"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 08, 2010

UMNgOk Terdesak

Reactions: 
Semakin sukar untuk Malaysia menjadi sabuah Negara aman damai selagi UMNO terus memerintah. UMNO bila tersepit mempergunakan isu kaum dan agama di negara ini. UMNO yang ada hari ini tak sama dengan UMNO zaman Tunku Abdul Rahman dahulu yang lebih terbuka dan dihormati banyak pihak. Hari ini cara politik UMNO telah meluaskan jurang perbezaan kaum dan agama. Jika UMNO dibiarkan terus memerintah, ia akan menyebabkan negara dan rakyat sentiasa dilagakan kerana kesempatan ini akan diambil oleh pemimpin mereka untuk mempolitikkan perbezaan kaum dan agama. Kita tahu bukan semua ahli UMNO setuju dengan permainan politik seperti ini. Tapi kita juga tahu ada golongan dalam UMNO mahu orang Melayu mengangkat mereka menjadi wira pembela agama. Golongan ini melalui kuasa kerajaan telah melarang akhbar The Herald, yang hanya dijual di gereja-gereja Katolik saja, daripada menggunakan perkataan “Allah”, dan mereka yakin Mahkamah Rayuan akan “memperbetulkan” keputusan yang ada sekarang.

Kita mesti sentiasa waspada bila ada kumpulan menggelarkan diri mereka pembela agama dan Allah. Seperti kata Allahyarham Gus Dur, bekas presiden Indonesia dan pemimpin besar Nahdatul Ulama; Tuhan yang Maha Besar, Maha Agung dan Maha Berkuasa tidak perlu dibela, yang memerlukan pembelaan adalah manusia yang dianiayai dan ditindas. Jadi bila ada kumpulan NGO yang dibiayai oleh UMNO ini berkumpul dan berteriak “Islam dinodai” atau “Selamatkan agama kita”, rakyat mesti berhati-hati dan perlu waspada tentang apa motif sebenar mereka.

Soal penggunaan perkataan Allah (God) atau Tuhan Allah (the Lord God) oleh orang Kristian Bumiputera di Sabah dan Sarawak mesti difahami dari perspektif sejarah pra-Merdeka dan sebelum mereka menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963. Semasa membaca doa di gereja, ramai penganut Kristian di sana tidak tahu berbahasa Inggeris; lagi pula mereka dari berbagai kaum seperti Iban, Kadazandusun, Bidayuh, Murut, Melanau, Kelabit, Kedayan dan sebagainya yang mempunyai bahasa dan dialek yang berbeza. Jadi mereka memilih satu bahasa yang difahami semua pihak, iaitu Bahasa Melayu. Kitab Bible berbahasa Melayu yang mereka gunakan datangnya dari Indonesia. Bible mereka menggunakan perkataan Allah. Sejak zaman-berzaman orang Islam di Sabah dan Sarawak tidak menghadapi apa-apa masalah tentang hal ini. Begitu juga orang UMNO di Semenanjung yang tak rasa sensitif. Kalau benar orang UMNO marah, mengapa isu ini tak timbul pada masa dahulu?

Mungkin kerana sebelum ini kuasa UMNO dan Barisan Nasional di Parlimen sangat kuat, maklumlah mereka ada 2/3 kerusi, iaitu boleh buat apa saja yang mereka suka. Sekarang banyak hal dengan tiba-tiba menjadi “sensitif”. Ini kerana kedudukan politik UMNO sudah goyang. Persoalannya ialah, mengapa UMNO membenarkan nama Allah digunakan sejak sekian lama. Mengapa tidak arahkan semua doa dan percakapan dalam gereja supaya jangan guna nama Allah? Bila orang bukan Islam diminta menyayi Ya Allah Selamatkan Sultan Kami adakah mereka melakukan kesalahan? Mengapa hanya The Herald diharamkan daripada menggunakan perkataan Allah? Sudah tentu The Herald tidak akan menggunakan perkataan itu kalau penganut dan pembacanya menggunakan perkataan lain dalam ritual sembahyang dan doa mereka. Jadi Perdana Menteri Najib dan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin kena semaklah doa orang Kristian di Sabah dan Sarawak – jika didapati mereka menggunakan perkataan Allah, mungkin tindakan keras harus diambil.

