"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 08, 2009

Anti PPSMI: Gambar -Gambar Menarik - malaysiakini

Reactions: 
Jam 14:00hrs di Masjid Negara. Anggaran kehadiran tak lebih dari 3000 orang.
"Daulatkan Bahasa Melayu"
Jam 14:16hrs lebuhraya apa entah, depan Masjid Negara... tak tau dari mana datang orang ramai... melimpah ruah kejalan raya sejauh lebih kurang 5km . anggaran 200 orang sahaja (aku ikut statistik media perdana... ala kalau aku cakap lebih 50.000 orang pun bukannya depa percaya...)
Jam 2:17hrs hujan renyai-renyai, tapi orang ramai makin ramai beramai-ramai berarak beramai-ramai menuju ke Istana beramai-ramai. hahaha...!!!
Sokongan sepanjang jalan.
Aku dengar polis ni contact OCPD dia... "apasal kuat sangat kali ni tuan?" pastu ada budak sebelah nyampuk "pasal bos kau dah gila..!" cepat-cepat dia off walkie talkie dia... aku rasa pekerjaan paling hina buat masa ni ialah "polis". betoi ka?
Sorry brader... wa snap photo lu... glamour lu beb..!
Polis ni cedera parah dibahagian telinga, hati dan perasaan bila orang ramai dekat-dekat 30 orang pakat-pakat maki depa 2 orang bila FRU start sembur air kimia dengan bom asap dalam masjid... padan muko kau..! sapo suruh kau jadik polis..? makan la maki hamun tu sampai kenyang..!
Wakil PKPIM & GMP
Bapak perjuangkan masa depan anak, anak perjuangkan masa depan sendiri, menteri pulak perjuangkan perut... BAHLOL punya menteri..!

15 comments:

Cucu-Maharajalela said...

Hang kata apa pun,si BAHLOL2 tu ape peduli..

Depa nak risau ape?perot depa dh penoh dgn duet haram..

Depa peduli ape dgn anak2 org marhein mcm kita ni,yg depa tau ank2 depa dh terjamin masa depan dengan duet haram yg depa dok kaut selama ni...

Pejuang MELAYU kunun,nak pertahankan bahasa MELAYU haram batang idung pun xnampak...

azrinblog2udotcom said...

malaysia utamakan bahsa asing.bee end ohh bee end

batu putih mata said...

Bahasa jiwa bangsa....
hilang bahasa hilanglah bangsa...
lepas ni kita tukar pulak...

Bahasa aku bahasa umno....
Bangsa aku bangsa umno....
akulah pejuang bahasa dan
hanya akulah lah pejuang bangsa...

biarkan lingkup bahasa melayu...
lepas nie...kita tukar pula nama kita jadi..James, Mike, John, Nancy, UMNO...opsss..itu nama aku...Sorryyyy.

Anonymous said...

Sedih pemimpin yang konon berjuang untuk bangsa sampai hunus keris tapi lupa dia yang bunuh Bahasa sendiri.Pegi mampus pemuda UMno kamu semua pengkhianat BANGSA

Anonymous said...

apa nieeeeeeeeeee???????? kenapa emosi tahap dewa......... perlu kah kita hidup kebelakang tetapi BANGSA LAIN MAJU KEHADAPAN??? sungguh malu dengan BANGSA ku ini....

-sham-

Anonymous said...

PERHATIAN.....DILAIN MASA APA KATA KITA AMBIK GAMBAR KETUA-KETUA POLIS,PEGAWAI2 POLIS YG TERLIBAT...KITA SIASAT DR MANER ASAL USULNYA....KITA BUKU KAN.....SUPAYA ANAK CUCUNYA BOLIH TGOK SUATU HARI NANTI....DAN BOLIH KITA AMBIK TINDAKAN NANTI....POLIS2 YG BERPANGKAT BAWAH NI PAK TURUT JE....DH BOSS SURUH.....KITA JEJAK IDENTITI MEREKA.....KITA SELONGKAR KELEMAHAN SALAHGUNA ...MEREKA NAK NAIK PANGKAT CEPAT.....KUASA...RASUAH.....JOMMMMMMMMM

Anonymous said...

APA KATA KITA GUNA BAHASA INGGERIS KEPADA SEMUA MATA PELAJARAN....AGAMA ISLAM,GEOGRAFI,SEJARAH,TATBAHASA,LAIN2 LAH TERMASUK AKTIVITI LUAR ...URUSAN BANK,POS....PEJABAT KERAJAAN....DH UMNO NK BUAT.....KORANG YG SOKONG NI MPUN BELUM TAHU LAGI PANDAI PUN...HAHHA KORANG NK....TERUSKAN....
KALAU DH PANDAI SANGAT GI LAH BERHIJARAH DILUAR MALAYSIA...BUAT APA PANDAI2 CKP INGGERIS DUK MALAYSIA....MANJA SANGAT...

Johntravolta said...

Bahasa Inggeriskan semuanya. Sekurang-kurangnya kalau masih tak reti bahasa Inggeris pun, kita telah berjaya martabat dan daulatkan bahasa Inggeris...tanda orang maju.

