"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 08, 2009

Anti PPsmi: Apa Perasaan Korang Beb..? - malaysiakini

Reactions: 
Apa perasaan korang bila baca berita dekat bawah ni beb..? terutama yang aku hilite tu...

Bercakap kepada media selepas penyerahan tersebut, A Samad berkata rombongan pemimpin GMP pada asalnya merancang ke istana dengan kereta, bagaimanapun ia gagal kerana kesesakan.

"Saya berjalan (ke istana), sepatutnya diiringi dengan motokar," katanya.

anti ppsmi rally 070209 pak samad chokesTambahnya, inilah "pengalaman pertama" matanya pedih dan melalui keadaan tolak-menolak dalam kumpulan penentang PPSMI sewaktu menuju ke istana.

"Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa,"
katanya (dua dari kanan).

Perjuangan menentang dasar ini tidak akan berhenti hari ini, katanya lagi, malah ia akan diteruskan pada masa akan datang.

38 comments:

iqah said...

perjuangan menegakkan bahasa dari kerajaan yang tak reti bahasa.

starUgly said...

Siapa lagi nak bersuara klu bukan kita(RAKYAT). Klu 2,3 org bersuara,diorg(keraJaan) xkn dgr(buat2 xdgr!)... Kita turun ramai2, baru diorg sedar. PiEm(PakLah) pun dh wat statement, suh kaji balik cpt2. Klu Anti PPSMI takde trn padang smlm,xdenye diorg nak amik kisah! Nway,congrats ANTI PPMSI!

Anonymous said...

E-book ini mengandungi hujah-hujah bagi memansuhkan PPSMI. Adalah didapati bahawa dasar PPSMI ini tidak sah dari segi undang-undang. Sekiranya dilaksanakan juga, maka kesan negatif terhadap bangsa dan budaya Malaysia khasnya adalah sangat serius.

Penyusun: Profesor Emeritus Dr. Abdullah Hassan

Download link:

http://rapidshare.com/files/206652690/Ebook_Mengapa_Kami_Bantah_PPSMI.pdf

Anonymous said...

Heran aku..depa kata bilangan orang yang berdemonstrasi 5000 orang jer..itu kata utusan Meloya...tapi aku tengok dalam gambar blog korang ni...lebih...banyak dari itu...pelik..pelik..mata aku yang tak betui ke..otak dema yang melaporkan tu tak betul....gile aku dibuatnya....

Anonymous said...

Dimanakah peranan UMNO dan GPMS dalam memartabatkan bangsa melayu. Bahasa melayu adalah warisan bangsa..

Adakah UMNO hanya mempertahankan Institusi Sultan tetapi tidak pada bahasa warisan bangsa di bumi Melayu?.

Anonymous said...

Saya amat tak faham kenapa pihak polis perlu bertindak sebegitu ganas. Ini perhimpunan aman dan tak ada peserta yang bawa senjata kecuali ucapan anti PPSMI saja. Nampaknya KERAjaan kita sekarang hanya faham bahasa KERA dan BERUK, sebab itu rakyat terpaksa bertukar spesis daripada Homo sapiens kepada Homo Beruk (sekadar meminjam gelaran yang diberikan KJ menantu Pak Lah Badawi untuk rakyat yang turun ke jalanraya berdemo) dan yang seumpama dengannya cth : Homo kera, Homo siamang atau Homo mawas. Sebabnya... baru pagi tadi saya baca headline BH, Pak Lah kata nak kaji PPSMI (Lepas ramai beruk, siamang, kera dan mawas ditembak dan dibelasah semalam). Tahniah GMP terutama Pak Samad. P/S - Pak Samad, macam tu lah rakyat kena semasa perhimpunan BERSIH dulu.

Anonymous said...

kurang ajar punya kerajaan Najib...nanti mampos kau pilihanraya akan datang

melayu2020 said...

Mana perginya ayahanda lajin dan pekida? Kata nak turun!!! hahahaha

Anonymous said...

bodh pny polis
tu pn nk tembak pemedih mata
bknny merusuh pn
nk p berarak anta memo
rilek2 suda
xtau ke ada A Samad Said kt ctu...
aram jadah
najib pkai C4 xpe plak
sialan

Seminar PPSMI 2009 said...

Jemput semua ke Seminar Halatuju PPSMI Dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan, 14 Mac. Datuk Hassan Ahmad, Prof Abdul Aziz Bari dan ramai lagi akan membentangkan kertas kerja.Jom layari www.seminar-ppsmi.blogspot.com..

