"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, January 11, 2010

Langkah Ibadat: Cari Dosa, Cari Pahala Atau Cari Pasal..?

Atas sebab-sebab tertentu, dah 3 hari aku tak keluar dari halaman rumah aku, rutin harian semuanya dilakukan dirumah. kalau keluar pun setakat jalan-jalan petang ambik angin luar dan tak sampai kejalan besar.

Petang ni pulak, aku terasa nak keluar meronda. tak jauh pun, setakat dalam lingkungan kawasan liputan rumah mak aku je. tak lebih dari 2 kilometer dari motherbase (hahaha...).

On the way balik masuk kelorong menuju ke motherbase aku, kereta yang aku bawak berselisih dengan sebijik proton wira. aku rasa tuan punya kereta wira tu nak pergi tunai solat maghrib dekat mesjid/surau berdekatan.

Disebabkan lorong tu sempit, brader yang bawak kereta tu berenti dekat tepi dan bagi laluan dekat aku yang baru masuk dari jalan besar. aku pulak, seba respect dekat brader tu yang dah bagi laluan dekat aku, terus bukak tingkap kereta dan angkat tangan tanda terima kasih.

Brader tu buat bodoh je, aku hulur lagi tangan aku kot-kot dia tak nampak, still jugak dia buat bodoh, senyum pun tidak. aku senyum sambil dalam hati aku menyumpah - "cilako... sombong benar la pulak ahli syurga ni', dengan niat tak baik dan sikit sakit hati, aku tukar tangan aku dari lambaian mesra tanda mekasih kepada isyarat tangan yang aku belajar dari MB Pahang, Ustaz Adnan Yaacob... hahaha...!!!

Brader tu terus kalut bukak tingkap maki-maki sambil menyumpah dekat aku sambil angkat penumbuk..! laaa... nampak pulak... ingatkan mata "kero". angkat tangan cara baik buat bodoh, bila bagi isyarat "peace" marah pulak... hahaha...

Tu la dia manusia. susah sangat ke nak senyum..? mentang-mentang kita buat baik, dia buat sombong, kalau orang buat gila, reti pulak marah.

Langkah pergi mesjid buat ibadah, perjalanan tu nak cari pahala, cari dosa atau nak cari pasal..?

Lu fikir la sendiri...

15 comments:

Anonymous said...

Kedai kopi seluruh malaysia hangat org bercakap mengenai isu church kena bakar maksud aku non-muslim.aku rasa ramai penganut kristian makin memberontak smp kan aku lepak kedai mamak diorg dok maki org melayu (UMNO) bukan setakat tu saja nama NAJIB pn org bukan agama islam dah start maki terang2.terasa spt aku org UMNO pulak sbb diorg pandang semacam pasal kami berdua je melayu dlm kdai mamak tu.lokasi bukit beruang melaka.so kepada semua melayu UMNO i just can say fuck you bcoz wht u're doing now memberikan kesan kepada kami pembangkang melayu yg berhaluan kiri.aku xsalahkan diorg sbb diorg berhak memandang serong kerana isu church ini.bayangkan kalau masjid pulak kena bom apa perasaan kita..
KITA BERHAK TERASA DI HINA OLEH KAUM LAIN TETAPI KITA JUGA BERHAK MEMAKI MAT-MAT PENGEBOM PARTI RASIST UMNO YG OVER CONFIDENT TUNJUK PENYAYANG KEPADA KAUM MELAYU SMP LUPA DIRI.
-sampai bila2 pn aku akan BAN UMNO untuk menerajui kerajaan malaysia.lebih baik UMNO pupus dari dari pemikiran rakyat malaysia dari terus menjajah dengan MEMAKSA rakyat berkorban for nothing!!!

Anonymous said...

Mesti dia ni orang umno punya. Dia pakai songkok tinggi ke atau pakai kopiah putih?

Kalau pakai songkok tinggi tu bukan pergi masjid, pergi cofee house tu cari bisnes. Orang ingat pegi masjid tapi sebenarnya masjid dia kat hotel.

Anonymous said...

...gitula nasib tukang fitnah!!!Kemungkinannya:
1.Dia marah kat hang!Pagi tadi dia pi serang bernas!Dia ikut cakap hang!Kata harga padi tughun!!Pegawai bernas kata harga padi tak tughun!!Dia malu!!!!!
2.Dia nak pi surau/masjid.!!!Hang menongkah arus!Dalam hati dia kata puak jahil mana ni!!!Sepatutnya waktu magrib dok dirumah atau berjamaah disuarau!!!Kata pejuang islam tapi perangai terbalik kuang!!!!
3.Rupanya hang penakut jugak!!Takut keluaq rumah!Takut jadi macam kickdefella!!Hang takut pada:
3.1.puak pekida-Awieee!
3.2.puak pas perpaduang!
3.3.Puak amno!.
3.4.Puak pejuang islam yang bakaq gereja.
3.5.Puak anti kapiaq harbi!
3.6.Puak nik abduh!

