mereka bekerjasama dengan Mahaguru58/MBA? Mahaguru58 sendiri mengakui beliau mengikut tariqat yang disesatkan oleh JAKIM.

DEBAT TULANG BESI DENGAN AB BANJARY

AB Banjary ni bekas pelajar Al Azhar. Jadi, pada mulanya saya terkejut kerana sepatutnya beliau tahu yang Kristian Koptik di Mesir menggunakan kalimah Allah secara meluas. Juga, Kristian Mesir telah menggunakan kalimah Allah sejak 1000 tahun masihi yang lepas. Sepanjang penggunaan kalimah Allah ini, tiada ulama-ulama besar Al Azhar telah mengharamkannya. Adakan AB Banjary lebih hebat dari ulama2 Azhar sepanjang zaman?

Namun baru saya teringat. Pelajar-pelajar kita di Mesir tidak berapa bercampur dengan masyarakat tempatan Mesir. Pendudukan mereka tertumpu di “Madinit Nasr” terutamanya di “Haiya Sabiq”(Seksyen Ke TUjuh) dan “Haiya Asyir”( Seksyen ke Sepuluh) berhampiran “Suuq Saiyaqa”(Pasar Kereta).

Jangankan dengan Krisitan Mesir, dengan orang Islam Mesir pun mereka jarang-jarang bergaul. Kalau saudara nak cari orang Melayu bila berada di Kaherah, ambil taksi dan bilang pada pemandu taksi mahu ke “madinit nasr-hayya sabiq”. Saudara hanya perlu turun di mana-mana simpang empat di situ dan tunggu. Tak sampai 5 minit saudara/ri akan berjumpa dengan muka Melayu.

Bukan sahaja pelajar-pelajar Melayu berkumpul di dua “Seksyen” sahaja, malahan mereka dipecah-pecahkan mengikut negeri. Ini kerana setiap negeri di Malaysia ada membeli sebuah bangunan yang bertumpu di “haiyya sabiq” dan “Haiyya Asyir” itu. Malahan, negeri Sarawak pun ada beli bangunan yang dipanggil “Rumah Sarawak”.

Maka, pengaulan pelajar-pelajar kita di Kaherah itu terbatas. Walaupun mereka belajar dalam kelas dalam bahasa Arab, tapi bila keluar kelas mereka bergaul hanya dengan bangsa Malaysia. Jadi saya yakin sangat berapa kerat sahaja pelajar Azhar ini yang pernah berinteraksi dengan orang2 Mesir yang beragama Kristian.

Saya ditakdirkan Allah SWT telah bekerja di bawah seorang boss yang berbangsa MEsir dan beragama Kristian. Namanya adalah George Nushy. Dan, saya sendiri pada mulanya terkejut apabila beliau bercakap dengan menggunakan kalimah “Inshaalah”, “Alhamdulillah” dsbnya. Malahan, email beliau sendiri menggunakan perkataan “Insaahalah” bagi menyatakan beberapa perkara yang akan beliau lakukan. Saya yakin tak ramai pelajar Azhar yang mendapat pengalaman seperti saya.

Malahan orang Kristian Koptik di Mesir telah mengubah hari Ibadah mereka dari hari Ahad kepada Hari Jumaat.

Dan saya lihat pergaulan antara Kristian dan Islam di Mesir ni macam tiada masaalah. Saya pernah berbeli belah di Suq Saiyiida Zainab dan saya dapati penjual-penjual barang yang Kristian menjual barang mereka di pintu masuk Masjid Saiyyida Zainab. Ertinya orang Kristian di sana tak kesah pasal Masjid dan Azan.

Saya juga yakin tak ramai pelajar Malaysia di Azhar tahu bahawa tentera Salahuddin Ayubi terdiri sebahagiannya dari Kristian Koptik Mesir ini. Ertinya dalam Perang Salib, Krisitan Koptik Mesir telah berperang di pihak Salahuddin Ayubi.

Kesimpulannya, AB Banjary, walaupun belajar Azhar, pun tak dapat memberi hujjah berdasarkan syariat bagi penolakan beliau terhadap penggunaan kalimah Allah oleh orang Krisitan.

Juga, apabila tiada alasan, mereka2 ini suka menggunakan kalimah-kalimah Arab seperti “Siyasah Syariiyaah” dsbnya. Tapi, bila diminta memberi penerangan, biasanya mereka tidak dapa sebab hakikatnya, dari sudut Siayasah Syariiah, memberi orang Kristian menggunakan nama Allah lebih menguntungkan Islam dari segi politik.