Tungaklangit said...

Salam

Baguslah maki hamun orang macam tu.

Tapi pelik jugak ye, masa isu orang kristian guna nama Allah tak ramai pulak geng-geng ni turun berarak mambantah dan lawan dengan polis

Tapi saya pun tahu jawapannya sebab Tok Guru kamu semua dah kata orang kafir pun boleh guna nama Allah dalam kitab dia orang.. kira oklah kan

salam

Anonymous said...

Pembetulan utk URL kat atas.. tadi saya cuba bukak, rupanya ada tertinggal drpd URL tu... error..
try yg bawah ni :

http://rapidshare.com/files/206652690/Ebook_Mengapa_Kami_Bantah_PPSMI.pdf

Anonymous said...

Pembetulan utk URL kat atas.. tadi saya cuba bukak, rupanya ada tertinggal drpd URL tu... error..
try betulkan kat nama file spt yg bawah ni :

../Ebook_Mengapa_Kami_Bantah_PPSMI.pdf

Anonymous said...

Dalam paper NST ari ni, Hishamudin kata, "kenapa lepas 6 tahun baru nak kecoh, buat laporan polis la.., tapi lepas baca ebook yg diberi link nya oleh cik anon di atas, ada memorandum yg ditandatangani oleh profesor2 dlm satu gabungan bernama SAKTI telah dihantar kpd kementerian.. so apahal hishamudin nak pangkah balik NGO2 dan rakyat?.. -Neo

batu putih mata said...

Bahasa jiwa bangsa....
hilang bahasa hilanglah bangsa...
lepas ni kita tukar pulak...

Bahasa aku bahasa umno....
Bangsa aku bangsa umno....
akulah pejuang bahasa dan
hanya akulah lah pejuang bangsa...

biarkan lingkup bahasa melayu...
lepas nie...kita tukar pula nama kita jadi..James, Mike, John, Nancy, UMNO...opsss..itu nama aku...Sorryyyy.

zali said...

suatu hari dahulu...nike lajis mengeluarkan statement 'melayu tak ada nilai' maka berduyun-duyun melayu pr mengutuk bangsa melayu sendiri...mengutuk sultan melayu.

tapi kini lain pulak statementnya,mereka kata bahasa melayu harus dipertahankan...mahu memertabatkan bangsa melayu pulak.

kimak punya pr!

saya amat terkilan kerana polis dan fru terlalu berlembut dengan kimak pr ni semua...water cannon dan gas pemedih mata sudah tak relevan lagi dengan mereka...

polis dan fru kena guna alternatif lain seperti kayu letrik,peluru getah atau apa saja yang dapat beri sedikit pengajaran dan hiburan.

esok ada perhimpunan maulidur rasul di dataran merdeka dan kalau perhimpunan yang sebegini...jangan harap la kimak pr akan berhimpun...mereka akan lebih suka mengilap telur dalam selimut...

bab huru hara kan negara...kimak pr la heronya...bangsat!

KAPTEN POWER said...

Pak lah kata..suruh selesai cepat2 isu ni..dia dah dengaq banyak dah..kata org tak suka...sapa yg dia suruh selesai bab ni ?...Kementerian Pelajaran kot..ketua pemuda amnooo kot...atau kabinet kot..haru lah pak lah ni..jalan mudah ada dia dok bagi celaru lagi...memang otak amnooo..Dia tu ketua kerajaan...mesyuarat kabinet arah ppsmi ni dihentikan habeh cerita laa..sapa dok ikut depa bercelaru habeehhhh.

Anonymous said...

sdr tungaklangit

dlm bab penggunaan nama Allah oleh agama lain itu mmg ada khilafnya, sptmana PPSMI. apa yg Tuan Guru cakap tu berdasarkan ayat2 di dlm al-Quran yg menceritakan bhw kaum bukan Muslim dahulu pun menggunakan nama Allah sbg tuhan. penggunaan nama Allah menunjukkan mereka mengiktiraf&mengakui bahawa tiada tuhan lain melainkan Allah. ianya satu bentuk dakwah kepada mereka. jadi utk tujuan tersebut saya bersetuju dgn Tuan Guru. tiada masalah jika mereka hendak gunakan di dalam ceramah/sermon/kitab2 mereka. utk golongan ini perlu diadakan lebih byk dialog perbandingan agama utk menunjukkan kebenaran Islam dan kebatilan agama lain.

namun utk penggunaan di dalam akhbar edaran mereka versi Bahasa Melayu saya bantah. kerana artikel2berbahasa Melayu tersebut jika disebar-luas pada msykt amnya (Melayu khususnya) lebih byk mmbawa pada kecelaruan,di mana ianya menceritakan seolah2 Allah mengiktiraf agama Kristian dan agama Kristian ini penuh keindahan dan keajaiban (dan lebih mudah drpd agama Islam).

