"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, March 07, 2009

Anti PPSMI: Kecoh Di Masjid Negara - malaysiakini

Reactions: 
Aku ada dekat Masjid Negara. Hari ni aku betul-betul marah dekat polis. Sebab 1 - polis tangkap Sasterawan Negara Kesayangan aku A.Samad Said dan no 2 - Pegawai FRU berpangkat ajak Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Dato' Kamarudin Jaafar bertumbuk.

POLIS CIBAI...!!!

74 comments:

Anonymous said...

ini semua kerja pemimpin UMNO yang berfahaman yahudi dan komunis.....keturunan anak ahli PKM.kalau korang tak percaya tak apa.....kemana perginya ahli2 PKM melayu???....diorag telah masuk kedlm umno.sbb ini adalah agenda nk takluk tanah melayu.....sbb masa tu UMNO dan BRITISH kuat.kurang ajar punya pemimpin melayu BN.korang guna polis....

Anonymous said...

ambik gambo setiap polis cibai nie...listkan nama2 diorg.

lepas kita ambik alih putrajaya...sumbat polis2 cibai nie dlm penjara.

thatguy886 said...

yee..sokong..amik gabar..publish..kita wat demo ramai2 kat dlm blog...bgtau semua org kat dunia nie..polis malaysia mmg C**AI..
hampeh betui......

zali said...

dah cakap dah...
penakut sebenarnya pro pr nih...

apasal kamaruddin bapok tu tak sahut je
cabaran pegawai fru tu...1 by 1?

berhentila buat kerja bodoh yang sia-sia
dan buang masa tu...semua hal nak
berdemo...bongok.

balik rumah...tanam bunga la!

zali said...

thatguy886 ni lagi satu bangang...

dalam blog pun nak demo jugak?
kalau tak nak di 'cibai' kan oleh polis...jangan la buat perkara-perkara yang 'cibai'

Anonymous said...

Salam sahabat,zali ko ni dari golongan bingai tahap cipan, mak ko mesti menyesal dapat anak bingai lg bahlol, orang cerdik tak akan sahut cabaran org bingai mcm polis cibai, tapi kalo ko cabar aku comfirm aku sahut, menang kalah belakang kira. Tapi aku rasa kalo takat ko tu aku sambil berak ncankung pun ko tak mampu nak tewaskan aku, aku bukan takbur, cuma pantang dicabar.

serai said...

Nie zali awak yang hang bengap sangat nak suruh orang bertumbuk... nampak sangat hang nie batu api tak mengaji ugama kot. Habis yang selama nie puak2 umno dok demo tak karut bagi hang. Aku tak paham cara pemikiran hang, kenapa hang tak reti tengok yang mana satu betul atau tak. Kita nie orang ISLAM sepatutnya kita sanjung ulamak bukan nya orang yang tak sepatutnya. Jangan jadi manusia yang dibenci ALLAH kelak binasa diri.
Tepuk dada tanya selera... jangan sampai tua esok baru kita nak menyesal. Kita tau kubur lain2 tapi aku nak nasihatlaa jangan jadi BODO SOMBONG.
Kalau pemimpin sendiri biar isteri dia tak pakai tudung macam mana nak pimpin orang lain.
Istifar banyak2 zali oooi

paloi bin mulau said...

biar la zali tu dia memang hantor anak dia sikol di international school muahahahahha

sbb tu dia tak kesah hal2 bahasa ni

pemerhati sepi said...

Aku tahu.. pasal si budak ZALI ni pun dari kalanagan CIBAI... dia ni ler makhluk yang telah hilang identiti diri.. dan tidak mempunyai bangsa.. dengan ini aku isytiharkan si zali ni bangsa YAHUDI CIBAI..

zali said...

anon 5:14
tak payah la cover kata orang cerdik bla
bla bla...

katakan saja bapok sudah takut...cuma
berani menjerit jerit dalam
demo...auw...auw!

tok iskandar said...

Tokpun antara yang hadir di masjid negara dan berdemo sambil berarak ke Istana Negara.

Tok perhatikan polis yang berpakaian seragam pegawai ataupun polis biasa tak adapun nombor siri.takut jurugambar PR ambil gambar korang.Nama pulak tu pelik-pelik,Ada seorang pegawai kanan tu,bangsa Melayu tapi tok tengok namanya Sydney.Ada sorang tu Kamal tapi bangsanya India.Ini mesti tukar-tukar nama dengan kawan-kawan.

Kami di Masjid negara walaupun disekat oleh FRU di pintu utma masjid negara tapi masih dapat meloloskan diri sampai Kg Atap.Tok anggarkan seramai 10-15 ribu dari masjid negara sahaja.Rombongan dari Sogo dan Pasar Seni tok tak tahu.

Dekat-dekat selekoh ke istana Negara,polis mula buat provokasi.perarakan aman pada mulanya dicemari oleh lontaran gas pemedih mata.kamipun berpecah kepada 2 kumpulan dan polis yang berpakaian preman cuba membuat tangkapan rambang.Ada sorang tu cakap kat polis,kita ni sama bangsa bang nyaris nak kena tangkap.mujurlah ada tok aki yang bertongkat dan beberapa orang lagi datang membantu.mamat tu tok tengok dah kena cekup kolar baju dia.dengan bantuan tok aki dan beberapa orang pemuda setiakawan,polis akhirnya melepaskan mamat tu.

yelah kalau tak ada tangkapan macamana nak buktikan demo tu ganas.betul tak?

persepsi ramai orang polis bias dan cenderung kepada UMNO menjadi kenyataan berikutan tindakan ganas mereka hari ini ketika demo aman diprovokasi menjadi ganas.

Tok minta kerjasama rakan-rakan mengirimkan gambar polis-polis yang cuba mencetuskan provokasi ini.
Lepas tu kita hantar kat you tube biar satu dunia tahu.Tok dengar citer dr hatta ramli nyaris pengsan kena gas pemedih mata.Tuan guru Haji Hadi dan hj Mahfuz Omarpun kena

akupun blog said...

polis ANJING NEGARA!

pemerhati sepi said...