Tulang Besi

21 comments:

PUTRA MERDEKA said...

bodoh punya TB, bukankah menjaga dan memelihara kalimah suci ALLAH itu merupakan tuntutan agama? mencegah ianya diguna secara sesat yang menyatakan bahawa ALLAH itu baranak tidakkah ianya tuntutan agama? menghalang dari ianya boleh mengelirukan anak-anak kamu nanti apabila melihat bahawa kalimah ALLAH yang ada di masjid dan surau serta kitab-kitab didalam ajaran Islam boleh bebas disalah ertikan dan dikelirukan dengan bahan cetakkan kristian yang jelas sesat apakah itu b ukan tuntitan Islam?
Cetakan dan ucapan dari orang musyrik yang tidak beriman apakah ianya menggambarkan suatu kemuliaan? bodoh punya TB..
pttuuiihh

BOLOS said...

.....bangang punyer putra merdeka!!..itu semua persepsi 'kemelayuan"kau semata2..kalau kau pergi kat MESIR,,TERBELIAK MATA KAU aku rasa..cuba jgn jadi mcm katak bawah temppurung......sedarlah hakikat bahawa Kalimah ALLAH itu memang telah digunakan secara meluas baik oleh kristian koptik mesir ataupun kristian indonesia......walaupun mereka mengakui ALLAH sebagai tuhan mereka,hakikat bahwa mereka telah terpesong memang tidak dapat disangkal lg...biarlah ALLAH yg mengadili mereka di akhirat nanti

Anonymous said...

Pengunaan kalimah Allah telah dipolitikkan secara melampau. Dinegara ini kerajaan belum bersedia utk menerima pakai apa yg telah dipraktikaan dinegara lain. Mesti ada sebab musababnya. Yg paling kritikal sekali ialah utk melindungi akidah umat islam dari peringkat muda supaya mereka tidak konfius nanti. Yg menyokong pengunaan kalimah Allah oleh bukan islam adalah mereka-mereka (dalang utama DSAI Al Juburi, Khalid Samad, Haji Hadi dan lain-lain mangkuk PAS/PKR termasuk TB dan TP) yg ada kepentingan politik i.e nak UNDI dari golongan kafir harbi, supaya beroleh banyak mungkin sokongan utk menjatuhkan UMNO/BN. Strategi beb! Itu saja..

pisangmalaysia said...

EMMM kat Sabah Serawak dah lama praktikkan benda ni...kat sana Bible dln Bahasa Indon mrip kemalyuan, apa kate Emeno?..Ada branni ka nak ulas? Kasi la menteri2 ulas sikit...

Bah Lontok said...

Bah sangat menyokong pendirian pemimpin2 PAS terutamanya Tn Guru Hj Nik Aziz berkenaan sokongan terhadap kejayaan perjuangan 'Herald the Catholic Weekly'.

Terlalu lama perkara perjuangan ini untuk diselesaikan, setelah selesai dengan keputusan Mahkamah membenarkan 'Herald' mengunakan perkataan "ALLAH" dan juga diterbitkan dalam Bahasa Melayu, banyak pehak pula yang menentang nya sampai ada yang bom atau bakar gereja.

Hanya Pemimpin2 PAS sahaja yang nampak bersetuju. Maka dengan ini pehak pendakwah Catholic akan lebih memudahkan tugas2 dakwah nya dikalangan kaum kami. Ada kemungkinan lebih ramai yang minat agama Catholic kerana ianya dianggap lebih kurang sama saja dengan Islam, bahkan ianya lebih senang kerana tidak banyak yang perlu dipelajari.

Selain dari itu bab makan minum pun tidak berubah boleh makan dan minum semua nya. Kerana tidak ada halal atau haram dalam segi pemakanan. Kejayaan 'Herald' ini akan memberi kan lebih ramai kaum asli memeluk agama Catholic.

UMNgOk BoNgok said...

Allah menurunkan kitab Zabur,
Allah menurunkan kitab Taurat,
Allah menurunkan kitab Injil,
Allah menurunkan kitab Al-Quran.

tolong betul kan kalau ada salah.

Harris said...

Klu xnak anak2 kite dikelirukan so ape lagi bagi la pndidikan islam yg lengkap n scukupnye.Tu pun nk kna ajar ke?Tggungjwb ibubapa tuh!

Anonymous said...

Apa lagi mat songkok pandai sgt bom uruskan la sendiri.mana ulamak2 umno hj najib, hajjah rosmah, hj hishammudin, hajjah sharizat mana mereka???bab2 nk bagi hukuman no 1, masuk bab2 agama gagal..ni la ulamak2 umno yg kita tahu hari ini semua terlampau tamak haloba sgt nk pegang jawatan itu, nk jadi pengerusi ini last sekali habuk tarak...pi raaaahhh mabukkkk!!!! dont u ever dream to take over selangor by making this become darurat.pandai noh taktik mat umno nk dapat selangor.xlain xbukan ni mesti geng kepala lembu rosmah mansur

iam_khufu said...

