"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 08, 2009

Anti PPSMI: Petugas Unit Amal Kena Belasah - malaysiakini

Reactions: 
Geng... ada rakaman paling clear macam mana petugas unit amal kena belasah... yang ni memang jelas dan nyata sebagai menyokong kenyataan aku tadi.

Mekasih dekat geng yang bagi link video...
Korang klik dekat [sini].

Polis CIBAI...!!!

29 comments:

shamil said...

cisss.... kurang ajar tol polis ni !! MANA KAU MUSA HASSAN !!

Anonymous said...

tak pasal2 unit amal tu kena belasah..-Neo

Sakuragi said...

polis FRU jeles dengan unit amal.... sebab walaupun tanpa perisai, chota, topi keledar dan senjata, para petugas unit amal masih tetap setia, jitu dan tegap mengawal keamanan para pejuang parti..... sambil bertakbir:
"Allahuakbar!"

Ini yang membuatkan FRU takut.... lagi dilaungkan "Takbir" lagi bertambah takut FRU dibuatnya.... itu yang terpaksa tangkap tu kot....

FRU, FRU... teringat ketika menonton perlawanan bolasepak di stadium shah alam.... huhu!

Don Capello sokong Bahasa Ibunda said...

Laa... Ingat polis nie cakap Inggeris... Cakap Melayu rupenya...

Alahai Melayu...

paloi bin mulau said...

video rakaman bbc tu muahahahaha glamer polis malaysia siot muahahahaha

teman tak paham apahal polis tu pi belasah anggota unit amal tu? kalau tangkap je tak boleh ke? nape mesti tumbuk?

sbb tu kdg2 teman tak boleh terima alasan polis bawahan cuma buat kerja depa. adakah membelasah org pun salah satu tugas polis?

Anonymous said...

asyik2 bg alasan permit... bosan la.. klu nk luluskan permit pun nk kena ada pengesahan pemimpin umno, nampak sgt la berat sebelah.. klu puak2 umno buat perhimpunan, takde plak dengar kecoh pasal nk suruh amik permit.. sbb apa, gerenti lulus! poorahhh PDRM... Kita tgu la apa nk kuar kat BBC...-Neo

Anonymous said...

apa rasionalnye ppsmi?.... hanya subjek je bkn nk kuburkan bahasa melayu? fikir ke depan sikit bro?. mak bapak kena suport anakx kita dari rumah. disiplinkan anakx kita dulu.jdkan teladan.hormat org tua.positifkan diri. barulah maju bangsa melayuku..xsalah blaja bnyak bahasa. belaja pandaix.keja bagusx.jadi pilot ke,duta ke,ceo ke?jgn huru harakan dirimu. xde sape yg untung.fm: santauorg

Anonymous said...

pada santauorg

cuba ledani maklumat (ebook) ini dahulu:

http://hasbullah.pit.my/2009/03/ppsmi-prof-abdullah-kasi-buku-percuma.html

kemudian beritahu kami pandangan anda ttg PPSMI

-etc-

Anonymous said...

POLIS YAHUDI..... SIAL PUNYA FRU!!!!!!

Anonymous said...

BODOH.... SENDIRI CARI PASAL... NAK SALAHKAN POLIS... SEKARANG SIAPA SIAL??? YANG BUAT DEMO TU LA SIAL... MENYUSAHKAN ORANG.. INGAT POLIS SUKA KE BUAT KERJA MCAM TU TP PASAL ADA ORG TAK RETI BAHASA MENYUSAHKAN POLIS... CHEH... STUPID MALAYSIAN.

cik santun.. said...

saya pencinta bahasa.. daulatkan bahasa melayu!!

YB (Yang Bengang) said...

mana suruhanjaya pembaikan polis? pembohong!!!!semua suruhanjaya yang ditubuhkan untuk menyuruh dan menjayakan agenda UMNO dan Bn. Polis semakin teruk. Jenayah bunuh rogol terus menjadi-jadi. Apa depa ingat manusia tunggul tidak punya fikiran. Polis telah digunakan oleh UMNO BN. Sastreaqwan negara yang depa pilih pun tak dipakai lagi. Jauhkan dari UMNO. Polis kembalilah kepada kebenaran.

Anonymous said...

Aku harap petugas unit amal nie dpt pembelaan sewajarnya...no one left behind...

dgr2 naik court pagi nie...lawyer? jaminan?

-ultra-

Anonymous said...

bangang punya sb, pak cik tua tu pun di sepaknya. kurang ajar. mak bapak tak ajar ke..

Anonymous said...