Tak pe ler ZALI.. aku nak minta maap nih.. terkutuk kau bangsa YAHUDI.. berdosa aku.. ko nak maaf atau tak aku tak kisah.. tapi pada masa yang sama aku nak cakap kat kau.. ko mungkin tidak pernah tertekan dengan pelbagai dugaan.. mungkin lahir dari kalangan cendiakawan atau hartawan.. tetapi aku nak cakap satu.. BANGSA DIKENALI MELALUI BAHASANYA..
mungkin ko hebat berbahasa inggeris dan sains mahupun matematik.. mungkin latarbelakang ko lahir dikalanagan orang berada.. tetapi ko lupa beribu-ribu orang dibelakang ko.. masih jauh ketinggalan.. demo di jalanan nampak bodoh.. tapi itulah cara terbaik bagi orang nampak apa yang rakyat mahukan.. maafkan aku sekali lagi..

zali said...

paloi...

hal bahasa pun nak demo ke?
itu kemaruk namanya.

bahasa inggeris dalam math dan sains
mesti diteruskan selaras dengan
perkembangan dan kemajuan dunia.

lagipun apa masalahnya kalau diajarkan
dalam bahasa inggeris kerana guru-guru
terlatih kerajaan sentiasa men
translate kan perkataan yang murid tak
faham

malah murid akan lebih banyak
berkomunikasi dengan guru dan macam
serampang dua mata lagi...belajar math
tapi dalam masa yang sama belajar
bahasa inggeris juga...

tak bagus ke macam tu?

BapakTumpang_Zali said...

pasal zali ni biarkan dia kuar slalu.. aku nak TP siarkan IP dia setiap kali dia keluar. aku nak trace dia datang dari mana! SB kah atau pencacai ameno kelas chowkit kah. dapat dia nanti kita bubuh cukup2! aku sendiri nak koyakkan jub*rnya.

ada gambar2 disini:
http://www.ajlaaizwan.blogspot.com/

pemerhati sepi said...

Untuk pengetahuan ko ZALI sehebat mana pun guru math dan sains tu dalam bahasa inggeris.. nahunya tetap berterabur.. dan menjadi masalah pula sekiranya nak bersaing diantarabangsa.. lain disampaikan lain pula jadinya.. hari ini jepun berjaya dalam kejuruteraannya.. ini hanya menggunakan bahasa mereka dan lihat hasilnya.. hari ini ramai tahu mana datangnya HONDA, SUZUKI, YAMAHA DAN LAIN-LAINYA... mengajar anak bangsa lebih mulakan dengan bahasa yang mereka mudah faham... jika tidak otak mereka akan berfikir dengan berat membuat terjemahan dahulu kemudian baru pengiraan.. yang pandai.. ada duit prgi tuition yang tak mampu terus ketinggalan..

Anonymous said...

tadi si zali kata ...sahut cabaran polis.....sekarang aku mengcabar si zali tu...tonjol kan wajahmu ....dan alamat...nama...ic kamu...ada berani wahai si zali...aku cabar ko....kalau ko anak malaysia....atau mahluk manusia di bumi ini.....aku cabar ko si zali.....ko berani ker....???tak kisah lah ko ni pro maner2.....kitorang nk tengok dan kenal kau je......jadi lah si zali yg berani terima cabaran org...jangan kata org lain...hahahhaha...zali sanggup x.....zali sanggup x.....

Anonymous said...

hoi Zali jangan jadi bangsat yg bencikan bahasa sendiri.Klu orang cina,India pun sanggup dtg berjuang utk Bahasa Melayu ko mangkuk yg jahanamkan bahasa

Anonymous said...

tkasih tok iskandar kerana maklumat itu td.

zali said...

pemerhati sepi...

itu la masalahnya melayu...rasa susah dan mencabar sikit...terus tolak walaupun benda tu baik sesangat.

dalam beberapa tahun penggunaan bahasa inggeris ni...pencapaian di upsr dan pmr adalah baik bagi math dan sains.

jadi mengapa sekerat jalan dan tidak terbukti langsung pelajar tak dapat menerima cara pembelajaran begini.

awak sebagai pro pr...yang memperjuangkan kesamarataan dalam kaum tak fikir ke masalah india dan cina yang belajar math dan sains dalam bahasa melaysia pulak?

JWW Birch said...

Sekarang budak budak fail sains dan math bukan pasal tak pandai sains dengan math tapi tak berapa faham soalan dalam bahasa inggeris...

so nak buat macam mana?

tok iskandar said...

tok rasa bangga kerana pada hari ini rakan-rakan kita telah menunjukkan setiakawan masing-masing dengan membantu rakan-rakan mereka yang kena cekup polis berpakaian preman atau SB.

Ada yang tok tengok baling gas semula gas pemedih mata yang jatuh kat tempat mereka berkumpul di sekitar Kg Attap dan selekoh ke istana negara.Hari ni polis telah bertemu buku dengan ruas kerana selama ini kekejaman terhadap rakyat Malaysia berdemo telah diketahui ramai.

Terharu tok melihat ada seorang pemuda yang berdarah kepada terkena botol gas pemedih mata itu.ada yang bagi kawan-kawan air mineral untuk hilangkan kepedihan mata dan ada yang beri garam untuk disapukan kepada muka.Ada juga kereta yang berhenti berikan air mineral kepada kami.

rakyat dah semakin benci kepada polis kerana ada pegawai kanannya yang memihak kepada UMNO.Tok ingat masa demo UMNo kat Komtar tahun lepas.polis tak kacaupun.mereka yang berdemo tu siap dapat air mineral percuma lagi.inilah hipokritnya PDRM.

Eloklah kita hantar lembu kat balai.takpun keldai ataupun baghal.mana-mana rakan bloggers yang tahu skandal pegawai kanan polis boleh siarkan dalam blog atau you tube,biar satu dunia tahu

tok yakin sekiranya polis terus memihak UMNO,mereka akan mengalami nasib yang sama dengan UMNo dan BN yang akan tumbang dalam PRU13,Korang semua time tu akan disiasat oleh SPRM.kita tengoklah siapa yang kena

Anonymous said...

bukan masalah susah zali oi tapi mengajar ilmu yang asas perlu kepada bahasa yang difahami.Jadi anak Melayu, anak orang asli mahirnya bahasa Melayu jadi adalah terbaik mereka diberi kefahaman asas dalam bahasa yang di fahami.Aku rasa ko ngaji Quran pun sampai sekarang tak faham maksud sebab dalam bahasa Arab.

pemandu teksi said...

hidup lagi si zali laknatullah ni..!!! ingatkan dah mampus kena langgar treler..!!
takda kaya mananyer si zali.. org kaya hartawan takda masa nak ngadap blog ni lama2.! paling tidak pun si zali ni rumahnya tu dia kat PPRT sana tuh..! pejuang2 UMNO yang berjuang hanya untuk hidup di rumah pangsa PPRT.kah!kah!kah!

Anonymous said...

Saya setuju dengan JWW Birch ramai pelajar gagal kerana tak faham.Anak aku pun gagal mat dan sains sedangkan aku anta tuisyen.Bila tanya napa gagal dia kata tak faham soalan.Bagaimana keadaan anak2 luar bandar seperti di Baling, Grik Ulu tembeling yg mak bapak tak mampu antar tuisyen!

pemerhati sepi said...

