"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 08, 2009

Anti PPSMI: Yang Tak Kan Dilupakan - malaysiakini

Reactions: 
"Kamu muda lagi, kamu kedepan, kamulah yang akan memperjuangkan Melayu nanti"

"Kita kedepan untuk anak dan cucu kita, kita kedepan untuk orang-orang kampung. Mereka orang-orang kampong tidak tahu apa yang kita buat. dan mereka juga telah disumbat dengan dalil-dalil dari UMNO yang telah rosak"

Ada anak yang kehilangan ibubapa, ada isteri terpisah dengan dengan suami, ada kawan kehilangan sahabat, ada barangan terjatuh, ada si pemakai cermin mata meraba mencari cermin mata dan seribu satu macam peristiwa berlaku petang tadi. Semuanya kerana tindakan kerajaan BN dan Polis yang tidak berhati perut dan tidak berotakkan otak manusia.

Saya melihat dengan mata kepala saya sendiri bagaimana kanak-kanak muntah-muntah menjerit, meraung dan menangis akibat loya, sakit dan pedih mata mereka. Ada nenek dan warga emas yang pengsan, merah muka serta berair mata menahan kesakitan terkena gas pemedih mata yang dibeli dengan duit titik peluh rakyat.

Kini duit rakyat sendiri digunakan untuk menyiksa dan menzalimi rakyat. Mengapa kerajaan tergamak menyiksa rakyatnya sendiri yang ingin memperjuangkan kedaulatan Bahasa Melayu yang menjadi Bahasa rasmi negara.????


TP - Patah-patah kata dekat atas tu aku cilok dari blog-blog lain untuk kenangan. dan yang paling aku tak kan lupa ialah - "Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa,"-A Samad Said

33 comments:

Anonymous said...

Aku tabik la dirg yang p bantah PPMSI! Kita bukan xsuka@boikot@anti Bahasa Inggeris, tapi penggunaan dalam pembelajaran SAins dan Matematik. Lgpn kebanyakan yang mengajar subjek2 dia punya BI pun berterabur, past n present tense pun tak betul. Membe2 aku ramai yang xdpt keje,menganggur,pointer bawah 2.5, mintak KPLI,komfem dpt jdi cikgu.

zali said...

awak orang cerita pasal polis kejam
tapi awak orang tak pernah cerita
pasal pelanggaran permit yang di
keluarkan.

check dulu la salah sapa.

cerita la sapa dalang yang menghasut
agar langgar permit tu...

mesti ada yang bertanggungjawab dan
mari kita lihat siapa yang betul betul
berani di kalangan bapok ni yang
mengaku bertanggungjawab mengarahkan
permit di langgar.

Anonymous said...

mtk maaf ye, sy sbg guru kpli kurang bersetuju dgn saudara. bukan semua yg mtk kpli tu yg mengganggur/english berterabur/pointer 2.5 ke bawah ye. mgkn ada tp hanya sebilangan kecil. pun begitu sy sbg guru PPSMI yg mengajar matematik (yg juga mendapat elaun PPSMI) turut tak bersetuju dasar ini diteruskan. hanya yg terlibat dgn dunia pendidikan & yg melaksanakan dasar tersebut shj tahu berkesan atau tidak PPSMI dlm tempoh 6 thn ini (terutamya bg anak2 murid di luar bandar). pd yg bukan golongan pendidik tp masih berdegar2 menyokong PPSMI diteruskan; saya cabar anda semua terjun ke dunia pendidikan dan rasai sendiri kesan perlaksanaan dasar tersebut!

-etc-

zali said...

bila isu ppmsi di politikkan oleh pr...huru hara jadinya.

ada sorang mamat tu siap usung bendera perak...apa maknanya tu?

hantar memo dah jadi medan lepas geram pada pro pr yang menjilat buntut nizar dan buntut kuali siva.

apasal la polis dan fru terlalu berlembut?

Anonymous said...

Eh eh..

kesiannya....

makin bangang lak aku nampak si Zali ni..

gedubus said...

Zali,

Hamjadah mana yang tukar Bahasa Ingeris Sains dan matematik ke Bahasa Malaysia


Kan keje UMNO kan...

Dan sikalang mahu itu tukar ke Bahasa Inggeriss.. Ni Keje UMNO

Polisi asik berubah dan orang melayu tak berubah...

Ni keje siapa,..

UMNO kena tanggung lah ...

Ada yang tak kena demo... ni..

Aku dah rasa yang tak baik nampaknya

Anonymous said...

