"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, July 01, 2011

Royalti BERSIH: Peniaga Di Gari, Perompak Di Julang...

Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Lebih kurang jam 11:00 pagi tadi di Jalan Dato' Pati, lokasi tumpuan Warganegeri Kelantan Darul Naim setiap hujung minggu... Ustaz Zakaria, seorang penjual pakaian, buku-buku dan pelbagai barangan aksesori politik dan agama ditahan polis. Kesalahan beliau..? Menjual T'Shirt kuning yang tertera logo BERSIH 2.0.


Ustaz Zakaria adalah salah seorang antara berjuta-juta peniaga berbangsa Melayu dan beragama Islam yang mencari rezeki halal dengan menjual barangan-barangan Halal untuk menyara hidup beliau dan keluarga beliau.

Akibat T'Shirt berwarna Kuning dan berlogo BERSIH 2.0, beliau ditangkap dikhalayak awam dihadapan ribuan rakyat Kelantan persis seorang Penjenayah kemudian digari. Sampai saat ini beliau masih ditahan dalam lokap IPD Kota Bharu di Pengkalan Chepa.

Tun Razak suatu ketika dulu adalah Perdana Menteri Malaysia dan anak beliau, Najib pula adalah Perdana Menteri Malaysia sekarang. Najib mengetuai sebuah KERAjaan yang sejak beberapa tahun lalu kerjanya ialah merompak hasil-bumi Negeri Kelantan iaitu Minyak dan Gas.

Ketika Kerajaan Negeri Kelantan menandatangani Perjanjian Petrolium pada tahun 70an, Petronas telah bersetuju untuk membayar sebanyak 5% royalti kepada Kerajaan Negeri Kelantan sekiranya Minyak atau Gas ditemui di Daratan atau Di Lautan Negeri Kelantan. 5% lagi royalti akan diberi kepada KERAjaan Pusat manakala 90% lagi adalah hak Petronas.

Minyak dan Gas akhirnya ditemui lebih kurang 130km dari Daratan Negeri Kelantan beberapa tahun lepas tetapi Negeri Kelantan tidak mendapat walau 1% pun hasil dari galian tersebut kerana KERAjaan Malaysia pimpinan Najib anak kepada Tun Razak telah mengarahkan supaya Petronas tidak membayar royalti tersebut kepada Negeri Kelantan.

KERAjaan Pusat dibawah Pimpinan Najib anak kepada Tun Razak menjadi KERAjaan Perompak. Najib mengetuai KERAjaan Perompak dan dalam erti kata lain - Najib anak kepada Tun Razak adalah Ketua Perompak.

Esok Ketua Perompak Negara Malaysia akan mengadakan Lawatan Kerja di Negeri Kelantan selama sehari. Khabarnya banyak program-program hebat telah diatur sedemikian rupa dan sebanyak 4 buah trak FRU telah dikerah untuk bersiap-sedia bimbang berlaku hal yang tidak diingini.


Sambutan besar-besaran akan dibuat bagi menyambut Ketua Perompak Negara Malaysia dan ada juga program yang antaranya menyambut Ketua Perompak Negara Malaysia dengan ampaian "Red Carpet". Hebat...

"Gari untuk Peniaga, Red Carpet untuk Perompak"

MalaySial betul la. Gua harap rakyat Kelantan akan buat "Sesuatu yang istimewa" untuk menyambut Ketua Perompak Negara - Najib anak kepada Tun Razak.

2 comments:

bunbinban said...

lawo la plok gambor najib pakai baju kuning...hahaha sebijik muka celaka haram jadah

Jeo Botak said...

Kat Negara Orang putih MATADOR memang terkenal kerana bermain dgn LEMBU ygn garang. Pakai Kain MERAH LEMBU GILA terus fobia dan terus MENGILA terkam...

Kat MALAYSIA lain pulak jadinya...
Pakai baju KUNING....ANJING GILA terus fobia danterus nak terkam..

ha..ha..ha....
Nasib baik la MATADOR2 kat Malaysia ni tak nak bawak lembing dan panah....kalau tidak jadi LEMBU GILA macam kat negara orang putih tu la.

ha..ha..ha..