Tahniah saudaraku ZALI anda masih sebut mengenai perkauman.. ini bukan masalah melayu sebenarnya.. tetapi masalah individu yang menghina bahasanya sendiri.. dan menganggapkan bahasa melayu tidak boleh maju..
Ini bukanlah soal kesamarataan.. tetapi lebih kepada pembelaan nilai-nilai negara.. syurga dan neraka juga tidak mengenal kaum melayu, cina atau india.. cuma mereka yang sempit dan sanggup disempitkan lagi..

Anonymous said...

BABI PUNYA UMNO...KERAJAAN MALAYSIA MEMANG PANDAI BELA BABI SEBAB FIKIRAN PUN MACAM BABI

Anonymous said...

pelik ar PR,da dpt pegang negeri pon tebwk lg perangai suka berdemo tuh..aku bkn x pcaye polis bole maki hamun tp aku penah napak ngan mata aku sendiri,org PR maki hamun jatuhkn maruah air muke polis,aib lagi mak bapak pon kena tempias..tup..tup..tup..aku baca blog kata kena gertak ngan cota plak ngan polis..sapa punca?manusia mane x mlenting bile kena provok?..kite nie org melayu makin lama da hilang adap sopan santun..

Dulu BN kini PR said...

Syabas buat rakyat Malaysia yg berani buat demo hari ini.Ini telah membuktikan yg mereka berani walaupun terpaksa berdepan dgn berbagai2 rintangan yg sengaja dicipta utk menakut-nakutkan rakyat.Akhirnya matlamat rakyat utk menunjukkan kepada BN bahawa rakyat keseluruhannya tidak setuju dgn PPSMI tercapai.Sebetulnya isu ini tidak perlulah sampai membuat perhimpunan tapi kerana kerajaan yg ada sekarang digolongi oleh pemimpin yg penuh EGO dan SOMBONG maka terpaksalah rakyat meminta bantuan Duli yg maha mulia.Syabas sekali buat rakyat yg berkorban masa utk masa depan anak2 kita..

zali said...

jww birch & pemerhati sepi...

jika di tanya kembali mengapa pelajar
tak faham soalan dalam bahasa inggeris?

sebab mereka lemah bahasa inggeris.

kenapa lemah?

sebab dah sedap dan selesa sangat
dalam bahasa malaysia.

melayu sentiasa selesa dengan apa yang
dia tahu dan dia ada...

tak apa la...
cukup la...
boleh la...
jadi la...

tak boleh ke memertabatkan bahasa
malaysia dan dalam masa yang sama
berusaha menguasai bahasa inggeris?

peoplearmy said...

topeng perak...maaf aku mencelah...maaf kali ini aku kena mencarut..walaupun ko orang ada yg tak suka...maaf kali ini aje aku mencarut tanpa sensor...


polis barua pencacai najis umno tu memang PUKIMAK punya orang...kerabat dia dan kuncu kuncu dia tu memang PUKIMAK...celaka dan sial punya pembodek...samseng sial polis ini memang muka pelacur kaki liwat,kaki suntut umno..!!!babiiiii...punya pulis barua....kaum kerabat sundal UMNO...jika pakatan rakyat berkuasa aku nak dia orang ni " burn to death"...jangan kasi can punya...sial punya ameno...kalau dia nih tak bertobat...aku doakan dia di timpa laknat pasal kezaliman dia..jadi mcm sayfool liwat yg kena laknat tak sudah2...!!!!

Anonymous said...

ZAli aku sokong hang...jangan berundur.Hang la makhluk paling tongong,bangang,bahlul tahap apa kejadah aku tak tau yang aku kenai setakat lani.Teruskan ke moronan hang.

zali said...

anak-anak orang melayu pro pr tidak akan
dapat menguasai bahasa inggeris kerana
mak ayahnya anti bahasa inggeris tapi...

kalau bab mencarut...reti pulak bahasa
inggeris.

kipaslipas said...

Aku heranlah UMNO ni.Dia kata pembela bangsa melayu tapi bahasa sendiri pun tak jaga.Dulu tulisan jawi dia dah korbankan.Siapa sebenarnya UMNO ni?

Sakuragi said...

Zali,
Ini bukan isu bahasa inggeris.... ini isu nak bagi budak2 kampung ulu faham asas matematik dan sains. Kalau kau ajar anak2 kecil baca quran, tajwid, akhlak, ilmu-ilmu hadis dan sebagainya dalam bahasa arab.... agak-agak ianya akan menambahkan lagi kepandaian diaorang atau menambahkan lagi ketidakfahaman diaorang dengan apa yang diajar? Kenapa tak tukar je semua sekolah agama ajar murid2 dalam bahasa arab?

ini bukan soal nak bagi student lagi cemerlang di universiti, ini soal bebanan pelajar umur bawah 15 tahun yang masih mentah untuk menerima ilmu dalam bahasa yang depa tak biasa. Kalau mak bapak kat rumah memang fasih bahasa inggeris, pok pek pok pek boleh ajar anak2 maths dan sains dalam bahsa penjajah, takpe la... ini mak bapak penoreh getah, anak balik rumah pening kepala tak paham "one plus one is two".... tapi mak bapak cakap "satu campur satu ialah dua".

Apa ke jadah!?
Masuk blog aku, baca biar paham apa yang aku maksudkan!!!!!

CyBeR r@nGers said...

Jom tgk berita dan gambar DEMO-PPSMI di http://lensapolitik.blogspot.com/

Anonymous said...

zali, kalau kau ade bini kau jaga bini ko, jgn jadi bini pemimpin UMNO sebab terlebih pandai sgt bahasa omputeh sampai tak faham apa makna tutup aurat, kalau kau ada anak, kau jaga anak kau dan pastikan dia pandai omputeh dan ajar dia tutup aurat betul2, sebab kalu nak masuk syurga kena tutup aurat, tapi bukan maknanya tutup aurat terus masuk syurga jgn salah faham, mana la tahu takut kau tak paham bahasa melayu sebab terlebih pandai omputeh

Anonymous said...

Zali, zali..

Awat la hang ni kolot sangat pemikiran..

Apa la sangat dengan pemimpin 'bajet pembela agama' nuh??

Bini pun, tak reti nak jaga auratnya..

kalau pemimpin pun dah camtu, aku tak heran la kalau ko pun camtu..

Maklum lah..taksub ngan dunia..

tapi, papehal pun..

Aku sokong ko, Zali...

Ko jangan berundur..

Teruskan tunjuk sifat ko yang bangang tuh..

masyyuuukkkk...janji dapat singgit satu post ye..

Tak gitu Zali???

CyBeR r@nGers said...

Jom tgk berita dan gambar DEMO-PPSMI di http://lensapolitik.blogspot.com/

CyBeR r@nGers said...

