"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 08, 2010

Bakar Gereja: Kerja Pihak Yang Tersepit...

Reactions: 
Malam tadi, berlaku 1 kejadian yang tak diingini dimana sebuah Gereja telah dibakar oleh pihak yang tak diketahui. pada aku kejadian tersebut berlaku tak lain tak bukan adalah kerana isu penggunaan nama Allah oleh bukan Islam seperti yang diputuskan oleh mahkamah baru-baru ni.

Nak tuding pada siapa..?

Pada aku, mudah... Pakatan Rakyat dah umumkan awal-awal pendirian masing-masing. PKR bersetuju dengan keputusan mahkamah, PAS juga bersetuju dengan keputusan mahkamah (kecuali PAS Selangor yang kepalanya Fraksi UMNgOk iaitu Hasan Ali) manakala DAP pula mengambil sikap berkecuali.

Setakat hari ni pihak yang sebok-sebok mempertikaikan keputusan mahkamah tersebut ialah tak lain dan tak bukan - UMNgOk, siap anjurkan Demonstrasi besar-besaran bersama NGO pro UMNgOk lagi.

Tak kan yang setuju dengan keputusan mahkamah nak buat kerja gila macam ni..? dah tentu terang-terangan ialah angkara pihak yang tak setuju dengan keputusan mahkamah. PM Najib sendiri pun "kelihatan" berada dipihak yang tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah dan perlu diingat, PM ini jugaklah yang mengadap Paduka Yang DiPertuan Agung "kununnya" untuk selesaikan isu ini.

Buat masa ni aku malas nak ulas panjang-panjang. aku bagi bunga sikit-sikit sudahlah... nanti blogger-blogger lain akan sambung ulasan aku.

UMNgOk sekarang makin tersepit... itu yang aku nampak. kalau ikut sejarah, parti MeLAYU ni bila dia dah tersepit, dia akan guna macam-macam cara untuk kekalkan kuasa hatta menimbulkan huru-hara di Malaysia (sejarah tak pernah menipu, yang menipu ialah pihak yang menulis balik sejarah untuk kepentingan...).

Pakai modal perkauman tak jalan, laga-lagakan pimpinan tak jalan jugak, last sekali pakai isu agama. semuanya untuk kekalkan kuasa yang makin mereput.

Sikit aku tak heran kalau tiba-tiba sejarah berdarah berulang kembali. kalau dulu bapak, ni giliran anak pulak. matlamatnya sama, "kuasa'.

Kita rakyat Malaysia yang cintakan negara kita jangan terikut rentak ahli neraka jahannam. lepas solat Jumaat, terus balik ke pejabat, kalau tak kerja, terus balik rumah. tempat paling selamat bagi kita.

Api dah dinyalakan malam tadi, tak mustahil kalau ada yang mencurah minyak untuk marakkan balik api malam tadi. macam-macam boleh jadi hari ni.

Aku tak harap akan berlaku perkara yang tak baik hari ni.

"Asyhadu'anlailahaillallah wa'asyhadu'annamuhammadurrasulullah"
Semoga negara tercinta kita Malaysia dan seluruh rakyat Malaysia termasuk para tetamu negara tak kira apa warna kulit, kaum, bangsa, jantina atau agama dilindungi oleh-Nya... amin...

33 comments:

Anonymous said...

Ini adalah tanda-tanda pencetus api perkauman telah berlaku kembali... Amatlah memerbahaya....... Siapakah Dalang ? Siapakah yang KECOH lebih2tentang isu ini ?... Mereka-mereka ini sudah semakin terdesak untuk mendapat simpati.. belas kasihan .. rakyat terutamanya meLAYU Islam supaya mereka-mereka ini dapat mengekalkan KUASA mereka..

Anonymous said...

Memang dah agak dah, mesti UMNO yg dipersalahkan...bodoh piang betul TP ni..nanti kucing kat belakang rumah hang bunting pun tuduh UMNO yg rogol. Bini hang datang bulan pun akibat perbuatan UMNO. Nanti hang tak boleh berak pun tuduh UMNO yg menyumbatnya lubang jubor hang...TP memamng tolol!

GOMO said...

salam...
ini semua kerja anwar al juburi. anwar nak meraih undi orang bukan islam apabila pilihanraya sarawak dan sabah kelak.

sesungguhnya Allah akan membalas perbuatan kianat anwar dan mereka yang terlibat.

abe MIE 'TERJAH' said...

Yang bakar orang PKR macam depa rosak pejabat UMNO di PWTC lepas tu tuduh orang Islam buat...teknik yahudi macam kes 11 september

pkrpasdap.blogspot.com

karim jabbar said...