La hidup lagi ko zali aku ingat dah mampus.Hina nya ko kerana orang yang berjuang untuk martabatkan Bahasa Melayu.Bukan atas sebab kepartian.Bukan kerana PR tapi kerana kami semua pencinta bahasa.Malang orang Melayu dapat makluk macam ko!

Anonymous said...

Anak aku asalnya UPSR dapat A mat dan sains dalam UPSR sebab belajar dalam BM.Bila naik sekolah menengah Mat dan Sains cukup makan.Bila aku tanya macam mana boleh merosot katanya tak faham kehendak soalan.Bila diterangkan semula lepas periksa dia boleh buat.Kasian kat anak aku dan anak2 kampung yang jauh di pedalaman jadi mangsa kerakusan pemimpin yang bacul!Ingat kami tak maafkan kamu wahai pemimpin umno yg masih tak mahu kan martabat bahasa Melayu di nobatkan!

gedubus said...

Selagi Anuar Ibrahim tak jadi Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong maka lagi banyak lagi demo jalanan akan berlaku,

Asal Hindraf keling punak

Lepas tu Melayu bongok tak suka bahasa inggeris

Lepas ni Cina Kwantung kata asik rugi berniaga

dan kemudian orang Nepal

Keling Madras dari India

Lepas tu Bai toncet dari Punjab

Dan kemudian Pakistan jual karpet

Dan lepas tu Orang Bangladesh

Ni semua nanti di ajar nak tuntut hak...

Orang melayu tak kemana

Hak orang melayu abis....

UMNO buat apa...

Anonymous said...

zali cakap bnyk, ko pegi jadi cikgu la... baru tau langit tinggi ke rendah... kecoh manjang, memekak je lebih...

serai said...

ZALI... kerja hang dok kata kat orang sahaja... Dak aku nak tanya hang apa masalah dengan nak hantar MEMO tuuu. Awak yang p berarak tuu orang jahat kaa. Rasanya tengok geng hang lagi teruk siap dengan tunjuk dengan jari lagi. Awak dalam islam ajar macam tuuu. Zali kalau hang pakai otak aku rasa hang tak buat kerja bodo nie. Hang dah tau undang2 islam macam mana kan tetapi bila hang tengok pemimpin hang buat benda yang tak sepatutnya pasai apa hang diam.

cilipadi said...

hello geng senang aje nak test zali. kalau dia sokong ppsmi,cuba tanye zali dia sokong tak hudud?

Anonymous said...

wahai gedubus,

hebat sangat ke melayu ni??

aku kalau boleh dilahirkan kan semula,aku tak nak jadi orang melayu.malu bila dapat umat melayu mcm ngko.perkauman x abis2.ko ingat sikit gedubus..jangan sampai nabi x mengaku ko umat.nabi paling benci perjuangan assobiyah@kebangsaan.

Anonymous said...

orang umno...ceh..diorang ni perjuangkan perut sendiri ade la...sebab tu semuanya gendut2 belaka

nak cakap bahasa melayu pon tunggang langgang,ini kan plak nak speaking bi....pirah mabuk

yang aku tau naib pemuda ngan ketua putera umno leh cakap tamil....

zali plak....CAKAP TAK SERUPA BIKIN...

Anonymous said...

Bukan PR yang mempolitikkan PPSMI, tapi UMNO-BN telah menggadaikan bahasa dan bangsa MELAYU melalui PPSMI. Zali org BN, dan cubalah ko baca betul2 apa blogger-blogger seluruh negara komen. Kalau langgar permit sekalipun, takkan sampai mcm ni polis buat?. Besarkah perlanggaran itu? Org-oprg KITA semua kat situ..Rupanya beginilah cara perjuang bahasa di Malaysia..

Anonymous said...

orang umno maner leh pakai..zahir dan batin...dah la bebal,biul,bangang...lembab plak tu...cam pak loh

silap2 nanti bahasa melayu pon diorang nak ajar dalam bi

hisham pondan...pegi mampos....
zali aka pencacai...pegi jahanam la

tok iskandar said...

UMNOlah punca segala malapetaka dan huru-hara yang berlaku di negara kita.