Tapi sebelum mengambil tindakan keras, kena semak juga sejarah. Saya difahamkan bahawa pada abad ke-17 sudah ada perkataan Allah untuk Tuhan dalam kamus Melayu-Latin. Allah juga disebut dalam kitab doa Katolik yang dibawa ke Tanah Melayu pada abad ke-19. Persoalannya, jika tindakan keras diambil, adakah ia akan membantu usaha dakwah Islamiah atau mencacatkan imej Islam semata-mata kerana ada orang tertentu mahu jadi wira agama tanpa kajian yang mendalam.

Para alim ulamak seluruh dunia Islam sudah lama menerima orang dari agama lain menggunakan nama Allah sebagai nama Tuhan. Antaranya yang diguna pakai oleh umat Kristian Koptik di Mesir dan Kristian di Lubnan, Palestin, Iraq dan beberapa negara umat Islam yang lain. Sudah tentu ulamak-ulamak UMNO juga sedar perkara ini kerana mereka sudah jauh berjalan dan banyak pengalaman. Tak kan lah ulamak UMNO yang amat tinggi ilmu agama mereka buat-buat tak faham semata-mata nak “bersihkan” Islam dari segala unsur-unsur kaum, budaya dan agama lain. Tak kan mereka tak sedar Bahasa Melayu kita masih lagi mengekalkan Bahasa Sanskrit dari asal usul Hindu untuk Islam seperti perkataan sembahyang, puasa, syurga, neraka, dosa, pahala dan sebagainya.

Kita telah ada cukup undang undang melarang sesiapa sekali pun yang berusaha untok menarik minat orang Islam kapada agama lain. Ini larangan yang jelas. Kepercayaan kapada ajaran agama kita yang tulin adalah benteng untuk kita memberhentikan mana mana usaha untuk membawa orang Islam keluar dari akidah Islam. Kalau ini belum cukup itu bererti pegangan agama kita lemah. Siapa yang perlu disalahkan?

Sumber - Zaid Ibrahim

41 comments:

tulang ikan said...

ak tgk PAS yg terdesak memainkan peranan isu agama dahulu sebelum ini. siapa yg mengeluarkan fatwa allah samseng?siapa yg mengeluarkan fatwa kafir untuk umno?siapa yg mencadangkan hudud dilaksanakan tetapi smpai skg xdilaksanakan?siapa yg mengeluarkan fatwa ahli syurga bg ahli pas??

jgn sedap menuduh bro....selak kain sendiri dulu br lu selak kain org lain...

Anonymous said...

hoi tulang ikan..awat kepala otak set umno kangkung..bodoh kayu sangat!!sapa yg jadi gomen la ni...bodoh!!sejak bila pulak PAS yg terdesak!!haru sungguh la UMNO..patutla org yg mangkuk ja jadi ahli UMNONGOK!!

alkulimi said...

tulang ikan mcm pekida gpms umno jahanam. Otak tak mau guna, agama tak nak belajar jadilah jahil murakkab. Selagi UMNO perintah negara orang bukan Islam tak akan aman damai. UMNO memang kepala bapak racist. Pergi jahanam UMNO.

tulang ikan said...

to alkulimi or kuli :

org bukan islam xakan hidup aman damai selagi puak2 diorang x berjaya mengharubirukan org islam...lain kali belajar agama jgn hanya belajar setakat mandi wajib je...

tulang ikan said...

anon 3.04pm

puak pas mmg terdesak demi meraih
simpati undi rakyat sanggup mengikut telunjuk DAP. Klo dulu nk laksanakan hudud tp bila puak DAP karpal singh bersuara "langkah mayat die dulu" tiba2 terus senyap......................

Anak Bugis said...

Akibat selama berpuluh tahun memilih pemimpin melayu yang salah dan lemah, yang dinaikkan sebagai pemimpin bukan naik untuk memimpin, orang melayu kini menerima akibatnya.. sedarlah semua penyokong umno.. masa untuk berubah..

tulang ikan said...

Akibat memilih pemimpin melayu/islam yang salah dan lemah, yang dinaikkan sebagai pemimpin bukan naik untuk memimpin, orang pas kini menerima akibatnya.. sedarlah semua penyokong pas.. kadang2 bukan berlaku dalam umno tetapi juga dalam pas..lihat saja puak UG adalah contoh terdekat untuk kalian

BOND 0134331159 said...

selesaikan perkara ini elok elok JANGAN SAMPAI JADI MACAM KES ISLAM LAWAN HINDU hari tu kat UTARA dan TENGAH

ISLAM melarang KEGANASAN
KRISTIAN melarang KEGANASAN

siapa MENEGAKKAN kekerasan ???
akan TERIMA AZAB KERAS DALAM NERAKA

hangpa pikiaq la sendiri

Anak Bugis said...