Anonymous said...

apa masalahnye ni?.. semua nk bangkang?bt dulu bru tau, jgn kolot sgt la bro?.. kita kena maju kedpan.kaum lain xkomen apa2 pun.melayu je yg lebih,ni perang saraf ke?fikir positif bro.. wa dh lama follow isu ni, xde finishing la..

Anonymous said...

betulx3.. wa setuju bro! jgn lemahkn fikiranMU. Anakulu09

Tungaklangit said...

salam

tungaklangit berbangga dengan kehadiran umat melayu islam semasa perarakan maulidul rasul pagi tadi ramai yang hadir cantik pakaiannya..sopan tingkah lakunya.. ramai jugak polis tapi alhamdullillah tak gaduh pulak.. tak kena fire dgn gas atau air..

Tungaklangit intai2 jugak geng2 yg jadi hero kata polis provoke pejuang BM dan guna masjid sbg perisai supaya bos dia orang boleh jadi isu politik..

pergi mana mereka yek? kan ni sambutan maulidul rasul bukannya sambutan pemimpin BN.. tak akan lah nak bgaduh pasal Rasul.. nampak sangatlah kamu semua benci perpaduan dan suka salahkan orang lain..


cucu maharajalela said:

Hang kata apa pun,si BAHLOL2 tu ape peduli..
Depa nak risau ape?perot depa dh penoh dgn duet haram..
Depa peduli ape dgn anak2 org marhein mcm kita ni,yg depa tau ank2 depa dh terjamin masa depan dengan duet haram yg depa dok kaut selama ni...
Pejuang MELAYU kunun,nak pertahankan bahasa MELAYU haram batang idung pun xnampak...

Tungaklangit said:

apalah sdr islam saya seorang ni pakai tuduh org mcm kami penuh perut dgn duit haram... kalau tak tau jgn tuduh kan fitnah tu...
saya doakan semoga Allah memberi keselamatan dan hidayat kepada saya, saudara sekalian amin..
salam

solonti said...

Istilah sain dan math hampir keseluruhan nya dlm bahasa English. Tidak ada istilah BM. Dewan Bahasa pun tak tahu nak terjemahkan nya. Sebab perbendarahan kata BM tidak seluas BI.

Sama seperti bahasa computer. Bangga ka anda jika BM eja dan baca KOMPUTER cuma perbezaan K saja?

Jepun pun kena akur dengan BI dalam pengunaan ayat tertentu termasuk sain, math dan computing.

Banyak nahu/perbendarahan kata BM diciplak dari BI walaupun BM punya perkataan nya sendiri.

Lagi pun banyak buku rujukan dalam bahasa English dan kita diMalaysia sebaik nya belajar BI, bahasa jepun atau mandarin. Sebab ianya banyak membantu untuk maju kehadapn.

BM harus dipelihara tetapi jangan sampai kita menjadi extremist sehingga menjadi katak dalam tempurung.

Jgn cakap kenapa Jepun boleh. Jepun telah mengambil langkah awal untuk mengatasi masalah bahasa ini seperti meminjam bahasa computer, sain dan math (dalam BI dan dimuatkan ke bahasa Jepun dengan cara mereka sendiri}. Ini di contohi oleh Korea Selatan dan Cina meminjam istilah Bahasa Korea terjemaan ini untuk Bahasa Mandarin bagi sain, math dan computer.

Kalau Jepun maju itu sebab rakyat mereka rajin berusaha dan tegas berdikari dan punya semangat 'Bushido'yg orang barat pun kagumi.

Kita diMalaysia cuma tahu berpolitik saja, bercakar pasal bahasa, bangsa dan ugama dan mengharap diberi ikan untuk makan.

Hasil nya? Negara Thailand, Singapore dan Filipina jauh lebih maju dan matang dari kita. Ringgit pun dah jatuk nilai keparas yg teruk.

Tungaklangit said...

saya setuju dgn anda solonti.. anda bhujah dengan menggunakan ilmu dan fakta.. samada anda sealiran dgn saya atau tidak tak menjadi masalah kerana setiap org perlu tahu hala tuju di masa hadapan dan kenal pasti masalah yg sedang dihadapi dan berani membuat perubahan..syabas saudara ku

salam

Anonymous said...

solonti...
hang punya fakta bukan ilmiah..
bukan fakta akademik...
kalau hang dah teror..cuba habaq mai..berapa markah lulus mate PMR..
dan hang jawap..pasai apa soalan periksa dibuat dalam 2 bahasa..melayu dan english..
kalau hang teror bawak mai fakta tu..
hang ni bukan akademik punya org...
sembang kosong...sama ja cam penykong hang tu..
dia pun tak dak fakta...

Anonymous said...

solonti..
org la ni sembang pasai asas mate dan sain dalam P&P sekolah....
hang sembang bab komputer dan istilah bahasa..hang tak mengajaq bulih la sembang..cuma hang mai tempat aku..try ngajaq...kot penin pala kot...
mana masuk line..
tak pandai langsung nak berhujah....