Yg kata boleh guna perkataan Allah pun betul yg tak setuju pun betul. Masing2 ada pendapat yg bg aku menepati tuntutan agama. Buat pe nak balah panjang2.

Walaupun aku, setakat hari ni, tak berapa suka perkataan Allah digunakan oleh agama lain, tp kalau lps ni kerajaan benarkan gunakan perkataan Allah pd Kristian pd aku mmg tak der masalah. Inshaallah aku tak kan kafirkan org Islam pd benda yg khilaf pada furu'.

Mereka yg sokong mmg ada asasnya. Dr segi strategi politik parti yg bertunjangkan islam akan dilihat lebih toleran dan terbuka. Tp kalau setakat sokong sebab tujuan politik pun islam kat malaysia ni tak kemana jugak. Lg pun kalau setakat sokong tp tak di dokong dgn dakwah perkara ni akan rugikan umat Islam. Patutnya slps ni kena buat byk lg majlis dialog antara agama, panggil pemuka agama kristian dan islam buat secara langsung kat tv. Benda ni dah lama tp br skrg nak adakan dialog antara bijak pandai dr agama masing2. Terlalu lambat nak bertindak. Dah sampai ms kita bersikap terbuka isu sensitif dalam beragama. Brp byk dialog antara agama kita join.

Kpd yg tak sokong, kamu semua tahu tak kitab bible Bahasa melayu mmg guna perkataan Allah dan perkataan tu dah lm digunakan. Jd anda semua nak buat macam mana? Bible tu pun dah diubah jadi ALKITAB.

Kpd kerajaan drpd anda habiskan duit anjurkan konsert tahun br, konsert merdeka, persembahan kebudayaan yg akan diadakan setiap minggu di dataran merdeka tu, lebih baik ambil sikit dana tu anjurkan majlis2 antara agama. Org Islam dpt idea nak berhujah dgn bukan Islam dan kemungkinan besar ada antara bukan Islam yg tertarik dgn Islam. Sudah la hudud dilarang untuk dilaksanakan, majlis ilmu semacam ni pun takut nak buat pasal isu sensitif kononnya. kalau asyik isu sensitif sampai bila agama nak berkembang. Kenapa takut dgn Kristian nak gunakan nama Allah? Takut nanti org Islam masuk Kristian. Habis tu yg kamu lalaikan diaorang dgn program hiburan melampau tu apsal?

Nak tunggu sampai bila lg?

Anonymous said...

Kan Haji Hadi dah kata Umno ni parti kafir, Apa nak dihairankan! Ulama besar macam Sheikh Yusof AlQadrawi pun mereka tak terima, biasalah tu. Tuhan orang umno tu, tuhan melayu. Kalau bertekak dengan dia orang pun tak guna, sebab pengikut-pengikut umno rata-rata orang jahil. Sebagai contohnya, jika NGO macam Dr Maamor tu boleh sokong Shitfull Bukhari, so apakah agama yang dia anuti? Satu keturunan dengan agama sesat ayah pin, begitu juga dengan imam besar 1Malaysia tu, Gurujib.

kecewa said...

Aku betol-betol tertipu.
Aku pergi berdemo, menjerit sampai tak bersuara menentang penggunaan kalimah Allah, berarak membawa spanduk tanpa memikir penat dan lelah. Setelah di bakar dan diapi2kan jiwa kami oleh pemimpin2 kawasan di tambah lagi dgn sokongan pemimpin2 atasan maka kami keluar utk berdemo. Tapi rupanya pemimpin2 atasan hanya bersendiwara. Setelah jiwa kami di bakar, dan berlaku kebakaran sana dan sini di gereja, mereka2 ini (pemimpin atasan) cuba membuat U-turn dengan menyalahkan kami yg berdemo. Beginikah caranya balasan seorang pemimpin? Patutlah setiap kali kami berdemo tidak ada seorangpun pemimpin atasan yg turun...rupanya ada udang di sebalik batu....kamu (pemimpin2 atasan) benar2 telah mengkambingkan kami rakyat bawahan.
Jenis manusia berwajah dua...

Aku benar2 menyesal....

Muhazam Mustapha said...

Bertaubatlah semua yg sokong kapay guna nama Allah ni, termasuk pemilik blog ni. BERTAUBATLAH.

Lupakan pasal Koptik, lupakan pasal Qardawy, lupakan pasal Al-Azhar. Langkah pertama skrg hangpa pi mengadap Prof hang yg bernama Haron Din tu yang dah kata boleh jatuh KAFIR. Hulur semua hujah hangpa, debatkan dgn dia.