Kelemahan PAS kerana mengamalkan keterbukaan, kelemahan Umno kerana mengamal rasuah, menghalalkan maksiat, mana lagi besar dosanya..?

tulang ikan said...

besar dosanya kepada sesiapa yg melaukan perbuatan terkutuk itu. tetapi apakah berdosa sekiranya seseorang itu mengkafirkan org lain terutamanya merekan yg dianggap umno serta mengeluarkan fatwa lesen syurga kepada ahlinya.?dan bagaimana pula kes perkahwinan ahli kahwin tidak sah secara islam?

Anonymous said...

Umno ni memang parti celaka. Kalau tidak kerana undi penduduk Sabah dan Sarawak parti sial ini dah lama tumbang. Oleh yang demikian umno tidak menghormati orang -orang Sabah dan Sarawak yang majoritinya beragama Kristian memberi undi kepada mereka. Wahai penduduk sabah dan Sarawak, gunakan undi kamu semua untuk menumbangkan kerajaan mat Monggol pada PRU13, dan kita lihat bolehkah mat monggol ni membela nama Tuhannya tanpa undi kamu semua, ini kerana mat monggol ni membenarkan demonstrasi yang boleh mengugat keharmonian penduduk Malaysia ini dan undi rakyat yang menyokongnya.

Anak Bugis said...

Setidaknya ahli PAS yang bersalah meletak jawatan, tapi ahli umno dah sah rasuah politik, bukan nak mengaku atau letak jawatan .. nak contoh ke..?? hehehe

tulang ikan said...

banyak jugak puak UG yg stay wt bodo je sampai skg walaupun ramai rakyat mendesak untuk letak jawatan.nk contoh?

zali said...

semua guna perkataan Allah...ok la
tu...

nanti anak orang pas tak la keliru
pegi sembahyang jumaat kat gereja
plak...

Anonymous said...

Ini lah masalanya UMNO nak ambil tugas PAS. Mana layak UMNO.

Hanya PAS saja pembela agama.

Anonymous said...

zali, apa kabar. dah lama menyepi....zali dah datang. TP/TB dan geng mereka akan naik angin lagi la..

Anonymous said...

Kepada Pencacai taik UMNOk sedarla yang parti Yahudi ni akan dikuburkan apa pun sandiwara yang mereka cuba mainkan telah dapat dihidu dari awal ini lah permainan parti berguru kan Yahudi ...
Kepada pencacai2 UMNOk teruskan lah provokasi anda makan lah taik-taik yang diberi oleh pemimpin2 Yahudi kamu...

tok iskandar said...

bakar gereja tindakan anasir jahat yang bodoh dan sewel.bukan ajaran Islam.mirip kepada puak yahudi.eloklah penjenayah ini dihukum penjara setelah dibicarakan di mahkamah terbuka.Bukan ditahan di bawah ISA kerana boleh mengundang persepsi negatif daripada rakyat.jika dibiarkan berlarutan,tok bimbang lepas ni ada kejadian bakar masjid dan ditakuti berlaku pertumpahan darah.
Eloklah ditubuhkan suruhanjaya di raja menyiasat perkara ni.jika tidak mana tahu akan berlaku campurtangan asing melibatkan tentera amerika dan NATO kerana isu agama merupakan isu sensitif.penjenayah terlibat wajar di bawa kemuka pengadilan segera

Anonymous said...

.....Alahai Zaid Ibrahim nak beri "khutbah" jumaat disini!!!!Muhasabah diri dulu la oiiii!!!!Dari dengaq Zaid Ibrahim beri khutbah,baik dengar Guan Engg beri khutbah!!!Senang nak teriak kat dia!!!Balikla kapiaq harbi!!!!

Sape PR/UMNO/BN yg nak panjangkan zakar? said...

takbirr!!

alkulimi said...

Tulang ikan setakat makan tulang sajalah selamanya. Orang makan isi ikan dia makan tulang ikan saja. Binawe. Bukalah kitab suci al Quran baru berhujah. Sebab UMNO mengapi2kan isu guna nama "Allah"lah maka orang bakar gereja. Pakatan Rakyat cool saja sebab depa faham ajaran Islam yang sebenar

BOND 0134331159 said...

