"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 08, 2010

Jangan jadikan keganasan sebagai jalan penyelesaian! Bukankah 'Allah' untuk semua?

Reactions: 
Kebanyakkan umat Islam di negara kita membantah pengunaan perkataan 'Allah' oleh Gereja-gereja dan akhbar-akhbar Kristian. Ini bukan sahaja melambangkan ketidakmatangan mereka untuk menerima sesuatu kebenaran, malah bercanggah dengan realiti Islam yang sering menekankan elemen keterbukaan.

Menurut Wikipedia Bahasa Melayu -

  • Allah (bahasa Arab: الله‎, Allāh), adalah perkataan dalam bahasa Arab yang merujuk kepada Tuhan Yang Satu. Kata Allah adalah nama khas yang merujuk kepada Tuhan Yang Satu, yang telah mencipta, mentadbir dan memilik alam semesta. Perkataan Allah digunakan dalam agama Islam serta dalam masyarakat Kristian yang berbahasa Arab.

Jadi apakah salahnya jika perkataan 'Allah' digunakan oleh semua agama di dunia ini? Bukankah ini lebih memperhebatkan bahasa Arab sebagai salah satu bahasa utama dunia? Fikiran yang sempit perlu dielakan oleh segelintir umat Islam di Malaysia. Dunia sedang berubah dari masa ke semasa dengan lebih terbuka dan liberal, 'kefanatikan' pihak tersebut hanya satu perbuatan yang tidak masuk akal.

Betulkan saya jika saya silap. Walaupun saya beragama Hindu, apa yang saya faham tentang Islam adalah walaupun perang yang berlaku, undang-undang Islam menyebut bahawa wanita, kanak-kanak dan rumah ibadat tidak boleh diusik sama sekali. Namun perkara yang paling 'kurang ajar' dan menyedihkan berlaku apabila pihak yang tidak bertanggunggjawab bertindak membaling bom petrol ke arah sebuah Gereja di pusat bandar. Susulan daripada berita tersebut, gereja-gereja di sekitarnya telah mengambil langkah berjaga-jaga menghadapi 'keganasan' tersebut. Baca di sini- Gereja hangus dibaling bom petrol.


GEREJA YANG DILETUPKAN OLEH PENGGANAS

Persoalan yang nyata adalah adakah keganasan menjadi penyelesaian utama masalah ini? Begitu fanatiknya segentir umat Islam di negara ini sehinggakan tidak pandai menghargai keamanan yang kita nikmati sekarang. Golongan ini semestinya ada kepentingan diri sendiri samada politik atau kuasa. Manakala kerajaan pula tidak mampu untuk menangani isu ini, seolah-olah mereka membenarkan ia berlaku.

Saya ingin menekankan bahawa pegangan agama seseorang manusia adalah bergantung kepada dirinya sendiri, ia tidak boleh dilakukan melalui paksaan, keganasan, ketakutan atau dengan desakan sistem atau polisi kerajaan. Kebebasan agama perlu dihormati agar dunia sentiasa berada dalam keadaan yang aman.

:BANGSA MALAYSIA

20 comments:

BOND 0134331159 said...

ni pendapat aku la.....

kalau ORANG KRISTIAN tu TERINGIN sangat guna nama ALLAH

senang jer....

MASUK ISLAM

cepat cepat la orang orang KRISTIAN tu MASUK islam
sebab ada petanda petanda NABI ISA standby dah nak turun dah untuk lawan DAJJAL dan YAJUJ MAJUJ , so kalau ikut kitab kitab yang aku KAJI menyatakan NABI ISA akan MENAFIKAN ajaran KRISTIAN yang telah diselewengkan oleh RAJA PHILIPS dan MAJLIS NICEA beratus tahun dahulu menyebabkan ORANG KRISTIAN yang MENYEDARI MEREKA tertipu akan SEDAR akan KESILAPAN mereka dan kembali PATUH kepada AJARAN NABI ISA dan SYARIAT NABI MUHAMAD dan bersama MELAWAN DAJJAL dan YAJUJ MAJUJ.

banyak orang KRISTIAN telah BERTUKAR AGAMA ke agama islam

komuniti ISLAM dah makin bertambah di EROPAH.