UMNOlah punca rakyat semakin jauh daripada Raja-raja Melayu

UMNOlah puncanya mengapa rakyat semakin bencikan polis

UMNOLah puncanya mengapa rakyat hilang keyakinan terhadap institusi kehakiman,SPRM dan SPR

UMNOlah yang mengamalkan politik samseng.Parlimenpun sangguh diserbu hanya untuk membelasah seorang OKU

UMNOlah yang suka melanggar undang-undang negara.Tengok apa yang berlaku kat negeri pasir dua butir sekarang yang diperintah oleh menteri pasola.

senang citer,rakyat semua rejectlah politik perkauman yang diamalkan sesumpah bernama UMNO

Kata perjuang nasib Melayu,bila melayu turun di jalanan,UMNO hantar FRU sembur gas pemedih mata kat bangsa sendiri.

sebenarnya UMNO hanya memperjuangkan perut sendiri je

cuba siasat siapa yang dapat untung bekalkan CD,Buku-buku,perisian ketika kerajaan melaksanakan sains dan matematik dalam bahasa inggeris

tok iskandar said...

UMNOlah punca segala malapetaka dan huru-hara yang berlaku di negara kita.

UMNOlah punca rakyat semakin jauh daripada Raja-raja Melayu

UMNOlah puncanya mengapa rakyat semakin bencikan polis

UMNOLah puncanya mengapa rakyat hilang keyakinan terhadap institusi kehakiman,SPRM dan SPR

UMNOlah yang mengamalkan politik samseng.Parlimenpun sangguh diserbu hanya untuk membelasah seorang OKU

UMNOlah yang suka melanggar undang-undang negara.Tengok apa yang berlaku kat negeri pasir dua butir sekarang yang diperintah oleh menteri pasola.

senang citer,rakyat semua rejectlah politik perkauman yang diamalkan sesumpah bernama UMNO

Kata perjuang nasib Melayu,bila melayu turun di jalanan,UMNO hantar FRU sembur gas pemedih mata kat bangsa sendiri.

sebenarnya UMNO hanya memperjuangkan perut sendiri je

cuba siasat siapa yang dapat untung bekalkan CD,Buku-buku,perisian ketika kerajaan melaksanakan sains dan matematik dalam bahasa inggeris

Anonymous said...

zali & gedebus.....
pi mampos lah kau 2 nie
pencacai umno bangsat
celaka.....

Anonymous said...

Topeng perak,
Pihak polis yang mewakili kerajaan mejadikan tanpa permit perhimpunan sebagai alasan untuk bersikap kejam dan zalim terhadap rakyat yang mahu mengekalkan bahasa bangsa melayu.

Sikap polis yang kita lihat hari ini adalah mewakili sikap kerajaan persekutuan yang ditadbir oleh ahli UMNO. Bagaimana zalim dan kejamnya polis melaksanakan tugasnya begitulah zalim dan kejamnya ahli UMNO terhadap rakyat yang tidak sehaluan dengan politik mereka. Pekera ini perlu didedahkan kepada semua rakyat yang tidak tahu dan tidak faham.

Hari ini ada beberapa anggota polis telah tampil tapi mahu merahsiakan namanya mengatakan bahawa mereka juga menyokong pembubaran PPSMI. Oleh kerana mereka bekerja dibawah akta "turut perintah" maka terjadilah seperti pepatah "ditelah mati mak diluah mati bapak". Mereka tiada pilihan kecuali melaksanakan seperti mana yang dikehendaki oleh pihak atasan.

Sebagai contohnya yang terjadi kepada dua orang "dikambing hitamkan" oleh orang berkuasa untuk melakukan pembunuhan terhadap manusia yang mereka tidak kenali.

Anggota polis itu mengatakan bahawa parti UMNO cuba mengalihakan perhatian rakyat dari keengganan menteri pelajaran membubarkan PPSMI kepada kekejaman polis terhadap rakyat. Hari ini sebahagian besar rakyat Malaysia telah membenci pada semua yang berkhidmat sebagai polis Malaysia.

Mereka berharap dengan ada penerangan seperti ini rakyat seharusnya tidak terlalu fokas kepada polis atas apa yang berlaku dalam negara.

Mereka boleh menerima jika mereka melakukan kesalahan maka mereka boleh didakwa bersalah dan boleh dihukum, jika mereka mereka dipihak yang benar, berikanlah kebenaran itu sebagai hak mereka melaksanakan tugas sebagai anggota polis diraja Malaysia.

Oleh yang demikian, kita tidak boleh hilang fokas bahawa punca masaalah yang wujud dalam negara adalah kerajaan pusat yang ditadbir oleh ahli UMNNO.

Kita berharap semua pemimpin Pakatan Rakyat dan ngo bersatu untuk menentang segala kebodohan, ketamakan dan kezaliman yang lakukan oleh orang dari parti UMNO.

Kita juga berharap pemimpin Pakatan Rakyat dapat memberi komen diatas apa yang telah disuarakan oleh Datok Seri Rais berkaitan dengan perundangan dinegeri perak !