Jom tgk berita dan gambar DEMO-PPSMI di http://lensapolitik.blogspot.com/

Anonymous said...

DENGAN NAMA ALLAH,DEMI ALLAH,AKU ADALAH ANGGOTA FRU..APA YG TERJADI SEBENARNYA,SEMUA PERHIMPUNAN YANG BERLANGSUNG SELALUNYA AMAN.TETAPI,PROVOKASI DARIPADA PIHAK POLIS SENDIRI(YANG DIARAHKAN) YANG AKHIRNYA MEMBAWA KEPADA KEKECOHAN.DAN SETELAH AKU KAJI DARI PELBAGAI SUDUT,DEMI ALLAH,AKU HALALKAN COTA KU UTK MMECAHKAN KEPALA ORG2 UMNO..INGAT WAHAI ORANG2 UMNO,NASIB BAIK X AKAN SLAMANYA MENYEBELAHI KAMU..ALLAH MAHA ADIL..KEPADA SEMUA PENYOKONG2 PAKATAN RAKYAT,SAYA BAGI PIHAK SEMUA ANGGOTA POLIS AMNYA,DAN FRU KHUSUSNYA,MEMOHON SERIBU KEMAAFAN DI ATAS SEGALA TINDAKAN KAMI..KAMI ANGGOTA2 YANG BERADA DI BAWAH TELUNJUK PEMIMPIN KAMI YANG ALA ZIONIS MEMOHON DOA KALIAN.KAMI SEDAR KAMI SALAH,TAPI DEMI SESUAP NASI,KAMI TERPAKSA LAKUKAN.DEMI ALLAH,SDIKIT PUN KAMI X BERNIAT UTK MNYAKITI KALIAN.TERUSKANLAH PERJUANGAN KALIAN.KAMI HANYA MAMPU IRINGI DGN DOA.SEMOGA KERAJAAN YANG BANGSAT INI AKAN TERKUBUR DAN KAMI BOLEH BERKHIDMAT DGN KERAJAAN YANG TELUS LAGI BIJAKSANA.AKHIR KALAM..SEMOGA ALLAH MEMBERKATI PERJUANGAN PAKATAN RAKYAT DEMI AGAMA DAN NEGARA YANG TERCINTA.


AMARAN:KEPADA ZALI DAN KAWAN2,SABARLAH,SUATU HARI NANTI,KITA AKAN BERJUMPA.AKU DAN RAKAN2KU AKAN PASTIKAN TULANG TEMULANG KALIAN PATAH RIUK..UMNO CELAKA!!!

Tungaklangit said...

salam

Saya lihat kaum yang mengelar diri mereka pejuang bahasa melayu dalam blog ini semuanya pandai memaki hamun orang lain.

Tapi setelah dikaji dan difikir sejenak barulah saya dapat melihat kebenaran hujah sdr Zali yang dikutuk dan dihina di atas.

Kepada mereka yang menghentam sdr Zali cuba baca sejarah lampau. Pada zaman kebangkitan Islam, semua bangsa di dunia ini mempelajari budaya dan bahasa Arab kerana ketika itu ilmu dikuasai oleh bahasa Arab.

Dalam hadis Rasullullah ada menyebut, maksudnya " tuntutlah ilmu walaupun sehingga ke negeri China"... tapi pesanan Rasullullah itu akan dapat dicapai sekiranya umat Islam memahami bahasa yang dtuturkan oleh bangsa China, maknanya perlu belajar bahasa Cina...


Dalam zaman serba mencabar ini, semua ilmu dikuasai oleh bahasa Inggeris, umpamanya jikalau anak setiap pejuang bahasa Melayu di atas diberi peluang melanjut pelajaran ke luar negeri maka mereka perlu menguasai bahasa Inggeris sebab bahasa tersebut adalah bahasa penyampai ilmu ketika ini...


Kalau anak-anak saudara semua tidak dapat menguasai bahasa tersebut macam mana nak dapat lanjutkan pelajaran atau dapat markah yang tinggi dalam setiap peperiksaan... sebab itulah bangsa kita selalu mundur dan ketinggalan dengan bangsa lain.


Cuba saudara lihat salah satu faktor mengapa pelabur tertarik untuk beroperasi di Malaysia kerana kadar memahami Inggeris adalah tinggi berbanding negara jiran yang lain... mungkin saudara tak pernah keluar negara, cuba saudara bandingkan di Beijing sekitar 1990an penduduk mereka tidak pandai berbahasa Inggeris tapi sejak negara China membuka pintu ekonominya maka digalakkan semua rakyatnya belajar bahasa Inggeris, kini Beijing menjadi tarikan para pelabur


Saya rasa eloklah kita mengalakkan anak-anak kita belajar bahasa Inggeris dan menjadi insan yang berilmu sebelum kita memperjuangkan bahasa Melayu. Bagaimana kita nak jadi bangsa yang dipandang mulia sekiranya tiada seorang anak Melayu yang berjaya di universiti terkemuka dunia... sedarlah terimalah realiti ini


Kalau dilihat kesan pengajaran bahasa Inggeris di sekolah sekarang, saya berbangga anak-anak kita dapat bertutur dalam bahasa Inggeris bila mereka membuat kerja rumah matematik dan Sains. Ini adalah permulaan bagi anak-anak kita mengenal realiti hidup.. kita patut berbangga...


Sebenarnya mungkin ada pihak yang mendalangi isu ini dan yang ketara ialah parti PAS dan PKR.


Kenapa kita perlu memperjudikan masa hadapan anak-anak kita.


Sedarkah saudara sekalian, terdapat ramai pelajar universiti tempatan sekarang yang terpaksa mengulang atau gagal melengkapi ijazah mereka kerana gagal dalam kertas wajib bahasa Inggeris..


Kalau saudara ada bersama dengan kumpulan penunjuk perasaan petang tadi, jelas mereka ini sebenarnya terdiri daripada ahli politik.. mereka bukannya pejuang masa hadapan anak-anak di sekolah, mereka adalah pengkhianat bangsa Melayu...


Sudahlah marilah kita bersama-sama dalam satu barisan untuk memikirkan masa hadapan bangsa Malaysia dalam menghadapi kemelutu ekonomi...


Saya harap anak-anak saudara tiak menjadi seperti anak Melayu dalam satu iklan dalam TV yang tergagap-gagap menerangkan arah jalan kepada seorang pelancong asing ... sedarlah jangan selesa berada di bawah tempurung, cubalah jengok dunia luar..