ISLAM dah menjadi trend baru di EROPAH.....

alhamdulilah......

gidong said...

Nama ALLAH di klaim .. Tunjuk perasaan pun di perboleh kan, sekarang dah mula bakar Gereja ... Hal2 ni tidak akan berlaku dalam KEKRISTENAN sebab kita di ajar untuk MENGASIHI MUSUH KITA, MEMBERKATI dan MENGAMPUNI MEREKA dengan PENUH KASIH SAYANG ... TUHAN saya berdoa agar mereka yang terlibat dlm membakar gereja, BERKA...TI lah dan AMPUNI lah mereka sebab mereka tidak tau apa yang mereka lakukan .. AMEN

BOND 0134331159 said...

gidong,

prisip KEISLAMAN pun tidak membenarkan prinsip KEGANASAN ,harap selepas ini jangan ada COUNTER ATTACK dari pihak KRISTIAN keatas ISLAM , tolonglah fahami keadaan mereka yang tidak faham tetapi benar benar faham,masyarakat ISLAM MALAYSIA telah mengalami suasana ini dahulu dengan penganut HINDU seperti terjadi dahulu....setelah diperiksa ia didalangi oleh UMNO dan BN.

saja sebagai seorang ISLAM dan warganegara MALAYSIA berharap sangat kita mencontohi budaya hidup dizaman nabi nabi yang kita sanjungi iaitu NABI MUHAMAD dan NABI ISA yang anda panggil JESUS CHRIST....fahami betul betul ajaran yang lurus dan jangan terpedaya dengan ajaran DAJJAL yang kini bersembunyi di AMERIKA dan YAJUJ MAJUJ yang berada di JEPUN

saudara sebagai seorang KRISTIAN cubalah cari OLD TESTAMENT dan hayatinya......

Anonymous said...

lebih baik ikut RPK anarki di MAlaysia supaya Raja-Raja Islam boleh dihapuskan apa tunggu lagi masa nya sungguh sesuai
harapan untuk Rpublik Malaysia dgn perlembagaan baru dan harapan baru dsh lama sangat raja di malaysia ni nak rasa malaysia baru pulak

marhaenr said...

inilah masalahnya kalau umno dah mula nak jadi "juara rakyat"...

paham islam di malaysia ikut umno,bukan ikut islam...

kita marah pada yahudi zionist kerana menindas bangsa arab di palestin yang terdiri dari orang islam dan kristian...yahudi zionist mencipta pemahaman bahawa hanya yahudi saja diberkati,yahudi saja dimuliakan,yang dapat hak istimewa orang yahudi,DEB yahudi...tapi yahudi mana?? yahudi zionist saja...yahudi orthodoks tak dapat apa pun...

di malaysia pun senarionya sama...melayu dikatakan punya hak istimewa,DEB membela melayu, Islam hanya untuk melayu,melayu itu islam...pahaman ini sampai menyusahkan dan menindas saudara2 baru...

hakikatnya,bukan melayu kesemuanya ada hak istimewa, tapi melayu umnoputra saja...

jadi apa beza melayu berpahaman umnoputra dengan yahudi berpahaman zionist tadi....???

ibarat isi dengan kuku adanya....

tindakan membakar gereja itu merupakan "Tindakan orang2 BODOH,tak berilmu, dan Tak BERTAMADUN yang dilakukan oleh MUSUH-MUSUH ISLAM"....

sebagai orang Islam,aku percaya puak2 membakar gereja itu didalangi oleh pihak2 tertentu...dan aku percaya,mereka2 itu DIUPAH untuk buat kerja BODOH tu...kalau tanpa elemen upah,dan didalangi oleh jaminan keselamatan pihak tertentu...takde sapa yang nak buat kerja camtu...

itu bukan kerja yang dilakukan oleh orang Islam yang mengaku BERIMAN dengan ALLAH, Para Rasul-Nya dan hari kiamat...

tapi lebih kepada Tindakan puak munafiqin,yang mengaku dan berpura2 memperjuangkan Islam tapi hakikatnya merekalah Musuh Allah yang Nyata....

Anonymous said...

Sekarang ini parti umno sudah menjadi setaraf dengan pertubuhan pengganas. Marilah kita berperang melalui peti undi semoga pengganas-pengganas umno ini di tumbangkan.