UMNO skrg BERSATU: Kalimah Allah di MALAYSIA hanya untuk ISLAM sahaja. Hangpa kononnya pejuang Islam ni macam mana?

Anonymous said...

kpd bah lontok

sy stuju dgn ramalan bah klu ksrtian katolik dibenarkn guna kalimah allah, ms dpn anak2 cucu kita akan gelap sbb dorg akan tpengaruh dgn krstian.

sy sgt2 stuju dgn ramaln bah...knp?

sbb majoriti org islam kt msia ni:-

1) lemah iman
2) handal bab fekah
3) lemah bab tauhid
4) tak minat nk buat dkwh kpd non muslim a.k.a tak minat nk share islam
5) tak minat nk blaja cmna nk dkwh kt non muslim
6) tugas dkwh ni cuma tugas ustz/ah je
7) dll

klu majoriti org islam kt msia ni handal blaka bab akidah n tauhid, sy confident org2 kita akan wlcome dorg guna nama allah..

jd sy sgt la stuju dgn pndapat bah klu kita masih tak nak berubah bnda2 dlm list kt atas nu...

Mengkudu said...

Kalau setakat nak mempertahankan nama aje tak payah la.....buat orang ketawa aje.

Orang nak laksanakan hukum yg baikpun hampa tentang...hampa hina...hampa tanamkan perasaan benci pada orang bukan islam....macamana ni...!!!

Bunyi berdegar2...tapi...tong kosong aje.

UMNgOk BoNgok said...

puak UMNgOk kata mau pertahankan Islam... Tp diri sendiri pon takde ciri2 keIslaman... cakap mcm budak tadika... suruh Rosmah puaka tu pakai tudung dulu... baru korang leh menyalak...

khakkk ptuihhh.. kan dah kena kat atas kepala botak najib

Anonymous said...

Bagaimana pula penggunaan kalimah 'takbir' yang ditukar kepada 'TAKEBEER" oleh puak2 UMNO.

Menghina dan memperlekehkan kalimah tersebut oleh orang yang mengaku dirinya islam...masya allah...

terpampang di dada akhbar arus perdana, pemerintah yang sekarang menonjolkan diri sebagai ultra alim mendiamkan diri seolah2 bersetuju penggunaan "TAKE BEER".

setakat ini tiada seorang mufti atau persatuan Islam beri pendapat dan mengutuk pasal penyalahgunaan perkataan 'take beer' mengantikan takbir ini...

bila isu antara kaum berlainan bangsa, mula lah nak jadi hero ultra alim, tapi isu antara umat Islam, UMNO dok hina macam mana pon tidak apa..

Anonymous said...

Bagaimana pula penggunaan kalimah 'takbir' yang ditukar kepada 'TAKEBEER" oleh puak2 UMNO.

Menghina dan memperlekehkan kalimah tersebut oleh orang yang mengaku dirinya islam...masya allah...

terpampang di dada akhbar arus perdana, pemerintah yang sekarang menonjolkan diri sebagai ultra alim mendiamkan diri seolah2 bersetuju penggunaan "TAKE BEER".

setakat ini tiada seorang mufti atau persatuan Islam beri pendapat dan mengutuk pasal penyalahgunaan perkataan 'take beer' mengantikan takbir ini...

bila isu antara kaum berlainan bangsa, mula lah nak jadi hero ultra alim, tapi isu antara umat Islam, UMNO dok hina macam mana pon tidak apa..

Anonymous said...

Nk buat mcmana ini semua kerana kita ada pemimpin HJ NAjiB dan HJH Rosmah la kita diperlakukan begini.perkataan "takebeer" yg dilaungkan oleh geng2 lahanat UMNO dialu-alukan sbb ada kepentingan kepada mereka.aku rasa klu bukan islam faham makna takbir dipermainkan seperti di atas confirm mereka ketawakan kita.

MALAM NI JAM 10 MALAM TV3 KITA TGK SOAL JAWAB HJ HISHAMMUDDIN BERKENAAN ISU NAMA ALLAH.TGK APA DIA NK KATA.MARI KITA TGK APA KATA PEMBELIT KETUANAN MELAYU.

10MALAM TV3 SOAL JAWAB ISU GEREJA

AKU XSABAQ NK TGK DIA NK BUAT LAWAK TIPU RAKYAT

Anonymous said...

Jeffry tolong jawab adakah istilah "TAKEBEER"yang kau selalu laungkan boleh digunapakai jawablah anak anjing!!!...

Anonymous said...

Have any of us seen the actual context the use of kalimah Allah in Herald news? Perhaps that would be a point for a discussion for us to against or agree...

But again, politic is about interest.

Anonymous said...

Betul gak tu. Herald nak buat ape aaaa?