Saya kagum dengan rakan-rakan saya dari kaum India dan Cina yang memastikan anak-anak mereka menguasai bahasa Inggeris kerana mereka tahu kepentingan bahasa tersebut... kalau tidak percaya tanyalah pemimpin-pemimpin PR yang menghantar anak-anak mereka menguasai bahasa Inggeris seperti Karpal Singh, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim,dll termasuk pemimpin dalam Pas.. terimalah kenyataan janga ditolak kenyataan dan kebenaran.... jangan dicampur politik dengan masa hadapan anak-anak kita kelak


Bagi golongan muda atau lepasan universiti yang gagal menjawat jawatan dalam sektor swasta dan kerajaan kerana kelemahan menguasai bahasa Inggeris cubalah menasihati kawan-kawan yang menyertai demo hari ini... terangkanlah kepada mereka yang bertindak seperti hero bertapa susahnya jikalau tidak memahami Inggeris ketika membuat buku rujukan utama untuk menyediakan kertas kerja dll...


Bagi mereka yang berada dalam parti Pas, macam mana nak mengetahui perkembangan Islam sejagat sekiranya tidak boleh baca akhbar Inggeris... sebab itulah ramai daripada mereka hanya taksub kepada apa yang diucapkan oleh pemimpin mereka...


Terimalah kenyataan ilmu dalam bahasa Melayu adalah terhad dan untuk mendalami sesuatu ilmu kita perlu menguasai bahasa Inggeris .... itu adalah kenyataan


salam untuk semua

Tungaklangit

selepas merdeka, khasnya di kawasan sekitar Pantai Timur, kalau anak-anak mereka nak masuk sekolah aliran Inggeris maka mereka akan dimarahi oleh ibubapa mereka kerana ingin menjadi kafir sebab bahasa penjajah adalah inggeris.

sasaudengo said...

Zali Bangang, Bengap & Bingai...,

Aku quote komen ko...

...dalam beberapa tahun penggunaan bahasa inggeris ni...pencapaian di upsr dan pmr adalah baik bagi math dan sains.
-----------------------------
STATEMENT BAGHAL KO NI BERASASKAN KEPADA KEPUTUSAN YG DIMANIPULASIKAN
OLEH KERAJAAN. KO TAU TAK,PERATUS KELULUSAN DITURUNKAN SEMATA-MATA NAK TUNJUKKAN KEMAJUAN YG DICAPAI DLM PPSMI... KALO IKUT KEPUTUSAN SEBENONYE... AKU SURE ANAK KO PUNYE RESULTS JAUH LEBIH BURUK DARI YG DIA DPT SKRG...! KERAJAAN AKAN GUNA APA SAJA CARA UTK MENUTUP
SEGALA KESILAPAN DAN KEBODOHAN YG TELAH DIBUATNYE...!

MANE DIA PUAK2 UMNO YG MEMPERJUANGKAN KETUANAN MELAYU...
BAHASA MELAYU TU BUKAN LAMBANG KETUANAN MELAYU KE??? MANA PEMUDA UMNO... MEMANG BACUL! SETAKAT CIUM KERIS JE... ORANG BIOL PUN TAK TERINGIN NAK CIUM KERIS TU...!

paloi bin mulau said...

zali,

hang kalau ada kawan2 penah belajar kat asasi sains jepun di um dulu2 cuba tanya mcm mana depa dapat menguasai bahasa jepun dlm masa 6 bulan?

mereka dapat membaca menulis dan bercakap bahasa jepun dgn pembelajaran intensif. lepas 2 tahun mereka akan terobang ke jepun meneruskan degree mereka.

jadi teman nak tanya mike kenapa bahasa jepun yg mereka tak belajar dr darjah 1 boleh mereka kuasai dlm tempoh 6 bulan?

belajar sains dan math dlm english tidak menjamin budak2 ni pandai dlm sains dan math itu sendiri.

yg penting ialah penguasaan engkish itu sendiri. dan yg penting pengajaran "english for science and math" seperti yg diamalkan di universiti.

teman tak penah buat kajian berapa ramai rakyat usa dan england yg bodoh dlm math dan sains walaupun depa cakap english dari baby muahahahaha

pemerhati sepi said...

Tungaklangit.. saya tak setuju langsung tentang hujah saudara diatas..

Saudara ada menyebut tentang pelajar melayu diuniversiti yang gagal dalam mata pelajaran wajib bahasa inggeris dan terpaksa mengulangnya.. cuba kamu lihat siapa yang mewajibkan bahasa inggeris.. kenapa ia perlu diwajibkan..

lagi satu persoalan disini ialah bukan menolak bahasa inggeris seratus peratus tetapi yang ditolak ialah mengapa bahasa inggeris digunakan dalam mata pelajaran math dan sains..
saya sendiri tidak menolak bahasa inggeris.. dan tidaklah juga bermakna saya menolak kemajuan..

Satu lagi persoalan mengenai bahasa.. bahasa bukan hak milik PR dan GMP sahaja.. ia juga adalah tanggungjawab dan milik rakyat malaysia..

Saudara tungaklangit.. saya berkelulusan dan bekerja dalam bidang sains persekitaran.. banyak kertas kerja saya, saya buat dalam bahasa melayu.. ianya mengenai teknologi sains persekitaran.. saya merujuk journal bahasa inggeris (walaupun ada istilah yang saya tidak faham).. hasilnya kertas kerja saya diterima dalam bahasa melayu itu tadi.. persoalan disini mengapa kita masih perlu mengaggungkan bahasa inggeris.. bahasa kita juga boleh menjadi bahasa ilmu..

oleh itu saya memang tidak bersetuju langsung dengan hujah dan komen saudara..

SAUDARA TUNGAKLANGIT.. SAYA LAHIR DALAM KELUARGA YANG SUSAH (BAPA BURUH).. SAYA BELAJAR SAINS DAN MATH DALAM BAHASA MELAYU.. KEPUTUSAN SAYA TIDAK BEGITU BAIK.. ITU DALAM BAHASA MELAYU SENDIRI TAK BERAPA BAIK (KALAU DALAM BAHASA INGGERIS HARI INI BURUHLAH SAYA MACAM BAPA SAYA).. TAPI SAYA BERUSAHA UNTUK MAJU.. DAN SAYA MAJU KERANA SAYA MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU.. SAYA TERJEMAH BEBERAPA PERKATAAN INGGERIS KEPADA BAHASA SAYA, BAHASA MELAYU.. HASILNYA HARI INI SAYA TERUS MAJU.. BEGITU JUGA DENGAN RAMAI LAGI RAKAN SAYA DARI KAMPUNG YANG TELAH MENJADI PEGUAM MAHUPUN TUGAS-TUGAS BERJAWATAN TINGGI

Saya harap saudara tidaklah mengganggungkan bahasa inggeris saudara seperti petikan saudara..
"Saya rasa eloklah kita mengalakkan anak-anak kita belajar bahasa Inggeris dan menjadi insan yang berilmu sebelum kita memperjuangkan bahasa Melayu. Bagaimana kita nak jadi bangsa yang dipandang mulia sekiranya tiada seorang anak Melayu yang berjaya di universiti terkemuka dunia... sedarlah terimalah realiti ini"

Untuk pengetahuan saudara, jika saudara lupalah.. semasa kedatangan penjajah british.. penjajah british telah mengkaji budaya melayu termasuk bahasanya.. hasilnya saudara boleh lihat perjanjian pangkor dalam tulisan jawi dan berbahasa melayu..