FORUMER AL KULIMI DAN SEMUA PEMBACA

al kulimi ,alhamdulilah,at least ada jugak la orang yang FAHAM BAHASA dan FAHAM AGAMA kat sini

apa apa pun sekarang ni yang aku dapat tahu KESEDARAN ORANG KRISTIAN melalui pendedahan orang orang mereka sendiri terhadap penyelewengan AGAMA mereka sendiri yang BERMULA beribu ribu tahun DAHULU dengan kemunculan MAJLIS NICEA dan ia di DALANGI oleh DAJJAL laknatullah dan golongan FREEMASON .....

mereka mendekati islam dan berminat untuk bersama islam , mungkin mereka tidak lagi diberi hidayah oleh ALLAH untuk memeluk islam oleh sebab itu mereka masih ada perasaan EGO untuk STAY DENGAN KRISTIAN.

jika difikirkan kembali,kenapa kita menentang mereka,LEBIH ELOK JIKA KITA MENDAKWAH KEPADA MEREKA DENGAN MEMBERI KATA DUA KEPADA MEREKA?

JIKA ANDA INGIN GUNAKAN PERKATAAN ALLAH?
MASUKLAH ISLAM!

BAYANGKAN KEKUATAN AGAMA ISLAM JIKA MEREKA SEMUA MEMENUHI PELAWAAN KITA JIKA MEREKA BERSETUJU DENGAN SYARAT MENGGUNAKAN NAMA ALLAH MESTILAH MEMELUK ISLAM

BAYANGKAN JIKA MEREKA MASUK ISLAM DENGAN NIAT IKHLAS AKAN PENUHLAH MESJID MESJID BILA TIBA SOLAT JUMAAT

BAYANGKAN KEKUATAN EKONOMI UMAT ISLAM JIKA KEKUATAN EKONOMI UMAT ISLAM JIKA KOMUNITI KAYA KRISTIAN MEMELUK ISLAM

BAYANGKAN POLITIK ISLAM JIKA AHLI POLITIK KRISTIAN DI SABAH DAN SARAWAK MEMELUK ISLAM DAN MENYERTAI PAS DAN PR

PELUANG ADA DIDEPAN MATA.
KENAPALAH KITA MEMPERSIA SIAKAN NYA

MEREKA DAH BERMINAT DENGAN KITA DAN AGAMA KITA,BUKTINYA ADALAH DENGAN REBUTAN NAMA ALLAH

JADI KITA SEPATUTNYA MEMUJUK MEREKA UNTUK DI ISLAMKAN BUKANNYA MENENTANG MEREKA

YANG SEPATUTNYA DITENTANG ADALAH MUSUH MUSUH ISLAM DAN KRISTAN IAITU DAJJAL DAN YAJUJ MAJUJ

Mengkudu said...

Kau org nampak tak disini betapa lemahnya undang2 ciptaan manusia yg sangat diagung2kan oleh UmnoNgok tu. Mereka sendiri cipta, mereka sendiri yg dapat akibatnya. Bukan main bangga (puak2 UmnoNgok) dgn berkata inilah undang2 yg paling baik utk masyarakat majmuk kunun. Lihat...bila si hakim menjatuhkan hukuman..maka melompatlah berok2 UmnoNgok dijalanan membantah keputusan hakim hasil ciptaan mereka sendiri.
Maka saban hari juga juak2/pencacai2 UmnoNgok mula membuka kitab itu lah...kitab ini lah semata2 nak menentang hasil keputusan mahkamah. Masing2 nak tunjuk hero dan jagoh kunun nak mempertahankan agama.

Cuma aku nak tanya...angkara siapa sehingga si hakim menjatuhkan hukuman berikut.???

paloibinmulau said...

untuk melayu yg suka berdemo pas ni tak nak berdemo di gurdwara sahib ke? tak nak bawak pi mahkamah ke sbb sikh pun dah lama dulu panngil tuhan mereka dgn nama Allah? dlm kitab sikh pun ada nama Allah.

kes the herald ni kdn yg sengaja cari isu. Allah dlm herald ni lama dah digunakan cuma KDN dlm 2008/09 saja yg mengharamkan bila depa mai renew permit. zaman madey dulu pun dah digunakan. jadi korang yg ada otak pikior le sendiri.

