"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 08, 2009

Anti PPSMI: Gambar Serangan Bom Asap Pertama - malaysiakini

Reactions: 
Gambar-gambar serangan bom asap yang pertama...







22 comments:

shamil said...

FUCK FRU !!! MMG AKU JAMIN ! LEPAS NI XDE SAPE NAK JD POLIS..

Anonymous said...

bro...saya jumpe video yg lagi clear bagaimana polis tangkap & pukul saudara kita unit amal kat youtube BBC...link akt bawah:

http://www.youtube.com/watch?v=Gl13THRLanM&feature=channel_page

Anonymous said...

secara peribadi saya kasihankan anggota2 polis/fru yg bertugas, sebab mereka hanya menjalankan tugas spt yg diarahkan (walaupun masing2 ada otak yg boleh di 'lu-pikeyla-sendiri'). anggota2 beruniform tlh dilatih utk taat patuh pada arahan atasan hatta menembak org ataupun meletupkan sesiapa (rujuk amaran bertulis sdr sirul)

persoalannya, siapakah yg memberi arahan utk mereka bertindak sptmana yg tlh mereka bertindak? adakah org atasan itu sekadar yg berpangkat tinggi di dlm pasukan beruniform tersebut atau ada arahan yg lebih atasannya?

Anonymous said...

org atas tu goyang kaki je..main petik suis...sumer jentera kena kerah...asalnye perhimpunan aman aje..dah kena provoke, mmg le kecoh jadinya..-Neo

Sakuragi said...

mesti ada yang mahu jadi polis, sebab polis boleh pakai chota, pakai perisai, pakai pistol, pakai mesingun, pakai topi keledar, pakai gas pemedih mata, dan pelbagai jenis senjata lagi.

kalau jadik orang awam, mana leh pakai senjata... nanti kena tangkap polis, dan kena belasah.

Anonymous said...

ppsmi. pro & kontra? bagus untuk bangsa melayu masa depan.melayu jauh ketingalan nk fasih cakap B.I.jgn poyokan diri anda sekarang? just nk tukar dari bahasa melayu ke B.I jer bkn nk kuburkn bahasa melayu. fikirx kn lah bangsaKU

Anonymous said...

berapa % bangsa melayu yg fasih ckp b.i? rajinxlah membaca wahai bangsaku? jgn tindaskan dirimu menuju kesesatan.Allah s.w.t maha kaya

Anonymous said...

sampai bila tgk movie org putih pakai senikata? baguih apa wujudkan ppsmi. anak bangsa kita jgk yang maju kn?biaq susah skrang?.... fm: anakulu perak

Anonymous said...

kepada anakulu perak;


cuba ledani maklumat (ebook) ini dahulu:

http://hasbullah.pit.my/2009/03/ppsmi-prof-abdullah-kasi-buku-percuma.html

kemudian beritahu kami pandangan anda ttg PPSMI

-etc-

ahmad albab said...

anakulu perak.

ape kaitn tgk movie omputih ngn penguasaan ilmu sains n matematik?

bg aku, untuk menguasai ilmu diperingkt asas,pemahaman tu penting. Itu yg perlunye pembelajarn matematik n sains dalam bahasa yg difahami oleh pelajar.

Di peringkt Universiti tak kisah la nk ajar dlm bhs inggeris, kerana asas ilmu ketika itu sudah cukup kuat.

Tentang tgk cite omputih pakai senikata,aku rs itu adalah tggungjawab subjek bhs Inggeris. Mknanye penguasaan bhs tersebut termasuk dlm subjek BI di samping praktik pelajar tersebut sendiri dr segi perckpn dll.

Anak bangsa maju? aku ade dua tiga org abg n kakak yg mengajar sains n matematik. akak aku, mengajar di pedalaman. Bukan sume pelajar mahir bahasa Inggeris. Ramai yg xpaham ape yg dipelajari. Hasilnye,cikgu2 terpaksa mengajar dlm bhs melayu+rojak sket2.

Ade org ckp ramai yg lulus bile blaja sains mate dlm BI. Hakikatnye markah mereka adalah rendah, maka gred utk lulus trpaksa diturunkan. Maka ramai la yg lulus.

Bg aku ,cukup la tulisan jawi terpinggir,jgn bhs melayu pulak terpinggir.

Anonymous said...