Hoiiiii!!!ramainya musuh hang!!!!!

Mr Joker said...

Anon 8:26 PM... kau dekat mana..? jom la kuar minum... brani..? no aku ada dekat atas tu ha... call je... 24 jam on.

Ada telur..?

Anonymous said...

Tuan TP,
1.maafla,aku takut kat hanggggg!!!
2.Aku masuk blog hang sebab nak hilangkan stress jeeee...seghonok tenguk macamana perangai oghang dok fitnah oghang!!!
3.Maila buat Phd kat U!!Ramai member!!Boleh tolong hang buat thesis nanti!Tapi kena guna banyak fakta yang ada signifikan!jangan guna fakta fitnah no!!Nanti kena tendang keluaq!!!
3.Ada teloq,ada berani!Apa lagi ayat power hang!!!Oiiiii!Takuuuuuttttttt!

Anonymous said...

Skrang ni semua orang dok maki hamun najib/umno sbb gereja punya hal. Hari sabtu dulu saya dan anak-anak pergi kesebuah shopping complex. Dlm perjalanan yg penuh sesak dgn kenderaan secara tidak sengaja saya potong kehaluan kiri tapi bagi signal dulu. Jarak dgn kereta sebelah agak hampir jugak. Oleh kerana perbuatan saya itu pemandu kereta yg kena potong itu amt marah lalu meng"honk" panjang siap dgn pasang lampu sekali. Terasa bersalah, saya mengangkat tangan tanda mohon maaf. Pemandu kereta tersebut terus meng"honk" berpanjangan dan mengacah-ngacah keretanya dibelakang. Bila lihat melalui cermin terdapat 3 orang lelaki melayu umur sekitar 40an. Oleh kerana masih lagi terasa bersalah saya mengalah dan memberi ruang utk mereka jalan dulu. Sambil lalu mereka perlahankan kenderaan, lelaki disebelah pemandu menurunkan cermin dan dengan garang dan bengis memaki hamun sambil menunjukkan steering lock utk membedal kereta saya. Saya mengucap panjang dan anak2 saya kelihatan begitu takut sekali. Mereka pergi begitu saja kerana tiada respon dari saya. Saya bersyukur kerana tiada perkara buruk berlaku. sempat juga saya catitkan no. pendaftaran kereta dan jenisnya sekali. pada cermin belakang kereta tersebut terdapat tulisan ayat al-quran dan dibawah sekali terdapat logo tiga parti politik; biru muda, bulat putih dgn background hijau dan roket merah. Saya amat kesal dan sedih juga dgn kelakuan dan sikap mereka yg lansung tidak mencerminkan ayat suci alquran yg terdapat dibelakang cermin kereta tersebut.

Lokasi kejadian : Mid Valley
KL
Tarikh : Sabtu 9/01/2010
2.00 ptg.

Anonymous said...

Tiga ekor mamat dalam kereta tu geng pukida. jangan fitnah, orang PR tak buat kerja samseng bodoh macam unmo. Aku pun samseng juga, tapi pada perompak wang negara sahauja. Setakat lekat sticker pada kereta saja nak buruk-burukkan PR. nak samseng mesti kena pada tempat. Bukan pada orang awam, macam gengster umno pukida dan mat rempit tu. Hanya berani pada kanak2 dan orang tua saja, takda teloq.

Anonymous said...

piss!pisss!
Anoy 9.38!
Dengaq aku bisik kat hang!Nanti TP dengaq!Jangan cakap kuat-kuat!
TP dan mat tiga oghang yang jadi pembuli jalantu!!Depa dengak nasihat tok gughu depa!Kalau hangpa pelekat bendegha pas!Hangpa jadi ahli pas!Hangpa pangkah pas!Hangpa masuk shurgaaaa!!!!Cakap mencaghut!Cakap keloloq!Gedebe!Fitnah!Takpa!!!
Tula perangai depa jadi macamtu!!!Tak percaya!Tenguk ayat-ayat yang depa guna dalam blog ni!!!!Hang faham nooooo!!!Ok!Jangan cakap kuat sangat!nanti TP degaq dan kata!Tak dak teluq!Ada brani!!Aku takutttttt!!!!!

Anonymous said...

TP aku rasa anon 9:08 PM ni kaki putaq terbeliaq.bunyi pn mcm semseng club mlm pekida.ingat pukida pekida tu besaq sgt ka jasa pada malaysia.rasist lagi ada..memang xsalah la aku rasa huru hara bakaq gereja kerja pencacai UMNo.pasai ini taktik parti rasist UMNo nk take over selangor for free. bila selangor isytihar darurat UMNo basterd akan datang sbagai pennyelamat rakyat.kepala bontot rosmah pn ikut sama nk dpt double 1st lady 1malaysia.al maklum lah selangor kan kaya dgn hasil bumi.semua plan dah bole baca, dlu bole la UMNo nk tipu kami..skang xdpt lagi bro

Anonymous said...

