"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, January 07, 2010

Krisis Istana Kelantan: Sultan Boleh Hilang Kelayakan Memerintah

Reactions: 
Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra boleh hilang kelayakan sebagai pemerintah negeri ini jika Baginda berterusan tidak berupaya dari segi fizikal dan mental untuk kembali bertugas.

Majlis Perajaan Negeri (MPN) akan membuat siasatan dan pertimbangan tentang keupayaan Tuanku Ismail Petra sebelum memutuskan sama ada Baginda dapat memegang semula tampuk pemerintahan.

''Di bawah Fasal 22A (1) Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan, apabila Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan Kelantan meninggalkan negeri lebih 30 hari atau jika Baginda gering dan tidak boleh menjalankan hal ehwal negeri, maka Pemangku Raja boleh dilantik.

''Pemangku Raja hendaklah berhenti menjalankan tugasnya apabila Sultan pulang ke negeri atau apabila Baginda sembuh.

''Namun, jika Baginda pulang dalam keadaan yang masih gering dengan beberapa kecacatan besar dan berat, MPN boleh memutuskan jawatan itu terus dipangku," ujar sumber itu di sini hari ini.

16 comments:

Anonymous said...

Kelantan ini macam2 dek timpa masalah, satu demi satu. PAS tak faham2 lagi ke? Kamu semua orang yang arif agama.

Ingat persaudaraan Islam itu penting!

malaysiabaru said...

TANDA TANDA KELANTAN NAK JAHANAM DAH

KALU DULU DULU ORANG KATA SULTAN SULTAN NI ADA DAULAT ... KETURUNAN LANUN LANUN YANG AMAT BERKUASA SEHINGGA BOLEH MENAWAN SEBUAH NEGERI!

p.s Ada seorang exco kelantan tu keturunan UMNO... darah daging umno...sanggup langgar keluarga tok guru

Anonymous said...

utk anom 8:02
waduh bercakap atas nama persaudaraan islam.ni 90% rakyat k'tan adalah islam. Dgn semangat persuadaraan islam segerakan pembayaran royalti kpd k'tan.

-u.m.f-

Jeffry said...

ROYALTI LAGI! KEHKEHKEH. PERSAUDARAAN ISLAM TAKKAN TOLAK PERSAUDARAAN SESAMA ISLAM KALAU BTUL2 IKHLAS. TP ATAS DASAR POLITIK G JAHANE DGN PERSAUDARAAN ISLE. PAS MMG MCM TU..ERR PAK AJIS DOA TOLAK BALA KE TERIMA BALA?KEHKEHKEHKEH

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

mr jeffry kita tengok sape yg kena nanti. x ari ni,besok,xpun lusa,x pun akan datang. gua pun x sabar-2 nak tengok. selalunya doa org kena zalim cepat sampai.sabarlah jeffry kau tunggu aje.kat terenganu ni runtuh aje apesal ye??

Jeffry said...

OK XDE HAL..KITA TENGOK SAPE YG KENAAAAAA HUHUHU

RatedAO2009 said...

jeffry!!!!! call mak ko...mak ko tengah nazak tu.. hahahaha

tulang ikan said...

Bala bencana alam sudah, bala kemalangan sudah, bala penyakit pun sudah, bala kene dari anak menantu pun sudah....lepas ni aoa lg bala kelantan yg bakal turun ek.....

nik ajis xnk buat doa tolak bala ke?

RatedAO2009 said...

^
^
^
^Bala enjin jet hilang pun sudah hahahhahaha...satu2 keluar kan??!!!
hahahahah

tak sangka aku doa tu mnjadi...nasib baik duit dalam bank najib tak hilang..takut nnti makan tulang ikan saje lah.. hahahha

tulang ikan said...

ratedA02009

OK fair....

Anonymous said...

Ambo oghe Kelate, kpd malaysia baru tak elok sebut jahane kok ghe. Oghe Melayu tak sepatut kata jahane kok ghe. Tambahe lagi sebut sebutir negeri.
Jika Malaysia diumpamakan sebuah rumah dan negeri negeri yg lain adalah seumpama bilik. Jika 1 bilik terbakar, adakah anda yg berada dlm bilik lain tetapi berbumbung rumah yg sama akan selesa selama lamanya.

Cuba pikiaq dulu sebelum bercakap. Tambahan lagi nama hang tu malaysia baru.

Awat hang maghah sangat dengan kelantan? dulu pernah kena kapak ko?

Jangan cerita peribadi orang, lanun ka apa ka keturunan dia bukan 1 tiket kita mengeji org. Sebab kita sendiri pun tak tahu tok nenek kita dulu buat apa (harap harap semua oghang baik).

Semoga Tuanku cepat sembuh @ semoga saudaraku cepat sembuh,itu sepatutnya ungkapan kita apabila kedengaran saudara kita sakit


Sifu Mick Doohan

Anak Lenggong said...

Panel kesihatan nik ajis menipu bila mengatakan sultan kelantan idup guna tiub tetapi hakikat sebenarnya..tengok kat bawah..aku rasa panel kesihatan nik ajis ni tak pergi pun melawat sultan kat hospital dis'pore tetapi mereka ni dah buang ketayap dan pergi melancong jee...