Dalam perbentukan perlembagaan malaysia, reid telah dipanggil dan terbentuklah suruhanjaya reid bagi mencantikan perlembagaan.. hasilnya reid antara yang bersetuju bahawa bahasa melayu sebagai bahasa rasmi mengikut peruntukan perlebagaan 152..

TOLONG JANGAN HINA BAHASA MELAYU DENGAN MEMBERI HUJAH YANG AGAK MENGELIRUKAN.. SAUDARA TELAH MENYEBUT BAHASA ARAB.. MENGAPA MALAYSIA TIDAK MEWAJIBKAN BAHASA ARAB SEBAGAI MATA PELAJARAN TERAS DI SEKOLAH.. SEDANGKAN BAHASA ARAB MAMPU MENJADIKAN UMAT ISLAM MEMAHAMI ISI AL-QURAN SEKALIGUS MENGHAYATINYA..

AKHIR KATA JANGAN JADIKAN ISU INI TERLALU POLITIK DENGAN MENGHENTAM BEBERAPA PARTI YANG SAUDARA TAK SOKONG..

Dalam perarakan tadi pun ada orang UMNO.. kerana itulah perarakan tadi peserta perarakan diminta untuk memakai baju putih sahaja..

Anonymous said...

zali anak gampang.....
zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....zali anak gampang.....

from:
ex-jalang zali

pemerhati sepi said...

BUAT RAKAN-RAKAN SEKELIAN..
BIARKAN ZALI DAN RAKAN-RAKANNYA MENGENAI PENDAPATNYA.. BLOG INI DEMOKRASI.. KITA DENGAR DAN KITA KOMEN DENGAN CARA YANG LEBIH BERSOPAN DAN BAIK..

JIKA ZALI DAN RAKAN-RAKAN TIDAK MENERIMANYA..
BERDOALAH PADA ALLAH AGAR PINTU HATI ZALI DAN RAKAN-RAKANNYA TERBUKA..

AKU PUN BUKAN BAIK SANGAT.. TERMAKI JUGA.. TETAPI ALHAMDULLILLAH AKU CEPAT SEDAR..

TUNJUKAN PADA ZALI DAN RAKAN-RAKAN BAHASA KITA INI BAHASA YANG SOPAN DAN BERHEMAH

Anonymous said...

kesian sama zali....
nama penuh hang Sazali ka?
ooo anakku sazali...
pttla...ksian kat hg...
Jom kita pi blajag english sama2...
kalu blajag dgn hang msti cepat pandai...jom ar zaliii...

call aku 016-6135399

cuping merah said...

ZALI,ZALI,ZALI..SUSAH BETUL NK UBAT
ORANG CAMNI,AKU TK TAHU ZALI NI NK DENGAR CAKAP SAPA..ITULAH KLU DAH TERLEBIH MAKAN DUIT HARAM ALLAH AKAN MENUTUP PINTU HATINYA,

BILA ULAMAK BERCAKAP DIA KATA PRO PEMBANGKANG(menentang)
BILA CENDIKIAWAN,SASTERAWAN BERCAKAP DIA KATA PRO PEMBANGKANG(menentang)
BILA PEGUAM2 BERCAKAP DIA KATA PRO PEMBANGKANG(menentang)
BILA DOKTOR2 BERCAKAP DIA KATA PRO PEMBANGKANG(menentang)
BILA PROFESOR BERCAKAP DIA KATA PRO PEMBANGKANG(menentang)

AKU INGATLA KLAU BABI JADI CALON PILIHANRAYA LETAK GAMBAR DACING DIA PANGKAH JUGAK KOT..

Anonymous said...

Bukan ape..... yang nkorang kacau polis kl tu wat ape. dah nama dia sabtu. buat demo ari sabtu. marah le mamat bengong tu

dexidle said...

Zali.. zali.. ko ni anak mentibang laut ke mentibang tanah?

Aku nk tanya kau la.. apa reason kerajaan supaya pengajaran sains & math dalam BI? sebab nak bagi budak2 menguasai BI? kalau itu sahaja alasannya... xde maknenye..

Aku bagi contoh Jepun la..memandang kita ni selalu nk pandang ke timur... jepun...(ni cerita zaman waktu diorang mula mengambil/belajar teknologi2 dari luar around 1800++) semua bahan ilmiyah berkenaan ilmu sains & teknologi diorang translate ke dalam bahasa jepun..dan ajar anak bangsa dia berkenaan sains & teknologi dalam bahasa diorang.. supaya anak bangsa diorang mudah menguasai ilmu tersebut.

Ko tengok la.. otai2 dari konglomerat jepun..xkira la.. CEO ke scientist ke.. bila interview / press confrence.. ada diorang speaking BI..?

Soalnya bukannya kita xnak anak bangsa kita x yahu BI lansung.. nak bagi terror BI.. byk lagi cara lain..

Dulu orang belajar sains & math in malay.. boleh jugak orang tu speaking london mcm air....

cuping merah said...

kita orang tak kacau polis..yang polis pi buat penyebuk kat sana wat pe..duduk rumah rehat2ngan anak bini kan bagus

cuping merah said...

alahh..pemimpin yang ada kat atas tu dulupun belajar sains,mat pun dalam bahasa malaysia boleh je jadi pemimpin..
pak lah tu sekolah pondok jeee..

Anonymous said...

wei zali aw aw...
ko ingat Dato' Kamarudin tu bodoh ka hapa...kalau dia bertumbuk dgn Pegawai Polis ...sah2 dia kena tangkap...pastu kuar kat berita TV3 CIBAI mcm perangai hang jugak!!! "Ahli Parlimen menyerang POLIS" ....Pastu juak2 UMNO cium bontot mcm hang jugak!!! bagi komen 'inilah rupa pemimpin PR" front page kuar dlm sokkabar terbitan BAPAK sundal hang...
Masa kat Perak mcm nak terbalik membangkitkan soal TANAH org melayu... la ke haper n'tah...tapi bila NGO & PR nak mertabatkan BAHASA MELAYU Pandai lak hang & TUNGKATLANGIT atau (apa kejadah la nama)mengatakan bagus la mempelajari bahasa english....PIIIRAHHHH dasar lidah berbelit....Zali tentu family termasuk bapak hang...tu aw aw...kan...sebab selalu cium bontot UMNO...aw aw x rela u....