Woi brader,...semua aku dengor kata seorang member aku fru jugak tapi dah insaf kata sebelum depa turun depa ni memang kena kurung kurang makan kurang tidur tak cukup rehat(sengaja di lakukan)lepas tu..kena brain wash dengan mengatakan pendemostrasilah yang menyebabkan hangpa begini....kesiaaannn pada-pada fru tu yang buat hangpa begini ialah pemimpin Umno yang sembunyi bawah ketiak hangpa...depa seronok minum teh dengan artis dan awek cun macam Altatunya hangpa yang kena...kerja jadi balachi puilak tu...ha..ha...kesian taat macam hang tuah...kena masuk mahkamah pun takpe bunuh orang bom orang...ish..ish..menteri UMNO lepas hangpa yang kena bicara kesian...kesian..macam kerbau kena cucuk hidung.....woi brader fru dan polis gaji hangpa tak banyak mana tapi sedia berkhidmat untuk UMNO...baik la hangpa tolong jaga umah-umah yang terdedah kepada perompak dan penyamun..lagi banyak pahala.....aku kesian kat hangpa...kuli batak pemimpin UMNO..

Polis CIBAI...!!! HAM KA CHAN !!!! said...

Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!Polis CIBAI...!!!

Tungaklangit said...

Salam


Pertama saya nak ucapkan simpati kepada semua yang terkena pancutan air dari FRU tapi janganlah disalahkan FRU dan polis kerana mrk menjalankan tugas sahaja dan keamanan adalah ditempat utama nanti sdr juga yang susahkan.

Sdr Polis Cibai

Saya rasa sdr lah yang antara penunjuk perasaan haram yang paling teruk kena hujan air FRU, tapi bersyukurlah kerana sekarang baru air FRU nanti kalau negara kita dah jadi terketinggalan dan bangsa melayu layu seperti sdr kita di singapura tak boleh bersuara kerana politik di tangan org lain maka tentu tak akan merasa air FRU lagi kan

sedarr2lah

IrfAn al-KeiLani said...

saya ikut gak demo 2...

mg masa serangan pertama 2 plg sial...

sian gler kat a samad said...

polis cibai + bangsat

Anonymous said...

Sdr Tungaklangit,

Jgn le buat alasan polis dan fru menjalankan tugas. Tugas ke kalau udah membelasah orang tak tentu pasal mcm orang GILA ?

Cuba tengok kat UK, depa pun jalankan tugas juga tapi demonstrasi elok berjalan secara aman.

Yang betulnya menjalankan tugas untuk puas-puak umNO kamu.

Anonymous said...

kepada tunggak langit,

NAMPAK SANGAT KAPLA HOTAK KO TU JUMUD@SEMPIT!!

Anonymous said...

double standart!! 'kepala' umno jugak yg untung. rakyat yg rugi.

Tungaklangit said...

salam

anonymous said:

Sdr Tungaklangit,

Jgn le buat alasan polis dan fru menjalankan tugas. Tugas ke kalau udah membelasah orang tak tentu pasal mcm orang GILA ?
Cuba tengok kat UK, depa pun jalankan tugas juga tapi demonstrasi elok berjalan secara aman.
Yang betulnya menjalankan tugas untuk puas-puak umNO kamu.


Tungaklangit said:


kat UK mereka yg mengadakan oerarakan adalah org yg bertamadun dan patuh pd peraturan yang dikeluarkan .. mrk bukan bpolitik macam kamu semua..

memanglah polis / fru jalankan tugas mereka .. kalau tak apa namanya? YANG UTAMANYA KALAU SAUDARA MEMATUHI ARAHAN SUPAYA TAK HADIR DIRI DALAM PERARAKAN HARAM MAKA PERKARA INI TAK AKAN BERLAKU..JGNLAG BILA DAH KENA PALU DAN SEMBUR NAK SALAHKAN ORANG LAIN..SEDARLAH KEBODOHAN KITA DIPERGUNAKAN OLEH ORG YG KAMU TAK KETAHUI NIAT MEREKA


anonymous said:

kepada tunggak langit,
NAMPAK SANGAT KAPLA HOTAK KO TU JUMUD@SEMPIT!!

Tungaklangit said:

saudara faham ke maksud jumud dan sempit ni.. sepatutnya saudara kena nasihat rakan2 saudara supaya menjadi warga yg berhemah dan mengunakan saluran yang betul utk luahkan bantahan bukannya bawa bini, anak dan orang tua.. lepas tu ambil gambar tunjuk kat org ramai minta simpati kata mrk dipukul dan sebagainya oleh polis,,

apalah kalian semua.. sedarlah cuba fikir buka gerai nasi lemak atau bugger kan lebih baik utk menanggung anak bini menghadapi kemelesetan ekonomi, nanti asyik berdemo kena buang kerja salahkan BN pulak..

salam

Anonymous said...