Anonymous said...

UMNO nie keluk-kelek la... Kejap memperjuangkan dan mempertahankan melayu.. lepas tu kata bahasa bangsa asing bagus pulak..

Lepas ni pendidikan ISLAM pun tukar bahasa Arab pulak la.. sebab Al Quran pun dalam bahasa Arab kan....

Anonymous said...

Oi Zali bodo bak ko punye blog ..aku nk tengok ape yg ko perjuangkan... kalau dh dasar pengampu dan takut pd kebenaran dan keadilan ni la jadinye

Anonymous said...

Lepas Dr.M ckp,dlm masa 5 bulan je dah jlnkan PPSMI. Skrg ni Hisham kt kena ikut prosedur lak.Kami cikgu yg jadi mangsa,ckp BI mmg boleh TAPI NAK FAHAMKAN MURID MATE.& SC. satu bab yg cukup berlainan.Usahkan Zali,teacher English pun x boleh nak ajar Mate.& Sc sbb istilah yg berlainan.CUma para guru kini diTUTUP MULUT,x boleh komen pun.Satu lg,jgn lupa lak,pelajaran Bahasa Melayu dah tukar Bahasa Malaysia. Tp saya x peduli,tetap gunakan istilah BAHASA MELAYU jg!

Anonymous said...

Aku rasa heran dengan satu parti yang mengagung-agungkan Melayu, yang selalu jual temberang kalau PR merintah, Malaysia akan jadi macam Singapura. Cium keris dan banyak lagi perbuatan yang melambangkan sifat mereka sebagai pembela Melayu. Tapi bila bahasa Melayu itu sendiri telah di perlekeh, tiada siapapun diantara mereka dalam parti Melayu tadi bangkit untuk membela bahasanya sendiri. Alasannya nanti anak melayu akan jauh ketinggalan kerana bahasa penjajah adalah bahasa antarabangsa. Kalau kita tengok yang menghantar memorandum ke Istana untuk diserahkan pada Yang DiPertuan Agong semalam pun tiada dari kalangan mereka yang melaung-laungkan 'HIDUP MELAYU'. Dari saat ini rakyat Malaysia yang masih 'kabur' dapat melihat dengan jelas parti United Malay National Organisation BUKAN ditubuhkan untuk membela bangsa Melayu, tetapi hanya menjual nama MELAYU untuk terus berkuasa dan merompak segala macam khazanah kekayaan negara demi tembolok diri sendiri, anak bini serta kroni. Ini adalah satu contoh kisah ringkas yang berkaitan dengan 'bahasa kebangsaan' yang dapat aku jadikan contoh kepada sesapa yang masih tak faham-faham. Aku pernah menonton filem 'Iron Man' tidak lama dulu dipawagam. dalam kisah tersebut heronya ada sebuah kereta 'sport' jenis Audi R8, aku tertarik dengan rekabentuknya jadi aku pun meluangkan sedikit masa melayari laman web kereta buatan Jerman tersebut. Sepanjang di interviu oleh wartawan, ketua jurutera yang terlibat dalam projek merekacipta kereta tersebut, Dr Ulrich Eritt, HANYA menggunakan BAHASA KEBANGSAAN mereka sendiri semasa menjawab soalan dan memberi maklumat perihal kereta itu tanpa mencampur-rojakkan bahasa mereka dengan bahasa inggris. Jadi kesimpulan yang ingin aku sampaikan kat sini, Sehebat manapun jurutera Eropah tersebut, beliau amat-amat berbangga dengan bahasanya sendiri walaupun tahu bahasa inggris itu bahasa antarabangsa.

http://tv.audi.com/fla/player.aspx?lan=en

OtAi said...

- dalam hal PPSMI ni kita perlu melihat dari banyak sudut, kerajaan tidak sepatutnya terlalu rigid dengan teori semata2, turunlah sama ke sekolah2 pendalaman untuk melihat kesan praktikalnya. brapa ramai anak melayu luar bandar tercicir keranan sebab pengajaran Math n Sciences in English.

- kononnya nak majukan sistem pendidikan. Jepun boleh ja guna bahasa ibunda depa dalam proses pengajaran n pembelajaran. dak??

- kalau nak improve sekalipun penguasaaan English di kalangan pelajar, ada cara lain yang lebih efektif. Bukan dengan mengorbankan masa depan anak bangsa

Anonymous said...