Tungaklangit said...

Salam


Bagi saudar sekalian yang masih tidak mahu menerima kenyataan seperti apa yang saya hujahkan di atas, terpulanglah kerana setiap manusia mempunyai pandangan masing-masing dan kita perlu menghormati setiap pandangan merekayang terbabit.


Untuk makluman semua, bahasa melambangkan sesuatu bangsa tapi kalau dilihat dalam blog ini saya tak nampak bangsa saya iaitu bangsa melayu adalah satu bangsa yang berbudaya tinggi dan menghormati pandangan orang lain dengan menggunakan ungkapan maki hamun dan tuduhan melampau.


Sekiranya kita tidak mahu menerima pakai pengajaran bahasa Inggeris dalam Matematik dan Sains maka apa yang kita perlu buat adakan memorendum seluruh Malaysia, tunjukkan kepada Kerajaan bahawa semua atau majoriti rakyat tak sokongnya bukannya buat kecoh dan berperang dengan mereka yang cari makan dalam pasukan keselamatan.


Kenapa Polis menjadi mangsa dalam isu ini, mereka diarahkan menjaga keselamatan, kenapa pula kita melanggar arahan supaya tidak mengada demo berarak ke Istana Negara -


Ini menunjukkan imej yang tak baik kepada orang asing dan macam mana pelabur nak masuk melabur di negara kita.. negara kita memerlukan pelaburan asing .. ekonomi semakin mengucup bukannya berkembang pada saat ini..


Terpulanglah kepada saudara sekalian, ingatlah apa yang dilakukan oleh kita sekarang akan dirasai oleh anak-anak kita


Tungalangit

Sakuragi said...

Aku pun tak rela cium bontot UMNO, AWW!

Pasong said...

salam… statement dari hishamudin sungguh bangang.. langsung tak memahami kehendak rakyat bawahan.. sama gak dgn statemen najib semalam.. ada sapa2 nak ulas apa yg diorang kata??

adik zali bangang said...

Zali ...Zali......mai sini nak bagi kerja kat ko.....jadi pencacai( tukang cuci mangkuk tandas....kepimpinan umno.....
zali nie campuran vietnam dan Bangladesh sebab tu benci kat bahasa melayu.....relax semua penyokong pakatan rakyat...pencacai kat sini dah letih nak kacau lama-lama maklumlah...ide merapu dah tiada...mai sini aku bagi kain pelikat ...nah duit rm 20 buat beli air dan minyak angin ..urut jari yang dah lenguh...kalu susah-susah tension tengok ramainya geng pakatan rakyat kat sini ko minum aje zali oiii...alah minum la minyak gamat tu...baru banyak idea....kahkkahhhkahh

Anonymous said...

1. Kajian telah dibuat oleh banyak pihak termasuk dibeberapa buah universiti dan semuanya menunjukkan bahawa terdapat ramai murid terutama diluar bandar ketinggalan. memang peratusan matematik dan sains meningkat dalam UPSR 2008, tapi peratusan itu meningkat disebabkan markah bagi keputusan tersebut telah diturunkan. Contohnya kalau biasa 80 markah keatas baru dapat A tapi telah diturunkan hingga ke 70 sudah boleh dapat A memangla peratusan naik tapi hampehhh...

2. Memang tiada masalah bagi pelajar2 dari bandar dan golongan berada kerana terdapat banyak kemudahan tuisyen dan sebagainya. Bagi yang berkemampuan mengambil guru peribadi mengajar di rumah. saya percaya semua pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan mesti mendapatkan tuisyen dari pihak luar. Kalau ada pun cuma segelintir sahaja yang berjaya tanpa tuisyen dan dilahirkan genius.

3. Bayangkan anda berada di luar bandar, tiada kemudahan tuisyen, anda tidak berbahasa inggeris dan seluruh kampung sama seperti anda apa akan terjadi kepada anak anda dan anak2 penduduk kampung. Tentu ianya akan menjejaskan pelajaran pelajar2 di desa. Ini sekali gus akan menjarakkan lagi jurang perbezaan antara pelajar bandar dan luar bandar.

4.kita lihat Jepun, Perancis, Jerman, Itali,Russia dan banyak negara maju lagi menggunakan bahasa mereka sendiri dan boleh maju. Kalau kita nak belajar dinegara mereka kita terpaksa pula mempelajari bahasa mereka bukan bahasa inggeris.

5.India, China, Korea Utara, Korea Selatan, Pakistan, Iran dan banyak lagi negara membangun menggunakan bahasa mereka sendiri dan mempunyai saintis yang dapat mencipta roket, tenaga Nuklear dan kepakaran teknologi yang tinggi setaraf negara maju.

6.Belajar dengan bahasa ibunda memudahkan pelajar2 memahami konsep dalam sains dan matematik terlebih dahulu. kemudian pada tahap yang lebih tinggi apabila pelajar sudah memahami konsep tersebut barulah didedahkan sedikit demi sedikit dengan terminologi dalam bahasa inggeris. masalah itu lebih mudah kerana pelajar sudah faham dengan konsepnya cuma perlu menukar terminologi sahaja.

7. Bahasa inggeris boleh dipertingkatkan lagi pengajaran dan pembelajarannya agar pelajar dapat menguasai seberapa banyak bahasa yang boleh setakat kemampuan pelajar.

8. Saya kenal ramai kaum India yang fasih berbahasa inggeris dan beberapa bahasa lain tapi kurang berpelajaran ada diantaranya SRP/PMR pun tak lulus. Ada yang kerja sapu sampah saja (maaf bukan nak menghina) tapi bercakap dalam bahasa inggeris, ini menunjukkan bahawa bahasa inggeris bukan penentu kejayaan sesuatu seseorang terutama dalam sains dan matematik.

9. Hakikatnya PPSMI dilaksanakan secara tergesa2 tanpa diadakan sebarang kajian mendalam sebelum dilaksanakan.

zali said...

relax sekejap...

cikgu : two times two equal to....?
anak orang pr : fuck you!

Anonymous said...

mane org umno yg taksub ni?
tak pertahankan bahasa melayu ke?
pelik2!!!
bahasa kebangsaan sendiri tu...

kulupSakah said...

best gak layan zali ni..terhibur gak kalu ada budak bangang cam dai ni..syok buli

Anonymous said...

hahahaha....Zali dh terasa panas...
Cikgu : two minus one BRP ZALI???
zALI : PANAS cikgu..AW AW...

Anonymous said...

AKU CADANGKAN SIARKAN JE KELAKUAN POLIS TU PASTU SAMAN JE..
BIOR PADAN NGAN MUKA POLIS YG BANGANG TU..