-etc-

Anonymous said...

Tunggak langit!

Tak tahu kau beragama apa tapi kalau kau Islam, kau nak kata ke yang disebut dalam al-Quran itu tak betul?

Anonymous said...

sdr zali,

kata2 "Melayu tiada nilai" tu Tn. Guru rujuk pada Hari Pengadilan nanti di mana Allah tidak pandang samada kita Melayu atau tidak. bukan bangsa yg dipandang Allah. ttp darjat keimanan dan amal ibadat kita. jadi mmg benar Melayu tiada nilainya nanti, tp yg ada nilainya hanyalah Islam.

-etc-

Anonymous said...

Tunggak langit!

Siapa yang maki siapa dulu? Kau ada tak di tempat perhimpunan itu?

Kalau kau jenis duduk bawah ketiak emak, jangan banyak cakap!

Dan kalau kau jenis memang suka kena maki hamun, sumpah seranah dan diam je, tak melawan, kau dayus!!!

zali said...

anon 1:46

jadi di mana pulak nilainya bahasa
melayu di hari pengadilan tu nanti?

jika tiada nilai bangsa
melayu...bahasa melayu juga tiada
nilainya jadi?

yang kimak pr sibuk menjaja,buat huru
hara mertabatkan bahasa melayu kenapa
pulak?

agenda politik apa pulak nih?

kenapa tak kutuk bahasa melayu
sepertimana kimak pr kutuk bangsa
melayu tempohhari?

Anonymous said...

kah kah kah ZALI!!

kah kah kah bodoh!!

kah kah kah xdak value!!

kah kah kah baghal!!

kah kah kah..satu apa pun x tau!!

kah kah kah ..BANGSAT!!

Anonymous said...

/kepada pengkritik yang tak sokong:
#daulatkan raja-raja melayu
#daulatkan bahasa melayu
#daulatkan agama islam
#daulatkan maruah bangsa melayu
..................................
/korang semua berfikirlah....kalau benda-benda ini dimansuhkan dimasa depan...kepada sapa harus korang minta tolong(#aku mintak tolong umno)
itulah jawapan korang....kalau diaorg tak tolong...(#aku diam atau gi lah mengamuk jumpa raja)sapa yang nak ikut korang....hahaha
sebab korang adalah anak cucu PKM...hahahaha.......(kalau bolih aku nk gak pembelajaran agama islam di terjelmah ke bahasa inggeris...)yg tak sokong mesti setujunya....hahahah...

Anonymous said...

wahai si zali.....
ko tak lagi terima cabaran....tempohari kata org pr tak mahu terima bertumbuk....dgn polis???
tonjol kan lah....wajahmu,nama,ic....aku cabar ko si zali....ko ni anak lelaki ker....kitaorg nk tengok....kalau si zali tek berani ini bermakna dia ini...adalah seorang yg ckp je berani...tapi berdepan tak berani.....ini lah pemimpin melayu korang suatu hari...hahahhaha....zali...zali...zali...???adalah kah zali ni penulis blog ini??apa pun tonjol lah...

Anonymous said...

sdr zali,

benar, di hari pengadilan nnti pun BAHASA melayu tiada nilainya. sama spt BANGSA melayu. pendapat saya masih sama.

jadi apa yg dok kecoh2 pasal PPSMI ni? sdr zali, kalau sesuatu perkara tu dilihat lbh byk membawa kpd kerugian dan kemudaratan drpd kebaikan, maka wajib bagi kita menyanggahnya. maka itulah yg dilakukan oleh GMP. stlh 6 thn perlaksanaan PPSMI, kajian oleh pelbagai pihak dlm bidang akademik menunjukkan kegagalan dasar tersebut dan kesan buruk pada anak-anak murid.

benar, di hari pengadilan nnti pun BAHASA melayu tiada nilainya. sama spt BANGSA melayu. namun usaha kita menentang perkara yg batil dan salah itu ada nilainya. pendapat saya masih sama.

-etc-

Anonymous said...

Zali..

Ko cakap je lebiyyy..

perangai macam kimak..

ko tahu ape???

maulid rasul, bajet je ko kata pegi sambut..

sunnah pun ko xamal..

bajet la wei...

bajet..

ckp je lebih..