Sultan Kelantan 'gagah' hadiri majlis hari lahir Raja Perempuan

KUALA LUMPUR 7 Jan. - Sultan Kelantan ternyata jauh lebih sihat berbanding gambaran sebelum ini dengan semalam baginda dibenarkan meninggalkan Hospital Mount Elizabeth untuk menghadiri majlis santapan sempena ulang tahun ke-59 Raja Perempuan Kelantan di sebuah hotel di Singapura.

Malah dalam majlis meraikan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid itu, baginda menikmati makanan dan minuman - tanpa menggunakan alat bantuan pemakanan atau sambungan tiub ke perut.

Realiti itu sama sekali bertentangan dengan laporan panel perubatan dilantik kerajaan negeri Kelantan bertarikh 24 Disember lalu yang diumumkan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat 4 Januari lalu kononnya baginda makan menggunakan tiub dimasukkan ke dalam perut.

Semalam, wajah Tuanku Ismail Petra kelihatan begitu ceria dan segar berbanding sebelum ini ketika berkesempatan bersama Raja Perempuan Kelantan dan tiga daripada empat anakanda baginda berdua.

Mereka ialah anakanda kedua baginda yang juga Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Fa-iz; Tengku Temenggong Kelantan (anakanda ketiga), Tengku Muhammad Fakhry dan Tengku Amalin A'ishah Putri (anakanda bongsu).

Turut bersama ialah bapa saudara Sultan Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga Ahli Parlimen Gua Musang dan kira-kira 20 ahli keluarga terdekat baginda.

Pada majlis santapan pada pukul 5 petang semalam itu, Tuanku Ismail Petra tidak menggunakan kerusi roda.

Sebaliknya baginda duduk di atas kerusi khas fisioterapi yang disediakan Hospital Mount Elizabeth dengan berlapikkan bantal di belakangnya.Ketika menceritakan mengenai keadaan Tuanku Ismail Petra sepanjang majlis santapan itu, Tengku Muhammad Fakhry memberitahu Utusan Malaysia malam ini:

"Baginda gembira dapat jumpa kami dan ahli keluarga. Sesekali Tuanku ketawa. Tuanku ucap selamat hari lahir dan mendoakan kesejahteraan baginda Raja Perempuan.

"Tuanku juga tanya mengenai khabar rakyat Kelantan. Baginda gembira diberitahu rakyat sejahtera, baginda sangat ambil berat tentang rakyat."

Mengenai kesihatan semasa Sultan Kelantan yang jauh berbeza dengan pengumuman Nik Abdul Aziz baru-baru ini, beliau berkata, beliau tidak faham mengapa ia berlaku.

"Sudah tiga bulan Tuanku tidak gunakan tiub untuk santap. Saya tak tahu bagaimana panel perubatan yang tidak diiktiraf Tuanku itu buat laporan, sedangkan mereka tidak pernah periksa Tuanku.

"Dengan berita terbaru perkembangan Tuanku ini, saya harap rakyat Kelantan dan masyarakat di Malaysia mengetahui kedudukan sebenar kesihatan Tuanku.

"Semalam (Selasa) semasa santapan petang itu, Tuanku jelas semakin sihat, bukannya lemah tetapi stabil seperti disebutkan panel itu," tegasnya.

Anonymous said...

Ambo nak komen yg "anak Lenggong" tulis...

Ambo ghaso TG NA hanya baca apa yg telah ditulis. Ikut perlembagaan negeri, yang berkaitan istana, ada pegawai istana yg uruskan maklumat dsbnya.
Maka beliau pun kata ggitu la.

Sifu Mick Doohan

Anonymous said...

Sultan Kelantan pun satu.. Bagila takhta kat Tengku Bendahara secara rasmi... Kubur dah panggil tu...

ros said...

inilah tanda2 akhir zaman,manusia berlumba2 mengejar pangkat dan darjat..
apa susah undang2 tubuh negerikan ada,ikut jee laa..napee dah tak nak ikut undang2,dah nak buat ikut suka hati plak.habis tu undang2 yang dah ada tu, nak buat apa plak..
att:kepada pemilik blog ni,blog anda terlalu berat dengan widget.semuanya widget tentang uji i/q yang bermatlamat mencuri maklumat..
cadangan saya elok kalau anda gunakan cara CPAlead kalau anda memang minat sangat nak buat duit dengan widget2 ni.blog tak la jadi berat camni..
lagi pun rasanya widget ni takde faedah pun setakat buka peluang untuk orang curi maklumat jee..cuba pikir dengan hati terbuka kenapa mereka buat widget yang tak ada faedah tu tapi guna cookies yang melekat selamanya dalam kumputer user.

Anonymous said...

DUNIA SEMENTARA AKHIRAT KEKAL ABADI, SETIAP TULISAN AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN. YA ALLAH BERILAH TAUFIK DAN HIDAYAH UNTUK MENUJU JALAN KEBENARAN YANG HAKIKI.