Sakuragi said...

zali ni dia budak genius. bahasa inggeris dia bagus. sangat bersopan. bila cikgu tanya,

cikgi: one plus one equal to?
zali: equal tu amende cikgu?
cikgi: equal tu buah epal (cikgu berbahasa). cikgu tanya, satu campur satu jawabnya apa?
zali: ooh, kalau buah epal campur buah oren, jadi jus opal cikgu.... air batu campur satu!!
cikgi: baguih anak murid.... memang genius!
zali dengan berhidung kembangnya pun tersengih-sengih sambil tunjuk isyarat lucah kepada pelajar2 lain yang majoritinya anak-anak penyokong PR.

Belalang tempur said...

Orang yang sokong PPSMI ni biasanya org2 yg tak penah dok kg.. tak tahu betapa lemahnya budak2 kat kg2 tu dlm bhs inggeris. Zali ngan geng2 dia sokong pon bkn sbb nak tolong org Melayu.. tp sbb dia orang UMNO.. so bile UMNO kate ape pon dia setuju je..
Dia ni mmg taqlid buta ngan UMNO..tak leh wat ape dah.. nak kate dia bermazhab UMNO pon boleh, Imam Mazhab dia Pak Lah Anak Lebai Badawi.

Anonymous said...

Salam sahabat, kenapalah susah sangat nak tukar PPSMI ni, apa ko orang umno fikir bila mati nanti malaikat akan soal hampa dalam bahasa inglish ke? Tujuan kita satu, iaitu membudayakan bahasa melayu. Apa ameno ingat bahasa melayu tiada standard ke? Ameno ni memang dari golongan bodoh sombong. Ooi.... zali ko set masa dan tempat aku nak jumpa ko... sedap mulut kata org pondan. Kalo ko tak jwb memang ko pondan, org Perak kata takde buah pelio.

zali bangang said...

zali bangang........keturunan vietnam dan bangladesh........aku suruh ko minum sampai habis minyak tu...minum la woi....tangan penuh dengan taik.....maklumlah pencacai....

Anonymous said...

Rasanya si zali dgn tungaklangit tu kena makan racun tikus baru sedar.Kami bukan anti BI tapi kami lebih cintakan bahasa Melayu dan bangsa Melayu.tungaklangit kata nabi suruh tuntut ilmu hingga kecina apa kene tungaklangit anak2 kita nak faham kosep asas matematik dan sains memang le kome dua orang buta sejarah.Pakar segala ilmu asalnya dari arab lepas tu orang inggeris bawa balik kitab2 arab dan mereka buat dalam bahasa inggeris.Jadi kesimpulannya nak pandai mat dan sains tak perlu pandai BI .Hai le mangkuk jamban 2 ekor ni

jentayu said...

Syabas kepada semua rakan dan semua kaum yg berjuang hapuskan PPSMI semoga ALLAH beri kita kejayaan.Jika permintaan ini berjaya itu kejayaan kita semua kecuali 2 ekor mangkuk tungaklangit dan zali biarkan si luncai terjun dgn labu2nya biarkan, biarkan

Anonymous said...

apa ni...kata Bahasa Melayu bahasa #4 paling banyak digunakan kat DUNIA....siap kat RTM semalam ada pidato antarabangsa dalam BAHASA MELAYU lagi....kenapa masih nak guna dalam PPSMI lagi? Kenapa? Sebab Bahasa Inggeris bahasa paling banyak digunakan di dunia??

KEPALA HOTAK LA!

sifu n tongga langit said...

hahaha amat dangkal skali hujah kamu wahai tungaklangit..

ada ke kamu ckp pelabur xnk melabur kt malaysia ni sbb org malaysia xnk gunakan bahasa inggeris..

kenapa kt jepun,italy,perancis,jerman yg daulatkan bahasa depa tu ramai plak pelabur datang melabur?alahai lemahnya hujah kamu ni...huhuhu

manusia tak sempurna said...

salam semua,
pertama sekali saya nak cakap,kalau ye pun kita berlainan pendapat dan pendapat,lagi elok jika kita menyampaikannya dengan bahasa yang tidak kasar.Tak perlu mencarut,tak perlu memaki.

kedua,
saya rasa saudara zali sudah agak tersasar dalam isu ini.isu ini bukan isu PR,isu BN atau parti parti politik yang lain.Ini isu semua rakyat Malaysia,melintasi agama dan bangsa.Jadi kurang tepat kalau saudara zali cuba mengaitkan segala-galanya dengan PR.

ketiga,
saya tak beberapa setuju bila saudara zali mengkritik aktiviti berdemonstrasi ini.Walaupun saudara zali tak bersetuju dengan gerakan 'mansuhkan PPSMI' ini,saudara perlu menghormati hak orang lain untuk berdemonstrasi. Jika di negara-negara lain yang mengamalkan demokrasi tulen, berhimpun secara aman adalah hak asasi rakyat. Saya sendiri mempunyai pendapat yang berbeza dalam isu ini berbanding majoriti pembaca di sini,tetapi saya tetap menghormati orang orang yang berdemonstrasi ini.Itu hak mereka.

Akhir sekali, saya ingin menyatakan pendirian saya sendiri dalam isu ini.Saya secara peribadi bersetuju dengan perlaksanaan PPSMI.Saya rasa jika dasar ini dilaksanakan dengan SEMPURNA dan BERKESAN, dasar ini akan memberi faedah kepada generasi masa depan.Tapi bagi saya,buat masa sekarang eloklah PPSMI dihentikan dulu kerana bagi saya perlaksanaan dasar ini TERLALU TEMPANG.Yang jadi mangsa, anak anak luar bandar. Apabila sudah betul betul bersedia barulah sambung kembali dasar ini.Pastikan anak anak luar bandar tidak ketinggalan dalam pelajaran mereka.Sediakan guru guru yang betul betul mahir dan layak untuk mengajar mereka.

Itu saja pendapat saya. Salah silap harap dimaafkan, saya bukan manusia sempurna. Salam semua!

Anonymous said...

kalau dah nak sangat mata pelajaran bahasa inggeris.....
juak umno laknat utamakan lah bahasa inggeris dalam sistem pembelajaran.....
buat sehari 3 waktu untuk pelajaran bahasa inggeris....
ada faham semua menteri BARUA umno..
cibaiiii
laknat lah kau semua juak umno....
BODOH SEBAKOLLLLLLLL
TAHU MAKAN DUIT HARAM JER..MENTERII
RASUAH SANA SINI...
HATI KAU JUAK UMNO DAH GELAP....
MENTERI KERIS TUMPUL PON BANGAN JUGA..
HARAP KAN GELAK SAMPAI KE TELINGA TAPI BANGSAT JUGA