Kepada taik2 umngok gomo,abemie..
Sudah terang lagi nyata yng dok sibuk provoke bab kalimah Allah ni adalah hangpa semua jugak...
Rakyat nampak dan bole menilai sape yng memulakan api perbalahan ini dulu...x lain dan x bukan adalah umngok yng bakal dikafankan x lama lagi!!!!!
Bersedialah hangpa semue utk dihumban oleh rakyat ke dlm KUBUR x lame lagi!!!

Anonymous said...

Kalau aku jd polis,org pertama yg disyakki ialah org yang buat demo baru-baru ni lah,sebab diaorg ada alasan nk berbuat demikian.
Dia orang yang mengapi-apikan sentimen keagamaan.

MALAYSIABARU said...

SIAPA BAKAR GEREJA?

Hasan mangkuk kuali bertangung jawab di atas kenyataan PAS SELNGOR yang tidak bersetuju pengunaan allah oleh the HERALD.

DI sarankan kerajaan ambil perhatian tegas terhadap hasan ali

Anonymous said...

bakar ni kerja pakiam
nak laga-laga kan kita semalaysia

kasyaf

Anonymous said...

mOHON ALLAH MELAKNAT LAH SI GOMO !!! NERAKA sedang menunggu andah !!!!

FaridShah said...

Pemimpin2 Islam terutama dari parti Islam perlu bertindak segera. Adakan pertemuan, penerangan dan penjelasan sesi dialog dgn pihak yg berkaitan demi mengekalkan keharmonian dan kestabilan serta mengelak dari perkara2 yg tidak diingini.

Tuan Guru Nik Aziz dah bersuara, Ketua Dewan Pemuda pun menyatakan hasrat yg sama, sila bertindak segera..
Jangan dok bercakap sahaja !

Terima kasih.

Anonymous said...

harap jemput al qaedah ke Malaysia kita mulakan jihad bom berani mati

storm62 said...

depa hanya nak provok Rakyat saje...jangan masuk perangkap umno...JANGAN bagi depa istihar darurat diSelangor saje.

stay cool...wahai Rakyat Selangor.

tulang ikan said...

provok pengunaan name allah kepada kristian x semestinya terlibat ngn kes pembakaran gereja..korang ada bukti ke org umno yg bakar?

karim jabbar ko bersiap sedia mungkin ko yg akan dikafankan ke lubang kubor atau lubang jubor.insaf jgn memfitnah tanpa bukti tu perangai yahudi....

Anak Lenggong said...

Ni lah bangang dan bodoh nya melayu Parti Ajis Sekeluarga..bila berlaku sesuatu tu cepat je menuduh orang lain..tak guna otak langsung...orang cam TP seolah-olah dia lagi terer daripada penyiasat diseluruh dunia..cepat je dia siasat kah kah kah...pada hal dia keluarkan kenyataan ikut sedap mulut je sambil dok berdengong ganja..

Anonymous said...

Ini perbuatan sekelompok manusia yg jelas tidak mengambarkan mereka itu seorang islam. Kerana islam tidak pernah mengajar kita perbuatan yg sebigini.Ini hanyalah perbuatan sekelompok manusia yg lebih fanatik kepada semangat kebangsaan.Semoga agama islam yg suci murni ini tidak akan dipandang serong atau menyebabkan org yg bukan islam jauh dari islam diatas perbuatan dan kelakuan segenlitir manusia yg jelas bertentangan dgn islam.

Anak Bugis said...

Sah kerja orang yang telah dipengaruhi oleh umno untuk melakukan, sebabnya kalau pengikut PAS dan PKR, akal lebih rasional, tp orang umno emosi menguasai akal..

tulang ikan said...

to anak bugis :

tetapi xkan la umno sebodoh itu untuk melalukan perbuatan itu seperti membuka kelemahan kepada pihak musuh..tetapi mungkin lebih logik jika ianya dilakukan oleh puak2 yg lebih suke melihat persengkitaan anatara melayu vs melayu, islam vs islam n islam vs non islam.cube tye kt puak DAP ada xdiorang terlibat?????

tulang ikan said...

anon 3.14 pm

belum ada bukti yg melaukan adalah ors islam..ok?so rilex bro..jgn melatah xbertempat...

Anak Bugis said...

Bukan apa anak ikan, sebab aku tengok org umno ni dari pemimpin sampai pengikut selalu menipu.. cakap harga gula tak naik.. tetiba naik.. itu 1 contoh berjuta lagi contoh sejak 51 thn dulu..ada pepatah menyebut bercakap bohong lama-lama membakar.. poss.. mencuri.. hehehe

tulang ikan said...

aku pun bukan ape anak bugis...ak tgk org pas ni pandai mengata dari pemimpinsampai ke pengikut..mengata kuat tp last die yg lebih...bak kata karam sigh waliah membaling batu tangan disorak umpama menuduh org tetapi hakikatnye puak sendiri yg membakar.opssss terlebih sudah...