Tungaklangit - bodoh sungguh kau ni... mengalahkan menatang lembu... baca dekat bawah ni.

Polis benar himpunan anti-PPSMI
Jimadie Shah Othman | Mar 5, 09 2:52pm
kemaskini 3.52pm Polis membenarkan perhimpunan membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Sabtu ini.

Bagaimanapun perhimpunan hanya dibenarkan diadakan di Masjid Negara jam 2 petang, sementara dua lokasi lagi yang dirancang - Pasar Seni dan kompleks membeli-belah Sogo - tidak jelas.

Setiausaha Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Hasni Abas memberitahu Malaysiakini sebentar tadi, polis bagaimanapun melarang perarakan ke Istana Negara seperti dirancang.

"Kami dimaklumkan boleh berhimpun di Masjid Negara tetapi perarakan (ke Istana Negara) tidak boleh," katanya.

Beliau dimaklumkan, tambahnya, perarakan itu tidak dibenarkan setelah polis mempertimbangkan faktor keselamatan.

Bagi menyerahkan memorandum gabungan itu kepada istana, polis menawarkan khidmat menghantar pemimpin GMP ke lokasi itu menggunakan kenderaan pasukan keselamatan itu, kata Hasni.

Kebenaran itu dimaklumkan oleh polis sewaktu pengerusi GMP Datuk Dr Hassan Ahmad, timbalannya Dr Shahrir Mohd Zain dan beliau sendiri ke ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur pagi tadi.

Keputusan terbaru ini membayangkan polis mengambil sikap bertolak ansur selepas amaran diberikan kepada orang ramai semalam agar tidak menyertai perhimpunan itu.

Ditanya tindakan lanjut GMP setelah mendapat kebenaran polis itu, Hasni berkata, gabungan itu akan bermesyuarat petang esok di ibu pejabat Persatuan Penulis Nasional (Pena) bagi memutuskan perkara itu.

Semalam, Istana Negara dilaporkan bersedia menerima memorandum membantah pelaksanaan dasar kontroversi itu yang dianggap "kemenangan pertama" aktivis bahasa dan sastera.

Satu salinan memorandum pemansuhan PPSMI telah disampaikan kepada istana melalui setiausaha sulit kanan Yang di-Pertuan Agong kelmarin, kata Dr Hassan.

Sementara itu Bernama pula melaporkan, polis tidak akan bertolak ansur dengan pihak yang ingin meneruskan perhimpunan di hadapan
Istana Negara, kata ketua polis Kuala Lumpur.

Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman berkata, polis bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan dengan menempatkan anggota di beberapa kawasan sekitar istana.

"Kita tengok pada situasi yang akan berlaku pada hari itu dan mengambil tindakan jika keadaan di luar kawalan," beliau dipetik berkata.

Tungaklangit said...

salam

sdr anonymous said:`

Tungaklangit - bodoh sungguh kau ni... mengalahkan menatang lembu... baca dekat bawah ni...

Tungaklangit said:

baca dah dan faham .. kenapa ada apa isunya.. yg saya kata perarakan haram itu ialah dari masjid negara ke istana.. kenapa salah kah fakta saya.. ke kamu yang bhujah dalam keadaan marah dan membawa petikan pihak kamu tapi maksudnya sama apa yg saya katakan..

kalau kata kamu .... nanti kata orang tak bertamadun..

nasihat kpd saudara tenangkan jiwa dan lihat isu ini dgn ikhlas.. faham ke?

salam

Anonymous said...

Kenapa...kenapa nak di samakan melayu singapura?. Siapa yang gadaikan singapura?. Rakyat atau UMNO?. Bahasa jawi dah lupus, yang tinggal bahasa melayu yang semakin di anak tirikan. Sudah enam tahun isu ini di bangkitkan oleh ahli2 akedemik dan pejuang bangsa tapi tidak di ambil peduli oleh kerajaan. Tanya cikgu2 untuk masuk ke asrama penuh mereka akan merujukan kepada keputusan percubaan bukan dari keputusan peperiksaan yang sebenar kerana apa...bertamadunkah kita bila kita mengagungkan bahasa penjajah?. Siapa yang jumud? Siapa yang berfikiran sempit?. Sepatutnya UMNO yg jadi pejuang bahasa melayu tapi UMNO seperti namanya merupakan proksi kepada penjajah inggeris.