Anonymous said...

seronok pulak baca komen zali ni...ntah apa lagi dia nk bebel ntah...hipokrit je dia tu..sama cam FRU...podahhh!

Anonymous said...

Sdr Zali setakat pergi berarak itu bukan amalan Islam itu bidaah.Jadi yg kita perlu hidupkan ilah sunnah nabi.klu setakat nak bearak tapi bila balik solat pun tidak aurat tak kemana baik tak payah.

Anonymous said...

si zali ngan tungaklangit ni 2 ekor biawak hidup yang merosakkan bangsa!

Cucu-Maharajalela said...

Betoi2aku sokong...

SI zali ngan TUNGAK LANGIT NI MMG BAGHAL..

Perangai ngalahkan cipan..

Buduh.......

Sakuragi said...

zali tu masa tengah berak sorang-sorang dalam tandas tu terfikir jugak tu.... dia takut jugak tu pada Allah ta'ala.

biarkanlah dia.... nanti dia bertaubatlah tu.... tungaulangit pun sama gak, nanti bertaubatlah tu.

Anonymous said...

mana pige nya org umno...Ketuanan Melayu...Cium Keris...porahhh...

depa terlupa kot..mana ada depa antar anak depa sekolah kebangsaan..semua nya antar kat International School...

mana pergi nya songkok tinggi..ni mesti tak dapat duit nie...pasat tu tak dtg...

org umno bagi duit baru pi berhimpun...

Anonymous said...

Aku tak sangka pemimpin GMP ni kental hati mereka, walaupun tembak dengan GAS dan disembur air oleh POLIS, Disekat FRU.. Mereka tetap meneruskan perjuangan dengan keserata negeri pula lepas ni untuk berjumpa sultan dan raja..

Keras hati betul mereka untuk memperjuangakan Melayu dan bahasa bangsa....


Zali dan Tungaklangit
######################
Ini bukan perjuangan politik.. tiada kena mengena dengan PR... Mereka memperjuangkan bahasa la BODOHH....

A K U said...

Assalamualaikum…

Sesiapa yang menentang gerakan rakyat adalah orang UMNO yang ada kepentingan seperti ketua cawagan atau ketua bahagian dan bukan rakyat kebanyakan seperti kita.. Kalau rakyat Malaysia guna akal yang waras pasti tidak akan menyokong dasar-dasar karut Kerajaan Pusat sekarang,,, Percayalah.. percayalah... TEMBELANG MEREKA DAN PECAH DAN BUSUKNYA SEMUA RAKYAT MENGHIDU KEBUSUKAN ITU.. mual dan termuntah..

Semua haiwan dalam dunia ini berjuang untuk terus hidup dalam persaingan… Peliknya di Malaysia ada manusia Melayu yang memupuskan identiti sendiri.. kerana mengalah pada persaingan sejagat… HANYA BANGSA PEMALAS AKAN MENGGUNAKAN ISTILAH ASING TANPA BERUSAHA MEREKACIPTA ISTILAH SENDIRI DALAM BAHASA IBUNDA… MARI TENTANG GOLONGAN YANG MENJADI MELAYU TAK SEDAR DIRI YANG KONONYA PEJUANG MELAYU TAPI MENJUAL NAMA MELAYU SEMASA PILIHANRAYA… DEMONSTRASI RAMAI-RAMAI

Salam kemaafan… buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan…

http://akademiakuniversal.blogspot.com/

Tungaklangit said...

salam

Anonymous said:

dlm bab penggunaan nama Allah oleh agama lain itu mmg ada khilafnya, sptmana PPSMI. apa yg Tuan Guru cakap tu berdasarkan ayat2 di dlm al-Quran yg menceritakan bhw kaum bukan Muslim dahulu pun menggunakan nama Allah sbg tuhan. penggunaan nama Allah menunjukkan mereka mengiktiraf&mengakui bahawa tiada tuhan lain melainkan Allah. ianya satu bentuk dakwah kepada mereka. jadi utk tujuan tersebut saya bersetuju dgn Tuan Guru. tiada masalah jika mereka hendak gunakan di dalam ceramah/sermon/kitab2 mereka. utk golongan ini perlu diadakan lebih byk dialog perbandingan agama utk menunjukkan kebenaran Islam dan kebatilan agama lain.

Tungaklangit said:

Baguslah tu, satu hari esok bila anak melayu terdengar kaset atau vcd ceramah yang ada sebut Allah maka ikutlah mereka dan bagi yang kurang imannya mengakulah mereka Allah ada anak.. eloklah tu wahai pejuang Islam Pas..