Anonymous said...

Ini semua kerja bodoh, yang hanya dilakukan oleh orang-orang umnogok sebab dah terdesak majoriti melayu dah tak sokong dia kerana parti mereka dah tersesat akidah.

Anonymous said...

anon 4:28 pm

hekelehhhh komen cam bodoh.....

Anonymous said...

apa x2 hal be gentle beb.. tunggu ler PRU akan datang.. baru kita lihat sape yg kenaa.. kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg kuanggg..!! apa saja laa depa nii..?? ekeke.. pakar swing betul geng x2 umno nii..

Anonymous said...

ini kerja pkr,.kerja puak pro yahudi kat malaysia ni utk menghuru hara kan msia tercinta ni,
pkr =yahudi

tobek said...

aik bukan umno ke yahudi... najib lulus seploh lesen lucky draw tak nampak pon demo membantah...

Anonymous said...

saya kalau makan ikan isinya tulang saya buang
yang hang pe layan tulang ikan buat apa
apa yang dia cakap semuanya tulang isinya tak-de sebab tu merapu
hang kalau tak tahu cakap pasal islam jangan cakap
islam bukan agama yang boleh dibuat main

Anonymous said...

Korg la smua yg menang depan Tuhan tue..

Anonymous said...

ALA!NI MESTI KERJA ORANG2 PASKE,DAPKE APE LANCAU PKrM KE!ORANG2 PKrM MEMANG SEMUA CAMTU SUKA BALING BATU SOROK TANGAN!ORANG KELANTAN TGK BOLA PUN BOLEH MERUSUH APA LAGI DALAM HAL NI!PASKE,PKRKE,DAPKE KELANTAN KE SAMA JE!SUKA LEPAK KEDAI KOPI BORAK KOSONG KUTUK ORANG SANA SINI!CIT,POOOOOOOOODAHHHHHHH!PEGI KONGKEKLA KO PUNYE ANWAR ASS!HA HA HA HA HA HA

α.φ.a.k. said...

aku cukup meluat bila isu akidah dan iman Islam serta membela kemuliaan Allah itu cuba dipolitikkan demi kepentingan pihak2 tertentu,bahkan turut meluat dengan tajuk post ni,tp terpaggl jugak utk memberi pndapat.

cuba tanya soalan ni pd diri sendiri;

pernah tak anda semua terfikir, keganasan yg timbul berkaitan isu ini adalah angkara pihak luar dan asing yg cuba memecah belahkan perpaduan yang sejak dari dulu umpama telur di hujung tanduk ni?

jgn sempit sgt pemikiran,benda ni bukan didalangi mana2 parti2 politik, apatah lagi kerajaan.tolong buka minda,lihat secara global, fokus pada perkara yg lebih besar, dan cuba nilai secara dalam.

politik itu mmg kotor dan masam, tetapi lebih jijik dan menjelekkan apabila akidah dan iman dipertaruhkan bersama didalamnya, demi memenuhi tuntutan berpolitik masing2.fikir2kan.wallahuallam.

Khairul Ashraf Muhamad

α.φ.a.k. said...

fikirkan jugak perkara ni, kejadian bakar gereja ni jadi sebaik sahaja keputusan mahkamah rayuan menerima rayuan KDN supaya penangguhan penggunaan Allah ditangguhkan oleh Herald.

jgn biarkan pemikiran anda semua sempit dan berhati busuk sesama sendiri. fikir2kan.

Anonymous said...

sejak dari insiden arak kepala lembu,hinggalah - kes bakar gereja-hanya org tersepit saja yg akan buat lagu nih,Rakyat boleh menilai sendiri...

Anonymous said...

-apa objektifnya kes bakar gereja nih?Aku rasa nak suruh org Melayu bersatu kononnya org Melayu sekarg dah tak bersatu jd senanglah org Asing kotak-katikkan kita.

Jln cerita Sama mcm 911.Bila bgunan runtuh semua org Amerika bersatu-sokongan kpd Bush makin kuat.

Pdhal bukan tak bersatu-tp Melayu bsatu dlm PAS!

Biasanya org terdesak shj yg pakai taktik kotor lagu nih.Alaaa...yg mcm kes arak kapala Lembu hari tue....

Anonymous said...

kenapa segelintir orang sanggup membakar gereja???Rasulullah tidak pernah menyuruh umatnya membakar bangunan agama lain...