Jangan cerita pasal ketuanan melayu. Jangan cerita pasal kedaulatan raja2 melayu. Meloyakan!. Inilah bahananya bila pemimpin maupun kita sendiri hanya melihat atau mengambil tau hanya mereka yang terdekat dengan kita tapi tidak turun pandang melihat keadaan sebenar yang berlaku. Di tambah pula dengan pegawai2 pelajaran yang berusaha menutup kelemahan perlaksanaannya demi menjaga airmuka kerajaan demi pangkat.

Siapa kata salah bila kita berdemo secara aman. Jadi huru hara bila polis mula menembak gas pemedih mata dan air kimia. Kenapa bila orang UMNO boleh walau terang2 menghina raja?.

sukeri said...

Tungaklangit said:

saudara faham ke maksud jumud dan sempit ni.. sepatutnya saudara kena nasihat rakan2 saudara supaya menjadi warga yg berhemah dan mengunakan saluran yang betul utk luahkan bantahan bukannya bawa bini, anak dan orang tua.. lepas tu ambil gambar tunjuk kat org ramai minta simpati kata mrk dipukul dan sebagainya oleh polis..

hmm.. tolong beritahu sket.. saluran apa yg betul tu?? setahu aku dalam m'sia nie TIADA lagi saluran yg betul.. atau mungkin aku terlupa.. tolong beritahu sket en. Tungaklangit..

Tungaklangit said...

Salam

Terima kasih kerana mahukan penjelasan.. begitulah sikap org yg berilmu kalau tak tahu bertanya.. bukan begitu saudara yg lain.?

sdt sukeri, sdr boleh mengadakan perbincangan secara forum dengan menggunakan ngo dan persatuan yang ada sebagainya.. sekiranya langkah itu gagal mendesak kerajaan maka mohon kepada mana-mana ngo atau institusi pendidikan atau sdr dan kawan2 membuat survey di kawasan masing2 , tanya anak2 disekolah adakah mereka menghadapi masalah dlm PPSMI dan apakah cadangan mrk..

lagipun kalau tak silap tungaklangit.. murid2 dibenarkan menjawab dalam BM sekiranya mereka memilih utuk menjawab selain BI..

kemudian gunakanlah para MP kalian yg hebat menabur fitnah dalam ceramah politik supaya serang menteri yg btanggungjawab dalam parlimen.. desak mereka kaji smula.. ni asyik bgaduh dan membantah dalam parlimen buat apa..

kemudian guna MP buat usul kpd parlimen atau Agong sekalipun utk menyuarakan rasa tak puashati dan duduk bsama2 mereka membincang cara yg baik utk memajukan anak bangsa kita..

setahu tungaklangit..isu PPSMI baru dibangkit sekarang ini aje... dulu masa zaman TUN Mahathir semua diam dan menghantar anak ke sekolah tanpa bantahan.. kini meletup sakan pulak..

lepas tu kalau tak jalan jugak kita pakat buat referendum umum dan dapatkan persetujuan semua PIBG atau ibubapa yg tak setuju tandatangan referendum tu dan hantar ke dewan parlimen (jangan datang ramai2 lepas tu salahkan BN dan polis) atau Agong sekalipun.. kan banyak cara dan saluran yg boleh diambil.. tak begitu saudara sukeri..


fikir2kanlah jangalan jadi bapa spt dlm gambar di atas membawa 4 anaknya dan siap lilit kalimah Allah di dahi.. nak pergi berjihad ke... budak2 ni tak tahu apa2.. setiap bayi lahir dalam fitrah yang benar dan bersih..mak bapak yang menetukan mereka akan jadi apa ..penunjuk perasaan haram sepenuh masa atau pemaki hamun sukarela..

salam

sb said...

KITA KENA SABAR,
LANIE DEPA UMNO PERKUDA
ANGGOTA POLIS DAN FRU.

NANTI BILA KITA PKR MEMERINTAH
MALAYSIA, SEMUA ANGGOTA POLIS
DAN FRU, KITA TUKAR UNIFORM
MEREKA, KITA SURUH DEPA PAKAI
JUBAH DAN SONGKOK TARBUS, BARU
PADAN DENGAN DEPA.

Anonymous said...

layan tungaklangit yang bodo ni kita jadi bodo...hang bukan cikgu hang mana tau PPSMI....tok sah sembang la..cara hang cakap pun dah ada bau kebodohannya..
hang saja buat heboh...sebenaqnya hang ni jahil murakap...