Anonymous said...

Dei Zali pundek! Sembahyang kat mana pun boleh, walaupun dalam gereja. Kenape kamu ni bengap sangat macam juak-juak umno tu. Kau tau ka, zaman masa kau tak wujud lagi orang islam sudah sembahyang dalam gereja. Contohnya di zaman Kerajaan Byzantine dulu, di Damsyik,Syria orang islam berkongsi tempat ibadat dengan orang kristian walaupun islam adalah pemerintah masa tu. Tak sibuk pun dia orang bising pasal isu Allah macam puak umno haram jadah tu. kau nak komen pastikan kau tak buta sejarah. hai bodohnya si Zali pundek ni.

Anonymous said...

dalam kes nie aku tengok orang BN melalak siang dan malam macam anjing gila. semua dah sedia maklum BN makin terdesak so mereka sanggup menggunakan ape saja cara menyelamat parti laknat dan rasuah mereka iaitu BN.

Anonymous said...

sape yang bakar gereja itu adalah orang yang paling bodoh dan mangkuk sebab dulu tak nak sekolah pandai2 mcm orang BN suka makan rasuah. yang mereka tahu makan rasuah dan guna isu agama saja. sial punya parti BN.

Mengkudu said...

Mana ketua beruk (KJ) UmnoNgok tu? Tak nampak2 muka pun berdemo dengan beruk2 jalanan UmnoNgok. Takkan nak biarkan anak buah aje yg berdemo??? Hilang terus kejantanan beruk jantan ni.

Si 'auw..auw" (Hishamuddin) pun satu...senyap terus dalam isu ni. Mungkin terasa bersalah kot sbb undang2 yg mereka cipta selama ni memakan diri sendiri. Sampai tak berani nak gunakanlah kuasa yg ada....

Malu ke nak angkat keris tu lagi.....he..he..he

Anonymous said...

gambar dan berita sekitar demo bantahan penggunaan nama ALLAH oleh kristian.

www.darulehsantoday.blogspot.com

Anonymous said...

gambar dan berita sekitar demo bantahan penggunaan nama ALLAH oleh kristian di masjid shah alam tadi.

www.darulehsantoday.blogspot.com

BOND 0134331159 said...

mengkudu.....

angkara siapa
angkara geng yang dulu angkat keris kot

lepas eksesais angkat kris
sambil sain borang perlantikan HAKIM dapatlah hakim tu
bila dah letih eksesais angkat keris terus makan suap
bila tercekik makan suap
terus cekik altantuya
terus ikut HAKIM AGUSTINE paul kena SOAL BALAS dalam KUBUQ.

kemudian masuk la JAIL siksa kubuq
sampai KIAMAT sebab dalam JAIL kena siksa kuboq TAK BOLEH JAMIN
duduk la hang sampai sampai MAHKAMAH BESAR PADANG MAHSYAR

lepas tu MULUT kena kunci,kaki tangan mengaku PERBUATAN......

MANA NAK LARI??????????
SAPA SAPA YANG BUAT DOSA TU
BELAJAQ BELAJAQ LA BUAT SOLAT TOBAT
MULAI MALAM NI....................
BUKAN APA
TAKUT TERLAMBAT..........
BUATLA MATI DALAM TIDOQ SATGI
OOOOO! PAYAH NAK JAWAB OOOI!

Anonymous said...

UMNO nampak terdesak untuk meraih sokongan rakyat menggunakan isu nama ALLAH.rakyat nampakla yg mereka ni memperjuangkan isu agama,perihatin,penyayang pendek kata paling kuat pegi surau bila timbul isu nama ALLAH.
Mual pulak aku tgk mat2 songkok yg beriya-riya bertempik sana sini lepas semayang jumaat.disebabkan puak-puak anjing jadian UMNO org baling bom botol pada gereja. xlama lagi masjid pulak kena attack perkara yg sama.knapa berpuluh tahun dulu penjilat UMNO ni tak isukan perkara ni???baru nk rasa tergugat kedudukan UMNO di malaysia baru nk protess melompat2 mcm kera.gelagat puak2 UMNO ni berkenaan isu nama ALLAH memang sebijik mcm perangai bapak anjing hishamuddin.elok bawak keris jerit HIP HIP HOREY HIDUP MELAYU!!!