"abah .. saya nak jadi macam askar israel"

"tak payah, nko jadi polis pun ok"

bolehblah said...

Sepatutnya PPSMI tak de isu.. English, Malayu, Chinese and other means of language are means of communication. Sekarang Satu dunia menggunakan English. Jadi apa masaalah..

Ramai pelajar Melayu kita tak kemana.... sebab pemikiran bahasa melayu seumur hidup.

Yang berlaku sekarang ialah permulaan supaya orang melayu benci Kerajaan dan terutama PDRM...

Apa yang berlaku sekarang terang ternag supaya orang melayu jadi mundur.

Anonymous said...

Woi boleh blahhh...boleh blahh hang memang boleh belah....aku dulu pun ngaji sekolah English (st Michael)tapi kami tidak pula mundur apabila ngaji sains dan matematik dalam Bahasa Melayu..damn you...you 're not real malaysians...or MELAYU...bukan masalah pakai atau tidak bahasa Inggeris ni tapi yang jadi masalahnya...orang Melayu macam ko yang memang benci dengan kedaulatan Bahasa Melayu....mesti orang UMNO yang suka bersosial ala englishman la ko ni...

bolehblah said...

anom 1018

aku memang benci kedaulatan melayu,... balik balik melayu melayu melayu.....


pelajar melayu tak kemana... siapa yang buat ni semua...

asalnya dasar Saudara Anuar Ibrahim.. dia yang mulakan... Mula mula bahasa baku...

sekarang anak melayu terkapar... jadi parrot

lepas tu kepala kepala Umno tonggang atas kebodohan melayu..

NI semua keja Anuar Ibrahim...

Dah orang dalam UMNO yang banyak bengong...

Hancus.....

Hampas

bolehblah said...

Yang buat orang india jadi Hindraf dan jadi batu api.. Saudara Anuar Ibrahim

Yang Buat orang benci UMNO

Saudara Anuar Ibrahim

Tangan dia ada di mana-mana

Hancus hampas

banyak keje bodod

BODOH

Tungaklangit said...

Salam

Sebelum memaki hamun saudara kita yang lain, lihatlah dahulu hujah mereka. Saya sokong pengenalan BI dibuat dari peringkat awal supaya anak bangsa kita duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi.

sebagai ibubapa kita perlu mengalakkan anak2 kita menguasai BI dan sebagai permulaan kita mulai dengan Matematik dan Sains.

Untuk makluman sdr yang membantah PPSMI, dalam dua subjek ini, soalannya adalah dalam BI dan menggunakan BI mudah, Insyallah kalau satu hari anak2 kita hafal 3 atau 5 perkataan BI maka anak kita akan menjadi pelajar yang boleh ke kiri dan ke kanan malahan bahasa melayu tetap disemai dalam jiwa/\.

Tapi kalau anak2 kita tak tahu BI macam mana nak bersaing dengan anak2 orang lain.. kemudian nak marah mereka dan kata mereka malas atau bodoh... sudahlah kita yang bodoh bagilah lampu keilmuan kepada anak2kita.

Bahasa Melayu adalah bahasa kita dan kalau kita tak menguasai BI macam mana kita nak kuasai Ilmu dan jadikan BM sebagai bahasa ilmu..

Dahulu sebelum zaman kebangkitan Islam, pemimpin Islam mengalakkan para ilmuan mempelajari bahasa asing dan terjemahkan kedalam bahasa arab sehinggakan bangsa yang asalnya betramadun merujuk semula kepada umat Islam.. kenapa


Sebab umat islam tidak memandang rendah setiap ilmu atau bahasa asing.. bukan seperti kita sekarang yang tentang hanya kerana mengajar BI kepada anak2 diperingkat rendah .. itupun dalam dua subjek sahaja


Ada yang berhujah kata bangsa jepun agung dengan bahasanya sendiri tapi mereka ini lupa pelopor awal dalam bidang ini adalah mereka yang mempelajari BI dan apabila mahir barulah mereka boleh memindahkan ilmu dalam budaya mereka.. tak kanlah nak tolak sejarah

Dengan adanya pengajaran dlm BI ini sekurang2nya para guru yang sebelum ini sambil lewa akan berusaha menambahkan usaha dalam pemahaman BI kalau tidak mereka akan ketinggalan..

