"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 17, 2009

PAS Bakal Bergabung Dengan UMNO..? - malaysiakini

Reactions: 
Aku baru je terbaca satu berita dalam blog Bro Hisham Rais (TukarTiub) dekat [sini] berkenaan dengan satu cadangan dari otai UMNO supaya UMNO kembali ke asal-usul.

Dalam posting tu aku tertarik dengan cerita dekat bawah ni... aku quot sikit -
  • Antaranya, nama UMNO itu sendiri perlu diubah agar ia selari dengan kewujudannya sebagai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu.
  • Menurut Khalid, kenapa kita perlu memanggil pertubuhan yang menjaga kepentingan Melayu dengan nama Inggeris iaitu UMNO (United Malay National Organisation).
  • "Kenapa tidak kita balik kepada nama asal UMNO pada era penubuhannya iaitu PEKEMBAR? Ia ibarat orang Melayu bernama Johan, tetapi kita kini memanggilnya sebagai John? Di mana semangat Melayu?
Pasai apa aku tertarik? mungkin tak ramai yang ingat satu posting yang pernah aku publish dulu yang berkaitan dengan "PEKEMBAR". aku simpan dulu posting tu dan aku akan publish kemudian. kalau korang nak baca jugak, korang carik la dalam blog ni (ada 4060 post termasuk yang ni... hehehe...)

Aku nak pi carik Pak Nawi...

Nanti aku sambung lagi... rileks...

10 comments:

Songkok Tinggi said...

itulah cadangan dari mereka yang terdesak @ tersedak! cube kome pikior lah minyak dengan air boleh campor ke? ado ko lojik Dema suruh bergabung. rasonye dah cukup 53 tahun lebih umurnyo tu... bersaralah, percen dan buat amal ibadat pulok! dah lah tu puak UM=NO, tak sah mimpi lagi...PR dah berjalan jauh ke depan nak bandingkan BN yang jalan jauh mengundur ke belakang. itulah angan Mat Jenin dari juak2 BN.

Anonymous said...

mengapa PAS bukan PIS(parti islam semalaysia)???

Songkok Tinggi said...

lagi contoh macam Zali dengan Tungaklangit. boleh campur ke deme due tu? jawab dio boleh tapi kalau bab pemilihan kuasa, mintak maap...kalau bab berebut projek, mintak maap...kalau bab kroni, mintak maaf... you kroni team A, I kroni team B... bos you tak kaya, bos I banyak duit, you punya pengikut tak ramai, I punya pengikut ramai...

zab79 said...

Anonymous said...
mengapa PAS bukan PIS(parti islam semalaysia)???

March 17, 2009 9:12 AM

PAS itu ejaannya ikut JAWI. Entahlah, nak kata tak cerdik marah pulak. Sapa yang hapuskan jawi?

Minyak dengan air memang tak boleh dicampur...

Songkok Tinggi said...

ni lagi satu...ko baru keluar dari GUA mana ni... soal nama ni dah lama dulu dah dijawab oleh Presiden PAS. ko tak baco, tak tahu, tak mahu tanya, bodoh soombong! nampak sangat menonjol betul kebodohan ko ni yang melampau...kalau tak tahu baik ko bertanya, sebab kalau ko malu nak tanya nanti SESAT!

Tungaklangit said...

Salam

Kalau dah terbentang jalan untuk mengwujudkan perpaduan sesama Islam dab bangsa mengapa ditentang.

Kita bukannya malaikat yang dapat mengetahui semua benda rahsia.. kita Insan yang mudah lupa dan lalai..

Eloklah kita berbincang dengan pihak yang bertelagah dan cari jalan persamaan untuk mengujudkan satu ikatan dan kerjasama untuk kebaikan ummah.

janganlah pentingkan matlamat politik dan meninggalkan perpaduan ummah..

bagi mereka yang pandai bhujah dengan hujah tanpa ilmu dinasihatkan supaya diam dan jangan mengeruhkan keadaan.. biarlah mereka yang diberi kuasa untuk memutuskannya.. kita hanya berdoa semoga kesejahteraan akan tercapai..

makin banyak kita berkata main banyak kedangkalan ilmu yang timbul..

Janganlah nak didebat pasal kenapa UMNO guna nama berdasarkan perkataan inggeris dan sebagainya.. isu utama sekarang ialah merapatkan saf bukannya berdebat tak tentu hala.. inilah yang berlaku kalau manusia merasakan mereka terlalu pandai dan hebat dalam segala hal..

bila dinasihat atau tegur maka mereka akan mengalihkan kepada topik lain bagi menutup kelemahan diri.. baguihlah kalau mempunyai sifat begitu harap2 ini tak diturunkan kepada anak dan cucu kalian..

salam

Anonymous said...

Tak yah nak gabung2 oiiiiiiii..bosan la aku..kita ada PAS & PKR..suruh ja ahli umno yg insaf ni ambik borang..apa susahnya!!

Abang Dollah Bentan said...

Salam,

Macam tak logik jer teori dia orang nih !!

Kalau pun betul nak dibuat, sanggup ker jerong2 maupun bebilis dalam UMNO tu hilang sedikit kuasa dan harta?
Sanggup ker dia orang di tarbiah perjuangan islam.

Entah lerr.. hanya masa menentukan, dan hanya " Kun Fayakun" milik ALLAH S.W.T

Anonymous said...

Betul kata tungkahlangit "Janganlah nak didebat pasal kenapa UMNO guna nama berdasarkan perkataan inggeris dan sebagainya.. isu utama sekarang ialah merapatkan saf bukannya berdebat tak tentu hala..

Nak rapatkan saf kita mesti bubar dulu parti UMNO kemudian kita bersama-sama belajar semula agama islam, lepas tu...barulah kita bergabong dalam satu parti saja iaitu parti "PAS"

Ada berani...?

Alahaiii ahli UMNO... sedang mengejar komisyen pembangunan RM60 bilion....?????

Anonymous said...

umno ni buta jawi dah tu parti melayu tapi guna nama dlm bahasa penjajah dan lagi tak boleh dipercayai pasal dulu dah gabung dgn pas tapi dia khianat..... pemuda pulak bacul... berani bila ada polis,karpal singh kata celaka pemuda umno... tak hormat org tua pasal org tua dia pun lanun....