Anonymous said...

Anon 4:21,

Bagilah bukti dan contoh yg umno ni setaraf ngan pertubuhan pengganas..dan jangan lupa bagi juga bukti dan contoh yg PAS, PKR, DAP bukan parti yg setaraf pengganas, parti yg bukan utk memutar belit utk agenda masing-masing. Dan bagi bukti dan contoh mengapa parti ibi tidak boleh dikaitkan dgn zionis, CIA, freemason, PAP dan lain-lain pertubuhan anti islam diperingkat internasional...
lepas tu buat keputusan yg mana mesti diikut.

Anonymous said...

Ya Allah untuk semua.

tetapi orang kafir masih lagi tetap engkar dan tidak mahu masuk Islam.

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

takbirr!!

Anonymous said...

umno pengganas...dulu bom atantuya hari ini bom gereje pulak.

Anonymous said...

Betul Mat monggol tu nak ambil alih peranan pengganas. Dulu dah bom awek monggolia kini pengikut-pengikutnya mengebom gereja. Masih ingatkah kita kisah Al-Maunnah yang dilakonkan untuk memburuk-buruk Pas, masa tu dia menteri pertahanan melakonkan rampasan senjata dekat Grik. Sekarang lakonan tu dia ulang pula. Kali ni geng- geng mat monggol nak bom gereja.Alahai meroyan betul mamat PM 1 Monggolia ni.

umnopoyodulukiniselamanyapoyo said...

ni semua keja mat mongol yang dirasuk bik mama pompuan puaka...

hahahaha

alahai umno,akhirnya,pecah lagi perut mat mongol..yang dirancang semua tak jadi...tapi last2,perut sendiri busyuk berulat...

Anonymous said...

gambar dan berita sekitar demo bantahan penggunaan nama ALLAH oleh kristian di masjid shah alam tadi.

www.darulehsantoday.blogspot.com

Anonymous said...

Gambar tu kau tengok sorang sudahlah, kami di sini tengah sibuk.

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 8:56 PM - Ur ma man..!

wakhakhakha... sian DarulWangEhsang bro...

Anonymous said...

SEMUA NI XPAYAH CKP KITA DAH TAHU SIAPA YG BUAT MESTILAH KETUANAN MELAYU UMNO KEPALA BATANG NAJIB

Anonymous said...

Muslim kena kutuk serangan ke atas gereja...tapi kena waspada dengan agenda Kristianisasi..jangan salahkan sesiapa jika 1000 Lina Joy lahir selepas nie..

Jeffry said...

KEHKEHKEH SIAN2 MAT JUBUR DH KEPANASAN KAT DUNIA NI. BLUM LG KAT AKHIRAT. NAK DIVERT PUNYE PSL SANGGUP UPAH BALACI PEGI BOM SANA BOM SINI. APSAL X PEGI BOM YAHUDI KAN BAGUS KEHKEHKEH ADOIYAIII

TAKEBEER!!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

* Allah (bahasa Arab: الله‎, Allāh), adalah perkataan dalam bahasa Arab yang merujuk kepada Tuhan Yang Satu. Kata Allah adalah nama khas yang merujuk kepada Tuhan Yang Satu, yang telah mencipta, mentadbir dan memilik alam semesta. Perkataan Allah digunakan dalam agama Islam serta dalam masyarakat Kristian yang berbahasa Arab.

Jadi apakah salahnya jika perkataan 'Allah' digunakan oleh semua agama di dunia ini? Bukankah ini lebih memperhebatkan bahasa Arab sebagai salah satu bahasa utama dunia? Fikiran yang sempit perlu dielakan oleh segelintir umat Islam di Malaysia. Dunia sedang berubah dari masa ke semasa dengan lebih terbuka dan liberal, 'kefanatikan' pihak tersebut hanya satu perbuatan yang tidak masuk akal.


dari definasi tadi TUHAN YANG ESA.........tapi kristian???? SEBAB TU AKU TENTANG! BANGSAT PAS N PKR!

Jeffry Bangang said...

ini semua mesti kerja si"Gila" Jeffry kat atas tu... dia dah tonggang beer tapi tak dapat jubor lagi!