Pejuang bahasa yang turut berarak dalam perhimpunan semalam sepatutnya sedar kebaikan yang cuba dibawa dalam pengenalan PPSMI tapi tertutup pintu hati setelah bersengkokol dengan para pemimpin politik yang tak tahu berbahasa Melayu dengan sempurna membantah pelaksanaan PPSMI


kalau benar PPSMI tak baik.. jom pakat boikot pelaksanaannya sampai kerajaan ikut cakap kita.. nanti bila anak kita lemah BI dan malas baca buku dalam BI.. maka salahlah diri sendiri


JANGAN ROSAKKAN MASA HADAPAN ANAK-ANAK KITA SAUDARA SEKALIAN

salam

Tungaklangit said...

salam


KEPADA SEMUA ANGGOTA KESELAMATAN POLIS YANG BERTUGAS MENGAWAL KEAMANAN SEMALAM... TEGUHKAN PENDIRIAN KALIAN SESUNGGUHNYA KALIAN BERADA DI PIHAK YANG BENAR KERANA KALIAN TELAH MENGANGKAT SUMPAH UNTUK MENEGAKKAN UNDANG2 DAN MENJAGA KEAMANAN.. SAYA DOAKAN AMAL IBADAT KALIAN DITERIMA ALLAH..

Kepada mereka yang keji dan maki hamun anggota polis, ingatlah siapa kita di sisi Allah, kadang-kadang dalam kita sibuk berpolitik kita lupa tanggungjawab kita sebagai umat islam, tata susila dalam islam

SAYA TIDAK TAHU DAN MUNGKIN JAHIL DALAM ISLAM.. SEKIRANYA TERDAPAT ARAHAN DALAM ISLAM UNTUK MENGADAKAN BANTAHAN DAN KESANNYA AKAN MENYUSAHKAN DAN MENIMBULKAN MASALAH DALAM MASYARAKAT SEPERTI APA YANG BERLAKU SEMALAM...


KALIAN PERLU TAHU, SETIAP ANGGOTA POLIS ADALAH ORANG ISLAM JUGA DAN MEREKA JUGA MENYEMBAH ALLAH YANG KALIAN SEMBAH, MENANGGUNG ANAK2 DAN KELUARGA YANG MEMERLUKAN ILMU SEPERTI ANAK2 KALIAN JUGA...
KALAU ADA ORANG MENGATAKAN KALIAN ANAK HARAM MAKA BAGAIMANA PERASAAN ANAK2 KALIAN...FIKIR-FIKIRKANLAH


salam

Anonymous said...

tuan tungak langit

untuk makluman tuan,saya seorang anggota polis.Sy terlibat dgn pelbagai jenis demonstrasi yang mana selama ini kita anggap ganas.

sebenarnya tuan,apa yang diperkatakan oleh rakyat adalah BENAR.isu polis ganas pun benar.hanya manipulasi daripada pihak media.demi ALLAH,kami tidak pernah redha dgn apa yang kami buat.


tuan,hanya undi tuan yang mampu menentukan hala tuju pdrm.slagi mana kerajaan BN memerintah,slagi itu lah kami akan terus dipergunakan demi kepentingan mereka.


tuan,sy bkan hendak mewujudkan provokasi,tp,DEMI ALLAH,sy adalah seorang anggota polis yang perlukan pembelaan rakyat.


sekian


yang benar,

-fru-

Anonymous said...

Aku pun serupa.. semalam bertugas. masih terasa sakit ni. dah banyak kali (4 tahun) minta tukar ke bhgn lain tak dapat. tak tahan bila ada demo, asyik kena maki jer.. kita kan makan gaji, nak bhenti keje, takde kepandaian, BI pun terok.

Pas ni ada lagi ke demo? nak bercuti pun tak dapat.. Huhuhu.

Anonymous said...

menuntut ilmu sampai ke negara china, teruskan ppsmi. jgn mundurkan bangsa melayu kebelakang.. ini program jangka panjang.fikirlah secara rasional. fm: utoh hirang

Anonymous said...

diaorag dah cop 10 jari. bertindak mengikut arahan so faham2 je lah. pegawai atasan terpaksa duk mengampu org kaya(umno jahanam. makam gaji bro..nk bt bisnes xtau,hehehe

Anonymous said...

celaka punya FRU