Macam mana ni ceramah boleh tapi cetakan dalam bahasa BM tak boleh.. ingat dia orang ni bodoh ke nak ceramah dlm BI kan PPSMI engkau orang dah bantah..

Anonymous said:

namun utk penggunaan di dalam akhbar edaran mereka versi Bahasa Melayu saya bantah. kerana artikel2berbahasa Melayu tersebut jika disebar-luas pada msykt amnya (Melayu khususnya) lebih byk mmbawa pada kecelaruan,di mana ianya menceritakan seolah2 Allah mengiktiraf agama Kristian dan agama Kristian ini penuh keindahan dan keajaiban (dan lebih mudah drpd agama Islam).

Tungaklangit said:

Macam mana ni ceramah boleh tapi cetakan dalam bahasa BM tak boleh.. ingat dia orang ni bodoh ke nak ceramah dlm BI kan PPSMI engkau orang dah bantah..

Anonymous said:

Tak tahu kau beragama apa tapi kalau kau Islam, kau nak kata ke yang disebut dalam al-Quran itu tak betul?

Tungaklangit said:

Islam agama ku... aku percaya dan taat semua ayat yang ada dalam al quran tapi yang sedihnya orang buta hati yang menggunakan ayat suci Allah untuk meraih sokongan politik.. macam saudaralah..

Anonymous said:

Siapa yang maki siapa dulu? Kau ada tak di tempat perhimpunan itu?

Kalau kau jenis duduk bawah ketiak emak, jangan banyak cakap!

Dan kalau kau jenis memang suka kena maki hamun, sumpah seranah dan diam je, tak melawan, kau dayus!!!

Tungaklangit said:

Saya rasa saudara ni masa tu agaknya sibuk maki hamun polis FRU kot sebab tu sadr tak tahu apa yg rakan sdr buat.. siap sumpah seranah polis dan FRU.. pukul FRU lagi sebab halang kaum kamu ke Istana..

Memang sahlah kamu ni org yan btindak ikut nafsu syaitan kerana menjadi hamba kepada nafsu marah.. kan marah itui adalah syaitan .. sifir yg mudah macam ni tak faham ke.. patutlah kamu semua suka berdemo.. lepas tu salahkan orang lain.. bangau oh bangau...

Anonymous said:

si zali ngan tungaklangit ni 2 ekor biawak hidup yang merosakkan bangsa!

Cucu Maharajalela said:

Betoi2aku sokong...
SI zali ngan TUNGAK LANGIT NI MMG BAGHAL..
Perangai ngalahkan cipan..
Buduh.......

Tungaklangit said:

beginilah realiti orang yang mengaku bjuang untuk Islam dan bangsa.. ajaran dalam bab 1 maki hamun
bab 2 pangil orang dgn pangilan hina
bab 3 membodohkan orang lain.. baguslah tu..


anonymous said:

Aku tak sangka pemimpin GMP ni kental hati mereka, walaupun tembak dengan GAS dan disembur air oleh POLIS, Disekat FRU.. Mereka tetap meneruskan perjuangan dengan keserata negeri pula lepas ni untuk berjumpa sultan dan raja..
Keras hati betul mereka untuk memperjuangakan Melayu dan bahasa bangsa....

Zali dan Tungaklangit
######################
Ini bukan perjuangan politik.. tiada kena mengena dengan PR... Mereka memperjuangkan bahasa la BODOHH....

Tungaklangit said:

bayangkanlah benih kalian semua akan hidup didunia ini dalam tempoh 20 tahun akan datang.. tak mustahil sikit-sikit anak kamu akan demo dan berani lawan polis.. nanti bila tak setuju dgn kamu pun anak benih kamu ini akan maki hamun kamu..
sebabnya kenapa? sebab emak bapak mereka perangai macam dia orang..
nanti jangalah salahkan pemerintah masa tu sebab anak masing jadi kurang ajar

salam

Anonymous said...

menjadik provok si zali ngan tunkat langit neh....erm baru idup sket ....dua rang jer kerr hehehehehe ke orang yang sama.....
teruskan provok aku sukerrrr hehehehehee

Anonymous said...

provok ker tak provok ker....PPSMI mesti hentikan..
sembang tak guna...
2 ekor tu bukan ahli akademik..
memang sah punya...aku tak tengok pun kenai...cara dia sembang pun kenai..
Hapuskan PSMI..Hentikan provokasi ..
tingkatkan kualiti..