kalau pemimpin yg memimpin negara ni perihatin psl isu ini kenapa sendiri xturun padang selesaikan isu ini.kenapa najib xnk turun???mana rosmah mansur???1st lady malaysia pn malas nk turun.maklumlah busy mengalahkan PM, ada komisen baru nk dtg.hal agama peling malas.pemimpin yg memimpin negara pn sambil lewa.yg turun semua tikus2 UMNO yg nk masuk tv senang naik pangkat dpt datuk,tansri pasl perihatin.kepada ulamak2 UMNO pulak jgn jadi barua sgt.nampak sgt beriya-riya nnt ramai pulak pencacai UMNO ambik tindakan sendiri nk bom gereja 1 malaysia.pening kepala anak najib nk jawab dgn kawan2 dia

HIP HIP HORREY HIDUP MELAYU!!!HIDUP UMNO!!!HIDUP PENJILAT!!!

Mengkudu said...

Biar pi la beruk2 UmnnoNgok tu menjerit2 dan berdemo di jalanan. Dia orang nak melompat ke...dia orang nak mengamuk ke...dia orang punya pasal. Sendiri cipta undang2 sendiri tanggung la.....

Toksah nak susah2....Si PM & si Hishamuddinpun buat tak tau aje....macam tak ada apa2...so...biaq apa kita ambil tau.

Sendiri tanggung...

Anonymous said...

LAAAA apa nak peliknya...samyvelu dulu pun bila ada bencana alam selalu kata..'itu tuhan alla punya keje'. aku tengok org umno gelak je time tu...pasal x demo...?

4JJ luZ said...

Kalau bab mencaci, maki hamun orang-orang PAS lah dalangnya..Bukan kerana apa itulah ajaran yang diterima oleh mereka dari tok guru..
Tetapi bila TGNA ikut menerima kenapa pengikut2 semua tak turut serta memberikan sokongan,,.EGO..
Gila Nak Berkuasa adalah PUNCA nya..renung2kanlah apa yang tersirat dalam duduk perkara tersebut..Jangan kata orang lain BUSUK jika Najis sendiri tak tercuci.

Jeffry said...

KEHKEH AKU X HERAN SGT DGN KOMEN SI ZAID MANGSA LIWAT TU. MSA DLM UMNO PUN DIA SAMA PERANGAI MCM SI JUBOR TU JUGAK. SUKE CKP BELIT2. DIRI DIA SENDIRI PUN TUNGGANG TEBALIK TAK BTUL LG NAK NASIHAT ORG. ADE HARAPAN JD BAPAK AYAM LEPAS SI JUBOR TU KEHKEHKEH ADOIYAIII

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

dah basi point ang to jefri.update news la mangkok mak jefri

Anonymous said...

Pencacai Jeffry Takebeer ko kalau cakap ikut sedap mulut ko je bile org tu dalam UMNOk ko main sanjung bila dah keluar mcm2 ko ckp mmg ko ni pembodek no 1 UMNOk la...

Fisabilillah said...

Aisehmen, aku tgk muka2 yang wat demo ni penuh dgn cahaya keimanan oo. Korang tgk la sendiri. Aku rasa ni memang budak2 kaki masjid ni. Sebab tu la diorang ni pantang sket kalau ada isu2 agama camni. Mesti turun padang punya buat demo. Contohnya mcm kes kuil kat Shah Alam hari tu la. Abis lunyai kepala lembu tu diorg pijak. Ni baru pejuang Islam yang sebenar. Tahniah la Umno, pasti nak wat demo isu apa lak? Aku igt baik kita ajak bdk2 ni sekali wat demo tukar undang2 sekular kepada undang2 syariah dan hudud. Apa macam? Ada berani? Boleh la ajak budak2 ni join sekali. Mesti leh berjaya punya. Baru la syiar Islam boleh tertegak dengan sempurna lepas ni. Takkan nak amik undang2 Islam yang berkaitan nikah kawin jer. Kalau ada nak wat demo lagi bagitau la, aku igt ramai geng2 PAS nak join ni.

hahaha...

Anonymous said...

kita tengok kebijaksanaan ulamak UMNO dlm menangani isu ini..klu tak boleh selesaikan, biar jadi anak jantan, letak jawatan bg org lain yg boleh selesaikan, habis cerita. tak payah nak bising sana sini.

seorang insan said...
This comment has been removed by the author.