Salam sahabat, Cuba siasat siapa org penting dalam MIMOS dan KUB. Ini adalah pemain utama dalam projek membekal dan mentauliah segala peralatan pengajaran dan pembelajaran. Aku tau dua pemain utama ni sebab aku pernah terbabit dalam kerja2 penghantaran peralatan tersebut, Aku siap dengo sub-con yg dapat projek ni, satu projek boleh beli Banglo, merc dan lain2 lg, itu br satu projek. Budak2 yg buat kerja ni,upah tak berapa sen tu adakah budak2 ameno yg baru nak belajo hidup,sengsara beb aku tengok depa2 ni. Inikah dinamakan tradisi membela rakyat? atau tradisi membelit rakyat? Org atas makan beso yg bawah makan sisa2 tulang dan kuah2 je.

Anonymous said...

syabas! ada lagi guru yg berani bersuara seperti saya! sekali lagi saya ingin tegaskan buat mereka yg masih menyokong perlaksanaan PPSMI; saya cabar anda semua terjun ke medan pendidikan merasai sendiri kesan perlaksanaan dasar tersebut! tatkala itu mungkin baru anda akan dapat menyelami perasaan kami para pendidik di luar bandar!!!

bukannya menentang atau menafikan kepentingan Bahasa Inggeris, tetapi menafikan penggunaannya di dalam subjek Matematik & Sains. Telah dibuktikan melalui kajian bahawa konsep sesuatu perkara lebih mudah diterima minda anak2 melalui bahasa yg mereka tuturkan, bukan melalui bahasa asing.

jikalau penguasaan Bahasa Inggeris yg menjadi punca polemik ini,mengapa Sains dan Matematik yg harus dijadikan bahan ujikaji? pertingkatkanlah perlaksanaan subjek Bahasa Inggeris tersebut, tambahkan waktu, beri lebih dana utk dibuat kelas2 tuisyen/kem motivasi percuma, bantu sekolah adakan program2 yg lebih berkesan. kasihan anak-anak di luar bandar ini... :(

-etc, guru Matematik sekolah rendah-

Anonymous said...

jgn suatu ari ank cicit kncing atas kubur pmimpin umno ckp org putih...

Anonymous said...

zali and the gang...umpama pandai tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar..jgn kerana taksub dgn parti umno habis anak melayu jauh ketinggalan.

Nor Amran Abdullah said...
This comment has been removed by the author.
A K U said...

Assalamualaikum…

Sesiapa yang menentang gerakan rakyat adalah orang UMNO yang ada kepentingan seperti ketua cawagan atau ketua bahagian dan bukan rakyat kebanyakan seperti kita.. Kalau rakyat Malaysia guna akal yang waras pasti tidak akan menyokong dasar-dasar karut Kerajaan Pusat sekarang,,, Percayalah.. percayalah... TEMBELANG MEREKA DAN PECAH DAN BUSUKNYA SEMUA RAKYAT MENGHIDU KEBUSUKAN ITU.. mual dan termuntah..

Semua haiwan dalam dunia ini berjuang untuk terus hidup dalam persaingan… Peliknya di Malaysia ada manusia Melayu yang memupuskan identiti sendiri.. kerana mengalah pada persaingan sejagat… HANYA BANGSA PEMALAS AKAN MENGGUNAKAN ISTILAH ASING TANPA BERUSAHA MEREKACIPTA ISTILAH SENDIRI DALAM BAHASA IBUNDA… MARI TENTANG GOLONGAN YANG MENJADI MELAYU TAK SEDAR DIRI YANG KONONYA PEJUANG MELAYU TAPI MENJUAL NAMA MELAYU SEMASA PILIHANRAYA… DEMONSTRASI RAMAI-RAMAI

Salam kemaafan… buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan…

http://akademiakuniversal.blogspot.com/

Songkok Tinggi said...

"PEACEEEE!!!" untuk penyokong UM=NO... dari Melayu Ipoh "PEACEEE!!!" untuk Zali and the gang .

Anonymous said...

PPSMI bukan utk umno tp utk anak-anak bangsa. Kenapa nak bantah PPSMI, kenapa campur adukkan politik dgn PPSMI. Tak nampak apa salahnya PPSMI.Nak belajar math dan science tak sama cam belajar sastera melayu. Ingat senang ker nak terjemah buku math dalam BM, Dahlah ahli terjemah tu tak reti math pas tu ikut suka je terjemah. Sebagai contoh ada ker trivial solution tu diterjemah kepada penyelesaian remeh.. apa yang remeh entah. "joy stick" tu diterjemah sbg kayu ria.. so lu pikirlah sendiri.