Anon 9:38 PM.. xda kena mengena dgn ayat ang yg awai pasai bakaq gereja.jgn lari topic mat songkok UMNo pukida pekida.tu masalah ang xle nk sabaq, sapa suh ang masuk line org...undang-undang pn ang xtahu.kami tumpang sedih

Anonymous said...

Salam tuan anom 9.38..hang report jer la kat PDRM dan jgn lupa taip skali dlm report hang yg kat cermin blakang kete tu ada logo 3 bradik bukan 3 line tau..aku grenti mamat polis yg amik report hang trus bangun x cukup tanah nk ngejau kete mamat 3 eko tu coz ada lambang yg memang halal bg geng PDRM utk "buat hal"..

BOND 0134331159 said...

aku rasa la...kes kes ni melibatkan beberapa pihak...tapi pihak kita yang selalu kena TEMBAK
ala....kita kan baik...banyak orang jeles

pihak pertama...kita le...dari dulu asyik kena jer...macam macam daripada kena fitnah sampai yang paling LATEST kena kapak.....kickdefella tu aku pun kadang kadang dengan dia punya cara.BERANI SANGAT....

pihak kedua...geng depa...salah pun depa ingat depa betul lagi...berangan macam baru hisap see sha kat KLCC jer...ala yang paip yang asal usul dari arab tu....ada perisa pulak tu....kita betul pun depa kata KITA SALAH....hmmmmm

pihak ketiga....ni yang tak best...GENG GENG HIDDEN HAND...geng ni BANYAK KAT KL DAN PENANG , depa ni kira macam ANTI KITA DAN ANTI DEPA....kalau boleh nak API API KITA DAN DEPA...geng geng ni ada MACAM MACAM NAMA,FREEMASON LA,TEMPLARS LA,pendek kata depa ni GENG DAJJAL,dok kutuk anwar pi U.S anwar ANWAR GENG U.S,ada sorang menteri tu pi jumpa orang ISRAEL tu?apa kes????

AKU PULAK....ANTI JEPUN
TOK NENEK BERJUANG MATI MATIAN LAWAN JEPUN DULU
LA NI ANAK CUCU BERJUANG MATI MATIAN BAGI JEPUN KAYA RAYA
SORRY LA KALAU AKU KUTUK NI...TAPI SAPA SAPA YANG KERJA KAT JUSCO KER KILANG JEPUN KER COMPANY JEPUN KER IBARAT LUDAH JILAT BALIK.

KALAU HANGPA TAU ASAL USUL JEPUN
HANGPA AKAN RESIGN DAN BOIKOT BARANG JEPUN.....

PIKIAQ,PASAI APA LEPAS KENA BOM NUKLEAR U.S JEPUN MAJU?

PASAI APA CARA JEPUN LAIN DARI YANG LAIN.....

tapi setiap kali aku pi JUSCO ,memang nampak jelas orang MELAYU JADI HAMBA JEPUN

JEPUN TELAH KEMBALI MENJAJAH MALAYSIA
MENERUSI JUSCO ,AEON ,HONDA ,SONY DAN SEBAGAINYA

SENJATA JEPUN SEKARANG BUKAN SENAPANG DAN MERIAM

TAPI
DUIT!!!!!

Anak Lenggong said...

KAH KAH KAH..SI POJI NI DAH JADIK SERBA BANGANG...UDAH TAKDE ISU KE..SAMPAI CERITA DIA KELUAR RUMAH PUN NAK KASI TAU..WEII..KALAU NAK CARI ISU TU JADIK LAA SERUPA SYA OMEL TU ..IKUT KEMANA JE NIZAR BANGKAI TU PEGI..SAMPAI NIZAR NAK BERAK PUN NAK TULIS GAK...GINI LAA BILA BLOGER UPAHAN KUSAM MUSA TAKDE ISU...TERPAKSA TIMBULKAN DIRI KALAU TAK TU DUIT NAK BERDEGUNG PUN MELEPAS...JADIK TOKAN SUPLY SELIPAR NIK AJIS PUN ...ORANG UDAH TAK NAK BELI ...

Anonymous said...

sry la mat lenggong ang selalu lari dari topic perbincangan.kita dah xckp pasai selipar dah..tu zaman bila pnya cerita yeob.update la news lenkali dah mcm org asli tasik banding pulak aku tgk ang ni.kt sana selipar baru sampai ka???keluaq la dari dlm hutan tu...sedih tgk ang ni...

Anonymous said...

Great story. but again, 2 x 5. Perhaps, let it go and pray that Allah have mercy on him would make u a better man.

Again, politic is about interest.